{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.273 visninger | Oprettet:

Flipper helt ud? (Marsvin) {{forumTopicSubject}}

Hej!
Jeg ville virkeligt sætte pris på i tog jer tid til at læse dette.....


Nu er det sådan, at jeg er lidt småbekymret for mit ældste marsvin Rosa. Hun er en stor og dejlig tøs på de 2 snart 3 år. Hun er generelt meget stille og rolig, og jeg har aldrig oplevet nogen problemer med hende, ang. dominans eller noget territorialt. Hun er ligesom også "moren" til de andre, da hun er ældst.

I dag begyndte hun at udvise mærkeligt adfærd. Jeg ved, at det sikkert bare er fordi hun er i brunst, men jeg synes alligevel det er utroligt underligt som hun har været i dag. Hun er helt ude af sig selv.
Hun hoppede helt op i toppen af buret. (Almindeligt tremmebur) og hang fast i de øverste tremmer. Jeg er utrolig bekymret for de små spjæt, da hun nemt kan brække noget ved det. Nu sidder hun i hjørnet af buret, og har gjort det i noget tid. Når man vil tage hende op, løber hun væk. Og ikke bare væk, hun fortsætter selvom man prøver efter hun er løbet. Hun vil simpelthen bare ikke i kontakt. Hendes åndedræt er generelt også meget besværet. Men det må jo nok være på grund af at hun løber sådan rundt.

Jeg synes bare det er utroligt underligt når jeg aldrig har set hende sådan.
Hun står og vrikker med bagdelen op mod tremmeburets væg, selvom ingen af de andre er i nærheden. (Ligger inde i huset i den anden ende).
Da jeg så fik hende op på bordet og stå, da jeg endeligt fik hende op, var hun meget som hun plejer. Hun snakkede og sådan. Men da jeg ville lægge hende på ryggen (Hvilket hun plejer at være meget medgørlig med) .... Ja, det ville hun slet ikke. Det er selvfølgelig meget forståeligt, men det hele på en gang det er bare overvældende.
Hun er en tøs der er ved at være lidt slap i betrækket, og hun er meget stille til dagligt. Derfor virker det helt mærkeligt at der er så meget krudt i det lille dyr. Det virker slet ikke som om hun kan klare det.


Jeg har virkeligt brug for jeres hjælp.
Er det bare en kraftig brunst?(Kraftigere end nogensinde. Jeg plejer aldrig at opdage det, når hun har det).
Eller hvad ellers?

Tusind tak fordi i gav jer tid til at læse dette, og jeg håber i vil hjælpe mig.



Store knus og kram Kathrine, og hendes 3 skønne grise. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Flipper helt ud? (Marsvin)
  • #1   4. jan 2013 jeg har oplevet engang en han spænede rundt i buret og sad i en krog og så panisk ud da jeg jo kom farende for at se hvad der var los. Jeg troede egentligt han var blevet skræmt af noget og undersøgte hans bur grundigt for hvepse eller andet småt der kunne skræmme, men fandt intet. Da jeg ringede til dyrlægen et par dage efter fordi han begyndte at hænge med ørene og fortalte om episoden mente hun havde fået en blodprop i hjertet, det er meget smertefuldt og kunne forklare hans panikanfald et par dage før. Hvis den sidder i et af blodkarrene på ydersiden (gør den næsten altid) kan der godt gå flere dage før dyret syner hen og dør. Det tydeligeste symtom er altså "panikadfærden" man oplever. Præsis som folk der får et hjerteanfald klager over kraftige smerter i bryst og arm, men som regel heller ikke bare lægger sig og dør med det samme. Min han måtte aflives, de kan ikke kurere sådan noget ved marsvin (og ofte heller ikke ved mennesker). Hvis hun bliver ved at være dybt underlig syntes jeg du skulle prøve med noget smertestillende, hvis hun så virker bedre, ja så har hun jo ondt et sted...

  • #2   4. jan 2013 Okay, tak, Susan. Det var noget af en omgang. Jeg håber da godt nok ikke det er så slemt som en blodprop!
    Jeg vil holde øje med hende de næste par dage, og se om jeg kan spejle nogen af de symptomer du beskriver.
    Krydser for det ikke går som med din han..

    //Kathrine.


  • #3   4. jan 2013 ja jeg fortæller det også kun fordi du siger hun er helt ved siden af sig selv, min var nemlig slet ikke sig selv, men blodprop var da det sidste jeg tænkte på, troede både han så spøgelser eller var blevet stukket af noget...:(

  • #4   4. jan 2013 Ja... Men det er nu også godt at have det værste i baghovedet. Det føler jeg i hvert fald jeg har nu. Jeg kan godt forstå hvordan det måtte have været for dig, da du jo ikke ligefrem nok havde regnet med sådan en stor ting som en blodprop! smiley

  • #5   4. jan 2013 HJÆLP FOLKENS!.... Jeg har lige haft hende oppe og sidde bare helt for sig selv for hun kunne slappe helt af. Hun lå bare og pustede..
    Nu satte jeg hende ned i buret igen, og ligeså snart hun kom ned hoppede hun rundt oppe i tremmerne, og løb forvirret rundt.
    Hun hoppede over mit andet marsvin Miffi!
    Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre..


  • #6   5. jan 2013 dyrelægen smiley

  • #7   5. jan 2013 jeg kan se du kun er 14, hvad siger din mor/far til hendes opførsel?

  • #8   5. jan 2013 Har hun før fået unger? hundyr, der aldrig har fået unger kan godt få nogle mærkelige nykker, når de når en hvis alder. Det er meget normalt smiley

  • #9   5. jan 2013 nå? det har jeg aldrig lagt mærke til skulle være pga mangel på unger. Jeg har ellers haft en del marsvin efterhånden... de hunner der ikke har haft unger er som dem der har, bortset fra de kan være lidt sværere at sætte unge hunner ind til (de gider ikke småbørn;)), men er de først i en etableret flok bliver de ikke mærkelige sådan i tide og utide...

  • #10   5. jan 2013 Det gælder self. ikke alle hunner, men det kan ske for nogen, specielt hunde, at de bliver lidt skøre, hvis de ikke får et kuld. Derfor mener jeg personligt at alle hundyr skal have mindst 1 kuld i deres liv, men det er jo helt op til folk selv, jeg tvinger overhovedet ikke nogen til at avle med deres hunner smiley det er bare det, jeg har erfaret både med kaniner, fugle og marsvin. Men jeg ved ikke om der kan gøres noget ved denne mærkelige opførsel smiley

  • #11   5. jan 2013 "alle hundyr".... de få kvinder jeg kender som ingen børn har er ellers ganske normale alle sammen...

  • #12   5. jan 2013 TS er ikke online så lad os håbe at hun er igang med at snakke med hendes forældre eller noget for at hjælpe den lille stakkels pige! smiley Håber ikke det er noget så slemt som en blodprop! Det må ikke have været sjovt for dig Susan ;(

  • #13   5. jan 2013 hmmm.. Jeg mener ihvertfald det lille marsvin skal til dyrlægen.. Det er virkelig synd, hvis det lider af et eller andet smiley

  • #14   5. jan 2013 Rikke: lige da det skete så var jeg overbevist om det var noget der havde skræmt ham, han for virkeligt rundt i buret som om en vis herre var i hælene på han og han oppe i lågen også som om han forsøgte at flygte fra noget. Derfor jeg undersøgte buret grundigt for kravl, hvepse og andet der måske kunne forårsage den frygt, men fandt jo intet. Det tog flere dage før han begyndte at virke syg, altså stoppede med at æde, men han virkede underlig skræmt indtil da også, men for ikke rundt mere, det var kun lige tyve min tid det foregik. Jeg nævner kun historien pga når jeg som voksen kunne forveksle stærke smerter med frygt så kan andre også. Det slog mig virkeligt overhovedet ikke han havde ondt, han skreg ikke eller noget nemlig, jeg troede han var pisseræd for noget i buret... da dyrlægen havde sagt det med det kunne være blodprop lytte jeg på ham: marsvins hjerte går normalt så hurtigt at du ikke kan nå at tælle, men jeg kunne tælle hjerteslagene og de var uregelmæssige kunne jeg også høre, så jeg tror hun havde ret. Han blev aflivet same dag jeg fandt ud af hvad det var...

  • #15   5. jan 2013 nå jeg troede du mente hun var i brunst, ja ja enhver kan vel ændre mening...;)

  • #16   5. jan 2013 Jeg kom lige til at læse de andre indlæg og så hvor voldsomme reaktionerne var... Det lyder ihvertfald ikke normalt. De hunner jeg har haft, der ikke har fået unger har bare opført sig mærkeligt.. sådan, sprunget lidt rundt, sagt lyde og nappet ind i mellem, men det der lyder som noget en dyrlæge skal kigge på, og en blodprop er da bestemt en alvorlig ting smiley

  • #17   5. jan 2013 Tak for historien Susan! smiley Er glad for at du fik dit marsvin aflivet lige med det samme da du fandt ud af det! smiley Håber du er ok, og har en masse andre dejlige marsvin at hygge med! smiley

  • #18   5. jan 2013 hvordan går det med marsvinet nu?

  • #19   5. jan 2013 Hej alle sammen!
    Jeg er lige stået op, og har læst alle jeres indlæg.
    Først og fremmest, vil jeg lige sige at jeg skrev teksten i samarbejde med min mor, da hverken hende eller jeg forstod Rosas adfærd.

    Hun har aldrig haft et kuld. - Hvad jeg ved af. Jeg fik hende da hun var omkring 1 år.

    Hun er roligere i dag, men stadig utilregnelig og jeg ved ikke hvad hun kan finde på. Jeg kan bare se savsmuldet rundt om buret bliver til mere, så hun er ikke helt rolig i hvert fald.

    Men tak for jeres hjælp. Nu krydser jeg fingre for min pige for det bedre den nærmeste tid. smiley


  • #20   5. jan 2013 Håber at det går bedre med hende ellers er det vel dyrelæge... smiley
    Krydser fingre!


  • #21   5. jan 2013 Ja, dyrelæge er helt sikkert næste stop. Hvis det bliver værre, eller fortsætter, så skal hun selvfølgelig til dyrelæge hvis det er det der er bedst for dyrets velfærd.

  • #22   5. jan 2013 blackiestage - nu lever jeg af at have med hunde at gøre og det der med hunde bliver skøre af at ikke få et kuld er det værste omgang sludder jeg længe har hørt!
    Og som Susanne siger-ja så kender jeg også mange kvinder, og hunde og marsvin der ikke har fået børn/unger som er helt normale.

    Til TS. søg dyrlæge. Hun lyder desværre ikke til at have det super godt..


  • #23   5. jan 2013 Sprutelwasser - Tak for kommentaren.. Men lige nu slapper hun af, så nu tager jeg lidt tingene som de kommer.

  • #24   5. jan 2013 Jeg siger jo bare, at det er det, jeg har erfaret? Hvorfor må jeg ikke sige min mening?

  • #25   5. jan 2013 Husk at feje for egen dør først Blacky.

    Jeg vil også mene hun har ondt.. Desværre smiley

    Nej ikke alle hunner skal have kuld. Jeg har fx en hun der var så lille da hun var ung, og hun tog bare ikke på.. Hendes søster have også svært ved det. - Og os begge fodre primært med grønt, hø og tørfoder som tilskud. Min hund tabte sig endna på et tidspunkt. Hun kom på et tidspunkt til dyrlæge men der var intet galt.. Nu vejer hun 650 gram og er ikke tynd. Jeg vil da absolut ikke avle videre på de gener? Hunner kan dø af at få unger, så hvorfor sætte sin vens liv på spil for en skrøne? Ja jeg får et kuld i foråret, fordi? - Jeg selv ønsker et afkom fra lige den' hun smiley


  • #26   5. jan 2013 Det må du da hjertens også gerne bare lad være med at udtale dig skråsikkert..

Kommentér på:
Flipper helt ud? (Marsvin)

Annonce