{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
894 visninger | Oprettet:

Han sprang ind til lille hun :-( (marsvin) {{forumTopicSubject}}

Øv os, jeg har min ene hun gående alene fordi hendes partner (en hun jeg havde lånt, imens den oprindelige er ved han) ikke kunne enes med min og jeg skulle derfor prøve med en ny hun, som jeg først kan få hjem i morgen.

Jeg har et rigtig stort kaninbur delt op med en plexiglas plade som næsten går helt op til tremmernes "loft" kun 5 cm fra. Hannen går så ved siden af hunnen og der har ingen problemer været med det, lige indtil i dag :-(. Der er et hus i hvert rum og de stod så op af plexiglaspladen, men det passede med at hannen (er ret stor) kun lige kunne få forbenende op, men så er han også næsten helt strakt. Men på trods af at der kun er 5 cm. er han på mærkelig vis kommet over pladen og ind til hunnen, som kun er knap 4 mdr, gammel. (ja meget øv)

De kan have gået sammen i max 2½ time. Kan han i den tid have hoppet på hende, eller er chancerne ikke så store for det?

I så fald hvad kan jeg gøre? forberede mig på det værste og være ekstra obs på at hun får noget fedende foder og ekstra c-vitamin i hendes grønt?

Hannen virker lidt rastløs, er der noget jeg skal holde ekstra øje med mht. stress eller andet? (de er begge to tjekket for skrammer og han har fået en lille hudafskrabning - som jeg selvfølgelig er obs på)

Det blev lidt langt, men jeg håber nogen erfarne avlere kan hjælpe mig lidt smiley useriøse kommentar om hvor uduelig en ejer jeg er osv. frabedes i denne tråd.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Han sprang ind til lille hun :-( (marsvin)
  • #1   19. dec 2012 Glemte lige og nævne at hunnen vejer ca. 550-600g og er en "lille type"

• #2   19. dec 2012 Der kan desværre godt være sket noget. Så ville begynde og foder med de ekstra ting hun har behov for

• #3   19. dec 2012 En hun er i løbetid cirka hver 17 dag (Mener jeg..)

Så chancen er 1/17 (Cirka...)

Men jeg vil bar eholde øje med hunnens vægt, og se hvordan hun opfører sig smiley

• #4   19. dec 2012 okay, tak for svar smiley

• #5   19. dec 2012 Altså oddsene er pænt store, ville jeg skyde - hvis de begge "kan" vel at mærke.
    Men mon ikke han netop har forsøgt at komme ind til hende, fordi hun var i brunst.

Jeg har selv været ude i samme situation hvor en snedig han fandt vej ind til en hun (og kastrat) 2 dage i træk (ku ik regne ud først hvordan han var kommet ind).
    70 dage senere var der unger!

• #6   19. dec 2012 sæden kan overleve i flere dage inden i hunnen så chancerne er pænt meget større end 1/17.... jeg har oplevet en hun føde igen 68 dage efter fødslen selvom jeg tog hannen fra 3 dage før hun fødte første kuld. Dvs sæden havde overlevet fødslen af første kuld og parret hende i efterbrunsten selvom hannen altså gik i et andet bur... så fremover fjerner jeg hanner mindst en uge før, for at det ikke skal gentage sig. Jeg vil mene chancen er nærmere 50/50 for hun bliver gravid.

• #7   19. dec 2012 Susan - Det vidste jeg faktisk ikke smiley - Altså at sæden kunne overleve..

Men der fik man da ny viden smiley

• #8   19. dec 2012 Katrine: det kan det jo også ved mennesker så det er egentligt ikke så underligt det også kan ved marsvin når man lige tænker over det...

• #9   19. dec 2012 Jeg vidste heller ikke det med mennesker smiley

• #10   19. dec 2012 Lux rotter: jo det er desværre også det jeg tror, at han har kunnet dufte hende.

Susan: ja øv os. Men så må jeg jo tage det som det kommer og håbe at hun klarer den smiley

Tak for svar alle sammen.

• #11   20. dec 2012 Og så få dem sat i hvert sit bur. Det er ikke nok bare at have en plexiglas plade sat ind, specielt nu hvor han ved, der er en hun på den anden side (det er nok derfor han virker rastløs). Han vil sandsynligvis forsøge at komme derind igen.
    Og så få givet hannen en burkammerat af hans eget køn smiley
    Går han alene er det sandsynligvis også en af grundene til, at han er hoppet ind til hunnen.

• #12   21. dec 2012 Cavy: De kom selvfølgelig i hvert sit bur med det samme, så langt kan jeg da tænke selv smiley og nej han kan ikke gå med andre hanner, for så gjorde han det naturligvis. Jeg har prøvet med 4 forskellige, både unger, ungdyr og ældre end ham selv, men han slagter dem simpelthen (der er normalt ingen hunner i nærheden) ved to af dem slagtede de hinanden og ved de to unger slagtede han dem. Så det er simpelthen ikke en mulighed, derfor valgte jeg at sætte en plexiglas plade i, så han kunne se og høre de andre. Alternativet var at de skulle stå i et bur hver hvor de ikke kan se hinanden og synes jeg er synd. Desuden er pladen 50-60 cm høj, så han kan ikke springe over uden huset står op af pladen smiley

• #13   21. dec 2012 Har du overvejet at kastrere ham, så han kan gå sammen med hunnerne? Det tror jeg han vil nyde smiley

• #14   21. dec 2012 Cavy: han skal bruges til avl smiley men når han ikke længere skal det, så tror jeg også at han bliver kastreret.

Kommentér på:
Han sprang ind til lille hun :-( (marsvin)

Annonce