{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.072 visninger | Oprettet:

HJÆLP! Mit nye marsvin springer ud af hænderne på mig! {{forumTopicSubject}}

Spørgsmål til jer med mange marsvin:

Jeg har fejlet ved at købe et marsvin som jeg ikke havde mødt før selve handlen (det blev kørt hjem til mig da den tidligere ejer (som er i gang med at nedlægge sit opdræt) bor langt fra mig)

Nu er det sådan at marsvinet er ekstremt skræmt for mennesker! Jeg kan dårligt holde det uden at det springer fra mig. Dvs. det vil blive umuligt at klippe dens klør eller tjekke den for sygdomme smiley medmindre jeg så skal bruge overdreven magt over for det. smiley

Det er et tidligere avlsdyr. Kan det være årsagen? Går avlsdyr meget alene?

Pt. går han alene og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre med ham. Er både bange for at tabe ham igen og for at hans adfærd skal smitte af på mine andre marsvin. Det var meningen at jeg ville lave et enkelt kul med ham og så skulle han gå som kastrat hos mig men nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre med ham smiley

PS. Jeg HAR købt voksne dyr før men da havde jeg mødt dem først.
PSS. Mit forhold til tidligere ejer er desværre blevet meget anstrengt så der er ikke meget hjælp at hente.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP! Mit nye marsvin springer ud af hænderne på mig!
  • #1   12. jul 2021 Hvor længe har du haft ham?
    Jeg tænker egentlig bare at du skal give det tid. Brug tid på at give ham lækre ting i buret og væn ham til dig. Når du har ham oppe, så hav ham f.eks. i et håndklæde hvor han ligesom kan gemme sig/føle sig mere sikker.
    Jeg ville ikke være bange for at hans opførsel smittede af på andre. Måske det endda kunne hjælpe lidt at have ham sammen med en som er meget menneskevant.


  • #2   12. jul 2021 Hej Esn

    Jeg har ikke haft ham længe. Det som jeg er mest bange for er at tabe ham på gulvet (alle mine bure er i brysthøjde)
    Han vænner sig aldrig til mig hvis jeg skal lægge et håndklæde over ham hver gang han skal op og han vil ikke røres ved så hvordan i alverden får jeg klippet klør på ham/undersøgt ham ordentlig? smiley


  • #3   12. jul 2021 Hvis han aldrig rigtig har været håndteret, så er det jo logisk nok at han lige skal lære det og det vil selvfølgelig tage noget tid - men tidligere ejer må jo have været i stand til at klare f.eks. negleklipning.

    Jeg har selv haft en gris (godt nok fra unge) som var ekstremt nervøs og bange for al håndtering. Det tog tid at vænne hende til alt, men hun blev en rigtig god lille gris - man skal "bare" gide at lægge arbejdet i dem.


  • #4   13. jul 2021 Hej Esn

    Ja, men jeg kan desværre ikke vide hvor meget magt der er blevet brugt ved negleklipning. Han er 2 år og jeg er den 3. ejer.

    Han kan springe vildt højt (sikkert i skræk og rædsel) og dette gør det virkeligt svært da han kan hoppe ud af buret hvis jeg nærmer mig ham. Mad tager han kun når jeg fjerner mig fra buret igen. Han kommer ikke ud af sit hus hvis jeg "rasler" lidt med mad eller taler forsigtigt.

    Jeg har før haft 2 grise (købt som voksne) som absolut ikke havde lyst til at få sine negle klippet men de sprang i det mindste ikke ud af hænderne på mig (de blev dog rolige meget hurtigt)

    Ham her er ekstremt skræmt og jeg vil ikke bruge magt. Det får jeg slet ikke et håndterbart marsvin ud af. Er det virkelig meningen at det ikke er muligt at håndtere dette dyr smiley


  • #5   13. jul 2021 Jeg tror ikke på at det er umuligt at komme til at håndtere ham - men det vil nok tage lang tid. Er man ikke klar på den opgave, må man sende ham videre og være sikker på at næste ejer kender til problemernes omfang - eller aflive.

    Jeg ville starte med at putte ham i et bur, hvor han ikke kan springe ud - så er den bekymring væk. Og derefter bare igang med alle de lækre grøntsager - uden at forvente at få ham ud af huset eller tage det fra hånden. Han skal selvfølgelig først finde ud af at der ikke sker ham noget.


  • #6   13. jul 2021 Hej Esn
    Jeg vil gerne sende ham videre da jeg ikke magter opgaven efter et langt hospitalsophold. Mit overskud er desværre ikke stort nok da jeg også har mine andre grise at tage mig af (havde aldrig taget imod ham hvis jeg havde kendt til dette på forhånd)
    Jeg kender desværre ingen erfarne marsvinejere som vil påtage sig opgaven og sende ham videre til en nybegynder vil selvsagt både være uansvarligt og uetisk.
    Det er en møgsituation smiley


Kommentér på:
HJÆLP! Mit nye marsvin springer ud af hænderne på mig!

Annonce