{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.172 visninger | Oprettet:

Overvægtige marsvin. {{forumTopicSubject}}

Nu er to af mine marsvin efterhånden blevet lidt for runde og slappe i huden, så jeg kunne godt tænke mig at sætte dem på en "slankekur" så at sige. Jeg ved godt at man ikke må ændre for meget i deres madportioner, så i stedet ville jeg høre hvilke grøntsager i kunne anbefale at jeg gav dem i stedet, og hvilke jeg helt skulle holde mig fra.
Men det største problem jeg har med dem, er at få dem til at lave noget som helst! Jeg har lagt en masse håndklæder i vores badekar så de ikke gled i det, og havde så ellers forestillet mig at de kunne rende rundt dernede. For at de ikke skulle kede sig puttede jeg en plastikbold ned til dem, da jeg ikke har andet. Men noget af det første de gør er at ligge sig ned og tage en lur. Så hvad gør kan man gøre for at få lidt gang i dem - har i noget legetøj som i kunne anbefale eller en anden måde som måske kunne hjælpe?
Mvh Cathrine.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overvægtige marsvin.
  • #1   2. sep 2012 Rodfrugter kan være fedende, så dem kan du skære ned på.
    Hvilket fuldfoder bruger du?
    Evt. kan du give rigtig rigtig meget hø, og så rationere deres fuldfoder. Du skal bare sørge for, at de med sikkerhed har rigeligt med hø 24 timer i døgnet.


  • #2   2. sep 2012 det jeg har syntes har været nemmest når det gælder motion af dyrene, er at ligge forhindringer i selve buret. altså at de skal kravle over noget for at komme fra den ene ende til den anden. og så er det altid en god idé at sætte maden i den ene ende og vandet i den anden;) så er motivationen der også.
    angående grønt, så feder banan og generel sukkerholdige frugter. så jeg tror bare jeg ville give dem lidt mindre grønt (afhængigt af hvad du giver dem selvfølgelig) også evt hænge dem op i en snor eller gemt inde i paprør eller andet, så de skal arbejde lidt for føden.


  • #3   2. sep 2012 Det er de der alm. pilleformede piller jeg giver dem.

    Tak, det vil jeg gå i gang med i morgen så! : )


  • #4   2. sep 2012 Det vil jeg prøve fordi mine to små drenge, marsvin er måske det men vil kalde for tukke smiley

    også kan du gøre som mig jeg fandt en lille ting og den skal helst være lille! den fylder jeg og med foder (så de ikke får for meget at spiser) og så hælder jeg maden ned i madskålen smiley nu ved jeg self ikke om dine to marsvin er drenge, piger eller om de går i samme bur (mine hanner går sammen og så for de lidt mad morgen og aften for det jeg giver dem er så meget et marsvin skal have hver dag) smiley så prøv at find en lille rund ting som der kan være noget mad i smiley Held og Lykke smiley


  • #5   2. sep 2012 Det lyder spændene (Kayser's) smiley mine dyr er bare kun nysgerige når de for mad eller sider i en bil o.O smiley så mine går ikke rundt, men det kunne være at de vil prøve det hvis de er længe nok oppe så det til sidst bliver kedeligt at stå stille smiley Tak for det, det vil jeg prøve smiley

  • #6   2. sep 2012 "alm. pilleformede piller" er et vidt begreb.
    Hvis det er et skodfoder, kan det netop være medvirkende til fedme hos dyrene.


  • #7   2. sep 2012 Hvad tørfoder bruger du? er det meget rigt på korn blvier det samlede kulhydratindhold højere og de kan blvie fede af det, det bør være lucernebaseret, ikke kornbaseret.
    Dernæst skal grønt spredes i hele buret så de skal lede efter det.
    Og med grønt der mener jeg grønt: hvidkål, bladselleri, broccoli, andre kålarter, bladene fra majs osv af ting der gror over jorden men IKKE er frugt... rodfrugter feder nemlig.
    Ingen af mine yngre dyr er fede på den kost. Jeg spolerer de ældre lidt mere med godbidder i løbet af dagen så der er da et par stykker af mine trunter over 5 der har lidt rigeligt på sidebenene, men de yngre bliver holdt slanke. Og jeg tror det der især har effekt er at jeg højest fodrer med rodfrugter en gang om ugen, resten af dagene er det bladgrønt.


  • #8   2. sep 2012 jeg havde en han, min aller første, han havde hele lejligheden at løbe rundt i, han gad bare ikke.. smiley
    han fandt det første og bedste hjørne og lagde sig dér. jeg kunne kun få ham til at flytte sig hvis jeg kravlede ind til ham og jog ham ud.. så løb han til det næste sted og lagde sig der istedet..
    men han er også den eneste jeg har oplevet det med, heldigvis da smiley


  • #9   3. sep 2012 Marsvin er ofte meget misforståede dyr. Deres signaler er ikke særligt tydelige og vi tror tit at de er mere tamme end de er. Det første man skal forstå er at det er flugtdyr og at de på ingen måde trives steder hvor der ikke er nogle flugtmuligheder. Derfor er det lidt en udfordring at lave en løbegård der på en gang er spændende og tryg. Man kan begynde med at stille en masse ting på gulvet og så lægge et stort tæppe ud over sådan at der er "tag" på løbegården.

    Men marsvin er af natur ikke så aktive som mange andre gnavere og nogle kan godt blive lidt runde. Jeg har dog aldrig motioneret et marsvin eller rationeret dets mad. Et tykt marsvin har mere at tære af hvis det skulle blive sygt og mad og tryghed hænger også meget sammen. Nogle marsvin som har været udsat for store stress-påvirkninger har tendens til at blive lidt tykke - men det er for mig at se ikke noget problem.


  • #10   5. sep 2012 jeg kunne godt tænke mig at vide hvad dyrene vejer inden man tager stilling til om en slanke kur er nødvendig.

    Mange tror at deres dyr er tykke eller fede uden de egentligt er det.


  • #11   6. sep 2012 Jeg har også et han marsvin (Muffin) han er også tyk, og har fået en delle i siden.. Han får hele lejligheden til at udforske for at tabe sig smiley
    Ville egentlig spørge om et marsvin kan være født steril?
    har haft ville bruge ham, for jeg kunne godt tænke mig et afkom fra ham, men han har ikke kunne gøre hun marsvinet drægtigt? smiley De gik sammen i 6 uger sidste år.. og intet skete..


  • #12   6. sep 2012 De kan godt være født sterile. Men fedme kan også forårsage, at de bliver sterile.
    Og samtidig er det ikke sikkert hunnen bliver drægtig på 6 uger. Nogle har brug for længere tid.
    Så du kan ikke vurdere om han er steril ud fra kun at have gået med en hun i 6 uger. Han kan evt. bare have været langsom.
    Eller det kan være hunnen, der har været langsom.


  • #13   6. sep 2012 Igen det er ikke bare at glo på et dyr og konkluere det er tykt.

    Der skal både mærkes på det, og så en vægt er et godt hint også.

    Hvad vejer dyrene i kalder tykke eller fede ? Og er de flæsket eller faste ?


  • #14   7. sep 2012 Jeg skal veje dem når jeg kommer hjem, så jeg kan give jer en præcis vægt. Men ja, den ældste hun har jeg i hvert fald kunne mærke på at hun var lidt flæsket. Og selv om en slankekur viser sig ikke at være nødvendig, ville det være meget rart at få dem aktiveret lidt mere, siden de er to tøser som skal skubbes lidt til, før de gider lave meget andet end at slappe af og spise. smiley

    Ang. pillerne så er det de samme slags som Ovator pillerne. Så der er hverken majs, müsli, havre og alt det der, i dem.

    Men den ide med at lægge sten i buret, så de er nødt til at kravle hen over for at komme hen til maden og vandet, har været en succes. Nu kravler de ikke kun op på dem, fordi de er "nødt" til det. Så tak for det tip! smiley


  • #15   7. sep 2012 jeg bryder mig så personligt ikke om det med sten, de kan falde over dem og slå tænderne i stykker.

  • #16   7. sep 2012 Det er jo egentlig rigtigt nok.. Det har jeg faktisk slet ikke skænket en tanke. Jeg er bare af den opfattelse af at hvis marsvinet er uheldigt nok, kan den komme galt af sted med meget af det man ligger i buret.

    Godt nok er de her sten ikke nogle de sådan lige kan snuble over, men siden de er ret højre i det, kan det nok godt give problemer når de skal op på dem. De hopper godt nok p.t. op på dem, så let som ingenting, men jeg skal da overveje om jeg skal fjerne dem igen. Så tak for lige at gøre mig opmærksom på det. smiley


  • #17   7. sep 2012 Hvis man bruger strand sten f.eks så er de meget runde i kanterne der er ikke noget skarpt på dem.

    Og dernæst har jeg aldrig hørt om nogle eller selv oplevet det med tænderne. Så jeg tænker lidt over hvor store odds er for det...

    dernæst så ved vi jo alle at fortænderne groer ud igen, så det er vel hvis det skulle ske ikke den store ulykke.


  • #18   8. sep 2012 mine har henholdvis mursten og træhuse som "trapper" herhjemme, og kan tydeligt mærke at de har en del mere muskelmasse at gøre godt med end mine tidligere dyr, som levede ét-plans.
    knækkede tænder har jeg haft én enkelt af imens de har været i et fleretagers bur, men har også haft knækkede tænder før det, hvor det kun har været alt det andet, altså foder, tremmer eller hvad de nu ellers kan være uheldige at få imellem tænderne, eller slå sig imod.

    så det er ikke noget jeg bekymrer mig synderligt over ^^ for risikoen for det går galt, synes jeg er for lille og bliver opvejet mange gange af det sjov de har af at sidde oppe på tingene, undersøge det, når der kommet nyt ind og deres kondi smiley


Kommentér på:
Overvægtige marsvin.

Annonce