{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
877 visninger | Oprettet:

Marsvin drægtighed {{forumTopicSubject}}

Hej:)
Nu har jeg søgt lidt rundt på internettet omkring, hvor gammel et marsvin skal være ved første kuld, men jeg synes, at der er lidt delte meninger.
Jeg har to marsvin på snart 9 måneder, hvor den ene vejer 717 g og den anden 789 g, hvornår vil I anbefale at parre den ene?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin drægtighed
  • #1   16. okt 2017 Efter min mening er de vægtmæssigt til den klejne side for den alder, så jeg ville vente lidt... men fortsætter de med at være så små i det, så ville de her i huset slet ikke komme i avl.

  • #2   16. okt 2017 Hmm, har også tænkt lidt over den vægt der, men den ene ser bare så stor ud ift vægten, men jeg må jo lige holde øje:)
    Og tak


  • #4   17. okt 2017 hvis de to hunner er kæledyrsavl i generationer så er de ikke nødvendigvis avlet efter størrelse, dvs de kan sagtens være sunde og raske selvom de er små (ligesom der findes små mennesker...). Jeg ville kigge på konditionen, sindet, overall sundhed, tænder og den slags.
    Da jeg avlede aby var hunnerne tit kun 900g ved første kuld selvom de var 1 år, de endte dog alligevel på 1300g i 3-4 års alderen, nogle racer vokser langsomt... og er de to her hunner totalt blandinger kan man ikke sige at de skal veje så og så meget før avl.. kan ske de er meget korte og en vægt på 1000g vil gøre de faktisk er fede... og en fed hun bør man ikke sætte i avl.


  • #5   17. okt 2017 ville aldrig sætte hunner i avl med den vægt. De er alt for lave efter min mening.

    Måske værd at bemærke at med kommentare kæledyrsavl i generationer mener man private eller lign. og ikke desideret opdrættererne.

    For de seriøse kæledyrs opdrættere avler også efter størrelse, og vægt, og avler ikke på små dyr.



  • #6   17. okt 2017 Vi har købt begge to privat, da mine to marsvin er søskende, men der er helt sikkert noget blanding i dem, eftersom at den ene er langhåret og den anden korthåret..
    Noget andet som måske kan være grunden er, at vores marsvin ikk vejede 300g, da vi fik dem hjem, selvom at sælger sagde, at de vejede 300g..:(


  • #8   17. okt 2017 sortfod: grunden til kæledyrsavlere i klubberne (jeg tror det er dem du kalder seriøse) avler efter str er at der står i standarden de skal have en god størrelse... i mine øjne ville der intet være galt i at avle et mini-marsvin, bare det er sundt og raskt. indenfor hunde fx er der også stor størrelsesforskel på racerne, jeg ville intet se galt i at der var det ved marsvin også. Stort marsvin er ikke lig "den rigtige slags" marsvin, så burde vi alle avle cuy jo...

  • #9   18. okt 2017 Med den størrelse mange marsvin har i dag, er under 800g så ikke lidt for et snart voksent marsvin?
    - Er da godt nok ved at være nogle år siden jeg havde marsvin, men synes da når man ser rundt omkring, ikke at 800g er svært at opnå - og heller ikke 300g med unger?

    Gik man ikke også væk fra at sige 10-12 mdr, men mere over i 18mdr?


  • #10   18. okt 2017 De er måske lidt til den lille side, men hvis de får mere mad, bliver de for tykke..:(
    Tror bare, at de ikke er så store i størrelsen


  • #11   18. okt 2017 kommer jo helt an på længden af dyret efter min mening... jo længere dyr, jo tungere må den være... fx er jeg 177cm, jeg kan bedre bære mine 68kg end min søster som er 165cm ville kunne (hun vejer så heller ikke mere end max 60)...
    Og dem der mener det kun er tunge og store marsin der må avles på... hvorfor? det kunne da være sindsygt nuttet med en marsvinerace der i voksen tilstand ikke blev større end en 4 mdr unge, et mikromarsvin:) Hvis man kan avle marsvin større og større, så kan man også avle dem mindere;)


  • #12   18. okt 2017 Selvfølgelig kan der være linier som bare ikke er så store - jeg siger ikke at jeg tror de her dyr er tynde, eller lignende, og hvis de ikke vejede 300g ved afrejse, er de måske bare små - jeg mindes også at have haft marsvin hvor nogen bare var mindre end andre, uden der var nogen grund.

    Jeg synes for så vidt det vil være fint ikke at få lavet FOR store marsvin - for så går noget af charmen vel også lidt af dem.

    Men jeg ville ikke ud i at avle "mikromarsvin" for nuttethedens skyld nej smiley

    Men man behøver selvfølgelig heller ikke tage de største individer kun, og avle videre på.


  • #13   19. okt 2017 syns vi skulle se nogle billeder af kræene...:)


  • #14   19. okt 2017 Jeg kan da godt lige tage et par billeder, når jeg kommer hjem:)

  • #15   19. okt 2017 Jeg ikke se grunden til man skulle avle marsvin mindre ? Det eneste det skulle gøre godt for var da for dem som synes det er nuttet.

    Men så har vi jo lyn hurtigt den problematik med hvis nogle står med små hunner og sætter til store hanner. Om hunnerne så er i stand til at føde ungerne.

    Desuden så tror jeg ikke du finder mange marsvine kyndige dyrlæger som vil mene små dyr er bedre at avle efter end større og robuste dyr.

    Alt andet lige vil jeg vove og påstå at et dyr med en god robust krop og en vægt på 900-1000 gram har bedre odds for at klare en drægtighed en et skravl på 700 gram har.

    Men der er åbenbart sket meget inden for de sidste par på i opfattelse af marsvin siden nogle har forladt foreningernes verden...

    Men fair nok.


  • #16   20. okt 2017 Jeg har oprettet et fotoalbum med den ene, som er 717 g:)

  • #17   20. okt 2017 sortfod: jeg havde engang en uh så fin satinsheltie fra en meeeeeget fin opdrætter... hun var så kort i kroppen at havde jeg ventet på hun vejede et kg før hun kom i avl havde hun ikke kunnet løfte maven fra gulvet, så fed ville hun ha været. Det har 100% med kroppen og knoglernes længde at gøre hvor meget de skal veje, det tror jeg de fleste dyrlæger ville give mig ret i...

  • #18   20. okt 2017 arh den er langhåret... ja så er det sgu lidt svært at vurdere udfra fotos...:) men den ligner ikke et racedyr, ergo er den ikke avlet efter størrelse... og så kan man ikke sige den SKAL veje et kg som nogle gerne vil ha... men om hun er klar tør jeg ikke sige, kan ikke se igennem alt det pels...:)

  • #19   20. okt 2017 Ja hun er ret langhåret, hehe, kan måske også sætte et billede ind af den anden

  • #20   20. okt 2017 "Men der er åbenbart sket meget inden for de sidste par på i opfattelse af marsvin siden nogle har forladt foreningernes verden"

    Hjalp det at få dén ud? smiley

    Det jeg sætter spørgsmålstegn ved er, hvorfor dyrene skal avles større og større - og dét bliver de da! Standardvægten for marsvin for 10 år siden, og til nu, er det forøget.

    Dyrene på 800g dengang, kunne vel fint være store og robuste? Men hvis man altid tager de største individer og avler på, bliver avlsmaterialet jo større og større?

    Ingen snakker om at tage en stor og robust han, og smide en klejn bette hun sammen med ham - hvorfor er dét også eneste mulighed?
    - Jeg har fx en tæve (hund) der er max mål for racen, dvs jeg skal IKKE have en tilsvarende stor hanhund på hende, og vælger derfor selvfølgelig en der er mindre og ellers typemæssigt komplimenterer hende.

    Jeg kunne selvfølgelig ikke drømme om at tage en meget lille tæve, og sætte en stor hanhund på, for at give størrelse - der skal være rimelighed i hvor meget større hanhunden må være, for ikke at give for store hvalpe.

    Den samme tankegang gør sig jo gældende for marsvin, at selvfølgelig skal de to dyr komplimentere hinanden, også størrelsesmæssigt.

    Jeg er ikke fan af at man vil avle "mini-dyr" og slet ikke fordi "de er nuttede" - men jeg beklager da meget at have fornærmet nogen, ved at sige at jeg synes det er til at se, at dyrene rent standardmæssigt, bliver større og større. Jeg synes ikke der skal avles små skravlede individer.

    Er der nogle max mål for marsvin til udstillinger - ift længde, vægt etc - dvs størrelse generelt? Så nogle standardmål at arbejde ud fra?
    - Hvis der er, har de varieret de sidste par år?



  • #21   20. okt 2017 Ja DMK har et max på 1700g I indtjek.
    Dyrene skal heller ikke nødvendigvis avles større, men kigger vi kondition, så er der dæleme forskel på dengang og nu.... og her har størrelsen da nok haft indflydelse.


  • #22   20. okt 2017 1700g? smiley
    - Altså for alm. dyr uden cuy i ?

    Hvordan har størrelsen forskel ift konditionen?


  • #23   22. okt 2017 ja for almindelige dyr uden cuy i - vi har faktisk set solide hanner godt oppe i 1600g
    Jeg kender osse til en sølvagouti (de er generelt store i det), der får år tilbage ikke altid kom med til udstilling, fordi hans kampvægt gerne svingede lige over de 1700g, og han var ikke fed, men bare stor.

    Altså det er jo ikke sort/hvidt med størrelsen, men idet man forsøger - ihvertfald med kæledyrene - at avle dem mere solide og murstensbyggede.. altså lidt i stil med at skuldre og hofter skal være lige brede, så har det resulteret i at dyrene generelt er blevet større. Selvfølgelig kan man også godt have mindre dyr der opfylder kriterierne, akkurat som at både større og mindre dyr kan blive flommede. Men vi går efter fast flæsk og ikke blæverflæsk, hvis det giver mening.


  • #24   22. okt 2017 Overvægtige og usunde dyr ønsker ingen, selvfølgelig - det er ikke sundt at avle på.

    Det er bare en stor forskel - synes jeg - ift. for 10 år siden fx, der ville 1700g have vakt opsigt.

    Den "firkantede" bygning, hvad formål har den ift. at det er blevet avlsmålet? smiley


  • #25   22. okt 2017 Det er faktisk noget i den stil siden at den pågældende han levede smiley


  • #26   22. okt 2017 Den murstensformede bygning på kæledyrene har altid været standarden, vi har blot avlsmæssigt nærmet os den mere

Kommentér på:
Marsvin drægtighed

Annonce