{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.077 visninger | Oprettet:

Det hidtil bedste foder (Marsvin) {{forumTopicSubject}}

Hej nu er min store pose Cavia Crispy meget meget snart tømt så skal i gang med at finde noget nyt foder.
Og vil finde det bedste af det bedste til mine marsvin da jeg har fået at vide at Cavia Crispy ikke var det bedste at give sine muttere.
Så ville lige hører jer hvad jeres erfaringer er med forskellige slags foder. Og så vil jeg se hvad foder der bliver brugt mest og som de fleste har erfaringer med.
Og hvis i har noget andet foder som i også synes er godt må i også skrive det og hvorfor i også synes det er noget godt foder.

tak på forhånd

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Det hidtil bedste foder (Marsvin)
  • #1   17. okt 2012 cavia korrel (hvis det staves sådan) og/eller ovator

men hvad der er bedst, kan faktisk afhænge af hvor man bor henne og hvad man derfor har mulighed for at købe.

• #2   17. okt 2012 Bare det er noget man kan bestille over nettet er det fint smiley

• #3   17. okt 2012 det er godt nok afhængig af hvad du skal bruge det til og hvordan du vil bruge det... er dine marsvin bare hyggemarsvin som du ikke avler på så anbefaler jeg KUN ovator hvis du er parat til at rationere det... det er i mine øjne avlsfoder, ikke kæledyrsfoder medmindre man holder igen på det... Tima mega c fra zooplus har jeg til gengæld oplevet mine kræ tabte sig lidt på så det er nok bedre til hyggedyr der ikke kræves så meget af.

• #4   17. okt 2012 Du har fået gode fodertyper af vide flere gange efterhånden....

Men for at nævne et par:

Tima Mega C (kan bestilles via nettet)
    Cavia Korell
    Cavia Pro
    Ovator (som jeg bruger, altid har brugt, og vil blive ved med at bruge)

• #5   17. okt 2012 Har hele tiden brugt Cavia Korrel til vores grise og det er virkelig noget de kan li'.
    De vælger gerne at spise det, frem for andet mad de får tilbudt og spiser det også gerne som godbidder.

• #6   17. okt 2012 hvis du er afhængig af netbestillinger, så ville jeg nok bestille fra zooplus, idet deres porto er væsentligt billigere end de danske netbutikker, der er nødt til at sende via postdanmark.

• #7   17. okt 2012 Von fancy: ja ved det godt, men vil være må den sikre side da jeg har begået denne fejl 2 gange den første vidste jeg ikke hvad foder der findes.
    Den anden fik jeg anbefalet af flere opdrættere men for nu at vide at det ikke er særlig godt så vil virkelig gerne være på den sikre side før jeg køber foderet smiley

• #8   17. okt 2012 Sweet Leaf: hvad med Lux-shoppen ellers bruger jeg zooplus?

• #9   17. okt 2012 Susan S: Må de da ikke have ovator tilgængelig hele tiden? Mener du det skal deles op i portioner?

• #10   17. okt 2012 LUX-shoppen har cavia korrell.

• #11   17. okt 2012 Har lidt øje for det her foder http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/gnaver_smaadyr_foder/marsvin_foder/jr_farm/186798#more men man kan ikke se hvor meget c-vitamin der er der i..

• #13   17. okt 2012 Jeg ved flere ikke har specielt gode erfaringer med det der jr farm.

Men tima mega c er udenmærket foder ligesom cavia korrel, og ovator.

• #14   17. okt 2012 Okay godt at vide hvad med det her http://www.lux-shoppen.dk/burgess-marsvin-2kg-p-772.html

• #15   17. okt 2012 lux-shoppen er dansk = postdanmark = en sh*tload af portopenge.

Personligt vil jeg ikke bestille noget tungt med dansk porto, hvor der betales porto pr. kg - det er jeg for glad for mine penge til.

• #16   17. okt 2012 Nadia: jeg har oplevet hanner (ikke ALLE hanner, men et slag på tasken er 2 ud af 10, nok til det er mistænkeligt!) få utætte nyrer når de fik ovator ad libitum. De hanner det gik ud over var hanner der spise meget tørfoder og ikke så meget hø som de andre. De blev store og kraftige og så gik luften af dem i 1-2 års alderen og de tabte sig langsomt og drak mere og mere vand i et års tid hvor det så til sidst endte med aflivning pga de havde tabt for meget og jeg vidste hvad vej det gik efter at have set det før...eller fik ketose... jeg har aldrig oplevet det med hunner, men de bliver jo også "kørt hårdere" i avlen og kan nok tåle hvad det end er der er for meget af i ovator, pga det er noget der skal bruges rigeligt af under graviditeter... jeg har talt med en anden opdrætter som har opdrættet i mange år og har over 200 dyr og der blev observeret det samme: det går ud over hannerne. Derfor rationerer jeg tørfoderet til 25g max (et snapseglas) til enlige hanner, så må de spiste hø og grønt for resten... sålænge de får rigeligt grønt (hvidkål, broccoli, bladselleri og gulerødder står oftest på menuen her) bliver vitaminbehovet jo dækket også uden særligt meget tørfoder:)

• #17   18. okt 2012 Det lyder da ikke godt.. Jeg overvejer helt at købe noget andet foder. Jeg avler heller ikke det store og de fleste af mine hunner skal slet ikke have et kuld. Er det så bedre at bruge Tima Mega C? Eller er det det samme? (:

• #18   18. okt 2012 Team A&F : Jeg sælger f.eks ovator hvis det skulle være. Så vidt jeg husker er du fra østjylland så der er jo mulighed for du kan hente måske, så undgår du postdanmark bla.

• #19   18. okt 2012 Nadia:
    jeg fandt en tråd her som også beskriver ovatorproblemet. http://www.svinene.dk/viewtopic.php?f=13&t=217 Ovator ER et rigtigt godt foder: til avlsdyr og dyr i voksealderen, så du kan ikke få mig til at sige det er et dårligt foder, det skal bare rationeres!:) præsis som spinat er skidesundt men spiser de det hver dag i store mængder bliver de også syge af det.
    Jeg har ikke prøvet Tima længe nok til jeg kan udtale mig om det KAN give samme problemer i længden, men mit bedste råd er at finde et foder med lavere samlet Ca/P forhold ti dyrene som ikke skal avles på. grunden til du giver kraftfoder er jo for at give kødmasse: dvs det er proteinerne og fedtet du er ude efter, kulhydraterne kan de hente i gulerødderne og høet (og høet får de også masser af kalk fra). Samtidigt bør foderet ikke indeholde for meget korn (havre kan gå, men hvede er noget bras i marsvinefoder).
    Min oplevelse med Tima var at hunnerne var noget tyndere efter drægtighed og amning end de plejede at være og ungerne voksede lidt langsommere, og det er jo ok hvis man ikke avler, det skal man jo bare bruge et vedligeholdesesfoder. Helt personligt ville jeg hellere fodre med grønt og hø udelukkende, men det er mine arme simpelthen ikke stærke nok til alt det grønt jeg så skal slæbe hjem hver dag. Med 30 dyr ville det jo dreje sig om 2 hvidkålshoveder, en pose gulerødder og en en dusk bladselleri HVER dag, eller i den mængde i hvert fald... så derfor bruger jeg kraftfoder og nøjes med et enkelt stort hvidkålshovede til deling eller 3 duske bladselleri eller i de mængder af andet grønt... min ældste pensionist med stamtavle er 7 år, en hun selvfølgelig.... de pensionerede avlshunner bliver ældst her og det er pga jeg har fodret frit med ovator i mange år, er jeg overbevist om... jeg regner med det udligner sig lidt når jeg i nogle år har rationeret hannerne... ovator er tysk og de tyske avlere bruger det IKKE ad libitum, de giver 2-3 tsk pr dyr og så grønt og hø for resten, har jeg hørt.

• #20   18. okt 2012 Sortfod: mange tak, men tror jeg holder mig til at købe over internettet det tror jeg også min mor er gladest for, og efter det Susan har skrevet om Ovator så hælder jeg nok mest til Tima mega c eller cavia korrel. Da jeg ikke avler smiley men eller tusind tak vil overveje dit tilbud hvis jeg nu skulle i gang med at avle lidt smiley

• #21   18. okt 2012 Jeg fodre med Burgess Excel - synes selv det er rigtig godt. Men også lidt dyrt.

• #22   18. okt 2012 Synes ikke der er særlig meget c-vitamin i, men det er jo smagssag smiley

• #23   18. okt 2012 Ved Burgess Excel skal man selvfølgelig sørge for at fodre med c-vitamin holdigt grønt ved siden af for at være sikker på de er dækket ind. Kan ikke huske hvor meget der er i foderet, men så vidt jeg husker er det for lidt i forhold til daglig dosis uden ekstra grøntfodring.

• #24   18. okt 2012 Jeg har flere som ikke avler som også køber fodret. de fodre med meget grønt vide siden af uden problemer også.

Så det er altså meget få som oplever problemer med ovator. Men ja det er dit eget valg.

• #25   18. okt 2012 Von fancy - Ja det selvfølgelig rigtigt, skal man lige huske at nævne smiley
    Tjekkede lige posen der stod 820mg/kg

• #26   18. okt 2012 Nej når der er 820 mg./kg. i er der, så vidt jeg husker da nok i forhold til hvad de har brug for.

• #27   18. okt 2012 820mg c vitamin /kg er rigeligt, også til drægtige og unger som er dem der har det højeste behov.

• #28   18. okt 2012 Man skal selvfølgelig huske, at hvad der står på posen, er det som producenten har TILSAT og ikke nødvendigvis hvad foderet indeholder smiley

• #29   18. okt 2012 Det kunne da være super fedt, kun at fodre med grønt! Det ville de da virkelig elske. Jeg har ni marsvin, ved du ca hvad de skal have om dagen? (:

• #30   18. okt 2012 Nadia: De skal have konstant adgang til grønt og hø, hvis du kun fodrer med grønt. Du skal lave en masse beregninger for at sikre, at calcium-fosfor forholdene er korrekte i det grønt du giver dem hver dag, samt at der er den rigtige mængde C-vitamin i det grønt du giver dem.
    Det er ikke bare at give dem en masse forskelligt grønt, for så risikere du at fucke calcium-fosfor forholdene op, hvilket igen kan resultere i urinvejssten og den slags.

• #31   18. okt 2012 Hvis de får omkring 10 forskellige slags grønt (gerne mere og mest bladgrønt) så behøver man ikke at regne på det fordi dyrene spiser kun det de har brug for

• #32   18. okt 2012 Jeg syntes tima mega c! jeg har gode erfaringer med det mine mutter var ikke så glad for at spise de andre men de elsker den der tima mega c! smiley

• #33   18. okt 2012 Okay nu står mit valg mellem tima mega c eller Cavia Korrel
    og kan simpelthen ikke beslutte mig de begge kan købes over nette og prisen er lidt lige meget, men hvad er allerbedst??

• #34   18. okt 2012 det kan vi ikke svare på hvad der vil være bedst for dine dyr. køb og afprøv...

• #35   19. okt 2012 Maria M: Det er altså en værre gang vrøvl. Domesticerede marsvin har ikke længere den evne til instinktivt at vide, hvad det er, de har brug for og hvad de ikke har brug for. Ej heller til at vide, hvad der er giftigt for dem og hvad der ikke er. De spiser derfor det de bedst kan lide.
    Derfor nytter det ikke noget bare at give dem en masse forskelligt.

• #36   19. okt 2012 Jeg tillader mig lige at sætte denne arktikel ind i tråden her da den fint fortæller hvilke ting der bør være i tørfoder - altså hvordan fordelingen af vitaminer og mineraler bør være. Ofte er der alt-alt for meget tilsat vitmin i - og i nogle tilfælde D3-vitamin som aldrig bør være i marsvine-foder. Samtidigt er det en god idé at finde et foder der ikke er baseret på lucerne men på græs, da lucerne kan give urinvejslidelser.

-----------------------------------------------

Ifølge nyere forskning (de seneste 10-15 år) er det værd at stræbe efter langt mindre mineralstof- og vitamin-koncentrationer i tørfoder end man hidtil har antaget. Tørfoderet er ikke mindst kommet i søgelyset efter at man de seneste 20 år har set en markant stigning i tilfældet af blæresten og organskader (samt tandproblemer) hos marsvin og kaniner.

Tørfoder-producenterne overdoserer for det meste de anbefalede mineral- og vitamin-værdier for at være sikre på at marsvin ikke kommer til at lide af mangelsygdomme. En mangelsygdom kan vise sig hurtigt hvorimod eventulle skader af for mange mineraler og vitaminer først viser sig på sigt – ofte først efter 2-4 år.

Derfor bruger tørfoderproducenterne denne overdoserings-metode – og lægger gerne lidt ekstra oveni da de ikke ved hvorledes forbrugerne opbevarer tørfoderet. C-vitamin er fx meget følsomt over for lys, fugtighed og varme, så hvis producenterne smækker en masse C-vitamin i, så kan de håbe at der stadig er lidt C-vitamin tilbage selvom forbrugeren fx opbevarer foderet i en gennemsigtig kasse i en varm stue.

Derfor anbefaler forskerne også at man altid giver c-vitaminholdigt grønt ved siden af tørfoder da man ganske enkelt ikke ved om C-vitaminet stadig "dur" i tørfoderet. Marsvins kroppe er ikke gode til at udnytte kunstige vitaminer – og det kan give irreversible helbredsmæssige problemer på sigt.

Institut for dyreernæring og Hannover Dyrlægehøjskoles klinik for smådyr har på baggrund af undersøgelser og analyser fastsat marsvins daglige mineralbehov således:

Et marsvin har pr. kilo kropsvægt dagligt brug for:

Calcium:100 mg
    Phosphor: 75 mg
    Magnesium: 30-40 mg
    Natrium: 30-50 mg

Det giver et optimalt Calcium-Phosphor forhold på 1.33 : 1.

I tørfoder bør Ca:P-forholdet derfor ikke ligger højere end 2:1 (mellem 1.4:1 – 2:1). Unger og drægtige omkring 2:1 og for alle andre omkring 1.5:1

Man finder Ca-P-forholdet ved at dividere calcium-værdien med Phosphor-værdien.
    Fx Ca = 0.8 og Ph = 0.5 giver (0.8 divideret med 0.5) = 1.6 : 1

Pr. 1 kg tørfoder anbefales følgende mineralstofindhold derfor (ved en daglig fodring på 40-60 gram) til et udvokset marsvin:

Calcium: 3-6 g
    Phosphor: 2-4 g
    Magnesium: 1-2 g
    Kalium: 4-7 g
    Natrium: 1 – 1,5 g
    Clorid: 2,5 – 5 g

Ved 40 – 60 gram tørfoder pr. dag bør tørfoderet i procenter derfor indeholde:

0.3 – 0.6 % calcium
    0.2 – 0.4 % phosphor

D-vitamin: 500 – 750 IE/kg

Hvis man bruger et tørfoder som fuldfoder, hvor værdierne er mere koncentreret end de her angivne værdier, får marsvinet efter alt at dømme "for meget af det gode". Ikke mindst hvis man også bruger kalk-sten og saltsten og andre mineraltilskud ved siden af.

Hø indeholder ofte også meget calcium, oftest mellem 0.5 - 1.3 %.

Et udvokset marsvin har et dagligt væskebehov på ca. 100 ml. vand. Hvis det desuden får tørfoder (som udtørrer kroppen og derfor betyder at der er brug for endnu mere væske oveni) samt hø (også tørt), så skal det drikke ca. 170 - 200 ml. vand dagligt.

Hvis tørfoderets mineral- og vitamin-værdier er højere end ovenstående skal der drikkes endnu mere vand (eller spises endnu mere grønt) for at fortynde det overskydende, som kroppen ikke bruger.

Tager vi fx Ovator, så indeholder det op til 5 gange mere calcium end anbefalet, op til 4 gange mere D-vitamin og op til 10 gange mere C-vitamin end anbefalet. Og Calcium-Phosfor-forholdet i Ovator ligger på 2.6:1 – altså dobbelt af hvad marsvin har brug for.

Det siger sig selv at der skal drikkes mange flasker vand dagligt for at skille sig af med alt det overskydende. Eller spises rigtigt meget grønt (120 gram grønt svarer til 100 ml. vand – det daglige væskeforbrug inden tørfoder og hø tælles med).

Dvs. at et marsvin kan sagtens leve "stærkt" på Ovator i nogle år (og hvis det er i avl (drægtig/diegivende) kan det udnytte noget af "overskuddet", men der er også risiko for – alt efter marsvinets robusthed og væskeforbrug – at der kan komme organskader efter flere års forbrug af Ovator.

Nu oplyser Ovator selv at deres pellets er et tilskuds-foder til "dyr med særlige behov", så fra producentens side er det ikke betragtet som et fuldfoder, hvilket de høje værdier jo også signalerer.

Det gælder også mange af de andre tørfoder-typer på markedet, at især vitamin-indholdet er overdoseret. Samtidig er der indholdet af tørfoderet, som også er tvivlsomt i mange tilfælde (melasse, korn, gluten (hvede) og meget andet, som kan ødelægge tarmene, men det har jeg tidligere skrevet nok om – så ikke mere om det her).

A-vitamin

Fedtopløseligt vitamin – for høje doser kan føre til leverskader. Tørfoder bør derfor ikke indholde mere end 12.000 IE pr. kg. Betakarotin er forstadie til A-vitamin (og vandopløseligt) og nemmere at optage, mere effektivt end syntetisk A-vitamin samt lettere at fordøje. Betakarotin findes i gulerødder og mange grøntsager og omdannes til A-vitamin i kroppen efter behov.

C-vitamin

Anbefalingerne på C-vitamin i tørfoder lyder på 200-300 mg/kg

Syntetisk/kunstigt C-vitamin kan være skadeligt hvis det overdoseres. C-vitamin optages af kroppen gennem de karotenoider som findes i frugt og grønt. Hvis marsvinet ikke får karotenoider gennem grønt, reduceres den kunstige C-vitamin (som ikke er tisset ud) til oxalsyre i blæren, som fremmer blære- og nyresten (oxalat-sten). Oxalsyren forhindrer også at de karotenoider som er lagret i kroppen, kan aktivere C-vitaminet. For høje doser af C-vitamin i tørfoder og kunstigt C-pulver kan derfor være skadeligt samt en kilde til stendannelse i nyre og blære – og det samme gælder ved for få karotenoider i kosten.

Nogle marsvin er formentlig disponeret for blæresten, men da man ikke på forhånd ved hvilke (før det er for sent), er det bedst at undgå kunstig overdosis af C-vitamin. Endvidere kan for meget C-vitamin forsure urinen (normal PH for marsvin er 9) og fremme dannelsen af nyresten / nyreskader. Dvs. jo mere "u-naturligt" C-vitamin der fodres med, jo større er sandsynligheden for at der dannes calciumoxalatsten. Kunstigt C-vitamin (ren ascorbinsyre) er derfor ikke blot langt mindre virksomt men kan også være sundhedsskadeligt.

D-vitamin

Dr. Michael Fehr fra Hannover Dyrlægehøjskole har beskæftiget sig intensivt med blæresten hos marsvin, og han anbefaler at et tørfoder ikke indeholder mere end 500 – 750 IE D-vitamin, da D-vitamin fremmer optagelsen af calcium fra tarmen. Samtidig skal forsyningen af grønt sættes op, så marsvinet får mere væske. Marsvin som i forvejen bøvler med urinvejslidelser og stendannelse bør ikke få fødevarer som indeholder lucerne (hø, pellets).

Tørfoder indeholder D3-vitamin. D3-vitamin findes ikke i marsvins naturlige fødeemner – der findes derimod forstadierne til D-vitamin (D1 og D2-vitamin) som marsvinet selv danner D-vitamin af. Hvis tørfoderet har et højt indhold af D3-vitamin (Cholecalciferol), kan calcium-overskud + D-vitamin belaste systemet (give calciumaflejringer i nyretubuli) og være med til at forkalke vævet og fremme calciumkrystaller som der – evt. sammen med bakterier - kan dannes sten af.
    En overdosering af D-vitamin i tørfoder kan på sigt føre til vitaminforgiftning, organforkalkning og nyreskader inkl. stendannelse.

Calcium-phosphor-forholdet

For meget calcium fører til forkalkniknger (især nyrene) og en øget risiko for sten i urinvejene,

For meget fosfor fører til calcium-mangel og øger ligeledes risikoen for sten i urinvejene.

En akut mangel på calcium viser sig ved muskelkramper, mens en kronisk mangel kan føre til væksthæmmelse og tandproblemer.

Sammenfattende bør et tørfoders (fuldfoders) værdier for et voksent marsvin som ikke har "særlige behov", være (og ikke overskride):

[size=18][color=blue]Pr. Kg:

Calcium: 0.3 – 0.6 %
    Phosphor: 0.2 – 0.4 %
    Og et calcium-phosfor-forhold mellem 1.4:1 og 2:1

D-vitamin: 500 – 750 IE
    A-vitamin: 12.000 IE
    C-vitamin: 200-300 mg (og daglig supplering med C-holdigt grønt).[/color][/size]

-----------------------------------------------------------------------------------

Tilføjelse april 2012

[size=18]Tørfoder-trends[/size]

Tørfoderbranchen befinder sig i øjeblikket midt i et stort opbrud, hvor mottoet er en artstilpasset ernæring, der er så naturlig som mulig – en trend som inden for de senere år er slået voldsomt igennem på markedet.

Fra hovedsageligt at bestå af korn og farverige bestanddele ("supermarkeds-müsli") til at bestå af overdrevent mineraliserede og vitaminiserede pellets (Ovator, Tima Mega C etc.), er kravet fra forbrugerne i dag struktur-foder med så vidt muligt naturlige vitaminer – gerne i blandingsform. Både det farverige supermarkedsfoder og de stærkt forarbejdede og vitaminiserede pellets betragtes i dag som usunde og potentielt skadelige.

Det tyske firma JR Farm var et af de første firmaer som fandt en markedsniche inden for "naturlig" ernæring til relativt gunstige priser og er siden ekspanderet voldsomt – også internationalt. JR Farms succes har siden fået endnu flere foderproducenter til at vende blikket i retning af urteblandinger og mindre forarbejdet foder.

Tidligere var foderselektion et skældsord og noget negativt som kun det pelleterede fuldfoder kunne forhindre. I dag ved man hvor essentielt marsvinets biologiske behov for naturlig selektion er, og derfor bliver det også langsomt mere udbredt med foder, som tilgodeser dette.
    Et godt eksempel på dette er Hippolyts Pre Alpin-serie til gnavere og kaniner, som blandt andet tæller struktur-müsli (Lepo Menue og Lepo FLowers) og som gør op med hele den måde, producenterne tidligere har tænkt tørfoder på.
    Samtidig tilgodeser tørrede urter i langt højere grad end pellets marsvinets behov for intakte fibre (fibrene i pellets er knuste).

Vitakraft har eksempelvis lanceret serien Vita Verde, som i nogen grad følger denne trend omend den er Hippolyts kvalitet underlegen.

En anden tendens er at ingredienserne går fra hovedsageligt at bestå af lucerne og hvede (begge dele er højproblematiske til marsvin og er i takt med forskningen kommet i miskredit hos engagerede forbrugere) til mere naturlige ingredienser som græsser, urter, planter og blomster. Problematisk er dog stadig det manglende vandindhold i tørfoder, og følgerne heraf kan være nyreproblemer og urinvejslidelser.

En anden trend er fremstillingen af tørfoder "med lavt kalk-indhold" til at forebygge urinvejslidelser. To eksempler på "kornfrit" tørfoder hvor det lave kalk-indhold fremhæves i annoceteksterne, er JR Fam Grainless Complete til marsvin og Bunny Marsvinedrøm (Kilde: Zooplus.dk)

Det nyeste modefænomen er at tilsætte tørfoderet "sunde" tilsætningsstoffer. Hvor man tidligere kun tilsatte nødvendige vitaminer og mineraler som kompensation for de tab som opstår når tørfoder forarbejdes, tilsættes der i dag i stigende grad såkaldte wellness-stoffer som FOS, Omega-3-fedtsyrer eller aloe-ekstrat. Fælles for disse er at de er plukket ud fra en større mængde af sunde virkestoffer, som findes i den naturlige næring. Deres virkning som isoleret syntetisk tilsat stof er imidlertid ofte tvivlsom.

Et eksempel på et misvisende wellness-produkt som langt fra modsvarer marsvins behov er fx. Vitakrafts Emotion Beauty-serie, som samtidig også er et eksempel på at man ikke skal lade sig forføre af alle de lovprisende ord som foderproducenterne tager i anvendelse når deres produkt skal beskrives – og sælges, ofte til grotesk høje priser i forhold til hvad det har kostet at fremstille det!

[color=blue]Alle hvad pellets og andet tørfoder indeholder findes også i frisk, uforarbejdet og naturlig udgave, som på alle måder er meget sundere for marsvinene – og så ved man nøjagtigt hvad marsvinet får ned i maven. [/color]

Reference:
    http://degupedia.de/

• #38   19. okt 2012 Okay nu er jeg godt nok forvirret smiley har altid fået at vide at jo mere c-vitamin i tørfoder jo bedre er det smiley men udfra det jeg lige har læst kan de tage skade af alt for meget c-vitamin. Så nu hælder jeg mest til noget fra JR farm fordi det indeholder mest urter og græs som skulle være rigtig godt som jeg ved smiley men er i total fortvivelse lige nu :/.....

• #40   19. okt 2012 Team A&F: Det er så tilsyneladende også tilsat persille, som marsvin så altså kun skal have i små mængder.
    Det er sikkert et fint foder, men når C-vitaminen deri kommer fra persille, så ville jeg ikke bruge den, jeg har trods alt også drægtige hunner.

• #41   19. okt 2012 Jeg har endnu ikke fundet et foder fra JR Farm, som jeg rent faktisk ville give til mine marsvin.

• #42   19. okt 2012 Er så i tvivl om cavia korrel og tima mega c da Ida nu har skrevet den lange forklaring der smiley

• #43   19. okt 2012 Der er faktisk ikke andet end hø du kan give dine marsvin uden der er et eller andet galt med hvad end du vælger at give dem.

• #44   19. okt 2012 Har lige glemt det men hvad fodrer du med?? Og det kan der være noget om smiley

• #45   19. okt 2012 Jeg bruger Cavia Korrell. Jeg har over 100 dyr og har endnu ikke oplevet nogen af de dårlige virkninger ved det foder, som de der hippier påstår det har.

• #46   19. okt 2012 Og hvad er det hippierne siger der er dårligt ved det foder?

• #47   19. okt 2012 Det samme som de mener er galt med ALT tørfoder.

• #48   19. okt 2012 For meget af det for lidt af det smiley

• #49   19. okt 2012 Både det, og så også at det opfylder dyrenes behov på en ikke-naturlig måde.
    Det svarer jo feks til, at mennesker spiser vitamin piller. Det er også en måde for mennesker at få vitamin-behovet opfyldt gennem en ikke-naturlig kost.

• #50   19. okt 2012 Men jeg har oplevet nogle af de dårlige virkninger ved flere forskellige slags marsvinepiller. Nyresvigt, krystaller i urinen, osv. Har ikke haft nogle med de virkninger siden jeg startede med grøntfodring, og alt det grønt påvirker heller ikke kuldene negativt

• #51   19. okt 2012 Du har da haft en del uheldige kuld på det seneste?
    Og hvordan ved du med sikkerhed, at de ting du oplevede var på grund af foderet og ikke på grund af noget andet?

• #52   19. okt 2012 Det jeg har jeg ikke. Det er sjældent at jeg har dødfødte unger og den eneste grund til at jeg flasker en unge er fordi at moren desværre fik drægtighedssyge

• #53   19. okt 2012 Og min kastrat havde altid så ondt når han tissede selv om blev behandlet for blærebetændelse, han holdt først op med at pive da de fik grønt.

Og har heldigvis ikke haft flere med nyresvigt siden jeg stoppede med pillerne

• #54   19. okt 2012 Jeg har heldigvis aldrig haft nogen med nyresvigt. Men det er så heller ikke sikkert det er det samme foder du har brugt, som det jeg bruger.
    Og så er muligheden der nok også for, at du måske har givet noget ved siden af, der har været med til at forværre calcium-fosfor forholdene når du samtidig fodrede med piller.

• #55   19. okt 2012 jeg kendte ikke til den artikel Ida satte ind, men den er da lige vand på min mølle mht til jeg mener kraftfoderet (i mit tilfælde ovator) bør rationeres til alle dyr som ikke er gravide, ammende eller i voksealderen...

Hvis man rationerer det OG giver en masse grønt så får man også et bedre Ca/P forhold da de fleste grøntsager indeholder MERE P end Ca... men hø skal man altså ikke være bange for at give rigeligt af, mener jeg.... høet skal være til fri rådighed hele døgnet.

• #56   19. okt 2012 min dyrlæge mente i øvrigt der var for lidt Ca i ovator i forhold til P, men det blev så opvejet af hvis jeg gav rigeligt med hø som indeholder en del Ca...

• #57   19. okt 2012 Persille er ikke et problem - og JR Farms "grainless" er udmærket. Ren grøntfodring er bedre da der er en række problemer med pelleteret foder -men vil man have tørkost er det en mulighed. Man skal dog være forberedt på at dyrene ikke tager så godt imod det i starten -det er lidt for sundt til at glide ned i de helt store mængder.

Et andet meget spændnde produkt som er i den virkelig-virkelig gode ende af foder er dette: http://grünhopper.de/ som oveni købet er forholdsvist billigt - da der ikke er nogle fyld-produkter i. Fragten er desværre lidt dyr - men hvis man er flere der slår sig sammen eller køber meget af gangen er det til at have med at gøre.

Men ellers grønt - grønt - grønt! Om sommeren kan dyrene sagtens leve af frisk græs, -grene og urter fra naturen og intet andet. Om vinteren hø og 4 forskellige slags købe-grønt.

Marsvin skal slet ikke have så meget c-vitamnin som vi er blevet bildt ind og vi sætter bare deres system på overarbejde når det skal vaskes ud af kroppen gennem urinen.

• #58   19. okt 2012 Ok, så er det nok bare noget opdrætterne bilder sig ind, når de siger, at persille får de drægtige hunner til at abortere.... Specielt de opdrættere, der rent faktisk selv har oplevet det. De må helt klart bare have set syner.

• #59   19. okt 2012 Jeg håber ikke at i føler at jeg spammer, - men der er ikke noget at sige til at det hele er forvirrende. Marsvin er et lidt under-vurderet dyr og derfor er der ikke foretaget ret meget forskning i det - eller i dets ernæringsbehov herhjemme. Måske er det derfor at der er opstået en række myter om deres ernæring - meget info er gået mund til mund og derfor noget der måske først er blevet sagt som et forsigtigt "vist nok" med tiden blevet til sandheden. Men hvis man har mod på at læse tysk kildemateriale så kan en del af myterne aflives.

Den med persille har Mette Rueløkke mange gange forsøgt at mane i jorden. Nogle siger at det er hende der engang har sagt at man skal passe på persille men det hænger vist sådan sammen at hun var med-forfatter på en udgivelse hvor en anden havde skrevet det om persille -og det passer simpelhen ikke. Jeg har skrevet til hende om emnet flere gange og hendes mail-svar ligger på flere forum rundt omkring på nettet - persille er godt for marsvin, - giv dem endelig alt hvad de kan æde af det! -Det samme glæder forresten spinat -som vi også har lært er lidt "farligt"

Det bliver i tråden her også nævnt at domesticerede marsvin ikke kan finde ud af selektere deres føde. Det er heller ikke helt rigtigt, - jeg paster lige endnu et uddrag af en artikel ind...
    ---------------------------------------------
    Også domesticerede dyr kan lære at selektere – det er dokumenteret på blandt andet rotter, mus og grise. Herfra ved man at selektionsevnen er delvis medfødt, men størstedelen er tillært. Marsvin lærer planters og grøntsagers forskellige virkestoffer at kende ved hele tiden at smage dem, og efterhånden véd de nøjagtigt hvad de har behov for at spise i forskellige situationer. Dette læres ikke fra den ene dag til den anden, men beror på hvor meget smagserfaring marsvinet har med de forskellige næringsmidler. Tørfoder indeholder ofte smagsstoffer som manipulerer smagsløgene og derfor vil et marsvin som får tørfoder sjældent lære at selektere lige så præcist som et marsvin som ikke får tørfoder.
    Et velnæret marsvin som får masser af grønt vil heller ikke bare spise løs af ukendte planter. Alt testes forsigtigt - først ved at snuse til det – og lugter det ikke giftigt, tages en lille testbid. Er marsvinet ikke overbevist testes langtidsvirkningen, dvs. marsvinet smager først på det igen næste dag – og måske næste dag igen. Meget stærke grøntsager som fx porrer kan det nogle gange tage flere måneder før marsvinet med sikkerhed ved at det er uskadeligt at spise.
    Marsvin er meget forsigtige med alt ukendt, men er marsvinet ikke vant til at andet end en skål med ensartet tørfoder eller bor de i et lille tremmebur, kan nogle marsvin af kedsomhed finde på at spise hvad som helst – også problematiske ting. Vil man opleve marsvins fascinerende evner i forhold til at selektere er der ikke andet for end at udelade tørfoderet og ellers have tålmodighed med alt nyt og servere det dagligt det over en længere periode. Marsvinene vil elske at få et fad med masser af forskelligt grønt eller en stor bunke blandet grønt fra naturen – det ligger dybt i dem selv at udvælge deres føde – det er deres hovedbeskæftigelse og den bedste og mest artsrigtige aktivering man kan give sine marsvin.

[youtube]3ZgvWDym30o[/youtube]

I klippet kan man se et eksempel på selektion - der snuses, smages, tygges forsigtigt og udvælges nøje.

Her er lidt kilder til dem der orker:
    https://www.uni-hohenheim.de/wwwin140/info/interaktives/lebensmittel.htm
    http://www.degupedia.de/
    http://www.kaninchen-wuerden-wiese-kaufen.de/
    (link fjernet)
    http://www.kaninchenwiese.de/
    http://www.chinchilla-scientia.de/index.php?id=chinchillaernaehrungsthemen

• #60   19. okt 2012 Maria: Hvad hedder de typer marsvin foder du har prøvet?

• #61   19. okt 2012 Ida N: Men hvordan vil du så forklare, at der faktisk ER opdrættere, der har oplevet at deres hunner abortere når de får spinat eller persille?
    Mener du så, at de bare har set syner eller hvordan?

• #62   19. okt 2012 Ida N: Og ja, det er muligt, at nogle marsvin kan lære at selektere. Og kan de ikke, så er det bare ærgeligt, for så dør de. Der er der OGSÅ mange eksempler på. Folk, der har mistet dyr pga dårligt hø, sprøjtet grønt, giftige planter. Marsvinene åd det sq alligevel, og døde af det.
    Men det er tager I vel bare som naturens egen måde at sortere alle de dumme individer fra?

• #63   19. okt 2012 Mine har da aldrig aborteret og de får tit et par potter med persille nede i løbegården

• #64   19. okt 2012 Nadia: Aller mølle, danish aggro og ovator

• #65   19. okt 2012 Jeg vil slet ikke prøve at forklare hvorfor opdrættere har set en sammenhæng imellem persille og arborter - jeg tror personligt ikke at der er en sammenhæng.

Angående naturlig selektion - så står der også i det jeg pastede ind fra artiklen at marsvin der generelt lever kedelige liv -på lidt plads og med få foder-emner sagtens kan finde på at æde hvad-som-helst man putter ned i buret. -Det er altså en forudsætning at man fodrer med rigeligt (helst udelukkende) grønt for at marsvinet bliver så naturligt "forkælet" og vant til at bruge sine sanser at den siger nej-tak til ting der ikke er godt.

• #66   20. okt 2012 Lige et lille pip ang. at selektere...
    Vi skal selvfølgelig huske på, at både rotter, mus og grise er væsentlig klogere end marsvin smiley
    Og hvis det ikke er dokumenteret, at marsvin selekterer, så skal man vel som udgangspunkt gå ud fra, at de ikke gør - for at være på den sikre side.

• #67   20. okt 2012 Det med dyrs intelligens er vist en længere diskussion. Bengt Holst der er direktør og zoolog i Zoologisk Have og medlem af dyreetisk råd, plejer at sige at det er meningsløst at sammenligne arters intelligens på tværs af arter.

Uddrag af artikel på videnskab.dk:

».... hvad er intelligens egentlig? En IQ-test opbygget ud fra et menneskeligt synspunkt handler jo kun om, hvad vi mennesker skal kunne for at overleve.«

»Hvis en rotte derimod skulle udforme en IQ-test, ville den måske opstille en labyrint, og så ville den vinde overlegent, hvorimod mennesket ville dumpe stort. Det viser bare, at intelligens er et meget luftigt begreb, når man sammenligner på tværs af arter,« siger han. (Bengt Holst)

Men bort set fra det - så kan jeg tilføje (helt uvedenskabligt) at alle mine 16 marsvin uden problemer blev super gode til at selektere på ganske kort tid. Jeg begyndte forrige forår at fodre den udelukkende med græs, mælkebøtter og lidt andre forskellige urter fra naturen som jeg vidste var okay og ugiftige, - i løbet af sommeren havde jeg tilføjet så mange urter og planter at jeg til sidst bare skar et stykke eng og puttede i en pose og tog med hjem. Jeg tænkte slet ikke over hvad jeg tog med - jeg prøvede bare at få posen så alsidig som mulig. Det er en FRYD at se sine dyr gå på opdagelse i sådan en bunke grønt! De snuser og nipper og smager og vælger og vælger fra, - det er tydeligt at de er meget optagede af det og der er ingen der keder sig i flere timer.

Jeg er ikke den eneste der har erfaret at marsvin er gode til at selektere - vi er allerede en del herhjemme der fodrer vores dyr på den måde i hele sommer-halvåret, -men også udenfor landets grænser er der rigtigt mange der er "gået tilbage til naturen" når det gælder marsvine- og kanin-fodring.

Igen - så alle har set det - det er en forudsætning at marsvinene er vant til meget grønt og at man varierer det grønne meget og altid sørger for at der er mest græs og mælkebøtte.

• #68   20. okt 2012 Hvis du fodrer sådan hele sommer halveret, hvad så om vinteren?
    Om sommeren får mine også græs, mælkebøtter og skvalderkål stort set ad libitum men derfor har de stadig adgang til både hø, tørfoder og vand - også selvom de ikke benytter sig meget af det når de får så meget grønt.
    Det får mine generelt - altså meget grønt. Og det har de altid fået.
    Men jeg kommer aldrig til at fjerne deres mad fra buret!
    I princippet sku man kun fodre dem med tøre græsstrå hvis man sku fodre naturligt.
    Peberfrugter, gulerødder og selleri (fx) er jo ik en del af deres naturlige kost i Peru smiley

• #69   20. okt 2012 Det er sandt. Peberfrugter, gulerødder, selleri og alt det andet købegrønt er faktisk ligeså unaturligt for marsvin i forhold til hvad de spiser i naturen, som tørfoderet er det.

• #70   20. okt 2012 jo jo men det ligger sgu da tættere på naturlig føde end fx mælkepulver i tørfoder gør...

• #71   20. okt 2012 Nå ja, men nu er det så heller ikke alt tørfoder der er mælkepulver i.

• #72   20. okt 2012 nej men hvad med "soyaskrå"? det bare soyamel presset i stænger som derefter er skåret til "skrå"...

• #73   20. okt 2012 Det har jeg heller ikke set ret meget foder der indeholder.

• #74   20. okt 2012 det var aller mølle som vistnok indeholdt mælkepulver, så hut jeg visker... og den er så ikke nu om dage et godt eksempel, idet produktionen er stoppet.

hvis jeg husker korrekt, så er sojaskrå dukket op i nogen af de varedeklarationer, som man ved nærmere eftersyn har dømt til at ikke være godt foder.

• #75   20. okt 2012 Der er altså heller ikke så knastørt der hvor det vilde marsvin lever - det er sådan lidt steppe-agtigt men der er også frisk græs overalt. Men faktisk så ER græs og urter også langt bedre for marsvin end peberfrugter.

Men hvor mange ville fodre deres børn med Nupo-pulver og kun give en gulerod som snack? Jeg synes det er lidt det samme man gør når ens grund-foder er tørkost. Rigtig organisk mad må da være det bedste - der er vel heller ikke mange der ville blive overraskede hvis det viste sig at have uheldige lagtidseffekter at fodre sine børn med Nupo. Men faktisk ville Nupo til børn være bedre -for Nupo pulver indeholder ikke afgrøder der er høstet nær motorveje hvor man har fundet for mange tungmetaller, man kan også læse hvad der er i Nupo-pulver da fabrikken SKAL skive alle ingredienser på pakken -modsat dyrefoder industrien, -der ikke har pligt til at oplyse alle indholdstoffer eller ingredienser. Der er heller ikke kræft-fremkaldende K3-vitamin (menadion) osv osv.

Men jeg kan sagtens leve med at folk fodrer med hvad de vil - jeg synes bare at det må være rimeligt at mit synspunkt også er repræsenteret.

• #76   20. okt 2012 Tørkost kan på ingen måde sammenlignes med Nupo-pulver.
    Det var da den mest langt ude sammenligning jeg nogensinde har hørt.
    De to ting har da overhovedet ikke noget med hinanden at gøre.

Og hvis du seriøst mente, at du godt kan leve med, at folk fodrer med hvad de vil, så skulle du måske overveje at stoppe din heksejagt på alt pillefoder?
    Det er fint nok at du har din mening, men der er langt fra at have en mening og så til at komme med usande påstande og sammenligninger, som netop får dine meninger til at ligne en heksejagt.

• #77   21. okt 2012 Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor man ikke kan sammenligne tørkost med Nupo. Det er pulver som indeholder alt hvad et mennske har brug for - protein fedt kulhydrat vitaminer og mineraler i en sammensætning der svarer til gennemsnits-menneskets behov. Når man bruger det til slanke-kure så spiser man ikke helt så meget af det som hvis man reelt skulle leve af det altid. -Det er klart. Men i princippet kunne du sagtens leve af Nupo - der er nemlig tænkt på det hele - det indeholder alt hvad vi behøver. Så bort set fra at det ikke er pelleteret - så ER det tørkost til mennesker.

Der var en der gjorde mig opmærksom på at alt allerede er sagt i denne tråd. http://www.gnavergalleri.dk/forum/generel-diskussion/26277-marsvin_oplaeg_til_debat_om_toerfoder Det lange indlæg skrevet af Tsok længste nede, har det meste med, -så kan jeg med sindsro trække mig fra snakken.

• #78   21. okt 2012 Der er der et link til dette foder som jeg har linket til før, men kan ikke lide man ikke kan se vitamin indholdet http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/gnaver_smaadyr_foder/marsvin_foder/jr_farm/186798#more

• #79   21. okt 2012 Ida N: Det synes jeg er en god ide, for jeg ved vi er flere, der synes jeres heksejagt på alt hvad der hedder pillefoder efterhånden er temmelig belastende.

• #81   21. okt 2012 Vitakraft kugler som jeg kan forstå er vel heller ikke det bedste at fodre med fordi det mest er en snack smiley

• #82   21. okt 2012 Team A&F: Det er korrekt smiley

ZenZen: Hvilke undersøgelser blev der lavet på dine grise, som bekræftede, at deres problemer skyldtes tørfoderet og ikke noget andet?

• #83   21. okt 2012 Hvad er det der er sååååå farligt ved nytænkning Cavy Cats, at du kalder det en heksejagt???? Og er det KUN dig, der må ytre dig???????
    Og SKULLE du være i tvivl. så fodrer jeg med grønt og mine dyr trives :-)))

PS: synes du skulle finde kammertonen, du lyder temmelig skinger :-))

• #84   21. okt 2012 Og jeg fodre med ovator og har gjort det i 10 år og mine marsvin trives også...

Og så kan vi så sidde i hver vores lejer og pege fingere af den andens lejres måde at fodre på.

Hvorfor ikke bare erkende at nogen mener det ene og nogen mener noget andet...

• #85   21. okt 2012 Jo da Sortfod, men forstår bare ikke at det kun er nogle få forundt, at ytre deres mening på et åbent forum, og at ordet heksejagt indgår i denne debat, finder jeg yderst hysterisk!

• #86   21. okt 2012 Hvis bare alle kunne ytre deres mening om et emne, uden at den ene eller den anden side absolut skulle have ret - sikke den ro og gode stemning det kunne skabe.
    Ak - utopi.

• #87   21. okt 2012 Jeg forstår godt Cavy cats..
    Min holdning til at kun fodre med grønt er en super god måde, men det er bare træls at nogle så skal sige det er kun den måde man bør fodre sine dyr og at det er rigtig forkert af dem der fodre med tørkost er meget dårligt for dyrene for nu skal vi lige tænke på det er ikke alle der har mulighed for at fodre med grønt hver dag smiley og det er altså heller ikke alle der har haft problemer med at fodre med tørkost, så synes bare at jer der fodre med grønt lige skal tænke jer om før i plabre løs om hvor dårligt det er at fodre med tørkost...

• #88   21. okt 2012 jeg tror personligt problemet opstår når man både fodrer med tørfoder (ovator) af libitum OG masser af grønt med højt phosphorindhold... før i tiden fik mine mange flere gulerødder end de får i dag (i dag får de vel 2 hver om ugen og så andet grønt for resten). Nu rationerer jeg tørfoderet og de får hovedsageligt kålarter om vinteren. Kål gør urinen mere sur (svovl bliver omdannet til svovlsyre i kroppen og udskilt i urinen) og da mange af de sten marsvin oftest døjer med dannes i et basisk miljø, ja så virker kål jo forbyggende... og mindre tørfoder betyder også mindre overskudsstoffer at udskille.

• #89   21. okt 2012 Jeg har længe haft en mistanke om at det skyldes når man f.eks bruger ovator og så fodre med meget grønt og meget hø.

For jeg synes at opleve at dem med urinvejslidelserne ved grisene osv. mere eller mindre altid er dem som giver rigtig meget grønt, fodre med f.eks ovator, cavia korrel eller andet pille foder, og så samtidigt fodre med meget hø.

Hvor imod sådan en som jeg som fodre med ovator ( og har gjort i 10 år),samt hø og ikke fodre med meget grønt hele tiden aldrig oplever en eneste med de problemer.

Og jeg tror det er der problemet kan ligge hvis der endeligt er et problem.

Og det er der vel ikke noget underligt i, når ovator ( efter min overbevisning) primært er til marsvin i avl og til opdrættere hvor man måske ikke lige har råd til grønt hver dag.

• #92   21. okt 2012 ZenZen kan du bare ikke leve med at der er 2 holdninger til emnet ? Eller skal din side af diskutionen ha ret?

• #95   21. okt 2012 Tror lige præcis du rammer det ømme punkt ZenZen, nemlig det med de mange dyr og de økonomiske konsekvenser der ville være hvis man skulle fodre med grønt, og ikke at forklejne, det store arbejde der er forbundet med grøntfodring. Men kender faktisk til en opdrætter, der har ca. 70 dyr, og alligevel orker grøntfodring, så det kan lade sig gøre smiley

• #96   21. okt 2012 Hvis du så gerne vil diskutere så fred være med det. Jeg skal da gerne lege med lidt hvis det kan more dig.

1: Du kender ikke mig personligt hverken som jeg fodre og opdrætter nu eller hvordan jeg gjorde for 10 år siden da jeg startede.

2: der er rigtig meget delte meninger om alle de der tyske kilder den side kommer med. Og det kan godt være du og nogle andre mener tyskerne har set lyset, men det er altså ikke alle der er af den holdning

3: Jo man kan faktisk godt ha 70-100 marsvin selvom man fodrede med grønt, det kræver bare man bor på landet, og så man har en rig onkel i america som er død.

Jeg har aldrig påstået at ovator er det bedste foder eller det ypperste. Jeg deler udelukkende mine erfaringer.

Og som jeg skrev et par indlæg længere oppe lige før du gik til angreb, så tror jeg der er en sammenhæg mellem hvordan man bruger et pille foder og hvilke problemer man får ud af det.

Og som jeg har ytret så har jeg ingen problemer med fodret, mine døjer hverken med utætte nyre, urinvejslidelser eller lign.

Og med hensyn til at sige at marsvin der fodres udlukkende med grønt vil leve længere end nogle der får pille foder, så er der altså meget der spiller ind på det postulat.
    det afhænger bla. om man bruger dyrene til avl, udstilling eller andet, bare for at nævne nogle få ting som spiller ind.

Og dernæst har jeg så også hørt erfaringer fra folk hvor dyrene ikke har kunne trives så godt på udelukkende grønt og hø at dyrene holdt vægten, men derimod tabte sig på udelukkende grønt og hø. Så der er også forskellige erfaringer inden for dem der fodre med hø og grønt kun.

I bund og grund handler det bare for mig om at jeg fodre som jeg finder bedst. Det vil sige jeg fodre ud fra det jeg tror på er bedst, og det gør vi vel alle på et eller andet punkt. Og det er ligesom med bur størrelses disktuionerne, vi gør alle som vi finder bedst. Der er INGEN facit liste til at holde marsvin.

• #97   21. okt 2012 Der vil jeg så sige sortfod ikke kun fodre med tørfoder de får også nogle rigtig meget grønt, men self ikke hverdag fordi hun bor inde i en by og ikke har mulighed for at give sine dyr grønt hverdag. Jeg vil vædde med hvis hun havde en stor have eller havde en mark eller boede tæt på en ville hendes dyr få grønt hverdag.
    Så synes lige du skal tænke over hvad du skriver før du overhovedet ved noget om det....

• #98   21. okt 2012 Nogle gange* rigtig meget

• #99   21. okt 2012 Det der kan bekymre mig med Ovator, er at rigtig mange folk med få marsvin, tror det er et kvalitetsfoder.
    Det kan der være forskellige grunde til, bl.a. at de måske ikke går så højt op i det som andre og måske endda er så uheldige, at komme i "kløerne" på en af de avlere, der sørme også lige sælger det!!
    Meget få af de mennesker ved jo hvad Ovator reelt koster, da man betaler en pæn sum penge dèr i forhold til hvad man giver for en sæk med 25 kg i Tyskland...SURPRISE der er prisen hos Olav højst 15 euro pr. sæk og det kan vel næppe komme bagpå nogen, at man ikke får meget kvalitetsfoder til de penge, men det er en god forretning for flere herhjemme og pga ren og skær uvidenhed hos helt almindelige marsvineejere, der kun har et par dyr smiley

• #100   21. okt 2012 For det første koster en sæk 17 Euro ved Olaf.

Og for det andet så er prisen på foder dernede billigere end den er i DK og det er på næsten alt hvad der hedder dyre foder.

Så den holder ikke rigtigt.

Og nu føler jeg mig godt nok noget ramt fordi jeg sælger ovator. Så skal jeg udstilles som en der gafler kunder og prakker ovator på uskyldige og uvidne mennesker for at tjene kassen og blive milionær på det.

Måske man lige skulle tage og lade være med at udtale sig om det faktum medmindre man egentligt kender omkostningerne på at hente fodret til DK osv. inden man udstiller os som sælger fodret i DK som de rene grippe som tjener fedt på at sælge fodret.

• #101   21. okt 2012 Hvis man har lyst og gider bruge lidt tid på at læse svensk, så synes jeg denne side er ret informativ
    (link fjernet)
    Monica Willnerth som skriver en del af artiklerne på siden, har selv haft marsvin i ca 50 år og har derfor gjort sig nogle erfaringer med tørfoder, da hun har haft marsvin længe før det kommercielt fremstillede foder kom på markedet smiley

• #102   21. okt 2012 Jeg kan ikke tage det så alvorligt om du føler dig ramt Sortfod. Jeg ved af erfaring, at der ikke skal så meget til, derfor giver det mig også et lille fingerpeg om, at jeg har ramt et ømt punkt smiley
    Selvfølgelig tror jeg ikke du bliver millionær på det, meeen siden du gider bøvle med at slæbe så meget hjem for derefter at sælge det videre, jaa så giver det vel sig selv, at du tjener på det ...og fred være med det !!!!

• #104   21. okt 2012 Vi er 3 opdrættere med til sammen omkring 100 dyr som bruger fodret, min mor, min søster og jeg selv. Hvis ikke vi selv brugte fodret og en stor del af det vi henter så hentede vi sgu heller ikke det hjem.

Så det er såment ikke fordi jeg gider bøvlet, men fordi jeg er glad for det foder og ikke kan få det her hjemme i jylland i hvertfald til en ordentlig pris. Og så må man jo tage besværet med hvis man gerne vil fodre med det foder.

Akurat som du tager besværet med at plukke grønt og købe varieret grønt for at du kan fodre på den måde du er overbevist om er den rigtige.

Så endnu en gang rammer du forbi målet og skyder mig noget i skoen som du tror det forholder sig....

• #105   21. okt 2012 Åhhhhhh, gider I ikke godt stoppe jeres heksejagt på tørfoder?
    I giver det skylden for alle mulige ting, som I reelt faktisk slet ikke har nogen beviser for, at tørfoderet er skyld i.

ZenZen: Jeg tror Sortfod er inde på noget af det rigtige. Jeg tror IKKE problemerne skyldtes tørfoderet i sig selv, men fordi DU fuckede calcium-fosfor forholdet op med en forkert fodersammensætning mens du fodrede med det.
    Det er ikke tørfoderet i sig selv, der giver problemer, men EJEREN, der ikke kan finde ud af hvordan man skal fodre med det.
    Men det er jo så 10 gange nemmere at give foderet skylden end at indrømme, at man ikke selv kan finde ud af det.

• #106   21. okt 2012 Ved du hvad ZenZen det gavner hverken debatten eller andet at dele noget med mennesker som dig og Kirsten.

For i vil ikke indrømme at der faktisk er en mulighed for at sådan en som jeg eller cavy cats kan har bare en smule ret i det vi skriver eller at vores erfaringer tæller for noget.

Og hvorfor så forsøge. I har jo fastlagt jer på den holdning at i har ret, og vi andre er forkert på den. Og det kan ikke laves om.

Så er det os der ikke vil vores dyr det bedste fordi vi ikke er enige i jeres fremgangsmåde.

Så skal vi fremstilles som dårlige marsvine ejere, og skrupelløse mennesker fordi vi som sagt ikke er enige.

Så hvad er pointen i at diskuterer noget, hvor vi bare ikke bliver enige.

Jeg kan i det mindste erkende at vi ikke er enige og ikke bliver det.

Og hermed så gider jeg ikke lege med mere i jeres tørfoder heksejagt. Vil i give tørfodret skylden for alt jamen så skal i ha lov til det. Jeg vil forsat udtrykke mig om det modsatte når jeg finder det berettigt.

Og sådan er jeg.

• #107   21. okt 2012 Cavy Cats har du lige læst ordet heksejagt et sted, eller hvorfor bruger du det så flittigt???

Dette er et ÅBENT forum og alle, jeg gentager ALLE må komme med hver deres mening også dig, men ikke KUN dig smiley

• #109   21. okt 2012 Kirsten K: Jeg bruger det, fordi det netop beskriver det I har gang i rigtig godt smiley
    Men hvis du har et ord, der beskriver det bedre end heksejagt, så vil jeg da gerne høre det smiley

Jeg siger ikke, at I ikke må komme med jeres mening, og I er da velkommen til at fortælle hvad I synes er fordelen ved grøntfodring.
    Men der er altså meget langt fra, at have en mening om det, og så ligefrem at drive heksejagt mod tørfoder og råbe op om død og ødelæggelse hver eneste gang I får chancen til det.
    Det er DET, der ærligt talt er ved at være pisse belastende.

• #110   21. okt 2012 ZenZen: ja jeg ved godt at hun skrev de ikke fik meget grønt, men hvis du kigger på hendes billeder ser du hvor meget grønt de endlige får en gang imellem...

• #111   21. okt 2012 Men jeg gider ikke den her debat mere og forlader den, for jeg er ganske enkelt møg træt af at høre på den heksejagt.

Team A&F: Som du nok kan høre på visse personer her i tråden, så vil dine marsvin dø meget hurtigt, hvis du så meget som overvejer at give dem nogen som helst form for pillefoder.
    Så du må KUN give dem grønt og hø, intet andet!

Suk.......

• #112   21. okt 2012 Jamen jeg har da et meget bedre ord for det Cavy Cats.... NYTÆNKNING om man vil og dog, da det egentlig også er lidt forkert, da man har fodret marsvin med grønt før tørfoderet kom på markedet, så det er vel nærmere back to basis:)

Hvis jeg skal kaldes pisse belastende pga. at jeg også gerne vil dele det hvad JEG tror er det rigtige, ja så er jeg så dèt smiley

• #113   21. okt 2012 Cavy Cats: jeg kan sige til dig at de visse personer ikke har indflydelse på mig så jeg vil begynde at fodre med tima mega c eller cavia korrel mens jeg fodre med grønt ved siden af.
    Ikke fordi jeg ikke har tænkt på ovator, men fordi det er udsolgt på Lux-shoppen.

• #115   21. okt 2012 ZenZen jeg vil da gerne vide hvem de billeder er til ære for når du nu er så klog

• #117   21. okt 2012 Nu handler hele verden jo ikke om folk på side linien. ej heller mine kritikkerer. Jeg kunne såment godt beholde billederne for mig selv.

Men ligesom alle andre er jeg skyldig i at elske mine dyr, og elske at tage billeder.

• #119   21. okt 2012 I rest my case

• #120   21. okt 2012 ZenZen IGEN ramte du plet smiley Lige netop det med billederne, den har jeg også tænkt på, men ville dog ikke skrive det smiley
    Team A&F: Du skal da fodre med lige det du har lyst til og det din mavefornemmelse siger dig smiley Det er der såmænd ingen der forhindrer dig i smiley

• #122   21. okt 2012 Enhver der har noget, i dette tilfælde marsvin, de er glade for og gerne vil vise andre - gør det vel for at andre skal se det, hvorfor ellers vise det.
    Det gælder vel næppe kun for billederne Sortfod viser/har vist men generelt for alle billeder.

Jeg kender i hvert fald ikke mange der viser andre noget, hvor det ikke er hensigten at andre skal se det... Jeg forstår ikke meningen med omtalen af Sortfods billeder i den henseende?

• #124   21. okt 2012 "Men som du så fint skriver, så kan billeder være vildledende."

Den må vist ikke være til mig - jeg kan i hvert fald ikke finde noget sted i mit indlæg, der står omtalt noget om vildledende billeder, hverken på eller mellem linjerne.

• #126   21. okt 2012 At i gider!!
    Ikke om jeg fatter, at nogen af jer gider denne diskussion!

Ja fra sidelinje læses det lidt som "heksejagt".
    At der kun er én vej frem og det er grøntfodring.
    Mine marsvin lever ganske godt, hvis jeg selv skal sige det.
    De har altid adgang til foder, hø og vand. De får dagligt masser af grønt.
    Idéen om grøntfodring ligger mig ikke fjernt overhoved.
    Men jeg føler mig slet ikke stærk nok til at kunne fodre 110% på grønt - og det har jeg mine meget store tvivler om hvorvidt nogen i denne tråd er.
    Men jeg har fuld respekt for delte meninger - nogen fodrer rent grønt og andre gør ikke.
    Længere er den ikke!
    Men at give tørfoder skylden for sygdom som fx blæregrus synes jeg lyder lidt tam.
    Jeg har haft marsvin i over 19 år, jeg fodrer nu med CK og Burgess og har førhen fodret med Ovator.
    Jeg har aldrig nogensinde haft et eneste tilfælde af hverken blæregrus, urinvejsinfektion eller blæresten.
    Mine dyr er i god foderstand, robuste, stærke og faste.
    Glansfuld og tyk pels som stråler sundhed.
    Og jeg er overhoved ikke det mindste i tvivl om at det skyldes BÅDE CK/Burgess OG grønt.

Men gud hvor er det dog en trættende diskussion.
    Det lyder mest af alt som Socialistisk Folkeparti mod Konservative.
    Let it go peeps!
    Acceptér at I er uenige. Lad være med at rakke hinanden meninger ned.
    Så lav bør ingen af jer synke!

• #127   21. okt 2012 Og det er da også lige præcis græs de får mest af om sommeren, ja egentlig stadig:)
    Men de lever altså heller ikke af tørfoder i naturen:)

• #128   21. okt 2012 Thumbs up Sofie...

• #130   21. okt 2012 Kirsten K - jeg fodrer ikke rent grønt, men selvom mine marsvin får tørfoder, så lever de sjovt nok også hovedsageligt af græs, skvalderkål og mælkebøtter om sommeren!
    Men det er ikke det samme som at sige man grøntfodrer smiley
    Mine dyr har stadig altid adgang til tørfoder hvis de ønsker at spise det smiley

• #131   21. okt 2012 Hvordan grøntfodrer man så efter din mening LUX ?

• #132   21. okt 2012 Det er at man fodrer med grønt held året rundt.

• #133   21. okt 2012 Held=hele

• #134   21. okt 2012 Team A&F, det gør jeg skam også smiley
    Men af gode grunde, kan man jo ikke fodre med grønt fra naturen hele året, da frost og sne sætter sine begrænsninger. Det gør en god grøntafdeling i det lokale supermarked meget ved;)

• #135   21. okt 2012 At dyret ikke har adgang til tørfoder, müsli eller lignende overhoved.
    At dyret lever af grønt, hø og vand smiley
    At det derfor ikke har adgang til mad udover hø altid.
    Sidstnævnte finder jeg umulig med et normalt fungerende liv med fuldtidsjob osv.
    Men som jeg efterhånden har skrevet en del gange, så har jeg absolut ikke noget imod at andre grøntfodrer - go for it smiley
    Jeg bryder mig personligt ikke om at få påduttet noget. Og når man læser tråden igennem, så føles det faktisk som om at grøntfodring påduttes. Og hvis man bruger tørfodrer... ja så blir de meget syge og i værste fald dør.
    Måske lidt hårdt sagt, men sådan lyder det altså lidt.

Jeg forstår bare ikke, hvorfor voksne mennesker ikke kan udvise bare lidt mere respekt for hinanden.. Det er faktisk slet ikke så svært smiley

• #136   22. okt 2012 Tror da ikke at der er ret mange der vil påduttes noget, men sådan kan jeg/os der grøntfodrer også føle, altså at tørfoder påduttes og sådan kan man blive ved...

Derfor tror jeg heller ikke at emnets aktualitet daler;)

Det ville være dejligt hvis man kunne udvise lidt respekt...Hmm, det bliver bare lidt svært, når ord som heksejagt og hippier bliver brugt flittigt smiley

• #137   22. okt 2012 enig Kirsten, er sgu træt af at hippier og hekse ikke er velkommen, har i et problem med H? nå...
    Desuden: jeg syntes det er utroligt folk hidser sig sådan op? normalt så hidser jeg mig op når jeg er SIKKER i min sag, og folk så taler mig imod (som fx når der bliver sagt nizoral 1% ikke er beregnet mod svampeinfektioner i hovedbunden...øh doh?!). Jeg har virkeligt læst meget på lektien om fodring de sidste mange år, jeg har selv haft problemer med blæregrus hos mine dyr, jeg har oplevet utætte nyrer osv osv og jeg har talt MEGET med dyrlægen om ovator og regnet på Ca/P forhold og gjort ved, og alligevel føler jeg mig ikke SIKKER på jeg har ret i hvad jeg er nået frem til.... og udtaler mig derfor sådan lidt "løst/uforpligtigende" i denne tråd hist og pist.
    Men i andre? i sidder der, PUSTER jer op og lyder som eksperter... jeg har haft marsvineopdræt i 12 år og marsvin et par år mere, så at det skulle være antal år der gør jer klogere hopper jeg ikke på, jeg har haft marsvineopdræt i længere tid end de fleste her og lige mht til fodring og nyreproblemer er jeg kun på teoristadiet stadig... og jeg har enda en naturvidenskabelig udd som ballast til at forstå hvad der egentligt sker kemisk med foderet på dets vej gennem kræet.

I stedet for at ævle løs om HVAD i mener der er det rigtige så del jeres erfaringer så vi andre kan blive klogere? Jeg hopper med på vognen med det er det samlede FOR store input af mineraler og phosphat der gør dyrene får problemer, fordi det passer med hvad jeg har set: fri adgang til ovator plus masser af gulerødder (phosphat) og persille (kalk og oxalsyre) og peberfrugter var hovedbestanddelene i fodringen her da jeg havde problemer. Nu er det kålarterne jeg bruger og tørfoderet er rationeret til 25g pr kræ der ikke vokser, er gravid eller ammer... og jeg har ingen problemer...
    MEN det kan jo også være ovator selv der har ændret recepten siden dengang og det er DERFOR jeg ikke har problemer mere! det ved jeg faktisk ikke... så skulle man bruge dette til noget videnskabeligt, ja så kunne man ikke bruge det til en disse...

• #138   23. okt 2012 Med fare for at lyde som en irriterende fantastisk grøntfodrings-fortaler (måske fordi jeg er det :D) så bliver jeg nødt til at kommentere nogle af de udsagn og forbehold, der er om grøntfodring. Der er åbenbart rigtig mange myter om grøntfodring, som jeg læser igen og igen herinde. Det er ikke et forsøg på at omvende nogen – det er folks egen sag hvordan man fodrer – men udelukkende et forsøg på at rette op på de mange misforståelser, der åbenbart er knyttet til ren grøntfodring.

Lux rotter skrev:
    "Vi skal selvfølgelig huske på, at både rotter, mus og grise er væsentlig klogere end marsvin"

Mit svar:
    Dokumentation?
    Faktisk har adfærdsforsker Nortbert Sachser og hans team, som har gennemstuderet domesticere marsvin i flere årtier, fundet frem til at marsvin er ekstremt intelligente, blandt andet har de sociale færdigheder som man ikke har set hos andre dyr, og som man hidtil kun troede fandtes hos mennesker, jf fx
    (link fjernet)

At marsvin er i stand til at selektere er vi mange – også uden for landets grænser – som selv har erfaret. Vores tammarsvin forholder sig akkurat lige så tøvende til ukendte fødeemner som de vilde marsvin. Alt ukendt kan jo i princippet være giftigt. Det er marsvinene klar over. Men der er dog især to forhold, som indskrænker tammarsvinets evne til at selektion og at spotte giftige planter. Hvis marsvinet får tørfoder, vil dets selektionsevne ofte være hæmmet. Tørfoder indeholder for det meste en række IKKE-deklarationspligtige aroma- og smagsstoffer, som forstyrrer marsvinets evne til at spotte giftige planter fra harmløse planter.
    Hvis marsvinet tilmed lever på meget lidt plads og ikke er vant til ret meget andet end en skål pellets, så kan marsvinet også af kedsomhed og iver efter grønt (og de mange sunde stoffer, som findes i grønt og ikke i tørfoder) finde på at spise giftige planter.

...

Lux-rotter skrev:
    "I princippet sku man kun fodre dem med tøre græsstrå hvis man sku fodre naturligt.
    Peberfrugter, gulerødder og selleri (fx) er jo ik en del af deres naturlige kost i Peru"

Jeg gentager her et svar, jeg også skrev (til dig) den 22. juli:

Du glemmer at tage højde for at marsvinene har været igennem en ca. 4000 år lang domesticeringsproces. Ren grøntfodering handler IKKE om at fodre marsvin som de lever i naturen! Marsvinenes tarmsystem har gennem titusindervis af generationer tilpasset sig den kost, som de er blevet fodret med af inakaerne i Sydamerika: grønt fra naturen (primært artsfattige, proteinrige og sukkerrige græsser og forædlede kulturgræsser som majsplanten) og køkkenaffald (rå og uforarbejdede grøntrester – alt det som menneskene ikke selv ville spise inklusiv giftige urter som kartoffelplanten og tomatgrønt! som blev smidt ned til marsvinene). Altså langt fra de artsrige steppegræsser, som de vilde marsvin spiser.

Tammarsvinets fordøjelseskanal har ændret sig i løbet af alle disse år. Vores marsvin har en større mave, en længere tyndtarm og en større blind- og tyktarm end vildmarsvinet.

Tammarsvinene har tilpasset sig den fodringsmetode, som de har været vant til gennem flere tusinde år, og deres næringsspektrum tæller derfor også flere næringskomponenter end vildmarsvinenes.

Det er klart at den måde inkaerne fodrede marsvin på ikke var særlig ideel i forhold til den kost, som vildmarsvinene er vant til. Og langt fra alle marsvin overlevede denne kost, men de som gjorde havde den genetiske "pondus" til at klare plantegifte (som fx solanin). Vores marsvin stammer fra alle disse "overlevere" og kan derfor også langt bedre tåle solanin end vildmarsvinene kan – for de kender næppe til solanin. Blot et eksempel på at det ingen mening giver at drage fuldstændige paralleler mellem tam- og vildmarsvin.

Majsplanten hører som sagt til den traditionelle fodring i Sydamerika, men selve majsene har været alt for værdifulde at give til marsvinene (de fik i stedet planteresterne fra majs). Marsvinene har med andre ord ikke haft lejlighed til at vænne sig til den stivelse som er i majs eller andet korn, og det kan den dag i dag give marsvin problemer. Korn og pellets har aldrig hørt til marsvinenes næringsspektrum i disse flere tusinde år. Pellets er først kommet på banen for ca. 40-50 år siden. Et alt for kort tidsrum til at marsvinenes mave-tarm-system kan vænne sig til et så fremmed foder, som på ingen måde kan sammenlignes med grønt og som heller ikke modsvarer marsvinenes naturlige behov. Pellets mangler fx både vand og struktur (fibrene i pellets er knuste, hvor de i grønt er intakte) og de vigtige sekundære plantestoffer mangler også i pellets – blot for at nævne noget af det, som bladgrønt har.

Til gengæld er korn og majs billige råvarer, som foderproducenterne benytter i deres produkter og pakker ind i fine farvestrålende poser.

Mange af vores grøntsager er jo også nært beslægtede med vilde planter – læs fx denne artikel om bladgrønts kulturhistorie: http://www.wiesenfelden.de/ogv-zinzenzell/fachthemen/blattgemuese.htm

Tørfoder kan med andre ord give mave-tarm-forstyrrelser, som grøntfodring ikke gør. Pellets suger vand/mavesyre og svulmer langsomt op til det 5-dobbelte i maven på marsvinene - jf. (link fjernet) og belaster den tynde mavevæg voldsomt. Marsvinet kan få ondt i maven og føler sig mæt og spiser derfor ikke lige så meget hø som hvis det ikke fik pellets. Der kommer unaturligt lange pauser i foderindtaget og det påvirker tarmsystemet negativt, som helst hele tiden skal være i gang. Frisk grønt svulmer ikke op i maven på marsvin – der bliver spist mere, tænderne slides konstant og marsvinet får ikke ondt i maven.

...

Lux-rotter skrev:
    "Men jeg føler mig slet ikke stærk nok til at kunne fodre 110% på grønt - og det har jeg mine meget store tvivler om hvorvidt nogen i denne tråd er.”

Mit svar: Du må uddybe det med stærk nok? Så meget vejer grønt altså heller ikke. Enhver som kan slæbe en 25 kg fodersæk kan også handle/plukke nogle poser grønt.
    Og hvorfor skulle grøntfodering være så svært? Det har mennesket kunne finde ud af i 6000 år. I Tyskland hvor det har været meget almindeligt de sidste 15 år med ren grøntfodring, kan 11-12 årige piger sagtens finde ud af at fodre med grønt. Det er bare at kigge rundt på foraerne.

Læser man de amerikanske bøger som blev udgivet af den amerikanske marsvineforening omkring 1. verdenskrig, hvor tørfoderet endnu ikke var opfundet, kan man læse at det var normalt at have hunner i avl i mindst 6 år – og at marsvin i gennemsnit blev 7-8 gamle. Det er endda ganske troværdige udgivelser, da de er skrevet at avlere tilhørende den amerikanske marsvineforening, som gjorde meget ud af at vidensudveksle, ikke mindst mht. fodring. Marsvinene levede dengang kun af grønt og hø. Pellets fandtes ikke dengang. Ingen steder i de meget udførlige beskrivelser, læser man i øvrigt om kindtandproblemer eller urinvejsproblemer.

...

Lux-rotter skrev:
    "At dyret ikke har adgang til tørfoder, müsli eller lignende overhoved.
    At dyret lever af grønt, hø og vand
    At det derfor ikke har adgang til mad udover hø altid.
    Sidstnævnte finder jeg umulig med et normalt fungerende liv med fuldtidsjob osv.
    Men som jeg efterhånden har skrevet en del gange, så har jeg absolut ikke noget imod at andre grøntfodrer - go for it"

Mit svar: Jeg grøntfodrer selv, har fuldtidsjob, familie- tilmed et lille barn – så umuligt er det bestemt ikke! Slet ikke. Nutildags kan man jo også få økologisk grønt leveret til døren om vinteren, hvis man ikke har tiden til at handle ind. Om sommeren er det kun sundt med en trave/cykeltur ud i naturen og samle grønt. Jeg betragter det som en spændende hobby hele tiden at udvide min grøntfodring med nye spændende grøntemner, urter, vildgræsser og blomster, at observere mine marsvins tilgang til det, som jeg serverer og den meget fascinerende og dybt intelligente selektion, som finder sted.
    Jeg har desværre set hvordan to af mine marsvin spiste sig syge da de fik tørfoder (fedme, blæregrus, oppustethed, mave/tarm-problemer), og derfor var det en fryd at se hvordan de spiste sig raske igen, da de ikke længere fik tørfoder.

..

Lux-rotter skrev:
    "Men at give tørfoder skylden for sygdom som fx blæregrus synes jeg lyder lidt tam.
    Jeg har haft marsvin i over 19 år, jeg fodrer nu med CK og Burgess og har førhen fodret med Ovator.
    Jeg har aldrig nogensinde haft et eneste tilfælde af hverken blæregrus, urinvejsinfektion eller blæresten".

Mit svar: Hvorfor synes du det lyder tamt at give tørfoder skylden for blæregrus? Et marsvin som spiser 30 gram tørfoder indtager op til 20 gange så meget calcium som et marsvin, som spiser 250 gram grønt (En 250 gram blanding af græs og urter/ukrudt indeholder ca. 15-20 mg calcium i tørvægt, mens 30 gram tørfoder (med 1,2 % calcium) indeholder ca. 270 mg calcium i tørvægt.)
    Jeg har i øvrigt henvist til ganske mange videnskabelige forskningsartikler om lige netop dette tidligere herinde.
    Kopi af lidt af hvad jeg tidligere har skrevet herinde:

"Nyreproblemer hænger ofte sammen med en behovsoverskredet tilførsel af protein, calcium og D3-vitamin. De forskere som har undersøgt nyre- og urinvejsproblemer hos marsvin, gentager igen og igen at man skal være varsom med for meget calcium og D3 vitamin i tørfoderet – også fordi forsøg har vist at marsvin ikke kompenserer for overskydende kalk i tørfoder ved at drikke ekstra meget vand. Overskydende calcium udskilles ikke med afføringen men over nyrerne. En kronisk overdosering af D3 vitamin kan føre til organforkalkning og nyreskader. En del af forskningen samles i denne afhandling fra 2011 - på tysk med sammenfatning på engelsk: http://edoc.ub.uni-muenchen.de/13014/1/Binder_Nadine.pdf

Her et lille uddrag:
    "Wie beim Kaninchen ist auch bei Meerschweinchen der Kalziumstoffwechsel anders als bei anderen Säugetieren; Kalzium wird vom Meerschweinchen mit 74 bis 80 % sehr effektiv netto absorbiert und die überschüssigen Anteile werden renal exkretiert (ZENTEK, 1999). DONNELLY (2004) und OGELSBEE (2006) erkannten auch hier die Bedeutung von Vitamin D (siehe Kapitel II 2.1.) und rieten zur restriktiven Zufuhr von Vitamin D und Kalzium zum Futter. Laut HAMEL (2002) sind Meerschweinchen gleichermaßen empfindlich gegenüber Ungleichgewichten in der Mineralstoffzufuhr. Weichgewebekrankheiten durch Kalkablagerungen werden besonders nach überhöhter Kalziumversorgung (verstärkt durch Vitamin-D-Überschuss) sowie bei einem Magnesiummangel beobachtet (HAMEL, 2002)."

Jf. også (link fjernet)

"Nierenkalzinose: Durch eine erhöhte Kalziumaufnahme mit der Nahrung kann es
    zu Kalkablagerungen in der Magenwand, dem Myokard, den Nieren und der
    Kolonwand kommen. Vor allem die Ablagerungen im Magen-Darm-Trakt führen
    zu klinischen Symptomen in Form von Inappetenz und plötzlichen Todesfällen.
    Eine spezifische Therapie ist nicht möglich (BRANDT 1972).""

Jeg har i øvrigt også selv haft et marsvin med blæregrus, og som pev når han tissede. Han levede af tørfoder samt en del kål (spidskål og kinakål) samt andre forskellige grøntsager som jeg varierede fra dag til dag. Jeg fik lavet laboratorieanalyse af urinen – og svaret der kom tilbage fra laboratoriet var, at urinen indeholdt alt for mange krystaller – og jeg skulle – ifølge diætvejlederen på laboratoriet - rationere tørfoderet kraftigt, max en skefuld om dagen – og det måtte ikke indeholde lucerne. Det gjorde jeg – og det hjalp også noget, men langt fra fuldstændigt – og det var svært at styre hvor meget han og hans makker spiste af tørfoderet (mit tørfoder indeholdt stadig noget lucerne, da jeg ikke kunne finde noget uden). Først da jeg droppede alt tørfoder for to år siden, blev marsvinet rask – i en alder af knap 4 år. Hans urin blev flot igen, han tissede uden besvær og nød tydeligvis alt det grønne han fik. Der gik dog ca. 2 uger fra jeg stoppede med tørfoder til hans nyrer og blære var skyllet ren. I disse to uger pev han ekstraordinært meget når han tissede – fordi han var igen med en gevaldig udrensning.

En anden ting, jeg oplevede med tørfoder, var at mine marsvin ofte kløede sig. Det er de stort set helt stoppet med efter de ikke får tørfoder mere. Jeg er også overbevist om at tørfoder indeholder stoffer som hæmmer pelsvæksten. Før i tiden behøvede jeg kun at klippe min sheltie korthåret 4 gange om året. Nu skal han klippes kort hver 6. uge fordi pelsen vokser som ind i helvede - og han er altså en gammel herre efterhånden.
    ...

Hvis der stadig skulle sidde nogle og mene at det der grøntfodring er noget farligt noget, så håber jeg følgende citat af vores førende marsvinedyrlæge M.Rueløkke, kan berolige :

"Men hvis man skal slanke et marsvin er det vigtigt at skære ned på kalorierne. Og det suverænt mest kalorieholdige er tørfoderet. Så det kan man blive nødt til at fjerne helt. Det går fint, da intet eller meget lidt af tørfoderets bestanddele er naturlig føde for marsvin. Samtidig bør man øge kalorieforbruget, dvs. damerne skal ud at bevæge sig mere,f.eks. løbe rundt på gulvet, og hvis de ikke gider bevæge sig, må man hjælpe til og sætte lidt fut i dem.
    Hvis der stadig efter et par måneder er nogle overflødige gram på sidebenene, må man undlade det grøntfoder, der er mest sukker og stivelse i, f.eks. æbler eller anden frugt, gulerødder, andre rødder osv. Det eneste de ikke kan undvære er vand, hø og bladgrønt (f.eks. græs, mælkebøtter, gulerodstoppe, bladselleri, persille, spinat, kinakål og anden kål). Det indeholder ikke så mange kalorier og er livsvigtige for tænder og tarmfunktion, så det må de få alt det af, som
    de kan spise".
    AT 9/2008

Rueløkke har i øvrigt også i en mail skevet at hun "er stor fortaler af at "gå tilbage til naturen" i fodringen af marsvin og kaniner, fordi tørfoder ikke slider tænderne nok og ikke indeholder nok fiber til optimal tarmfunktion."

Det sidste blot for at påpege at det ikke kun er tyske forskere, som er kritiske overfor tørfoder.

Og til allersidst et svensk input til hele pellets kontra grønt-debatten: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=2357156

Det er en førstehåndsberetning fra en (Monica Willnerth) som for MANGE år side - tilbage i 60'erne fodrede sine marsvin uden tørfoder - og alt gik godt. I 80'erne blev det moderne med pellets i Sverige - hun begyndte at fodre med pellets - og efter få måneder havde nogle af marsvinene fået urinvejsinfektion. Senere på året havde hun tilfælde af både urinrørssten og nyreproblemer. Det havde hun aldrig oplevet før hun begyndte på tørfoder.
    I 90'erne kom internettet - og pludselig fandt man ud af forbindelsen mellem tørfoder og urinvejsproblemer. Monica er siden stoppet med at fodre med tørfoder - og hendes marsvin er sunde og raske igen.

I artiklen anbefaler Monica at man ikke fodrer med pellets - og hvis man gør - at de har et calciumindhold på under 0,7.

Jeg har siden set hende citeret for at ærgre sig over overhovedet at nævne muligheden for at fodre med pellets i denne artikel. For selv pellets med lavt kalk-indhold kan jo føre til urinvejs- og nyrelidelser. Det er vist et sted på sin hjemmeside hun skriver dette.

• #139   23. okt 2012 SUPER indlæg Tsok, du er fantastisk til at finde gode og informative kilder, der underbygger din viden smiley Er lidt misundelig smiley

• #141   23. okt 2012 Velkommen til diskussionen tsok - og hvor jeg dog elsker at du aaaltid langer ud efter mig trods du absolut intet ved om mig og jeg ik aner hvem du er.
    Så byd da endelig ind på andre også. Men det er selvfølgelig ikke sjovt.
    Det er kun sjovt at lange ud efter en af dem, der faktisk står med en fod i hver lejr smiley

Ang. intelligens - 19 år med marsvin, 5 år med rotter og 5 år med mus.
    Jeg taler af erfaring smiley

Og stærk nok - det siger vel næsten sig selv ik? smiley
    At jeg ikke mener viden omkring sammensætningen af korrekt ernæring for marsvinene ikke er god nok for mig. Jeg ville ikke vide hvad jeg sku sammensætte dagligt, så derfor kommer jeg ikke til at skifte over.
    Mine får rigeligt med grønt i forvejen.

Og inden du så langer ud efter mig igen, så synes jeg du bør læse trådene omkring emnet og tænke dig lidt om.
    Ja jeg er touchy og jumpy efter 12 timer på arbejde, så nej jeg gider ikke diskutere med en der aaaltid har et horn i siden på mig uden jeg har nogen anelse om hvem vedkommende er eller hvad jeg har gjort forkert.

• #143   23. okt 2012 Lux; Jeg vil være ærlig her (men forhåbentlig høflig), og jeg kan ikke se at Tsok langer ud efter dig. Hun har et relevant svar til dine argumenter.

En debat giver jo mod-debattører, ikke?

Nemlig ZenZen, men skal der svares den anden vej rundt, så får piben unægtelig en anden lyd;) Jøsses..

• #144   23. okt 2012 Hvis i har fulgt med over længere tid, så ville i vide hvorfor jeg reagerer som jeg gør smiley
    Og ja Kirsten kom endelig med dine provokationer - det gør du jo så godt smiley
    Og det gør virkelig at man har lyst til at diskutere med dig når man blir angrebet!

Og jeg synes jo blot at det er lidt spøjs, at mine indlæg er dine eneste som tsok kommenterer på trods af at jeg langt fra er den mest aktive i denne tråd.
    Men sådan foregår det altid - derfor irriterer det mig smiley

Jeg forstår simpelthen ikke hvad i al verden der går galt.
    Som nævnt tidligere så står jeg med en fod i hver lejr.
    Men det føles mest af alt som om at er man ikke grøntfodrer så SKAL man sables ned af ZenZen, Kirsten K og nu også tsok.
    Sjovt nok så får mine dyr meget grønt hver dag og spiser ikke meget tørfoder.
    Men derfor har de det stadig og derfor er jeg ikke grøntfodrer.
    Men så er jeg jo slemt - åbenbart....

• #146   23. okt 2012 ZenZen - du er nok også den eneste af de 3 nævnte, der rent faktisk fører en god diskussion.
    Jeg undskylder for, at jeg lige trak dig med ned smiley

Men er det ikke bare lidt spøjs, at det KUN er mine indlæg, som tsok kommenterer? smiley

Nej jeg gider faktisk ikke diskutere det.
    Jeg orker det simpelthen ikke.
    Ingen af os bliver bedre mennesker af denne diskussion.
    Og jeg føler mig meget lidt respekteret som menneske i denne diskussion og det synes jeg egentlig ikke jeg gider bruge min tid på.
    Jeg tror jeg vælger at undlade at følge dette indlæg mere.
    Jeg trænger vist til en GG pause og beskæftige mig med mennesker som kender mig og respekterer mig smiley

• #148   23. okt 2012 Lux-rotter, der er ingen grund til at blive paranoid; at jeg har kommenteret dine udsagn skyldes dels at de meget godt repræsenterer mange af de usikkerheder og fejlopfattelser, som jeg gennem tiden har læst på danske forums om grøntfodring (hvilket jeg også nævner i starten af indlægget), blandt andet den med at selektere (som du er den første som nævner i tråden) og den med at der ikke findes rød peberfrugt hos de vilde marsvin i Peru (som du også er den første som nævner i tråden). Jeg husker ikke at jeg er specifikt ude efter dig i tidligere debatter - men Ida bragte en tidligere tråd på bane længere oppe, som jeg genlæste, og kan se at du også her nævner den med at naturlig fodring bør indebære en fodring af udelukkende naturgrønt, hvis det skal være naturligt. Dengang skrev jeg et langt svar til dig som du aldrig kommentererede. Så formentlig har du ikke læst det, og derfor er det fristende for mig at være doven og genbruge svaret i denne tråd.

Jeg kan på ingen måde se at jeg langer ud efter dig eller sabler dig ned – tværtimod imødegår jeg dine udsagn med kildeunderbyggelse og en opfordring til en debat på et lidt højere plan end den jeg er vant til med "det har vi altid gjort, og mine mutter trives på tørfoder, og jeg sælger det i øvrigt også i butikken, hvis nogen skulle være interesseret" sådan lidt firkantet sagt.

Jeg ville personligt føle mig smigret hvis nogen gad give mig al den opmærksomhed, som jeg giver dig i tråden - sagt med et smil.

Og i forhold til det som du lige har skrevet i den anden tråd - med at jeg igen er efter dig - så har jeg det jo i frisk erindring efter denne tråd. Og det blev ikke skrevet for at være efter dig, men fordi jeg er skide nysgerrig efter at vide hvad marsvinet så fejlede (det kunne jo være nøglen til hele mysteriet om kroniske blærebetændelse, der var blevet løst der, intet mindre.
    Hvis du læste ordentlig efter, så var det faktisk Sortfods bemærkning om de 4 år, jeg i første omgang kommenterede - og bagefter min nysgerrighed efter at vide hvad dit marsvin fejlede...

• #149   23. okt 2012 Oplevelsen om Luna var meget smertefuld. Selv her snart 4 år efter gør det ondt i mit hjerte at tænke over det.
    Og ja jeg har faktisk siddet og tudet over det idag - over tabet af hende. Fordi det gjorde ondt at tænke på det. Jeg har lagt det bag mig og er kommet videre.
    Derfor ramte det som en forhammer, at der igen sku tales om det.
    Det var jeg åbenbart ikke klar til!
    Derfor bliver jeg både ked af det og vred over der rykkes op i noget, som ligger så langt tilbage.
    Men til dem der har oprigtig interesse i hvad Luna fejlede, så kan jeg fortælle, at hun havde både mange og meget små ovarie cyster samt aggressiv betændt cancervæv indvendigt i blæren.
    Dette var ikke tydeligt på scanninger og røntgen, trods flere billeder.
    Dette lignede helt almindelig blærebetændelse.
    Derfor var det både et chok for mig og for min dyrlæge!
    Jeg nåede kun at have Luna boende i knap 4 mdr. Det var min dyrlæges overbevisning, at Luna allerede havde ovarie cyster samt cancer, da hun flyttede ind i oktober 2008.

• #150   24. okt 2012 Nogen der ved hvor den anden tråd er blevet af?

• #151   24. okt 2012 Ja en HA'er slettede den da en del af de medvirkende blev for grove

• #152   24. okt 2012 Øh nåh, sidste jeg skrev og det var i formiddags, da skrev jeg i en ordentlig tone og LUX svarede også i en pæn tone, er der så sket yderligere?

• #153   24. okt 2012 Det var hvad den pågældende HA'er skrev til mig som info om hvorfor tråden blev slettet.

• #154   24. okt 2012 okay

• #155   16. feb 2013 Dette her er 100% naturligt og er både til kaniner og marsvin: http://www.gruenhopper-kaninchenfutter.de/gruenhopper-Purgruen
    Bruger det selv til kaninerne og det er super smiley

• #156   16. feb 2013 Det er nemlig et super foder smiley

• #157   16. feb 2013 Ja smiley

Kommentér på:
Det hidtil bedste foder (Marsvin)

Annonce