{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
814 visninger | Oprettet:

Mad til skinnyer?? {{forumTopicSubject}}

Hej

Hvilken foder er aller bedst til skinnyer??
Hvilken grønt er bedst til skinnyer??
Vores 2 skinny og 1 skinny bærende spiser som
Jeg ved ikke hvad det er helt vildt de et fra den 22 juni men jeg vil kun give dem det bedste lige nu får de hø alibitom foder fra opdrætteren gulerødder rød peber agurk blomkål mælkebøtter men er der en liste med grønt der et aller bedst for dem ?? Kh Sanne


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mad til skinnyer??
  • #1   27. jul 2012 De samme som det der er bedst til andre racer. Der findes ikke noget specielt foder til skinnyer - hverken toerfoder eller groentfoder.

    Mht vitaminer osv... osv... har de brug for det samme som alle andre marsvin. Det du skal vaere opmaerksom paa er om de kan holde varmen.
    Hvis de staar i et koeligt rum forbraender de mere for at holde varmen, og saa kan du fx blande noget Rabbit Royale i deres vante foder.

    Men staar de i et rum med passende temperatur og har de ting de kan varme sig i (fx fleecehuler) saa kan du sagtens noejes med at give dem et godt marsvinefoder, fx Ovator, Cavia Korell o.lign.


  • #2   27. jul 2012 nu er foderet ikke bare til om de kan holde varmen.

    Jeg har erfaret at skinnyer også ( for manges vedkommende) har brug for olie i foderet for at undgå tørhud og hud problemer.
    Jeg har fra start fodret mine skinnyer med ovator og hø. Men jeg har erfaret ved at fodre med ovator, og f.eks RR så giver det en bedre hud på dyrene da RR har olie i fodret hvor ovator ikke har.

    Derudover kan de også æde rigtig meget ovator og ikke blive så store som hvis du blander med RR.

    Jeg er dog forsat imod at man lader skinnyerne leve på hø, og kraftfoder udelukkende, da jeg ikke mener det er sundt. Men at supplere med f.eks RR er en god ide.

    Håber det gav mening.


  • #3   27. jul 2012 jeg har ikke skinnyer men vil alligevel tro at hvis de spiser som død og kridte kan det være fordi de står lidt for køligt.... jo koldere, jo mere energi skal de bruge for at holde varmen.

  • #4   27. jul 2012 Eller fordi foderet indeholder for lidt fedt/andet de omdanner til energi.
    Det behøver ikke være fordi de står for køligt. Mine åd f.eks. markant mere da de udelukkende fik ovator og hø, end nu hvor de får en müsliblanding blandet i deres ovator.


  • #5   27. jul 2012 De står ikke koldt over hoved står midt i stuen, og pt er her jo snart 50 gr i den her varme,. Ville også bare høre hvad i foderet med, da jeg syntes de spiser hele tiden. Smiler men hold op de er dejlige. Det kan selvfølgelig også være fordi de hygge spiser. De får meget grønt ved siden af foder men de må vel godt få en masse grønt ?? Mange tusinde tak for jeres gode svar kh Sanne


  • #6   27. jul 2012 De må hjertens gerne få en masse grønt, det er ganske sundt for dem.

  • #7   27. jul 2012 altså jeg vil vove pelsen og sige at holder man skinnyer ved 5-10 grader varmere end normalt, dvs omkring 25-27 grader så tror jeg ikke på de spiser mærkbart mere end et marsvin med pels der holdes ved 18 grader.... det ER fordi de står for koldt hvis de spiser enormt meget for marsvins mave er indrettyet til bladgrønt, frugt og stråfoder, ikke fede olier eller andet for at holde varmet... det er et dyr, ikke et fyr;)

  • #8   27. jul 2012 Dyrene skal jo heller ikke have hedeslag smiley
    Mine skinnyer går i perioder temmelig varmt, idet der kan blive varmt i mit soveværelse - så snakker vi omkring 25+ grader, og da de udelukkende fik ovator og hø spiste de markant mere end almindelige marsvin.
    Nu da de får ovator blandet med en fedende müsliblanding (samt selvfølgelig hø) spiser de mærkbart mindre.

    Så derfor er jeg uenig med dig. Selvfølgelig, står de koldt er det naturligt de skal spise mere, det giver sig selv når de skal bruge energi på at holde varmen.
    Men går de ved normal temperatur, kan de sagtens have behov for ekstra fedende foder, og får de det, spiser de ikke mærkbart mere end andre, hvilket de ellers gør. Primært nok fordi der så er mere gods at omdanne til energi. Lidt logisk at jo mere fedt mv. de får fra foderet, jo mindre har de behov for.

    De fede olier er ikke til at holde dyret varmt - men for at holde huden ved lige.

    Når du ikke har skinnyer, synes jeg det ville klæde dig at overlade rådgivningen omkring racen til andre der rent faktisk har erfaring der indenfor.


  • #9   27. jul 2012 Godt skrevet, von Fancy kunne ikke være mere enig eller forklare det bedre.

  • #10   27. jul 2012 fancy: de pelskræ stod jo ved samme temperatur, så klart de ikke spiste så meget som skinnyerne, de skulle jo ikke bruge energi på varme:)

  • #11   27. jul 2012 Du missede fuldstændig pointen, tilsyneladende

  • #12   28. jul 2012 ja sådan er der så meget (hvilken pointe, der var da ingen pointe anden i mener det ikke har særligt med varmebehov at gøre de spiser mere),.... tror i virkelig skinnyerne er anderledes i kroppen indeni så de har BRUG for mere mad UDOVER til at danne varme af? det er da udelukkende til at holde varmen de har brug for mere, hold dem ved højere temperatur så spiser de som et normalt marsvin til sidst... skulle du rende nøgen rundt ved 18 grader stuetemperatur som de fleste har så ville du også spise mere end hvis du havde pels.

  • #13   28. jul 2012 På et eller andet tidspunkt, når temperaturen bliver høj nok - så får de det altså også FOR varmt. Nu har du ikke skinnyer, og har derfor heller ikke oplevet skinnyernes kropsvarme i forhold til rumtemperatur eller lignende, så jeg finder det sjovt, du mener du har så stor viden indenfor området.
    Jeg kan da så oplyse dig om at skinnyerne har det ganske varmt - enkelte også lige rigeligt - når rumtemperaturen f.eks. nærmer sig 27 grader, som den nemt kan på en god varm sommerdag. Stadig spiser de ganske meget hvis de kun får et foder som f.eks. ovator, men mere "normale mængder" (målt i forhold til hvilken mængde pelsede marsvin spiser generelt set) hvis de får en fedt- og energirig müsli blandet i deres mad. Samtidig yder den fedende müsli også ekstra olie, hvilket har en indvirkning på deres hud.

    Sådan fungerer det altså ved skinnyerne i praksis, hvad din teoretiske mening eller opfattelse er, skal jeg så ikke kunne svare for, taget din uerfarenhed på området i betragtning.


Kommentér på:
Mad til skinnyer??

Annonce