{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
17.291 visninger | Oprettet:

Aflivning af hamster {{forumTopicSubject}}

Må nok starte med en advarsel - hvis du ikke kan tåle snak om aflivning, så spring venligst mit emne over.





Jeg har en dværghamster på 1½+ år, som nu er ved at skrante en del og synes det er ved at være på tide at hun/han/den skal aflives.

MEN, mit store problem er - at hamsteren hedder Psyko og det gør hun for en grund smiley Hun er på ingen måde til at håndtere og bider når hun ser en hånd. Sådan har hun altid været og fået lov til at være - ved burskifte er det med handsker på, over i transportkasser og efterfølgende retur i buret.
- Så hvordan pokker får man lige sådan en hamster aflivet?!

Jeg ved dyrlægerne kan en "blyants-metode" som jeg har set brugt på mus - en blyant lagt i nakken på dem og bagbenene trukket hurtigt bagover så nakken knækkes lynhurtigt og dyret er væk.
- Men kan man det på en hamster? Særligt når den ikke ligefrem er håndterbar?

At aflive hende ved et gok eller lignende er jo heller ikke særlig nemt.

Beklager hvis jeg lyder ond nu, det skal bestemt ikke forståes på dén måde - mere blot at jeg ønsker at finde en måde hvorpå min hamster kan få en hurtig og smertefri død, for nu er hun ved at være færdig og hun skal aflives inden hun får det værre.
- Selvom hun blot har været en kiggehamster har jeg været glad for hende og hun står i et akvarie her ved computeren så jeg har kunne kigge på hende, så er ret ked af at hun er ved at være så gammel og skidtmads men sådan er det jo.

Så er der nogen der har et godt råd til en bidelysten hamster der skal aflives?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aflivning af hamster
  • #1   21. jun 2012 Hvad med at få dyrlægen til det?

    De brugte da ikke en blyant på min hamster hun fik da en sprøjte?


  • #2   21. jun 2012 umiddelbart ville jeg jo nok iføre mig handsker og få dyrlægen til at tage de samme handsker på. Men hvsi du er hård nok til at aflive selv er det jo bare handsker på og så lave et solidt nakketræk.

  • #3   21. jun 2012 Lisa - problemet med den typiske aflivning af denne hamster er netop at man ikke kan komme ordenlig til hende. Hun er, som Rollo's siger, ikke særlig håndterbar, og derfor duer den typiske indsprøjtning nok ikke helt.

  • #4   21. jun 2012 Lisa
    - Jeg er godt bekendt med dyrlægens sædvanlige metoder smiley Har haft min gang på en dyreklinik, men som Hyggehulens pointere så er problemet jo netop at man ikke kan håndtere hamsteren og det derfor vil være yderst problematisk at ramme rigtigt med sprøjten med aflivningsvæske - derfor mener jeg ikke det vil være humant at benytte dén metode.
    - Ydermere vil jeg ikke udsætte hamsteren for den stres det er, med en lang tur til dyrlægen samt indsprøjtning hvis der er bedre metoder, evt. hvor man kan gøre det selv - og før nogen tænker dét, nej det har ikke noget med økonomien i det at gøre.

    Sarah G
    - Har overvejet det, er bare i tvivl om jeg vil kunne gøre det ordentligt - ellers var tanken om, undskyld det hårde udtryk, men simpelthen give hende et ordentligt gok i nøden, ala 3-2-1-væk, men hun er lille og svær at håndtere! smiley Hvis det var noget jeg var mere vant til at gøre ville jeg overveje det - og desværre kender jeg ingen i nærheden som er, for umiddelbart synes jeg nemlig også dén løsning lyder hurtigst og bedst for sådan en lille hamster som min.

    Ej, jeg ved jeg lyder morbid og hård, det må I undskylde, men håber I forstår meningen bag det.


  • #5   21. jun 2012 Hvis du banker hamsterens hoved ned i noget hårdt og derefter laver nakketræk skulle den gerne være heltt død. (det er hvad vi har lært på skolen;.))

    undskyld hvis der er stavefejl, er lige kommet hjem fra druukktur


  • #6   21. jun 2012 nakketræk kan foretages med enten en finger, blyant, kuglepind eller lignendee

  • #7   21. jun 2012 Rollo: som simse skriver er det jo netop et gok i nøden man indleder nakketræk med. (går ud fra Simse har samme uddannelse som jeg.) Du tager den i bagbenene og slår mod kanten af et bord f.eks HÅRDT. Når den er væk der laver du nakketrækket. Det er sådan man afliver mus til forsøg.
    Og pattegrise under 6 kg.. Det er hårdt men det virker og er humant. Men kan sagtens sætte mig ind i ikke at kunne gøre det med egne dyr. Det kan jeg ikke.


  • #8   21. jun 2012 Ved min kæreste har brugte den med nakketræk og han havde aldrig prøvet det før, men det virkede uden nogen problemer.
    Tilmed så var det med en hamster som var begyndt at bide, skrige og kaste sig rundt (meget aggressiv)
    Jeg ville personligt aldrig kunne gøre det, men min kæreste har været sød og gøre det for mig, håber du får det gjort. smiley


  • #9   21. jun 2012 nogle dyrlæger kan - utroligt nok - godt aflive de uhåndterbare...
    Jeg har fået aflivet nogle rigtig hysteriske gnavere efterhånden og hver gang har jeg sagt til dyrlægen at dyret bider. Med en god handske og en stærk hånd, så klarede min dyrlæge det uden det store arbejde... men dyrlægen skal have håndelaget til at holde så lille et dyr helt stille!

    ellers kan du gøre det selv, uden at håndtere hende - og ja det lyder jo grotesk at snakke om hjemmeaflivning på den facon...
    Men på med handsken, hav to affaldsposer (altså de der 7-10 liters poser som man bruger til køkkenet) inden i hinanden og hamsteren derned i... Herfra skal du være hurtig, for herfra stresser hamsteren altså!
    man skal lynhurtigt - uden tøven! - have svunget pose (og hamster!) hårdt ned i en bordplade e.l. hård overflade. De to poser inden i hinanden er for at går en pose i stykker, så bliver hamster i den anden pose. (det kan ske hvis man svinger hårdt nok og posen er lidt tynd)
    det er ret vigtigt at man ikke tøver - for så dør hamsteren altså ikke og så er det synd for den. Men gør man det sikkert, hurtigt og hårdt, så dør hamsteren altså på et splitsekund og meget mindre stressende for hamster end at tage til dyrlgæen.
    Man kan evt. lave nakketræk efterfølgende, hvis man er i tvivl om den bare er slået ud eller helt død, men man er som oftest ikke i tvivl om den er død (har jeg i hvert fald aldrig været)


  • #10   21. jun 2012 jeg lyder nok grum, men tænker i forhold til problemstillingen,

    der er nogle foder opdrættere der gasser deres rotter når de skal fodres med, er dette en mulighed ?, da er der ingen hænder i klemme, og hamstren vil ikke komme i angrebsmode

    når jeg skal aflive knækker jeg også nakken her


  • #11   21. jun 2012 Den med at gasse, så kræver det at man har en beholder hvor der bliver tilført den rigtige mængde gas så de falder i søvn, hvilket vil sige det ikke er noget man bare lige ligger inde med.

    Men havde man sådan en beholder så ville det da helt klart være at anbefale da hamsteren ikke lider, men blot falder i søvn og man skal ikke på samme måde selv gøre noget.


  • #12   21. jun 2012 Mathine - Jeg kender nogen der har forsøgt at gasse to dværghamstre med udstødningen af en bil. De læste på nettet hvordan det skulle gøres og gav hamsterne yderligere 10 minutter mere end der stod og der skete absolut ingenting smiley Jeg ved ikke om det bare var nogle utrolig hårdføre hamstre eller hvad der skete, men det lykkedes i hvert fald ikke.


    Min far aflivede en undulat for mig forleden dag, den var syg og skulle aflives og det kunne jeg altså ikke selv gøre. Han tog en plasticpose ud over hånden og gokkede dens nakke imod en flise to gange, så var den død. Det er rimelig stressfrit for dyret, samtidig med at det går hurtigt. Udover at dyrlægen kan have svært ved at håndtere trådstarters hamster synes jeg også det ville være synd at udsætte den for al det stress når aflivningen kan foregå i nogenlunde trygge omgivelser derhjemme smiley


  • #13   21. jun 2012 At gasse dyret med udstødning, skal man lige huske er overtrædelse af dyreværnsloven. Dyret dør ikke af gassen, men fordi lungerne bliver forbrændt og det er en langsom og meget pinefuld død.

  • #14   21. jun 2012 Maria: det kan faktisk godt lade sig gøre (jeg gør det ikke selv) hvis pågældende har både en filteranordning så gassen er REN og oveni skal der laves et afkølingssystem så gassen er afkølet inden den ledes ind til dyret. Så man kan godt bruge udstødning, det er bare ret besværligt hvis det skal gøres indenfor lovens rammer.

  • #15   21. jun 2012 Tak for Jeres gode råd og forslag - tror jeg tager Pia's metode med posen, hellere dét end en stressende tur til dyrlægen og jeg synes ikke det er retfærdigt at lade hamsteren gå og lide indtil hun dør.

    Mht. gas, så overvejede jeg faktisk gasgrillen :S Men aner ikke om dét er ren gas nok?!


  • #16   21. jun 2012 nej for pokker, det er jo ikke bare "et-eller-andet" gas der skal bruges. Du skal bruge CO2 og det er ike det der er i gasflasken ved din grill, det er sikkert propan, det er noget helt andet.... og kan ikke bruges til aflivning.


  • #17   21. jun 2012 Yes, det er propangas - har ingen forstand på gas smiley også derfor jeg bestemt ikke ville gøre forsøget, ikke uden at vide med sikkerhed om det ville have en vis effekt.

    Dyret skal bestemt ikke lide mere end højest nødvendigt og hun vil blive aflivet i dag nok smiley
    - Selvom hun ikke har været noget kæledyr, vil jeg godt nok komme til at savne mit kigge-dyr.


  • #18   21. jun 2012 Susan, ja men det er jo ikke et system folk har hjemme, hvor det var nemt at tilslutte en kasse eller pose til en slange og så til udstødningen - så inden nogen fik ideen, ville jeg lige sige det.

  • #19   21. jun 2012 og det er også fint du siger det, ville bare skære det lidt yderligere ud i smør:)

  • #20   20. aug 2012 Skal lige siges at jeg ikke har læst de andre svar der er kommet smiley

    "Blyants metoden" du snakker om, det er nok nakketræk du har set.. Der skal dyret være bedøvet først (hold i halen, og så nakken på bordkanten), derefter tager man (jeg bruger bagsiden af en kniv eller hvad jeg lige har ved hånden), sætter det i nakken på dyret, og hiver til i halen, så kan du høre og mærke når nakken knækker smiley

    Skal så lige siges at det kræver lidt øvelse.. Da jeg var på Panum var jeg mega elendig, men har efterhånden fået taget på det smiley

    Jeg tvivler dog stærkt på, at man kan gøre det med en hamster :S

    Hvis du spørger en gammel garvet kaninavler, så kan de helt sikkert hjælpe dig smiley

    Til det Pia har skrevet, det er sådan jeg aflivet meget små kaninunger Når blodet kommer fra næsen, så kan man roligt sige den er død smiley


  • #21   20. aug 2012 Wind, man kan vel hive i bagpartiet i stedet for halen? smiley

    Men jeg skrev også længere oppe at man kunne lave nakketræk med en finger, blyant, kuglepind eller lignende.

    Men hvis man nu hamre dem hårdt nok ind i noget hårdt (med hovedet), burde de da dø af det, ikke?


  • #22   20. aug 2012 Simse - Fisk dør ihvertfald af det smiley

  • #23   20. aug 2012 Det er noget tid siden, men jeg valgte Pia's metode - det gik stærkt og var effektivt.

  • #24   20. aug 2012 Simse: Jeg vil tro man kan holde dem i bagpartiet, jeg er nu mere til halen smiley
    De er også døde når der kommer blod fra næsen smiley


  • #25   20. aug 2012 Vi brugte også Pia's metode da vi skulle aflive nogle småfisk hos min moster.. - Det virkede smiley


Kommentér på:
Aflivning af hamster

Annonce