1.806 visninger
|
Oprettet:
Ny med marsvin {{forumTopicSubject}}
Hej jeg ville høre, om hvor lang tid der cirka vil gå før ens marsvin falder til ro, og om det er normalt at de er "bange" når man får dem.
Ps. Der går 2 i samme bur
mar 2012
Følger: 6 Følgere: 59 Gnavere: 31 Emner: 6 Svar: 353
okt 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 34 Svar: 131
apr 2010
Følger: 19 Følgere: 21 Gnavere: 11 Emner: 35 Svar: 94
Mine får det igennem deres mad, hvor der er tilsat C vitamin :).
feb 2012
Følger: 8 Følgere: 6 Emner: 38 Svar: 217
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
okt 2012
apr 2010
Følger: 19 Følgere: 21 Gnavere: 11 Emner: 35 Svar: 94
(link fjernet)
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
apr 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Gnavere: 16 Emner: 81 Svar: 821
Med hensyn til foder så bruger jeg Tima Mega C som kan købes på zooplus.dk (eller en af de udenlandske zooplus). Jeg bruger det personligt som tilskud til deres grønt, og sørger for at de har en masse grønt til rådighed ved siden af hver dag, men det er en smagssag, og ved at der er en del som har gode erfaringer med at fodre med piller som fuldfoder, og så give grønt mere som en slags tilskud eller snack. Som sagt er det en smagssag.
Hold dig dog langt væk fra slikkesten og gnaverstænger, og hvad der ellers er af usunde produkter til marsvin da de gør mere skade end gavn, og dyrehandlerne ikke har noget som helst imod at lyve, hvis de mener at de kan tjene på det. Bare et godt råd
Jeg holder med dem som siger at du skal holde dig fra C-vitamin i dråbeform, da du på ingen måde kan sikre dig at dine dyr får et ordentligt indtag af C-vitamin.
Derudover vil jeg lige klappe dig på skulderen over at du rent faktisk har været så ansvarsfuld at anskaffe dig to, så de kan gå og hygge sig sammen. Der er desværre stadig ALT for mange der mener at de kan dække dyrets sociale behov ved bare at give den mere opmærksomhed og så ellers holde den alene i et bur, og jeg bliver derfor altid glad når jeg støder på folk der rent faktisk tænker sig om, så thumbs op til dig
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
Jeg synes også det er rigtig godt, at du er startet med at skaffe to
(de er vel forhåbentligt samme køn?).
Der er så mange der gør den fejl bare at købe en, så man bliver så glad når en ny er så ansvarlig at skaffe to fra starten af
okt 2012
jun 2010
Følgere: 28 Gnavere: 15 Emner: 28 Svar: 555
De 2 jeg bruger er Cavia complete
http://dyrenesnetsalg.dk/gnaver-18/foder-24/marsvinefoder-223/complete-cavia-3116.html
og Cavia Pro
http://dyrenesnetsalg.dk/gnaver-18/foder-24/marsvinefoder-223/cavia-pro-700.html
de er begge af mærket Versele-Laga, og mine dyr er glade for det.
Jeg køber det i Plantorama, da det, for mig, er det nemmeste
jun 2010
Følgere: 28 Gnavere: 15 Emner: 28 Svar: 555
Min standart ligger pt at jeg vil kunne stikke hånden ned i buret, uden at de løber (eller i i hvert fald indtil jeg forsøger at tage dem op), men det er noget der plejer at tage omkring et års tid, eller mere, afhængig af dyret
Hvis det er at de ikke farer rædselslagen ind og gemmer sig så snart du bare kigger på dem, er det noget nemmere og hurtigere. Men igen afhænger det af, hvad du laver med dem og hvad de har af sind og oplevelser med i bagagen.
Jeg vil skyde på gennemsnitlig nogle måneder, nu hvor de ikke har en ældre, i forvejen tam én, som kan vise dem alt det som ikke er farligt.
Og så er det ellers bare at bruge tid på dem, og have godbidder med til dem.
Jeg selv gør meget i at snakke med dem i buret også. Men nu står mit bur og bogstavligtalt midt i stuen, så vi går forbi hele tiden, og der stikker både jeg og kæresten tit en hånd ned og kæler kort med dem, inden vi går videre. Det går at de hurtigt har lært at det ikke er ensbetydende med at komme op, at der kommer en hånd ned.
og hvis de gemmer sig i et hus,hele tiden. Vil jeg anbefale at tage det fra i en kortere periode, og istedet lægge et håndklæde eller lignende over en del af buret. Så kan de ikke bilde sig selv ind, at der ikke skete dem noget farligt, fordi at de gemte sig. Og de vil opdage at alle de her nye skræmmende ting, ikke gør dem noget. Det har været en stor succes hjemme ved mig i hvert fald
maj 2010
maj 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Gnavere: 12 Emner: 37 Svar: 409
Hvis jeg var dig, ville jeg vænne mutterne gradvist til dig ved at lokke med lækkert grønt, mens de stadig opholder sig i buret. De fleste marsvin er så lækkermundede, at de før eller siden vil komme og smage på godterne.
For så vidt angår C-vitamin vil jeg anbefale rigeligt med grønt hver dag, eventuelt som supplement til et godt tørfoder. Der findes rigtig mange gode grøntsager, som marsvinene kan tåle, og som indeholder masser af C-vitamin; f.eks. peberfrugt, artiskok, blomkål, brøndkarse, grønkål og hvidkål.
feb 2012
feb 2012
maj 2010
Men pointen var også bare, at det ikke skulle være en hun og en ikke-kastreret han.
feb 2012
okt 2012
Jeg har tænkt over nogen navne og er kommet på 2, i må meget gerne give lidt respons på dem, og hvad i synes om dem.
Eiður (udtales Eidur)
Björnson
maj 2012
okt 2012
maj 2012
Og hvis det er navne, du godt kan lide, så synes jeg da fint, du kan kalde dine marsvin ved de navne.
Ny med marsvin