{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.148 visninger | Oprettet:

Hjælp til adfærd | Kanin {{forumTopicSubject}}

Hey guys - Long time no see ^^

Så er den gal igen - Primært på grund af forældrene.
Men lad os da starte fra en ende af:
Min hunkanin Freja, en blanding af Hermelin og Løvehoved, går uden for på nuværende tidspunkt. Det har hun gjort de sidste 3-4 måneder, vil jeg tro, og det lader til, at hun trives derude. Dog savner jeg at have min "lille" springer ved min side, så nu går overvejelserne i gang.
Inden Freja kom udenfor, var hun svært burterritoriel. Hun slog frem med poterne, så snart ens hånd rørte noget, der var hendes. Dette er inklussiv madskålen, så det blev dermed også et problem at fodre hende, uden at få én over fingrene. I løbet af en månedstid forværredes det, og da jeg fik lille Sindre, en Hermelin hankanin (som vi dengang troede, var en hunkanin!), slog det helt klik. Hun begyndte at bide, og det var ikke bare små bid - Hun tog godt fat og gav ikke slip. Vi taler om bid, hvor det krævede stivkrampevaccination. Det var der, mine forældre tog over og sagde, at jeg ikke måtte beholde hende.
Jeg fik dem overtalt til, at hun kom udenfor, i stedet for at sælge hende, da jeg jo stadig elsker hende helt op til skyerne. Men jeg kunne jo godt se problemet i hendes adfærd.
Hun lader til at være faldet til ro derude, og "gnytter" kun af og til ad mig - Jeg ved ikke, hvad man skal kalde lyden. En form for knurren? Et kort enten utilfreds eller truende "knur".

Men nu er der ballade igen, og det er sådan set udelukkende grundet mine forældre: De har bedt mig vælge mellem mine to kaniner, da jeg skal på efterskole og også har en del krybdyr - Og de er ikke videre begejstrede for Freja, så jeg er klar over, at de regner med, at der ingen tvivl er om, at jeg skaffer mig af med hende. Men jeg er ikke helt så sikker selv - Helst beholdt jeg jo dem begge to, men da jeg bor i mine forældres hus, er det ikke noget, jeg kan bestemme. Men der er jo selvfølgelig nogle ting, jeg er nødt til at tænke over nu.

Freja og jeg havde et helt specielt bånd, inden hun begyndte at blive så utrolig aggressiv. Jeg er meget imod at miste dette bånd.
Indtil videre er intet sikkert, måske får jeg dem blødnet til, at jeg må beholde begge - Men jeg er nødt til at tage the worst case scenario under alle omstændigheder.

Er klar over, at hvis Freja skal ind igen, må jeg have fat i et nyt kaninbur - Hun kan ikke gå i det bur, Sindre har strintet til. Hun kommer til at få adgang til hele mit værelse som legeplads, så motion er der nok af.

Så her kommer mine spørgsmål endelig:
Hvad kan jeg gøre for, at Freja bliver mindre aggressiv? ER der noget, jeg kan gøre?
Hvordan skal jeg håndtere det, når hun bider mig eller slår frem med poterne?
Gør jeg noget forkert?
Har I nogle gode råd?

Sætter virkelig pris på alt den hjælp, jeg har fået herinde. På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til adfærd | Kanin
  • #1   19. jan 2013 Min kanin er selv ti sur, det eneste jeg gør er at lade hende komme til mig, ellers så have en eller anden plade, til at adskille hende fra de ting du rør ved smiley

  • #2   19. jan 2013 Har du prøvet at få hende neutraliseret?:-)

  • #3   19. jan 2013 Lucky Star - Okay, tak ^^

    Mia Pleidrup - Nej, det kunne godt være en god idé. Vil drøfte det med mine forældre - Tak smiley

    Anonym A - Hun er købt i Farmland Randers, så jeg ved faktisk ikke, hvordan hendes forældre var. Så det skal jeg ikke kunne sige. Hun har tidligere været stuekanin, og det fungerede fint smiley
    Jeg giver hende gerne fred og ro, men mad er hun jo nødt til at få smiley Men skal nok være rolig omkring hende.
    Det vil jeg give dig fuldkommen ret i - Men mine forældre er af den type, der ikke lader deres børn bestemme alt selv. Jeg havde sagt til dem, at jeg ikke ville afsted, men det har de blegt slået til jorden og har meldt mig ind på en efterskole, de kender. Har da også veninder der, som er glade for at være der.
    De har tilgengæld lovet at passe mine dyr ordentligt, så længe jeg laver en pasningsvejledning - Så det håber jeg på, at de virkelig gør. For jeg vil nødigt komme hjem og se nogle af mine dyr hænge i burene S:


  • #5   20. jan 2013 Ville, det bur ser altså ikke særlig stort ud? hvad er målene på det?? smiley

  • #7   20. jan 2013 ville kommer dine kaniner ud og løbe på græs?


  • #11   20. jan 2013 Nå okay smiley Det ser bare ikke særlig stort ud på billedet, men kan godt være vinklen det er taget på smiley

  • #12   20. jan 2013 Mine? Har kun en og ja hun kommer ud hverdag.

  • #13   21. jan 2013 Anonym A - Tak for dine råd, jeg vil helt sikkert bruge dem, når tiden kommer og Freja skal ind igen! Mht. krybdyrene skal de naturligvis have den bedste behandling mulig, så hvis mine forældre ikke lader til at være up to it, tager jeg kontakt til nogle af mine krybdyrvenner. Intet mindre er godt nok smiley

    Line H - Nej, og det er jo det, der er problemet - Vil jo gerne give hende det bedste af det bedste, så hun kan blive glad smiley Mht. mine forældre synes jeg, de selv har været skyld i deres situation - Det var dem, der ville have mig afsted, ikke omvendt. Men det er jo stadig mit problem, da det er mine dyr, de skal passe.
    Nej, det kan du have ret i.. Argh smiley

    Ville de la Vallée - Sender dig lige en pb smiley

    Maja M - Jeg har aldrig selv været for idéen om at sælge hende, for som du også siger, og jeg også har påpeget over for mindre forældre, kan man ikke sælge en kanin, der er, som Freja er lige nu - Dermed ikke sagt, at jeg synes, der er noget galt med Freja, men tvært imod, at jeg gerne vil give hende det bedste og gøre hende glad igen. For hun har været sådan en rolig kanin tidligere.
    Når jeg foreslår at sterilisere hende, ser de gamle på mig, som om jeg er skør. Er det normalt at sterilisere hunkaniner? Ved godt, det er et dumt spørgsmål, men jeg er simpelthen nødt til at spørge. Mine forældre var overbeviste om, at jeg jokede.

    Line H - Min mor har givet grønt lys om, at jeg må få Freja indenfor igen. Det næste problem er så Sindre - Er der en chance for, at Freja vil have mindre imod ham, hvis han bliver kastreret? Eller er det ét fedt for hende?
    Da Freja var inde, tvang jeg hende aldrig til at komme ud - Det var altid hendes valg. Jeg åbnede lågen, og så kunne hun hoppe ud, hvis det var det, hun ville; Og det var det som oftest. Er det et brud på de faste rammer, hun bør have?
    Hvis jeg skal begynde at nærme mig hende ovenfra, er jeg også nødt til at være i stand til at løfte hende - Det er jo logisk. Men hun er aldrig ret begejstret for at blive løftet - Så enten bruger jeg den forkerte metode, ellers er det også en grænse for hende, og så ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre. Når jeg løfter hende, lægger jeg en hånd forsigtigt under hendes mave og den anden under hendes bagpart - Og løfter hende op imod mit bryst. Er det forkert?

    Håber ikke, at der er nogen tvivl om, at jeg vil gøre alt for min lille Freja. Så ethvert råd modtages med glæde!


Kommentér på:
Hjælp til adfærd | Kanin

Annonce