{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.771 visninger | Oprettet:

Markmus - unge {{forumTopicSubject}}

På aftenluftetur med vovse fandt vi en lille markmuseunge siddende midt på stien (vi bor op ad mark og skov). Da den ikke flyttede sig, tog jeg den op, den gjorde igen forsøg på at stikke af, snusede bare lidt rundt på min hånd. Jeg bar den så over til marken, satte den ned og den forsvandt langsomt ind i det høje græs.

MEN på vej hjemad, sad den igen midt på stien. Måske har den været i kløerne på en kat eller en af musvågerne herude, så nu har jeg taget den hjem til rekreation, den er i en stor plastkasse og har straks puttet sig en lidt sammenkrøllet avis. - Men hvad stiller jeg egentlig op med det lille kræ, så den bliver frisk og kan sættes ud på marken igen?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Markmus - unge
  • #1   6. jul 2012 Jeg ville ringe til falck de har nemlig med dyre ambulancen at gøre og så kan det jo være at de ved hvor der er et sted i danmark de tager sig af at hjælpe vilde dyr ud i naturen igen.

• #2   6. jul 2012 den kan være syg.... jeg læste fornyligt om det er blevet klarlagt at Toxoplasma gondii får mus til at opføre sig irationelt så de nemmere ædes af katten som er slutvært. Det kunne være det din mus fejler siden den hele tiden sætter sig midt på vejen. Generelt skal man være meget mere obs på hygiejen efter berøring ved vilde dyr, de kan smitte med alt muligt...

• #3   6. jul 2012 falck? til en syg museunge? ja vil du være til grin skal du bare ringe om sådan noget...

• #4   6. jul 2012 ja for der er en dyre ambulangce og om det så bare er en mus det handler om skal den stadig behandles ordenligt den er et levende væsen ikke en ting.

• #5   6. jul 2012 Ville nok heller ikke lige ringe til Falck ;o)

Og hænderne er grundigt vasket og disinficeret efter berøring af kræet.

Den er faktisk lige vågnet og virker ret frisk, spiser lidt af det græs jeg har lagt ned til den, så måske har en bare været udsat for noget chokerende og været konfus.
    Satser på at kunne sætte den over på marken i morgen.

Den havde ikke overlevet længe midt på stien, som er et yndet hundelufte-sted.

• #6   6. jul 2012 Sådan ser Falck nu ikke på det, Yui... Det koster penge, hver gang de rykker ud og ringer du om sådan noget, får du besked på at lukke den ud igen og lade katten/ræven/whatever tage den - eller afliv den.

En vild rask mus ville aldrig lade folk komme så tæt på - og endda tage den op. Jeg ville have ladt den være. Et bid fra den, kan give en frygtelig infektion, for ikke at tale om hvad den kan smitte med generelt. Den ville have bedre af at naturen gik sin gang.

• #7   6. jul 2012 vilde dyr høre til i naturen og naturen må gå sin gang.

• #8   6. jul 2012 her er artiklen jeg læste om toxo... http://videnskab.dk/krop-sundhed/kattelort-parasit-koblet-til-danske-selvmordsforsog

• #9   7. jul 2012 Egentlig er jeg helt enig, den hører til i naturen, som må gå sin gang - åbenbart bare ikke lige foran mig ;o)

Er heller ikke sikker på at jeg kunne tage den op nu, den er vældig frisk nu. Tror den har været i chok.

Ved forbavsende lidt om mus, er de ikke natdyr?
    Den kan også li´ havregryn ;o)

• #10   7. jul 2012 Primært aktive omkring skumringen, tror jeg - altså lige efter solnedgang og lige inden solopgang - men er bestemt ikke sikker...

• #11   7. jul 2012 Den æder og æder, virker egentlig helt tryg - måske er det en tam mus der er sluppet ud?

Den matcher nu billeder af markmus, bortset fra at det er an unge.

• #12   7. jul 2012 Jeg har aldrig oplevet at falk/dyre ambulancer har taget noget seriøst, når man ringer om små dyr!

• #13   7. jul 2012 Jeg har med held brugt Falck en gang hvor jeg havde en meget ubehagelig oplevelse, idet jeg fandt en frygtelig mishandlet kat, stadig i live, i en affaldscontainer - de var der meget hurtigt og fik katten til dyrlæge, som jeg senere ringede til og fik oplyst at katten straks var blevet aflivet.

Virkelig en skrækkelig oplevelse, jeg glemmer det aldrig, mennesker kan være grusomme.

• #14   7. jul 2012 Hvorfor lader man ikke naturen gå sin gang ? Og tage et vildt dyr ind ?

derudover så er det jo ikke lige fordi naturen mangler mus derude....

• #16   7. jul 2012 Tak Lillelund ;o)

For mig er det svært at sætte en grænse mht skadede dyr i naturen, skal man også bare lade naturen gå sin gang, hvis man finder en såret hare, råvildt eller andet???

Jeg vil ikke afgøre hvad der er rigeligt af, jeg vil bare ikke se dem lide.

Nu hver det lille kræ virker frisk igen, vil jeg sætte den over på marken i aften, så har den i hvert fald fået en chance.

• #17   7. jul 2012 Du er virkelig et godt menneske Sanne smiley jeg har osse engang taget en fugl ind til forplejning , efter den var fløjet ind i vores vindues rude, den fik det godt igen, og rart at se den flyve frisk væk igen smiley Selvom det er
    Over 7 år siden, så glemmer jeg det aldrig

• #19   7. jul 2012 fandt også sådan en for nogle år siden... jeg tog den med hjem og fodrede den lidt og gav den vand uden at havde kontakt til den for at tjekke om den havde fået krafter dagen efter, og det fik den da den ''bare'' var dehydreret og fortumlet efter et angreb fra et eller andet, så vi havde den til sårene var helet og satte den ud igen hvor den straks satte sig og spiste korn fra marken smiley

• #20   7. jul 2012 Der er forskel på hvad man finder i naturen af vilde dyr og hvad man har af kæledyr.

Finder man en såret hare eller et råvildt, så er det jo ofte at man afliver dyrene, især hvis man køre dem ned. Men der er også stor forskel på om det er dyr som vi har få af i DK eller om det er nogle der er mere end rigeligt af.

Det handler ikke om at tage sig af arter eller lign. Men om at være realistiske, vilde dyr som rotter, mus og lign har også ofte rigtig mange sygdomme med sig. Men ikke ret mange tænker over det.

Men ok, jeg kan godt høre det ikke er populært at være realitisk og sige man ikke kan redde alle vilde dyr. Og at naturen har sin gang.

Sorry, jeg mener bare man bør se realistisk på det. Nogle gange kan man også gøre skade ved at indfange vilde dyr. Det er altså ikke altid man bare kan sætte dem tilbage i naturen. Det er så især når det har været over en meget lang periode.

• #21   7. jul 2012 jeg ville netop pga sygdomsrisikoen aldrig tage en vild mus eller rotte ind, har nogle af jer LÆST artiklen jeg har smidt link ind til længere oppe?

• #22   7. jul 2012 Falck burde altså være villige til at hjælpe med at få den ud på en af DB's vildtpleje stationer.
    Det er trods alt DB der betaler for ambulancen til - overvejende - vild dyr.

Man kan jo altid ringe til den lokale kredsformand for DB og forhøre sig.

• #23   7. jul 2012 Ja. men se realitisk på det. Hvor meget det koster dem at rykke ud hver gang. Og så tror jeg ærligt de nok hellere vil rykke ud til noget der betyder mere end en lille mus.. Hvilket jeg ærligt godt kan forstå.

• #24   7. jul 2012 de tager sig ikke af små mus og sådan har engang ringet ang. en halsbånds mus...

• #25   8. jul 2012 Kommer nok også an på dyret så...
    Hvis man ringer ind om en hasselmus, vil jeg vædde på at de rykker ud.

Kommentér på:
Markmus - unge

Annonce