{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.520 visninger | Oprettet:

Jeres mening om strøelse til marsvin {{forumTopicSubject}}

Hej som overskriften lyder vil jeg godt høre jeres mening og erfaringer med forskelligeslags strøelser. I morgen skal jeg nemlig gøre rent hos mine svin så ville godt prøve noget andet strøelse end spåner så ville lige høre hvad der var godt.

Ps. Skal i landogfritid hvis det kunne hjælpe lidt.

Tak på forhånd smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jeres mening om strøelse til marsvin
  • #1   9. aug 2012 Fra landogfritid kan easystrø eller tørv anbefales smiley

• #2   9. aug 2012 Okay hvad synes du holder bedst og hvad har du bedste erfaringer med smiley

• #3   10. aug 2012 Jeg selv brugte hemp før jeg skiftede over til fleece, og jeg må sige at jeg synes at det tog lugten rigtig godt. Har en kæreste som er meget følsom overfor lugt, så det er meget vigtigt for os at vores dyr ikke lugter - især da de p.t står i vores stue. Jeg plejede at gøre rent hos dyrene en gang om ugen da jeg brugte hemp. Ved dog ikke om det kan købes i land og fritid da jeg altid købte det over nettet.

Nu bruger jeg fleece, men det kræver en del mere arbejde end ''normalt'' strøelse smiley

• #4   10. aug 2012 jeg bruger biobase hemp strøelse, og jeg synes det har en lidt underlig lugt, men det er ikke noget man kan lugte medmindre man sætter snuden ned i det, og det er mine ørkenrotter rigtig glade for smiley

• #5   10. aug 2012 Hemp?? Mener i ikke Hamp?

• #7   10. aug 2012 man kan også bruge fleece

• #8   10. aug 2012 jamen jeg skal i landogfritid så det skal helst være noget støelse man kan få der smiley

• #9   10. aug 2012 Ja jeg var så ved at kaste op over lugten af Hamp, er totalt sart med hensyn til lugt, og gik tilbage til spåner. Det har fungeret i 25 år så det bliver vi ved med.

• #10   10. aug 2012 Sarah G: Hemp lugter ikke? Er du sikker på at du ikke tænker på biobasen med eucalyptus olien? For så vil jeg give dig ret, den har en meget gennemtrængende lugt.

• #11   10. aug 2012 Jeg har hørt at eacy strø skulle være skidt til marsvin. At det hverken suger særlig godt eller lugter særlig godt. Men har ikke afprøvet det selv.

Jeg har prøvet tørvemix, og det var ingen succes. Jeg bor i forvejen i en lejlighed som er fugtig, og med tørvemix steg luftfugtigheden og det var ikke godt. Dernæst blev alle dyrene både skinnyer og langhåret møg beskidte. Så det prøver jeg ikke igen.

Jeg har derudover ellers brugt spåner i alle årene. Jeg det bliver jeg nok ved med. Spåner er det billigeste på markedet ( hvis det købes de rigtige steder), i hvertfald når man har mange marsvin.

Og synes egentligt spåner er ok, så længe man bruger de rigtig grove spåner som stort set ikke støver og som sagt er grove.

Lugten kan man ikke tage så meget ud fra, for det handler om hvor sart ens næse er. Og det er meget individuelt. Personligt er jeg ikke sart, og muger ud 1. gang hver 7. dag hvor andre med spåner er mere sarte og muger ud hver 3. dag eller lign.

Så lugt generne afhænger af næsen der lugter smiley

• #12   10. aug 2012 Mine går på spåner ligénu, det kan også godt være de bliver ved med det da det ikke ligner man kan få andet i landogfritid smiley
    Tror i det her er det bedste http://www.landogfritid.dk/p/2348/sp%C3%A5ner
    Eller det her http://www.landogfritid.dk/p/2322/sp%C3%A5ner-chipsi-classic-60-l

• #13   10. aug 2012 RR årh det er længe siden så det ved jeg ikke.. det er muligt. Købte det som hamp..

• #14   10. aug 2012 Jeg bruger spåner og er - som udgangspunkt - glad for det. Dog har min ene dreng en meget, meget fin semilanghårspels, som spånerne let hænger fast i og derved laver filter. Derfor overvejer jeg fleece til ham og den langhårsdreng, han går sammen med. Ellers sværger jeg til spånerne. Jeg synes, de er udmærkede og kommer ikke til at lugte, hvis de ellers bliver gjort rent en gang om ugen (jeg har marsvinene stående i mit soveværelse og er ret fintfølende mht. lugt). smiley

• #16   14. aug 2012 Da jeg havde marsvin, brugte jeg spåner. Selvom jeg havde mange marsvin, lugtede det ikke - men jeg fjernede også våde spåner dagligt, og tømte jævnligt hele buret smiley

• #17   14. aug 2012 jammen hvad menes der med lugt når vi taler marsvin? Jeg har lige fornyligt være ude for en veninde til en af mine piger sagde "føj hvor her lugter af marsvin" da vi var nede og hente cyklen i kælderrummet. ØH? der lugter da ikke af MARSVIN her, der lugter af HØ og tørfodersække? Hun troede seriøst det var marsvinene der lugtede sådan (og jeg har IKKE marsvin i kælderrummet;)). Og jeg har været ude for det før: fået gæster få timer efter burskift: "pyh her lugter lidt meget af marsvin hva!? mente en af mandens venner engang. Hm de havde lige fået friske spåner og hø allesammen så der duftede kraftigt af hø og friskåbnede spåner? det troede han var marsvinenes "lugt". Når jeg tænker om de lugter så er det den der ammoniaklugt der kan komme lidt sidst på ugen og den kommer af bakterier der omdanner stoffer i urinen til ammoniak som stikker lidt i næsen. I kender måske lugten fra salmiakspiritus. Det er DEN lugt jeg går efter at undgå, alle spåner og hø og halmtyper har jo en lugt i sig selv og den kan man da ikke rigtig gøre noget ved.... men spørger folk efter "underlag der ikke lugter" skal man måske lige tænke over om de mener det bogstaveligt: altså underlaget må IKKE ha en lugt i SIG selv? tørv fx må da lugte lidt "muldet/jordagtigt" kunne jeg forstille mig? Jeg tror næsten ikke der findes nogle former for underlag der ikke har en "egen-lugt"?

• #18   14. aug 2012 Jo der findes faktisk bundstrøelse, der ikke lugter, nemlig carefresh. Det brugte jeg til hamsterne, og bruger det også til musene. Carefresh er i øvrigt et fantastisk (men dyrt) produkt smiley

• #19   14. aug 2012 Fleece lugter heller ikke hvis det bruges rigtigt smiley

Kommentér på:
Jeres mening om strøelse til marsvin

Annonce