4.437 visninger
|
Oprettet:
(Marsvin) Kokosnødder? {{forumTopicSubject}}
Argh, jeg synes ikke, jeg laver andet end "kan marsvin tåle" tråde lige i øjeblikket...
Nå, men det er min bekendte (hende med de japanske kirsebærtræer), som er på banen igen og spørger mig, om marsvin kan tåle kokosnødder??
Og igen må jeg jo melde pas... Der har ikke stået noget om kokosnød i nogen af de bøger, jeg har læst, og jeg har aldrig selv så meget som tænkt på at give dem sådan noget...
Så jeg håber, der er nogen herinde, der er klogere end mig?
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
Jeg har ikke nogle videnskabelig undersøgelser af henvise til, men jeg kunne godt "frygte" det ville "kukke" marsvinets tarmflora lidt ud af den (og give grobund for opformening af de forkerte bakterier) hvis man fodrede med meget mættede fedtsyrer til et dyr som er beregnet til at spise først og fremmest langsomt fordøjelige fibre og umættede fedtsyrer....
Så for at gøre en lang historie kort: jeg ville ikke give dem kokosnød.... har du en der SKAL spises så smid den ud til fuglene.
maj 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Gnavere: 12 Emner: 37 Svar: 409
Men min søde bekendte havde prøvet at give sine marsvin lidt kokosnøddeskal, og det havde de været helt vilde med, men hun turde ikke give dem mere, før hun havde fundet ud af, om de reelt kan tåle det.
Jeg viderebringer hende informationen om de mættede fedtsyrer - så må hun jo selv vælge.
maj 2012
jun 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 62
Et højt olieindhold går ikke nødvendigvis ud over tarmfloraen, da fedtet optages i tyndtarmen og derfor ikke skader blindtarmsbakterierne. Problemet med de mættede fedtsyrer er snarere at de kan forstyrre kolesterolhusholdningen (og lever og hjerte-kar belastes). Men et lille stykke i ny og næ går vel an – så længe det ikke går hen og bliver hovedfoder *gg*
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
maj 2012
Jeg viderebringer informationen til min bekendte - så må det være op til hende selv at vurdere, om hun tør give sine marsvin lidt kokosnød ind imellem, eller om hun - ligesom jeg - hellere vil lade være. Min tanke er, at der jo er så mange andre spændende og lækre ting, man kan give sine marsvin.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 101 Gnavere: 10 Emner: 144 Svar: 2.804
(Marsvin) Kokosnødder?