{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
905 visninger | Oprettet:

marsvin - drægtighed første gangs ejer {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Jeg er ejer af et drægtigt marsvin og det er min første gang .
Hun har sammen med en kastrat og en anden hun. Skal hun tages fra dem inden fødsel?
Og hun går på fleece - hvad skal jeg gøre der til fødsel - noget bestemt hun skal ha til rede eller noget?

Andre gode tip og råd er også ydest velkomne


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  marsvin - drægtighed første gangs ejer
  • #2   4. aug 2012 Ja det ved jeg også... Ekstra mad gennem hele perioden og det får hun - hun kommer mere ud og sidde ved mig og får ekstra et par gange om dagen - har også et bur stående til når hun skal over for sig selv ca en uge før nedkomst.

    Men skal hun have noget specielt redemateriale når hun går på fleece eller bare ekstra hø?

    Hvor meget må jeg håndtere hende? Uden hun bliver stresset og bange?

    Skal hun stå i nærheden af de andre når hun kommer alene?



  • #3   4. aug 2012 Hvis ikke den anden hun er drægtig, kan du sagtens lade hende blive sammen med de to. Såfremt de altså trives sammen og ikke skændes.

    Marsvin laver ikke rede, så det er ikke nødvendigt.

    Hvis det er ved at være tid for at hun skal føde, ville jeg give hende mest muligt ro.


  • #4   4. aug 2012 Hun blev sat med han den 25.juli så der er noget tid endnu.

    Har hørt hannen spiser ungerne? Kan jeg så lade ham gå sammen med dem?

    Jeg ved ikke endnu om den anden hun er drægtig - har svært ved at kunne mærke og se noget på hende. - men hvis hun også er så skal de vel i hvert bur alle 3


  • #5   4. aug 2012 Jeg ville også mene at hun skal tage fra efter en måned.
    og det kan være godt, at give hende en kalksten som ungerne også ville kunne bruge og meget mere c vitamin smiley
    Og de skal ikke have en rede, blot kun en hule/hus hun kan føde i i ro og fred smiley

    Tip:Lad vær med at tage hende op, med mindre det er meget vigtigt. Hun skal have ro, men samtidig opmærksomhed, nu hvor hun er væk fra de andre. Det er en god ide, at stille hende op af de andre venner hun har, for ellers kan det risikere at hun ikke kan sammen med dem igen. og ungerne skal du heller ikke tage op først efter 2-3 uger (mener jeg), men endelig lad dem snuse til din hånd. Efter en uges tid kan du tage huset væk, for ikke at resikere at de bliver for sky men giv dem putte hø smiley Håber det kan hjælpe dig og du må meget gerne kontakte mig hvis der er andet fik også mit første kuld for 2 måneder siden smiley


  • #6   4. aug 2012 Nej hannen spiser ikke ungerne, men med mindre han er kastreret vil han parre moren igen kort efter fødslen og derfor bør han fjernes fra buret længe før fødslen.

    Hvis der er risiko for den anden er drægtig, må de ikke gå sammen da den enes fødsel kan sætte den andens fødsel igang.

    Hun skal ikke have en kalksten. Med et ordentligt foder, har de ikke behov for den slags. Ligeledes behøver hun ikke have mere c-vitamin da et ordentligt foder indeholder nok.

    Ungerne kan man sagtens tage op fra den dag de er født. De skal ikke være for længe væk fra moren, men fordi man tager dem op og kigger på dem, kønsbestemmer mv. har intet at sige.

    Man behøver ikke tage noget hus væk. Det kan de sagtens få lov at beholde. De bør blive tamme uanset.

    Lad være med at rådgive med så mange fejl.


  • #7   4. aug 2012 Jeg gav hende bare de tip som jeg selv brugte og de tip jeg selv fik her inde!!
    Der er jo ikke noget fejl i det der er bare den ene eller den anden måde at gøre det på. Jeg gjorde det jeg gjorde for at undgå at de blev sky eller stresset.
    og kalksten kan være en fordel for et gravidt marsvin.
    Som jeg sagde før der er ingen rigtigt eller forkert måde at gøre det på. der er bare MÅDER!


  • #8   4. aug 2012 Nej kalksten har de ikke noget at bruge til når de har et ordentligt foder.
    Stadig, du rådgiver bl.a. til først at håndtere efter 2-3 uger - jeg siger bare, når fakta ikke er korrekt så vil det være mindre forvirrende for modtager af rådene, at man måske selv lærte lidt, i stedet for at fare til at rådgive efter et enkelt kuld. Såmænd ikke andet.


  • #9   4. aug 2012 Jeg skrev også ''mener jeg'' det det med ugerne. og det med huset er jo op til en selv skrev som sagt bare det jeg selv gjorde med mine små mutter.

  • #10   4. aug 2012 Okay så. smiley

    Tak folkens smiley


  • #11   4. aug 2012 Lige et tillægsspørgsmål til denne debat... Hvis man har en hun gående med en han, så er jeg med så langt, at han skal tages fra i god tid før fødslen, for han ikke skal parre hende igen, når hun har født og kommer i brunst igen umiddelbart efter...

    Men hvad så med hunnen? Lader man hende gå alene, til hun er født? Eller sætter man hende sammen med de hunner, hun ellers er vant til at gå sammen med, så hun har selskab de sidste par uger af drægtigheden? Hvad er bedst?


  • #12   4. aug 2012 Hvis hun trives med de andre hunner og de ikke stresser hende, kan man godt sætte hende sammen med dem, men det skal ske i god tid inden fødsel.

  • #13   4. aug 2012 Ok, tak for svaret, Von Fancy. smiley

  • #14   4. aug 2012 Jens - når du sådan set bare skriver det vi andre (jeg) allerede har skrevet, så synes jeg måske det er lidt malplaceret at du føler behov for at rette på andres rådgivning.

  • #15   4. aug 2012 altså jeg gider slet ikke rette på de andre eller sidde og give thumbs og skændted om det, jeg vil bare fortælle hvad jeg ville gøre hvis det var mig (og jeg har opdrættet i 12 år).
    En hun, en kastrat og en gravid: Problemet der dog KAN opstå hvis han er lidt for "horny" af sig er at hun kommer i brunst umiddelbart efter fødslen og hannen vil ofte kunne lugte det allerede MENS hun føder og kan finde på at være lidt fornærgående å moderen har lidt svært ved at finde ud af det med ungerne. Der er også mulighed for at når ungerne er på benene og mor så kommer i brunst i løbet af de to første dage så kan hannen komme til at trampe på ungerne mens han jagter moderen rundt for at parre...
    Så altså personligt ville jeg sætte den kommende mor for sig selv fra termin (65-68 dage efter parring) og indtil ungerne er 2-3 døgn gamle... for så er mors efterfødselsbrunst overstået og man risikerer ikke så nemt skader på ungerne. Havde hannen ikke været der ville jeg sige hun kunne føde med den anden, jeg har aldrig oplevet problemer med fødsel hvis der kun var hunner tilstede.
    Og ungerne håndterer jeg fra de ikke engang er tørre... har aldrig oplevet en mor afvise ungerne af den grund.


  • #16   4. aug 2012 Den anden hun er også muligvis drægtig, bare hvis du ikke havde set det, da det stod i et senere indlæg.

  • #17   4. aug 2012 Min kastrat kom ind lidt for tidligt til mine 2 piger den 24.juli og den ene har taget utrolig meget på og man kan mærk hendes livmoder er hævet når man kører fingrene over maven på hende. - og har snakket med nogle folk med marsvin rundt omkring og de mener at så hun 100% drægtig... Men da jeg intet kan mærke på den anden er jeg i tvivl med hende.


    Men altså - så kan jeg jo egentlig bare fjerne ham ca 2 uger for fødslen jo og lade damerne blive sammen ( de er også søstre og har gået sammen altid)


  • #18   4. aug 2012 Ikke hvis de begge er drægtige. Når du ikke er sikker, ville jeg lade dem føde hver for sig.
    Hvis hannen er kastreret, kan han godt blive sammen med den ene under fødslen - eller det er mine erfaringer i hvert fald. Jeg har aldrig oplevet en kastrat skade ungerne, de plejer at holde sig for sig selv mens fødslen står på, eller hjælpe nysgerrigt med at slikke ungerne. Jeg lader ofte drægtige hunner gå sammen med en kastrat under fødslen, faktisk lige så sent som idag med fin erfaring.


  • #19   4. aug 2012 Ja altså selvfølgelig ikke hvis de begge er så kommer den ene pige i et andet bur i stedet for.

  • #20   4. aug 2012 jeg har aldrig været ude for en fødsel kunne sætte fødsel i gang ved andre hunner, men måske nogle racer er mere følsomme for den slags end andre. Jeg har tit drægtige hunner gående sammen og den eneste grund til jeg så nogle gange fjerner den der ikke har født er hvis der går mere end en uge imellem for så kan de fødstfødte unger godt finde på at nappe mælken fra de nye unger. Men altså om det med manglende tilbøjelighed til at gå i fødsel samtidigt kun er noget for abyerne ved jeg ikke...

  • #21   4. aug 2012 Det skal jeg heller ikke kunne sige. smiley Jeg har oplevet det en enkelt gang (idet mine hunner der skal føde ellers aldrig går sammen) hvor én fødsel satte gang i en andens fødsel. Derfor går mine drægtige ikke sammen, og så især med skinnyunger går det bare bedre når mødrene får lov at gå alene og koncentrere sig om deres unger alene.

    Men i tilfældet her, hvor det er en rimelig uerfaren (ikke nedladende ment), ville jeg nok lade dem føde hver for sig så risici blev minimeret.


  • #22   4. aug 2012 det er jo lige det - man kan ikke sige på forhånd hvor sensitiv hunnerne er overfor diverse hormoner... og hvorfor så løbe risikoen.
    Jeg kender til en hun, der gik i spontan fødsel, hvis bare hun kom i kontakt med unger under 1 uge gamle.


  • #23   4. aug 2012 Er der nogle der har forstand på de forskellige racer? Dem jeg har er de 3 på min profil hvor Basse er min kastrat og Tøsen er den jeg er meget sikker på er drægtig ( men nogle mener jeg bare er skør når de kun har været sammen siden d 24 ) men jeg kan mærke hendes livmoder er hævet.

    Musen er den jeg er meget usikker på om er drægtig eller ej.

    Ku være spændende at vide nogenlunde hvad der kommer ud af det


  • #24   4. aug 2012 Semilanghårede kæledyr, med og uden crest vil jeg skyde på..

  • #25   4. aug 2012 hævet livmoder kunne være så meget andet, jeg ville føle efter fostre. Jeg har selv konstateret drægtighed ned til 3 uger, der føles fostresækkene nærmest som små kirsbær i størrelsen.
    racer? krydsninger som der er blevet nævnt, ser ud til begge pigerne er semilanghåret, bærer hannen også på langhårsgen kan nogle af ungerne også blive langhåret/semilanghåret. Crest er et dominant gen, har pigerne det fra begge deres forældre vil alle unger blive crestede, har de det kun fra den ene forældre vil halvdelen af ungerne blive crestede...


  • #26   4. aug 2012 Jem- jeg ved godt at i syntes jeg laver fejl men helt seriøst hvis du læser det som mig og von fancy skrev om er der ikke nogen rigtigt eller forkert måde der er bare måder?! og min måde er det jeg skrev. jeg skrev ikke ''du skal gøre det der...'' osv skrev bare tips til hvad jeg har gjort?!

Kommentér på:
marsvin - drægtighed første gangs ejer

Annonce