{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.526 visninger | Oprettet:

(marsvin) drægtighed og skab? {{forumTopicSubject}}

er der nogen der ved noget omkring hvordan det er med medicin mod skab og drægtige marsvin?

da der ikke er noget middel der decideret er til marsvin, og derfor ikke noget dokumentation for hvad der sker hvis det er en drægtighed indblandet, vil min dyrlæge ikke bare begynde at behandle.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  (marsvin) drægtighed og skab?
  • #2   19. sep 2012 takker smiley

  • #3   19. sep 2012 det er mere farligt at lade være med at behandle end det er at behandle.... der vil naturligvis altid findes enkelte individer som ikke kan tåle en bestemt medicin (fx er der mange mennesker som er allergiske overfor penicillin) men risikoen for at et marsvine foster ikke kan tåle medicinen er ikke større end hvis det havde været et voksent marsvin.... og der er ikke set fosterskader pga behandling med ivomec... (antibiotikaet baytril derimod bør man ikke bruge til drægtige/diegivende eller små unger)

  • #4   20. sep 2012 hvor har unger det med at blive flyttet mens de er så små?
    den ene af hunnerne har valgt at få unger her til morgen (tror ikke de er meget mere end en til to timer, for de er stadig lidt usikre på benene^^)
    jeg har nemlig en tid ved dyrlægen imorgen, men hvad siger de til en køretur og alt hvad det indebærer så hurtigt?

    og kunne jeg evt få nogle navne på de dyrlæger der har behandlet jeres? bare hvis min egen villehave nogen at dobbelt tjekke ved, eller hvad ved jeg smiley


  • #5   20. sep 2012 jeg kan se du bor i østjylland, hvor? Jeg bor selv i Lystrup og Anette på Nordre dyrehospital i Lystrup er god til marsvin. Du kan evt bede om at få indsprøjtninger med det samme i dem du har med. Og så få medicin med hjem til at give oralt anden gang, hvis det er ivomec de bruger stadig. Har du andre marsvin skal du også have med hjem til at give til dem alle 2 gange.

  • #6   20. sep 2012 jeg bor ved hammel (hvis det siger dig noget)
    jeg vil mene at min dyrlæge er udmærket til marsvin, de har bare ikke prøvet så mange unger/drægtige, og ville derfor ikke tage chancen med mine dyr.


  • #7   20. sep 2012 kæft jeg er senil... det var DEN her tråd hvor trådstarter boede i østjylland...

  • #8   20. sep 2012 hehe, det går godt smiley men det er heller ikke pænt af os når vi skriver om spørgsmål til marsvin samtidig smiley

    men er det så bedst at lade ungerne blive hjemme? (med deres mor selvfølgelig)
    og skal jeg give mine egne? har haft de andre isoleret, dvs jeg har ikke håndteret andet end strengt nødvendigt, og vasket hænder hver gang jeg har håndteret dem eller deres ting i buret (fx givet dem mad). samt vasket det jeg har rørt ved under fx at give dem friskt vand (vandhaner o.a.)


  • #9   20. sep 2012 altså du er jo nødt til at have en med med symptomer? så har du andre med symptomer, ja så ville jeg tage dem med i stedet... hvis de smittede dyr har været i din bestand uden karantæne bare et par dage (så du har rørt ved dem og så de andre) så skal alle behandles ja. Men er de lige kommet ind af døren nærmest og har været i karantæne siden de kom, kan det godt være du kan undlade behandling af dem du havde i forvejen.... men så skal alle de nye i hvert fald behandles (dvs begge voksne hunner og flere?) for de har jo været holdt i karantæne SAMMEN og kan have smittet hinanden...

  • #10   20. sep 2012 jeg har 3 ialt som skal behandles. en som har symptomerne, også de 2 drægtige (hvoraf den ene ikke er drægtig længere), som ikke har symptomer.
    men de har gået sammen fra før den ene fik symptomer, så regner med at dem uden symptomer er smittet.

    jeg tog dem med hjem, da den ene havde symptomer, så de har været i karantæne fra dag 1. (det er fordi de var drægtige/syge at jeg har taget dem hjem). men have tænkt at tage de med unger, med, da jeg regnede med at de var smittede. men er stadig i tvivl om jeg kan tage ungerne med også, eller om de har bedst af at blive hjemme?


  • #11   20. sep 2012 hvis du har en med symptomer som ikke har født syntes jeg bare du skulle nøjes med den og så få med hjem til resten.... nogle dyrlæger ved ikke man kan bruge ivomec injektionsvæske oralt men det kan man altså godt, Anette på Nordre dyrehospital ved det godt og hvis din dyrlæge ikke tror på det kan han spørge der.

  • #12   20. sep 2012 nu kan jeg se at der på den der info side står at det kun er marsvin skaben er på. vil det sige at denne skabsmide ikke angriber hunde?

  • #13   20. sep 2012 ja hunde kan angribes af ræveskab, ellers ikke andre typer skab.

Kommentér på:
(marsvin) drægtighed og skab?

Annonce