{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.510 visninger | Oprettet:

Hvorfor er min kanin så fed? {{forumTopicSubject}}

Min ene kanin, Lia, er simpelthen fed. Eller ikke fed, men... ikke slank ihvertfald. Hun har hagepose, men det har intet med det at gøre, det har moren og søsteren også.
Hun er aktiv, er i løbegård hver dag hvor hun hopper rundt, springer hver 14. dag og går tur ca. 2 gangen om ugen derudover.
Hun får ca. 1 dl. kaninpiller. Måske lidt mindre.
Altid adgang til hø og gulerødder. og så får hun frugt ca. hver 10 dag og grøntsager 5 gange om ugen.
Kan ikke forstå det, for mine andre kaniner er fine i størrelsen, men Lia er bare tyk smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor er min kanin så fed?
  • #1   30. nov 2012 Jeg ville ikke give den fri adgang til gulerødder og hvilken race er det?


  • #2   30. nov 2012 Jeg har faktisk læst, at kaninpiller er foder til slagte kaniner, som er meningen skal gøre kaninerne tykke til slagtning. Så det kan være det, og måske går det meget "på hende"? (Fodre selv med kaninpiller, og ingen af mine kaniner er overvægtige/fede, bare hvad jeg har læst).

  • #3   30. nov 2012 Hvor har du dog læst det?

    Kaniniller er det bedste og sundeste foder du kan give din kanin - ALLE kaniner ikke bare slagte kaniner


  • #4   30. nov 2012 Ja, hvor har jeg læst det?
    Kan jeg ikke huske.


  • #5   30. nov 2012 Jeg har også hørt at i store mængder at det hurtigt kan fede. Så det bliver brugt til slagte kaniner men du har ret kildevang det er også sundt for kaniner men kan godt fede meget i store mængder. smiley Og så er det også et side tilskud smiley Men det ved du jo sikkert godt smiley

  • #7   30. nov 2012 Enig christina! Jeg har en stor hermelin af racen smiley

  • #9   30. nov 2012 Men hvilken race er det og hvad vejer den? smiley

  • #11   30. nov 2012 Det som er vigtigt at huske på, er at pillerne ikke skal udgøre størstedelen af foderet, men nærmere gives som et tilskud til hø og grønt smiley
    1 dl synes jeg lyder af meget, mine hollændere får det halve. Der er også næringsværdi i både gulerødder og hø, så det kan godt være, at du ikke skal lade hende have fri adgang til gulerødderne.


  • #12   30. nov 2012 Ved ikke hvad hun vejer, men moren er dværgvædder og faderen er ukendt. Lidt slank type med lange ører. Lia selv har fået faderen bygning og så er hun bare ret stor i forhold til dværgvædder racen.

    Hun spiser ikke alle pillerne, til gengæld sluger hun høet. smiley
    Hun er fra februar 2012


  • #14   30. nov 2012 Hvis den ikke spiser sine piller får den alt for meget

  • #15   30. nov 2012 Den får lidt under en dl. så den får ikke for meget.. Den foretrækker bare sit hø og sine gulerødder smiley

  • #16   30. nov 2012 De skal ikke have piller tilbage og de skal ære "ivrige" efter det smiley

  • #17   30. nov 2012 Lidt under en dl er stadig meget, men hvis hun ikke spiser det, er det jo ikke det hun tager på af, så skal du nok ikke give hende så mange gulerødder (og selvfølgelig også færre piller, for ellers begynder hun bare at spise det i stedet). Det er jo ikke kun pillerne som feder, men også både gulerødder og hø.

  • #18   30. nov 2012 Jeg tror det er gulerødderne og pillerne der feder. Pillerne er nok skyld i det fordi du giver hende for meget mad så hun kan ikke spise det hele og så spiser hun mere end nødvendigt og bliver over vægtig! smiley

  • #19   1. dec 2012 1. De kaninerpiller vores slagte kaniner får er de samme som i andre gir jeres kaniner
    2. NEJ vi gir dem ikke pilelr for at blive fede, hvis der er noget vi som slagtere ønsker er det lækre, slanke moskuløse dyr, ikke fede dyr som faktisk næsten ingen kød og muskler har på kroppen :S BVARD og plus vore sdyr skal satme have det godt, elelrs er der ingen pointe i selv at avle og slagte så dyrene skal ikke være fede og ulækre blot fordi de skal slagtes.
    (har set betydeligt flere kælekaniner som var klamfede end som jeg har set slagtekaniner)

    3. Hvad angår din kanin og fodreing vil jeg anbefale 20-25 g Piller pr Kg kanin og så blot 1-2 gulerødder (afhængig af størrelsen) Og bare fri adgang til hø

    4. Grøntpiller er ikke foder til kaniner det kan indgå som en lille sup i ny og næ de skal have fiberkanin hvis det er fra Landogfritid (DLG) Eller Hercules (danish agro) eller møllerens, VI SNAKKER KUN PILLER ikke det lækre som Rabbit royal


  • #21   1. dec 2012 iilde-mor jeg er enig med dig men jeg mener bare at foderpiller i for store mængder kan medføre overvægt smiley

  • #23   1. dec 2012 Helt rigtig rikke men hvis du læser så skriver jeg også en doseret mængde og det er uanset om kaninen så hedder hans eller heidi og bor i skåne eller varde smiley

    For jeg har KLARE beviser (som jeg ikke lægger ind endnu engang) på at fri adgang til foder faktisk kvæler ens kanin indefra


  • #24   1. dec 2012 Jeg er ked af hvis jeg har forklaret mig forkert. Det med at slagtere vil have tykke kaniner er ikke det jeg mener. Jeg skrev jeg havde hørt det fordi det blev nævnt. Jeg tror bestemt at slagtere går efter slanke kaniner smiley Sorry

  • #25   1. dec 2012 Det var mest mynded på Poteklask som skrev at det kun er slagte kaniner der skal ha piller for at blive fede -_-´

  • #26   1. dec 2012 Da jeg var mindre troede jeg det var godt at give mine kaniner skåle fulde af piller så det fik de. Jeg får meget ondt i hjertet af at læse det kvæler dem indefra ;( Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe på det og kan man mærke på dyrene hvis det er ved at ske?
    IIlde-mor: Okay


  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #27   1. dec 2012 Kildevang, piller er ikke det bedste og sundeste for en kanin, hvor i alverden har du det fra? Det sundeste er da hø, halm, grønt og urter.
    Nogle kaninpiller er lavet specielt til slagtekaniner, pga. ekstra fedt - hvilket ikke giver mening da dyrene jo ikke skal være fyldt med fedt, men muskler. Så måske har Potedask læst at jeg har skrevet det, og så misforstået det smiley

    Rikke, hvorfor synes du ikke den skal have gulerødder? Det er da sundt, og meget sundere end kaninpiller.

    Til Stald Lind: Mine kaniner på ca. to kg hver, deler 1 dl kaninpiller, så måske du skulle give lidt mindre af det, og så lade den spise hø og grønt? Evt. giv den lidt græs eller blade hver dag (bare en lille håndfuld) i stedet for alle de kaninpiller. smiley
    Så altså ½ dl kaninpiller, 1-2 gulerødder og lidt græs og/eller blade.


  • #28   1. dec 2012 Jeg ville nok skære hende lidt ned, jeg har en kanin der i sommers kun fik 10 kaninpiller, for ikke at blive snydt, når de andre blev fodret smiley Hun levede af hø, lucerne og grønt fra naturen..
    Efter unger er vi igang med at skære ned igen smiley


  • #29   1. dec 2012 Simse jeg synes den skal have kaninpiller men måske ikke fri adgang til dem når den er overvægtig smiley


  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #30   1. dec 2012 Du svarede ikke på mit spørgsmål.

  • #31   1. dec 2012 Jeg mente gulerødder smiley

  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #32   1. dec 2012 Jamen HVORFOR? smiley

  • #33   1. dec 2012 Jeg tænker bare at de feder mere.. Og så hvis hun gerne vil have at den skal tabe sig vil jeg nok begrænse gulerod mængden. Jeg fik også engang at vide af hende der arbejder i klubben med kaniner at der er meget sukker i gulerødder. Men jeg self. ikke om hun har ret smiley Men jeg ville nok bare tænke på at skære ned for gulerødderne og fodret så den ville tabe sig smiley Men jeg tror du ved mere om det end mig og jeg vil bare prøve at hjælpe smiley Men ret mig endelig så jeg bliver klogere smiley

  • #34   27. feb 2013 Hø feder ikke. Det er jo kun for fordøjelsen smiley
    Btw. skær ned på gulerødderne og frugten, og giv færre piller. Det er mit eneste råd. Det er jo med kaniner, som med mennesker. Nogen tager nemmere på end andre ^^'


Kommentér på:
Hvorfor er min kanin så fed?

Annonce