{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.312 visninger | Oprettet:

shampoo mod skæl (marsvin) {{forumTopicSubject}}

Mit marsvin tulle lider af skæl og jeg kan ikke tåle dyre skæl ved det lyder sygt underligt men har aldrig reageret på andre dyr men det gør jeg hos tulle som har skæl og jeg har kigget efter en god skæl shampoo og fik anbefalet KW gnaver shampoo men hendes hud blev så tør at det kløede på hende så har brug for en god shampoo eller gode råd til hvordan man kan fjerne hendes skæl.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  shampoo mod skæl (marsvin)
  • #1   18. okt 2012 Gnavershampoo'en fra KW er kun god til én ting - problemer.

    På apoteket kan du købe Nizoral shampoo, den er mod skæl og den tåler dyrene fint.


  • #2   18. okt 2012 det er typisk for årstiden at der får svamp, for skæl er faktisk ofte pga en svampeinfektion i huden... nizoral virker på svamp, derfor virker det på skællene. Hold igen på frugt/sukker, det er gavnligt imod svamp at undlade sukker...

  • #3   19. okt 2012 http://www.lux-shoppen.dk/oatmella-groomers-edge-p-912.html den her shampoo er også rigtig god hvis dyrene har skæl smiley

  • #4   19. okt 2012 Nizoral 1% (som er den i håndkøb) er ikke mod svamp.
    Det er 2%'eren, men den er ikke håndkøb.


  • #5   19. okt 2012 jo jo 1% virker også imod generel hudsvamp (som oftest er det der forårsager skæl ved mennesker også), men det er kun 2% der virker imod ringorm!:)
    Hvis 1% ikke virkede imod noget var der jo ligesom ingen grund til at sælge den til den pris;)


  • #6   19. okt 2012 nizoral 1 % sælges ofte som skæl shampoo eller folk med f.eks eksem i hovedbunden.

    Til marsvin er den ikke meget anvendelig til noget der overhovedet hedder svamp. Om den kan bruges mod skæl ved marsvin skal jeg ikke kunne sige. Men til svamp er den altså ikke meget anvendelig i min erfaring.

    Nok der der måske er forskel på svamp i hovedbunden ved mennesker og så svamp ved marsvin

    Det er nok også derfor de fleste som har svamp ved dyrene og bruger at bade dyrene bruger imaverol vet i stedet for


  • #7   19. okt 2012 Jeg bruger selv Oatmella som Cavy Cats linker til.
    Jeg har 2 mutter som døjer med skæl.
    Den jeg er rigtig glad for smiley


  • #8   19. okt 2012 "nizoral 1 % sælges ofte som skæl shampoo eller folk med f.eks eksem i hovedbunden. Til marsvin er den ikke meget anvendelig til noget der overhovedet hedder svamp.".... bla bla...

    sortfod: 1% virker som sagt ikke imod ringorm. Men skæl skyldes ofte mere harmløse svampe og det virker 1% altså imod...

    skal du have flere beviser kan jeg jo spørge: der står jo 1% eller 2% på nizoral...1% hvad? ja det er noget der hedder "ketoconazol" der er i.... og hvad er så det? ja det er SVAMPEDRÆBENDE!... behøver vi diskutere det mere?


  • #9   19. okt 2012 Nogen har vist fået det forkerte ben ud af sengen...

  • #10   19. okt 2012 Benedicte: det er sgu da fordi din søster er så skide påståelig uden hun overhovedet har sat sig ind i hvad det virksomme stof i nizoral egentligt VIRKER imod... hvis ikke det virkede mod svamp så var det jo ligesom spild af penge at købe den 1% overhovedet da det eneste den virker imod ER svampeinfektioner...

  • #11   19. okt 2012 Jeg staves med "k" smiley Generelt set tror jeg dog påståeligheden går begge veje.

    Men måske tråden skulle vende retur til emnet, i stedet - måske jeg engang skal kigge på den du snakker om Sofie. Jeg har et par kæledyr der altid får bedømt en liiiille smule skæl... smiley


  • #12   19. okt 2012 Von Fancy: Den virkede i hvert fald da vi brugte den på Carlo i weekenden smiley

  • #13   19. okt 2012 Den der Nizoral går den også til mennesker?
    Da min mor døjer med eksem og skæl også er det jo to fluer med et smæk smiley
    Jeg er ligeglad med prisen bare noget der virker. Men tror ikke tulle har svamp fordi så burde min anden lille pige også have det fordi de går sammen.
    og det eneste de har fået af frugt og grønt er lidt rødpeber persille og gulerødder


  • #14   19. okt 2012 jo nizoral er fin til mennesker, men jeg har faktisk fundet en i håndkøb der er bedre end nizoral. http://www.apotekeren.dk/produkter/personlig-pleje/haarmidler/Ducray-Kelual-DS-Shampoo-100-ML.aspx
    Jeg købte den pga apoteket anbefalede den frem for nizoral... den ER ret dyr, men det er pengene værd.


  • #15   19. okt 2012 Jeg var sådan set ikke påståelig jeg skrev bare at 1 % ikke var meget anvendeligt til svamp ved marsvin. Og det er så MIN erfaring ( og nej det var svamp og ikke ringorm) 2 %'eren fandt jeg heller ikke meget værd.

    Derfor jeg behandler svamp ved imaverol vet i stedet for da det virker, i hvertfald hos mine dyr.

    Men sådan har man hver sine erfaringer med samme produkt derfor behøver du ( Susan S) sgu da ikke forsøge og hive hovedet af mig.



  • #16   19. okt 2012 dyrlægen siger også 1% hvis det bare er skæl, (dvs bare en alm hudsvamp) kun hvis det er ringormlign. vil de se det og så siger de imaverol, ikke 2%...

  • #17   19. okt 2012 Jeg har selv haft et par marsvin med tendens til skæl - alle problemer forsvandt 100% da jeg gik over til grønt-fodring. Derudover kender jeg til en et par folk der har teddies og Texels som tidligere har haft problemer med hud/pels -de erstattede Ovator med grøntfodring og problemerne forsvandt.

  • #18   19. okt 2012 Jeg har texel og merino og jeg fodrer med Cavia Korrell og har ikke nogen særlige problemer med skæl.
    Man kan altså ikke give pillefoderet skylden for alting, selvom det kunne lyde til I rigtig gerne vil.


  • #19   19. okt 2012 Man kan sagtens have masser af marsvin som spiser tørkost uden problemer - jeg har vist ikke påstået andet. Men påfaldende mange har oplevet at problemer med tynd pels, skæl, tør hud og kløen gik væk når tørkosten blev fjernet. En af de tilfælde jeg kender til havde held med bare at skifte fra Ovator til Vitakraft Kugler.

  • #20   19. okt 2012 Ja, det er jo så interessant, for vitakraft kuglerne har endnu flere kunstige ting tilsat end ovator har.

  • #21   19. okt 2012 Det næste bliver sikkert, at det nok også er ovators skyld, hvis der kommer flere hanunger end hununger i kuldene.

  • #22   20. okt 2012 Jeg bruger tima mega c! men det er kun tulle min store der har skæl og hun er eng. crested og de små er teddy så tror ikke det er tørfoderet der er noget galt med hun har altid haft meget tør hud og slæl.

  • #23   20. okt 2012 Susan? Der er parfume i den der shampoo og det er ikke svamp det mener min dyrlæge ikke er svamp. Jeg skal bare have noget der virker mod normalt skæl hendes er ikke så voldsom bare at jeg reagere på det og mor er lidt bange for at jeg bør overveje om det så er en god idé at beholde hende<3

  • #24   20. okt 2012 Lea: hvis ikke det er svamp så er det enten allergi eller tør hud... der er ikke noget der hedder "normal skæl" som ikke er fremprovokeret af en af de tre ting: svamp, tør hud eller allergi... I know for jeg har døjet med hudproblemer i mange år.

  • #25   20. okt 2012 Masser af mennesker, -både hobby-folk og opdrættere har erfaret at kost og pels-forandringer - pelsfejl, kløe osv. hænger sammen. I kan more jer over det - men der er ofte en sammenhæng. Og det er ikke sandt at Vitakraft Kugler indeholder mere skidt end Ovator.

    Marsvinet på billedet før og få måneder efter Ovator. Før-billedet er ikke taget da dyrets "pels-fejl" var slemmest, da ejeren var ked af at fotografere grisen da den så værst ud. Symptomerne var kløe og tynd pels der ikke ville vokse.



    profilbillede
  • #26   20. okt 2012 Jeg tror pelsfejlen på den der texel nærmere skyldes tabt nakke end det har noget med foder at gøre.
    Og tabt nakke er genetisk.
    Det undrer mig dog overhovedet ikke, at I giver Ovator skylden for en genetisk pelsfejl, der er typisk hos lige netop texel og merino af dårlig kvalitet.


  • #27   20. okt 2012 ...Kald det pelsfejl eller ej, -kløen forsvandt og pelsen begyndte at vokse og blev tykkere efter Ovator blev fjernet.

  • #28   20. okt 2012 Ja, og der findes netop to forskellige former for tabt nakke.
    Den slemme er, hvor pelsen bliver ved med at brække af så længe dyret lever.
    Den anden er, hvor det brækker af og så gror ud igen, uden at brække af igen.
    Det er en kendt genetisk pelsfejl hos texel og merino, det burde du også vide siden du åbenbart er ekspert i racen.
    Det er jo klart, den gror ud igen hvis den er af den knap så slemme type tabt nakke.

    Men fortsæt du bare med at tro på, at ovator er skyld i alverdens genetiske pelsfejl også. Det er næsten ligeså godt som at sige, at ovator er skyld i, hvis der kommer flere hanunger end hununger i kuldene.


  • #29   20. okt 2012 Her er flere før og efter-billeder:


    profilbillede
  • #30   20. okt 2012 Og det ligner stadig typisk texel pelsfejl.

  • #31   20. okt 2012 LOL - nu blev tonen hård hva'? Man kan jo altid håne folk og prøve at latterliggøre det det siger. Jeg kan godt mærke at du synes det er sjovt at sige "at så er Ovator også skyld i mange hanner i kuldene" - men den må vist stå for egen regning smiley

    Eet eksempel forklarer ingenting - og det er muligt at marsvinet på billedet har en eller anden cyklisk pelsfejl... ville det også forklare at kløen er forsvundet? Any way, -der er MANGE der har de her erfaringer, - inklusiv mig selv. Jeg havde da jeg fjernede tørkost 16 gamle marsvin - 3/4 af dem var over 4 år og mange havde fedtet eller tør pels eller tynd pels. Efter et par måneder med masser af grønt fra engen fik de alle - tyk blank pels. Jeg har i dag 10 marsvin tilbage - alle der døde var over fem - en del var over 6. Ud af de 10 jeg har i dag er 8 over 4 år - jeg har blandt andet en sheltie der fyldte 5 i september - hun havde før symmetrisk pelstab pga. hormoner, -det er væk nu. Jeg har også en teddy-pige der er fra julen 06, -dvs hun er snart 6 år, -før grøntfodring havde hun klassisk fedtet og skællet teddy-pels i dag er hendes tæt hvid og ren.

    Men tænk hvad i vil. Det vil jeg så også gøre smiley


  • #32   20. okt 2012 jeg har en pige på over 6, der var ud af at kuld på 8 hos en opdrætter der rent ud sagt misrøgtede dem... hun vejede 280g i en alder af 8 uger.

    She's still going strong, og har hovedparten af sit liv fået ovator... ihvertfald efter at hun forlod skodopdrættet og efterfølgende fik mad hver dag....

    Faktum er, at som med ret meget andet, så vil man kunne hente eksempler frem der understøtter det argument man selv holder på. Folk må danne deres egne meninger - fred være med det - men respekten for folks valg bør være på begge sider.



  • #33   20. okt 2012 btw annbritt... det passer ikke... det er cavia korrel der giver flest hanunger - det kan jeg sguda se på de kuld, jeg har fået efter at jeg skiftede smiley

  • #34   20. okt 2012 Ida N: Jeg kender jo så til et marsvin, der er 16 år gammel. De første 14 år har han levet af skodfoder fra supermarked.
    Så vi kan jo så deraf konkludere, at supermarkedsfoder faktisk er bedre end grøntfodring, er det ikke det du sidder og siger? Jo ældre dyret er, jo mere optimalt må det foder det får jo være, ikke?

    Jeg har intet imod at folk udelukkende foder med grønt og hø. Fred være med det, det skal de have lov til.
    Hvad jeg ikke kan klare er, at de samme folk mildest talt driver hetz på alt hvad der hedder pillefoder og giver det skyldt for simpelthen ALT de kan komme i tanke om, lige fra genetiske pelsfejl til krigen i mellemøsten.
    Jeg spiser selv vitamin piller, fordi jeg mangler D-vitamin. Jeg har intet problem i, også at give mine marsvin vitamin piller for at dække deres vitamin og mineral behov. Og det er hvad marsvinepiller er. En simpel måde at dække dyrenes vitamin og mineral behov, akkurat som når mennesker spiser vitamin piller.
    Men jeg går ikke ud fra, at I selv spiser vitamin piller heller?

    Sweet Leafs: Det er sq da også rigtigt. Det kan jeg da også godt se på mine egne kuld *GG*


  • #35   20. okt 2012 Jeg mener det er 16 år han er, men er muligt han faktisk måske er ældre end det.

  • #36   20. okt 2012 jeg tror bare jeg prøver mig frem. Men har hårtab og skæl noget at gøre med svamp fordi min dyrelæge har ikke så meget forstand på marsvin så kan være han tager fejl.

  • #37   20. okt 2012 skæl er enten pga allergi (fx overfor foder eller shampooen man bruger, tør hud eller fordi dyret har fedtet hud som så bliver levested for hudsvamp. Sidstnævnte har jeg haft store problemer med selv i hovedbunden. Jeg har haft flere marsvin med samme problem. Der hjælper nizoral (og det gør det altså ikke hvis det bare er tør hud eller allergi, for nizoral ER svampedræbende), men der skal også en foderændring til, det er typisk pga for meget sukker/kulhydrat i foderet og for meget frugt hvis de får det.

    læs mere om skæl her evt http://www.hovedbund.dk/skael-i-hovedbunden.htm og det kan sagtens bruges den info der er når det er et andet pattedyr. Der står allernederst forskellige tips til at fjerne skidtet...


  • #38   20. okt 2012 hov, og jo hårtab er typisk: hårene falder af 2-3 stk sammen fastsiddende på et hudskæl.... er det den type hun har så er det sandsynligvis gærsvamp. Men igen: gærsvampen kommer ikke at ingenting, den kommer pga der er gode levebetingelser for den. Så samtidigt med man fjerner svampen skal man have fjernet dens levebetingelser, ellers vender den bare tilbage igen... så er det den her type du har problemer med ville jeg skifte foder.

  • #39   21. okt 2012 Bør jeg så prøve med den der svampe dræbende en fordi det kan da godt være at det så er det men det er ikke med skællen hårene falder af det er bare i det hele taget fordi det er ikke så slemt med hendes skæl som jeg også skrev højre oppe er det fordi jeg ikke kan tåle dyre skæl. og de får meget grønt min mor har været for god med agurken når jeg er i skole og det viste hun ikke, ikke er sundt for dem. og fandt først ud af det her for ikke så lang tid siden.

  • #40   21. okt 2012 jeg syntes bestemt du skal prøve med nizoral 1% til hende. Hun skal vaskes to gange hvor det skal have lov at sidde og virke lidt anden gang, så put en klud om hende eller andet så hun ikke står og bliver kold. Og så skal du have set på fodringen...

  • #41   22. okt 2012 Okay.

  • #42   22. okt 2012 Jeg har lige læst om den og der er parfume i den? så er den da ikke god til hende?

  • #43   22. okt 2012 nej hvis hun er allergisk overfor parfume er det naturligvis noget skidt.... men det er den dyrlægerne anbefaler.

  • #44   22. okt 2012 Det ved jeg ikke om hun er men er ikke glad for det da jeg ved det er skadeligt.

  • #45   22. okt 2012 hvis vi endelig skal se på skadevirkningen så tror jeg sgu det aktive stof i nizoral som faktisk er det som slår gærsvampen der giver skæl ihjel er en smule MERE giftig end lidt parfume... nogle gange må man opveje fordele mod ulemper. Men prøv evt at ringe doktor dyr i morgen og spørge dem om der findes en shampoo/andet der dræber svampe i huden som forårsager skæl?

  • #46   22. okt 2012 okay det vil jeg så gøre

  • #47   19. feb 2013 hvad koster sårn en nizoral shampoo

  • #48   19. feb 2013 spørg på apoteket, priserne varierer sikkert lidt fra apotek til apotek:)

  • #50   22. apr 2013 Den skaber problemer. Mit ene marsvin fik totalt tør hud og mere skæl. så efter hun var blevet pint med det smed jeg den ud. Jeg købte den der som hedder B&B citrus og jeg er super glad for den. de får den lækreste pæls og har ikke haft problemer med skæl siden da smiley

  • #51   22. apr 2013 Gnaver shampooen fra KW skaber problemere. En del oplever marsvin ikke kan tåle den. Hvorimod citron shampooen eller minkolie shampooen fra kw er der ingen problemer med.

Kommentér på:
shampoo mod skæl (marsvin)

Annonce