{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rex opdræt (marsvin)
  • #1   13. jan 2013 måske samme årsag som der er til der næsten ingen abyopdrættere er?


  • #2   13. jan 2013 Primært nok fordi det er svært at skaffe avlsmateriale idet der er så få opdrættere..

  • #3   13. jan 2013 Og fordi vi alle har forskellig smag på hvilke marsvin vi kan li og synes er dejlige.

    Og så må man jo sige at hvis man som f.eks rex opdrætter gerne vil fremme interessen for lige netop sin race, så må man bare klø på


  • #4   13. jan 2013 Hvad er det for en årsag Susan smiley

  • #5   13. jan 2013 tjae... Natascha, jeg har jo abyer og jeg ved det ikke. smiley
    Men hvis jeg skal bruge mine begrænsede evner jeg erhvervede forrige år på HG er det nok delvist selvforskyldt: opdrættere af racen stopper uden at have reklameret nok for racen inden. Og hvis "kunden" ikke ved "varen" eksisterer, ja så dannes der intet behov.
    Jeg har forsøgt at finde nogle der ville overtage fordi jeg efterhånden syntes det var for surt: arbejde arbejde arbejde (avlsplanlægninger, burskiftninger, slæben foder osv.) men når folk ikke ser mine dyr på udstllinger så tror de åbentbart de er skod går jeg ud fra, og vil derfor ikke engang komme og se dem. Så min løsning jeg er kommet med de sidste ar dage er at jeg må i gang med at udstille igen.... det er den eneste måde jeg måske kan få gjort racen så populær igen at jeg kan få nogle til at købe dyr og starte op med racen.
    Jeg vil tror det er samme vej fremad med rex: du er nødt til at gøre grundarbejdet hvis du vil have racen kendt: hent dyr fra udlandet, avl og udstil dem og VIND nogle titler... så skal du nok få gjort de små tøser interesseret i racen;). Jeg skal ikke afvise helt jeg kunne være interesseret om en årrække: du ved, genetisk giver rex blandet med abyssinier racen somali...


  • #6   13. jan 2013 Tror at det skyldes at vi allerede har US teddy herhjemme som minder meget om Rexen (udseendesmæssigt, IKKE genetisk), og der findes desværre ikke så mange opdrættere i lille Danmark, så derfor tror jeg at folk vælger at kaste sig over US teddy i stedet for hvis det er fordi man synes at de er flotte smiley

    Bare en teori smiley


  • #7   13. jan 2013 man kan ikke stille det så firkantet op.. så kan man jo blive ved.. hvorfor er der ikke nogen der opdrætter hollænder f.ex.

    Tror ikke man kun kan sige at det er svært at skaffe avlsmateriale - hvis man virkelig brænder for en race, så henter man jo dyr fra udlandet.

    Men som der bliver skrevet. så er smag og behag forskelligt, og folk vælger den race eller de racer som de føler mest for. Og det kan så skifte hvilke racer der ikke er til 'rådighed', alt efter hvad folk lige har af preferencer i det øjeblik.
    En overgang var vi f.ex. næsten overrendt af langhårsopdrættere.. og nu er der faktisk ikke ret mange tilbage i forhold til da jeg startede.


  • #8   13. jan 2013 At hente fra udlandet kræver også både råd og kontakter, ikke alle er lige priviligerede - men naturligvis, hvor der er en vilje er der en vej.
    Jeg siger kun at mangel på avlsmateriale kan afholde en del, især nye, fra at gå igang med en race.


  • #9   13. jan 2013 fancy: mangel på avlsmateriale gør det ikke alene, der ksal jo være nogle der ØNSKER det avlsmateriale... en simpel googlesøgning kan hurtigt lede aby-interesserede til mig, så grunden til de ikke kommer (fra DK altså, jeg har solgt til Tyskland flere gange) må jo være at abyer ikke interesserer dem. Ok hvorfor? hm... hvad fik mig til at interessere mig for dem? jo det var fordi mit allerførste marsvin var en HVIRVELKRYDSNING.... og så (efter lige at have været omkring de langhårede som alle andre dengang, som Lina påpeger;)) fandt jeg ud af der var en race der havde hvirvler, og så var jeg hooked... har du aldrig set en aby i levende live (eller haft et kræ der mindede om som mig) hvorfor skulle de så interessere dig så meget at du gider søge efter opdrættere af dem?
    Den interesse kan måske vækkes hvis man ser dem irl på en udstilling fx...
    Og det er det jeg mener trådstarter er nødt til: avle og udstille og udbrede kendskabet til racen, så kommer kunderne bagefter, er i hvert fald min teori.


  • #10   13. jan 2013 Det er klart man som opdrætter er nød til at udbrede kendskabet til sin race hvis man gerne vil ha flere til at opdrætte dem.

    det gøres via udstilling, via f.eks artikler som fortæller om racen osv til f.eks medlemsblade, fora osv.

    Ligesom en god informativ hjemmesider som bliver opdateret reglmæssigt også er en god ting.


  • #11   13. jan 2013 Jeg har vist heller ikke skrevet, at mangel på avlsmateriale gjorde det alene - faktisk vist at det også kunne være en vigtig del af grunden - læs hvad jeg skriver smiley

    Ja - det er vist ingen hemmelighed at racen er nødt til at blive set, og gerne opnå noget på udstillinger for at folk får interesse for dem.

    Med abyer kan det jo dog tilføjes at de blandt menige folk er kendt - ligesom hvirvler generelt - for at have et mere specielt temperament, måske det også kan være en medvirkende faktor, i abyernes tilfælde..


  • #12   13. jan 2013 hvis du ikke mente det var den vigtigste grund, hvorfor skrev du så kun den grund? jeg er forvirret nu;) man skriver sgu da ikke det næstvigtigste og tier med det vigtigste;)
    det med abyer er jo en skrøne: spørger du en abyoprætter som har flere dyr hvilke er mest hysse så vil det være på tværs af race. Fx er den mest stride hun jeg har pt en peruaner. Den mest Sky jeg har (som gemmer sig bare hun hører en lyd og absolut ikke gider snakke med mennesker hvis hun kan slippe) er en coronet. Den som er MEST interesseret i at snakke er en abypige på 3 måneder, hun er vitterligt ved at skvatte ud af buret for at snuse til mig når jeg kommer. Alle mine hanner pånær to går i grupper. Men de er da "hysse" på den måde at har du en gruppe som er blandet af flere racer (mine to dame-pensionistgrupper) så er det en aby der styrer i hver gruppe, også selvom der i den ene gruppe kun er en aby og resten er kæledyr (andre racer og kæledyr folk har tørret af på mig;)). De finder sig ikke i at være under-mut i en flok af andre racer, der vil de næsten altid ligge øverst i hirakiet efter lidt tid. Men overfor mennesker har jeg ingen fornemmelse af "hyssethed" overhovedet.
    Så der er den jo igen: folk lytter til sladder fra andre opdrættere og når man så ikke ser racen på udstillinger, ja så er myten skabt om den "onde og glubske aby"... os der har racen sidder så bare her og griner lidt selvom vi syntes det også er lidt sørgeligt andre ønsker at dukke andre racer for selv at fremhæve deres egne.
    Jeg kunne jo give igen ved at sige mit indtryk af skinnyer generelt er en samling psoreasis fyldte kræ, avlet kvantitativt for at tjene flest muligt penge, uden hensyntagen til at få avlet hudproblemerne væk. men der findes vel også gode skinnyer som ikke skal cremes hele tiden, så det vil jeg undlade.


  • #13   13. jan 2013 til trådstarter: jeg kan som udenforstående ikke se det specielle ved rex fremfor teddy, de ligner jo hinanden, så midlet til at få flere "kunder" og medopdrættere er simpelthen at få gjort opmærksom på hvorfor det DU har er så specielt at andre burde ønske at ha det også... hvordan du skal gøre dette kan der jo være delte meninger, men får du ikke skabt et behov for racen, ja så kommer det ikke at sig selv kan jeg selv tydeligt se med MIN race... måske vi skulle samarbejde om en reklamestrategi? lave en stand på en udstilling: kom og se de to mest sjældne racer der bliver opdrættet i DK pt*SS*

  • #14   13. jan 2013 Vigtigste grund er heller ikke lig med den eneste, Susan smiley

    Hvis det med abyernes temperament er en skrøne, så er det da endnu vigtigere som opdrætter af dem at komme ud af busken, og få bredt ud til det ganske danske land hvordan de så er. Det kommer da absolut ikke af sig selv smiley


  • #15   13. jan 2013 Susan S:
    Jeg har kun ejet 1 skinny ud af 7 som skulle smøres ind creme.. Racen er blevet forbedret meget gennem tiden, det er i hvert fald sjældent jeg møder skinnier med hudproblemer..


  • #16   13. jan 2013 fancy: ja det er da klart, giv den mobbede skylden for der mobbesd: hvis du ike selv er ude og vise dine kræ frem så er det da klart alle tror de er farlige... du skal nok have tilhængere af den praksis, men heldigvis har mange andre også holdningen til at dyret er uskyldig til det modsatte er bevist;) jeg har faktisk stamkunder: har haft to kunder her i dec som ringede for at købe den 3 eller fjerde hun: de havde købt to engang for 6-7 år siden, den ene faldt fra for nogle år siden så de hentede en ny, nu er den anden så faldet fra og så vil de have aby igen til den der nu står alene:)

  • #17   13. jan 2013 little pigz: det var ment som et eks på hvad man jo kan vælge at sige om skinnyerne GENERELT ligesom folk siger abyer GENERELT er hysse...

  • #18   13. jan 2013 Du har altså en mærkelig logik Susan, men jeg kan godt skære ud i pap hvad jeg mener..

    Folk i det ganske land - eller mange af dem - har den opfattelse at hvirvler (kategorien hvor abyen sjovt nok oftest hører hjemme) er mere vimsede, sky og måske i nogle tilfælde - nogle mokker.
    Det har de måske fordi de selv har ejet hvirvler der var sådan - eller har hørt fra andre (ligesom jeg har - mine egne hvirvelkæledyr har dog aldrig været sådan) at temperamentet er sådan.
    Hvis man så, som opdrætter af sådan en race, gerne vil disse myter til livs, så må man da op af stolen - reklamere for racen, oplyse folk (f.eks. gennem artikler til medlemsblad, artikler på egen hjemmeside, indlæg/artikler på diverse fora mv.) og på den måde ikke alene komme myterne mere til livs, men også oplyse folk om at racen findes og måske endda skabe nogle interesserede, der måske kunne være interesseret i at opdrætte.
    Jeg ved ikke hvilket arbejde du selv lægger i at promovere din race, men jeg ved det er længe siden du selv har sat ben på en udstilling med din race, så jeg kender mange nye der sikkert ikke engang aner hvad abyer er for en race eller om de ville synes det var spændende at høre og se mere.


  • #19   13. jan 2013 dvs: du er med til at sprede dette rygte trods du ikke selv har oplevet en aby overhovedet? og du er slet ikke pinlig over at indrømme det?

    Ingen ordentligt glathårsopdrætter sammenligner da glathåret stritøret "rottelign" glathåret fra dyrehandleren med en rigtig raceren sort fx. Så at sammenligne evt få hysteriske hvirvelkæledyr med to hvirvler og nakkekam fra dyrehandleren med en raceren aby er jo helt hul i hovedet.
    den eneste sammenhæng jeg har oplevet mellem hvirvler og skyhed er hvis den sidder i panden: nogle dyr kan ikke tackle de ikke ret godt kan se opad og bliver let forskrækkede. Men klipper man pandepelsen kort hjælper det lidt på det, syntes jeg.

    Jeg indrømmer blank at når jeg ikke render rundt på udstillinger er jeg selv skyld i folk ikke kender til abyer, MEN at du så også skyder mig i skoene at jeg er medskyldig i at personer som dig (der vist overhovedet aldrig har EJET en aby, kun nogle krydsninger med et par hvirvler som du ikke ANER afstamningen på, har jeg ret?) render og spredet rygter om at de der abyer er nogle farlige nogle... siger mere om dig end det gør om mig. At folk ikke kender dem er delvist min skyld, men det er fileme ikke min skyld at der er tumper der forsøger at nedgøre en race de overhovedet intet kender til.


  • #20   13. jan 2013 Citat: "Jeg indrømmer blank at når jeg ikke render rundt på udstillinger er jeg selv skyld i folk ikke kender til abyer, MEN at du så også skyder mig i skoene at jeg er medskyldig i at personer som dig (der vist overhovedet aldrig har EJET en aby, kun nogle krydsninger med et par hvirvler som du ikke ANER afstamningen på, har jeg ret?) render og spredet rygter om at de der abyer er nogle farlige nogle... siger mere om dig end det gør om mig. At folk ikke kender dem er delvist min skyld, men det er fileme ikke min skyld at der er tumper der forsøger at nedgøre en race de overhovedet intet kender til"

    Du har lige netop gjort det samme med skinny'en Susan...



  • #21   13. jan 2013 Nu er det jo ikke bare et rygte. Jeg kender til et par stykker i DMK som har haft abbyer som også siger de har tildens til at være lidt skrappe.

    Men det er altid let at antage man ikke aner noget når man udtaler sig. Men du er trods alt ikke den eneste i DK der har haft abbyer gennem de sidste 10 års tid.


  • #22   13. jan 2013 jeg har da 2 siddende....

  • #23   13. jan 2013 Susan S - hvor spreder jeg rygter om abyerne? smiley

  • #24   13. jan 2013 fancy; citat:

    "Det har de måske fordi de selv har ejet hvirvler der var sådan - eller har hørt fra andre (ligesom jeg har - mine egne hvirvelkæledyr har dog aldrig været sådan) at temperamentet er sådan."

    du skriver her at du selv har hørt og videregivet rygtet trods dine egne ikke var sådan.

    Sweet leaf: to abyer, må da håbe det er 1 han og 1 hun vil hvis du kalder det et opdræt...;)

    sortfod: igennem mine uddannelser har jeg lært at ikke tage noget alvorligt der ikke bliver angivet kilder til.

    underligt (men forventeligt med den forsamling jeg er i) ingen overhovedet kan finde ud af at indrømme at jeg har ret i at hvis man vil sammenligne en hidsig hvirvelkryds fra dyrehandleren så bør man også sætte = mellem en sheltie og et eller andet semilanghåret kræ fra dyrehandleren... så at enkelte har oplevet en hvirvelkryds som værende en hysse kan man overhovedet INTET bruge til i denne diskussion... jeg har altid i min avl pensioneret (også uden et eneste kuld på dem) der har haft et temperament jeg ikke brød mig om, hvis "andre abyopdrættere" (kilder uden navn ER svært at tage alvorligt) siger at abyer generelt er hidsige, ja så må det stå for totalt deres regning at de har fejlet og avlet på alt der så godt ud på et bord!
    Vil man avle skal man hele vejen rundt: både udseende, sundhed og sind skal være med... kaninavlerne ved hvad jeg taler om: de slagter simpelthen dem der er hidsige uanset de ligner en million for det duer sgu ikke de æder dommeren, -fornuftig holdning.


  • #25   13. jan 2013 Og egentligt forventeligt du ikke kan se andet end din egen logik som altid.

    Men fred være med det. Jeg kan kun sige du set fra min vinkel ikke rigtig gør noget for at fremme interessen for din race i og med at du hverken udstiller, laver nogle indlæg herinde eller andre steder på nettet(eller lign,) omkring hvor dejlige du finder din race, eller hvilke kvaliteter den har. Og det er heller ikke fordi der ligger noget af den slags på din hjemmeside heller. ( som ikke er opdateret siden feb. sidste år)

    Det er bla. den måde man kommer myter og forkert info til livs på


  • #26   13. jan 2013 jeg kalder det overhovedet ikke andet end abyer, da der blev nævnt 'at have'... og jeg har. Sidste år havde jeg 5... iår har jeg så kun 2.

    Som fodnote synes jeg det er en træls tråd, når man begynder at kaste mudder efter hinandens racer - det er sgu ikke god reklame!


  • #27   13. jan 2013 Susan - nu skal du altså lige huske at tage sammenhængen med, og ikke kun det du har hevet ud. Jeg skrev:

    "Folk i det ganske land - eller mange af dem - har den opfattelse at hvirvler (kategorien hvor abyen sjovt nok oftest hører hjemme) er mere vimsede, sky og måske i nogle tilfælde - nogle mokker.
    Det har de måske fordi de selv har ejet hvirvler der var sådan - eller har hørt fra andre (ligesom jeg har - mine egne hvirvelkæledyr har dog aldrig været sådan) at temperamentet er sådan."

    Jeg forklarer sådan set blot hvor folks OPFATTELSE af racen kan stamme fra - hvor min private opfattelse af racen primært stammer (ligesom mange andres) hvad de har hørt fra folk med erfaring indenfor denne.

    Jeg kan ikke se, hvori rygtespredningen, du påstår jeg medvirker til her, står?

    Jeg har desuden vitterlig heller ikke sat = mellem en aby og mine hvirvelkæledyr.

    Nu må du altså snart lære at læse hvad du bliver skrevet - det er jo ikke fordi det er på russisk..


  • #28   18. feb 2013 Har ikke læst alle indlæggende men ved at Kristine herinde venter på 2 svenske rex-er og så vil hun starte noget op.
    Finder hende lige..


  • #30   18. feb 2013 Hehe tak Anja, har heller ik lige læst hele tråden, men der er en avler under dmf.
    Jeg har planer og at skulle under DMK...

    Hvorom alt er, opstarter jeg så småt rexavl henover sommeren, men skal lige have mine grise hjem og på plads inden udstilling kommer på tale..

    I er alle velkomne til at se min hjemmeside og komme med konstruktiv kritik.
    Hoejlunds.weebly.com


  • #31   18. feb 2013 Hehe Natascha, fik lige set det var dig der var den anden opdrætter...

Kommentér på:
Rex opdræt (marsvin)

Annonce