{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.398 visninger | Oprettet:

Halm? {{forumTopicSubject}}

Goaften derude smiley

Jeg har spekuleret over noget smiley Jeg har aldrig oplevet at kaniner og marsvin har været SÅ begejstret for halm (altså de spiser det ikke lige så hurtigt som hø). Så jeg tænkte over om jeg kan bruge det i burene i deres huse som hygge og så bare smide lidt hø ind til dem hver dag? Altså sådan så jeg gerne vil ha at de spiser høet og beholder halmen som hygge? Kan halmen genbruges ligsom den kan hos hestene hvis den ikke er drivvåd?

-Lige et spørgsmål mere smiley Jeg har fået afvide at de ikke kan tåle halm? Passer det? smiley Det halm som hestene får smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af badeværelsesventilator 1.000 kr.
  • Mobil Cykelreparation 500 kr.
  • opsætning af lamper (redigeret) 1.000 kr.
  • There is problem with the sink. Water is liking from the pipe 1.200 kr.
  • Slibe og lakere bordplade i køkken 1.500 kr.
  • Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Halm?
  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
    #1   8. aug 2012 Marsvin skal ikke have halm, men kaniner må gerne. Og de bør have det hvis de bor udenfor

• #2   8. aug 2012 Enig med Simse. Marsvin skal ikke have halm.

• #3   8. aug 2012 De får det ikke om sommeren smiley Men om vinteren smiley Dog bor de indenfor, men tænkte det kunne være ret hyggeligt smiley Tak begge smiley

• #4   8. aug 2012 Skal lige vide noget. BØR det ikke få det eller KAN det ikke tåle det ? smiley Hvad er det der gør at det ikke bør få det? smiley

• #5   8. aug 2012 mine marsvin får så masser af halm:) lige pt er det halm jeg har (byghalm) faktisk blødere end høet de får;) De spiser det ikke men de elsker at putte i det, jeg har ikke oplevet en øjenskade siden jeg stoppede med spåner, de får oftere spåner i øjnene er min erfaring... eller frøene fra græsset i høet... jeg har aldrig oplevet en få en skade af et halmstrå.

• #6   8. aug 2012 Okay omformulering - JEG ville ikke give marsvinene halm. De æder det alligevel ikke, eller i hvert fald ikke meget af det, så de kan lige så godt putte i lækkert hø. Jeg vil ikke løbe risikoen med øjenskader mv. som andre har oplevet, og derfor ville jeg ikke bruge halm til marsvinene.

• #7   8. aug 2012 Tak Susan S! smiley

-Til jer 2 andre. har lige fundet dette på nettet:

Marsvin bor typisk i et bur, enten ude eller inde, det vigtigste er at de ikke står i træk. Marsvin tåler lave temperaturer bedre end høje, de kan få varme stress ved temperaturer over 28 grader.
    Buret bør være 40 x 70 cm til 1-2 dyr, 50 x 100 cm til 3-4 dyr. Buret bør være minimum 30 cm i højden. I bunden af buret lægges spåner eller andet absorberende materiale. Herudover skal man sørge for skjul til marsvinet, det kan gøres ved at lægge HØ ELLER HALM de kan bygge rede i, eller en hytte, men så er det sværere at følge med i hvad marsvinene laver. Hvis marsvinet bor ude er det selvfølgelig vigtigt at der er rigeligt hø til at bygge en varm rede i.

og

Det vigtigste er, at buret er så stort som muligt, og at man slipper marsvinet ud mindst én gang om dagen. I buret kan man lægge et tykt lag halm, der dækker bunden. Det er blødt og dejligt for marsvinet at gå i, og de fleste marsvin kan godt lide at bore sig ned i det og lege med HALMEN.

Jeg har skrevet halmen med stort så i ved hvor i skal læse.

Har dog også fundet et par stykker der mener at de ikke skal have det fordi de ikke indholder noget de mangler (at spise) smiley

-Grunden til at jeg spørg her og ikke søger på nettet er fordi jeg gerne vil høre folks mening og erfaring :O)

-Von Fancy: Tak. Det var lidt bedere smiley

• #8   8. aug 2012 Du skal så ikke tro på alt hvad du læser på nettet heller smiley

Hvorvidt det var "lidt bedre" - så må du da ved gud selv om hvad du giver dine marsvin. Jeg har opdrættet marsvin i nok år til at jeg ved hvorfor jeg rådgiver som jeg gør. Hvis du gerne vil give dine marsvin halm, så gør du det. Jeg synes bare det er overflødigt.

• #10   8. aug 2012 Niks, den er jeg med på og det gør jeg skam heller ikke smiley

-Men det er altså på grund af øjen skader at man ikke giver dem det? smiley

• #11   8. aug 2012 Der er flere der har oplevet øjenskader ved brug af halm.
    Derudover æder de det ikke på samme måde som hø, så for mig og mange andre, er det overflødigt eftersom de også kan putte i hø.

• #12   8. aug 2012 hvis vi skal generalisere, så er det meste halm meget stift - hvor der så følger risiko for øjenskader med. Og som nævnt, spiser de det ikke.

• #13   8. aug 2012 Ja, men jeg synes ikke det er særlig lækkert at jeg ligger det i deres huse hvorefter de tisser og skider hvorefter at de spiser det :O) Det er derfor jeg også har oprettet emnet smiley

• #14   8. aug 2012 Sweet Leaf™: Som jeg også skrev ville jeg give dem det så de kunne putte i det i deres huse. Skal nemlig have noget de IKKE spiser :O) Så det ved jeg godt smiley Det er også meningen smiley

• #15   8. aug 2012 Jeg ville heller aldrig bruge halm da jeg ikke kan se nytten af det så længe de ikke står koldt.

Og fordi jeg har set øjenskader, og det er ikke kønt

• #16   8. aug 2012 Hvorfor skal der ligge hø eller halm i deres hus - har du ikke noget bundlag i buret?

• #17   8. aug 2012 Selvføleglig har jeg da et bundlag , men de skal da 100% have noget at putte i?

• #18   8. aug 2012 Det er da ikke nødvendigt inden i husene?

• #19   8. aug 2012 Det er din mening smiley Jeg vælger så hos mig at det skal mine ha. Og det kan de så godt lide så sådan bliver det hos os smiley

• #20   8. aug 2012 Fair nok, god fornøjelse smiley

• > Simse <

#21   8. aug 2012 Så længe du bruger noget godt strøelse, er halm ikke nødvendigt.

Mine kaniner får kun frisk halm om vinteren. Høet kommer i en høholder, da de ellers roder rundt med det og lader vær med at spise det.

Den gang jeg havde marsvin fik de også hø i en holder, da de ellers ville svine det til.

• #23   8. aug 2012 Du skal bare være klar over at det godt kan give den effekt at de ligger i deres huse hvor halmen ligger, og så pisse og skidder de i halmen så den bliver våd og lugter mega grimt.

Ligesom hvis høet bliver liggende i buret og de pisser og skidder i det.

Men god fornøjelse

• #24   8. aug 2012 Hvorvidt det var "lidt bedre" - så må du da ved gud selv om hvad du giver dine marsvin. Jeg har opdrættet marsvin i nok år til at jeg ved hvorfor jeg rådgiver som jeg gør. Hvis du gerne vil give dine marsvin halm, så gør du det. Jeg synes bare det er overflødigt.

Von fancy: Ang. denne kommentar. Du forstod så åbentbart ikke hvad jeg mente med det. At du så tager det som en stødene kommentar eller hvad jeg nu skal kalde det, må du om. Jeg kan kun sige en ting. det var IKKE sådan ment smiley

Jeg skrev det blot fordi du "bare" skrev at det bør det ikke få. Så jeg kunne sidde at gætte mig til resten hvilket jeg ikke gider bruge min tid på smiley Jeg skrev "De var lidt bedre" Fordi jeg synes at "Det var lidt bedre" Formuleret! :O)

• #25   8. aug 2012 nødvendigt med puttemateriale, nej, men det er da hyggeligt og øger dyrets livskvallitet. Ligesom en hund der elsker sin hundekurv men da sagtens kunne nøjes med et hjørne af sofaen eller gulvet.

jeg vil også lige tilføje at når jeg indimellem løber tør for halm og KUN bruger hø i hele buret så stinker det hurtigt... halm har den egenskab at tisset løber af og ned i bunden hvorimod høet nærmest suger det... så tisvådt hø stinker,dhalm lugter ikke værre end spåner på det punkt. -og har så fordelen fremfor spåner at det forbliver tørt på overfladen.

• #26   8. aug 2012 Jamen tillykke med det da Tanja smiley

**
    Jeg skal dog gerne lige understrege at jeg ikke har skrevet det er unødvendigt med puttemateriale - jeg fandt det unødvendigt I HUSET. Ikke udenfor.

Man ja, jeg er ude af tråden smiley

• #27   8. aug 2012 Har hest så er vant til lugten af det :O)

Mange tak! :O)

-Von Bling: Mange tak! smiley

• #28   8. aug 2012 Susan S: Sikkert. Men nu får mine altså hø i deres huse og sådan er det smiley

-Von Fancy: Mange Tak smiley

• > Simse <

#29   8. aug 2012 Ikke alle dyr vil putte i halm. Mine kaniner skubber det væk, også om vinteren.

Skulle mine (tidligere og kommende) marsvin have noget at putte i, ville det blive noget blødt strøelse i form af heste-spåner, hemp eller lignende

• #30   8. aug 2012 Simse: Bruger selv hestespåner smiley Mine vil så meget gerne putte i hø (Har ikke prøvet halm endnu) smiley

• #32   8. aug 2012 Udover lugten mente jeg også at det let kan blive noget sjask at have marsvin liggende i...

Men hver sin mening

Mine putter i deres hø, og de spiser tilpas meget af det, til at de spiser op af det inden de får nyt hø, så er ikke ligger noget klamt til tisset hø i bunden af buret.

smiley

• #33   8. aug 2012 Sortfod: Mine er ret dygtige til at skide i der "toilet" smiley Så håber da ikke at det bliver et problem smiley

Von Bling: Jeps, det var også min tanke smiley Så længe at jeg ikke fylder buret op så går det nok at jeg lige prøver det smiley Bare for at se om det er noget de overhovedet gider smiley

• #34   8. aug 2012 Så må man sige du er heldig med så vel opdragne marsvin hvis de benytter et toilet.

• #35   8. aug 2012 Det gør de da ret tit? De fleste af mine veninder har sådan et toilet til der grise og de bruger det som aldrig før :O) Har faktisk aldrig oplevet at de ikke bliver brugt smiley

• #37   8. aug 2012 Mine er også ret renlige smiley

• #38   8. aug 2012 Ok mine er sikkert unormale så siden de skidder i alle hjørnene og på midten.. og ligger både i hjørne og på midten så..

Men ja ja...

Det er nu mere reglen end undtagelsen at marsvin skider og pisser hvor de står og går uden kun at gøre det i en bestemt bakke eller i et bestemt hjørne kun.

Det kan de fleste opdrættere hvis skrive under på.

Men det er da godt i har renlige marsvin

• #39   8. aug 2012 Jeps smiley En anden ting. Og det er ikke en fornærmelse til noget som helst eller noget. Jeg siger det blot smiley

-Men der er også forskel på om det er kæledyrsmarsvin eller avlsmarsvin smiley Nu ved jeg ikke hvor mange en opretter har, men jeg vil skyde på omkring 20-30 styks marsvin. Jeg har 2 smiley Som nok også er meget normalt når det bare skal være kæledyr smiley Så er det vil også nemmere at mine er mere renlige end dine. Eg skal træne 2 og du skal træne, lad og sige 25 marsvin smiley Det ville jeg simpelthen ikke have tid til hvis det var mig smiley Selvom jeg ikke havde et job. Det tror jeg sinpelthen ikke jeg ville kunne klare. Derfor er det flot at avlere, ligsom du, har så mange, da det er så mange bure der skal skiftes, rigtig mange marsvin spm skal have mad og vand og grønt. Så tommel op til det smiley Men jeg håber du kan forstå meningen i det jeg skrev smiley Har nemlig læst mange steder at marsvin sagtens kan pottetrænes smiley Håber ikke du tog noget af dette som en fornærmelse. Jeg forklare blot tingene smiley Synes dog selv at det måske kan virke lidt stødene for avlere. Det lyder måske som om at jeg mener at de ikke passer deres dyr. Men det mener jeg nu de gør smiley Kan da godt se at de ikke har tid til at sidde en halv time med hvert marsvin hver dag, men det er oftest at avlers marsvin er mest tamme smiley Igen. Du må IKKE tage det som nogen kritik eller noget som helst! smiley Jeg er ked af hvis jeg får trådt dig over tæerne. smiley

• #40   8. aug 2012 Du træder såment ikke mig over tæerne.

Jeg er bare af den holdning at marsvin er marsvin, og for mig er det dyr man ikke træner som en hund...

Og nej jeg træner ikke mine marsvin til at være renlige for jeg har ikke behovet for de er det. Jeg skal rense 25 bure hver uge stort set alligevel. Så det betyder ikke det store for mig.

Dog vil jeg godt lige sige at mine er lige så meget kæledyr for mig som dine er for dig. Bare fordi jeg har 50 marsvin så er de ikke mindre kæledyr for mig af den grund. smiley

• #41   8. aug 2012 Jeg tager det faktisk lidt som en kritik det du skrev smiley Men jeg vælger bare at tro på at det ikke var sådan ment... smiley

• #42   9. aug 2012 Altså din ovenstående besked.
    -Nej, de kan ikke trænes som hunde, men har faste rutiner som de overholder. De er vanedyr smiley De kan kun gå på toilettet, spise og sove smiley Sådan har jeg altid lært det smiley Jeg har endda fået afvide at det ville være bedst for mit det ene marsvin at få mig et toilet til dem da hun er meget langpelset og altid er ulækker forneden smiley Sådan er det.
    -Jeg tror bare at det er bedst at jeg slutter diskutionen her da det er bedst for os begge at slutte som "gode venner", hvis du forstår smiley

• #45   9. aug 2012 Det tror jeg såmænd ikke. Da mine gik i en pool med rigeligt plads, lagde de nu også pøllerne hvorend de var trængende.

• #46   9. aug 2012 Ventede på den kom på banen... haha

Kommentér på:
Halm?

Annonce