HJÆLP min kanin har fået en tandbyld, skal han aflives? {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg har en dejlig han-kanin på 4½ år gammel. I går fik jeg konstateret, at han har fået en tandbyld. Dyrlægen fra Københavns dyrehospital fortalte, at der er to udveje:
1. at han aflives
2. at han opereres og får fjernet de 2 tænder som er skyld i bylden + de to tænder som sidder ovenfor. Derefter er der høj risiko for, at han får problemer med nogle af de andre tænder og også skal have hevet flere ud på et andet tidspunkt.
Indtil i forgårs spiste han alt hvad jeg gav ham og opførte sig normalt. Men efter besøget på hospitalet i går har han ikke villet spise noget frivilligt
Jeg har fået en ny tid hos dyrlægen på fredag, hvor jeg skal have taget en beslutning om hvad jeg skal gøre.
Jeg er simpelthen så ked af det fordi han stadig er så ung og vil ikke miste ham. Kom med alle jeres gode råd, har brug for at høre andres meninger - har aldrig stået i sådan en situation før. Tak.
-Line
jan 2012
Følger: 4 Følgere: 4 Gnavere: 5 Emner: 10 Svar: 381
Jeg ville tage i betragtning om din kanin vil leve et værdigt liv med manglende tænder, samt du skriver dyrlægen har sagt at du kan regne med det giver problemer med de andre tænder så flere skal fjernes.
Ville det være færd for din kanin at lide under besværet med at spise, at den måske ender ud med flere dyrlæge besøg for at få fjernet flere tænder.
Altså er sikker på du elsker din kanin rigtig meget og helst ikke vil aflive den, men prøv at se på om det er værdigt for den, eller om du holder den i live for din egen skyld.
Håber du finder en løsning som du har det godt med.
jun 2012
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 8
På dyrlægen lyder det som om, at det starter en "domino-effekt" når han først har fået dårlige tænder. Han fortæller også, at fortænderne højst sandsynligt vil begynde at vokse forkert, men, at man med tiden kan hive dem ud - det vil så betyde, at han skal leve af revet gulerøder osv. Jeg spørg sikker naivt, men vil det være humant for kaninen? Hvad synes i? Har i nogle erfaringer med hvad man normalt gør?
jan 2012
Personligt ville jeg nok nyde de sidste dage bruge den tid du har på at hygge med den og så sige farvel på fredag.
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
mar 2012
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Gnavere: 1 Emner: 8 Svar: 141
jun 2010
Følger: 23 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 34 Svar: 181
min dyrlæge hvde fundet en kaninunge med skæve tænder og opereret dem ud og den lever i bedste velgående, den kan spise græs, kaninpiller og revet gulerødder.... og andet i små bidder.
det eneste den ikke kan er at gnave i træer hvilket den jo så ikke har behov for når den ingen fortænder har. hun havde sterilliseret den også :-))) nænnede ikke at aflive den....
det er ikke verdens undergang men vil du ofre det, tror det er rigitg dyrt..... men afliv ikke fordi du syntes det er synd, ring rundt på flere dyrlæge klinikker og forhør dig.... min klinik ville gerne operere dem ud.....
tænk dig om hvad du har lyst til og følg dette, det er mit råd, du kan med god samvittighed aflive, men da også lave dem operere.
mange hilsner pia
jun 2010
jun 2012
Til Susan S: skulle være sikker på at jeg havde oprettet et indlæg herinde, hellere en gang for meget, end en gang for lidt - søger svar hurtigst muligt
Kan høre jeg skal prøve at ringe rundt til forskellige dyrlæger. Er meget i tvivl. Vi opvarter ham allerede i hoved og r** hvis det skulle gå den "forkerte" vej på fredag. Holder så meget af det lille kræ, at prisen ikke betyder noget lige nu. Lige nu skal jeg have på plads om jeg kan byde ham at ryge gennem operationen eller ej. Dyrlægen anbefalede mig at aflive ham, men er også villig til at gå videre med ham. Jeg er glad for alle jeres kommentarer, for jeg tænker garanteret med hjertet fremfor hvad der tjener ham bedst. Men jeg ville også være ked af at hive ham gennem operationen, hvis han ikke overlever på den anden side af operationen.
aug 2010
Følger: 142 Følgere: 140 Emner: 37 Svar: 241
jan 2012
Men ja nu har du jo hørt forskellige meninger og håber da helt klart du finder frem til hvad der er bedst for dig og din kanin og at vi har hjulpet dig på den måde du ønsker.
jun 2012
jun 2010
du skal veje det op med hans alder, økonomi osv......dyrlægen i albertslund har gjort det på sin egen og tilbyder det gerne på andres kaniner men det koster jo lidt, min vendinde takkede nej men kun pga økonomi.
så det kan sagtens lade sig gøre, det er op til ejeren hvad de vil bruge af penge på dyret, men selvfølgelig skal alder osv med i overvejelserne
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 101 Gnavere: 10 Emner: 144 Svar: 2.804
mar 2012
jul 2010
- kan godt følge dig.
mar 2012
jul 2010
- jo, men ja kan godt se det :b
jan 2012
Følger: 147 Følgere: 143 Gnavere: 2 Emner: 104 Svar: 1.187
I såfald ville jeg søge efter en anden kanin kyndig dyrlæge - som evt. har fortaget det ingreb Pia J nævner, og få en anden mening.
Og i samarbejde med den dyrlæge så finde ud af om i skal tage chancen, eller om i skal sige farvel...
Det er i hvert fald hvad jeg selv ville gøre, hvis jeg var i dit sted.
Held og lykke med din kanin, krydser fingre for han klare den !
apr 2010
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 12 Svar: 2.259
Jeg ved det er hårdt at aflive sine dyr. I vinters var jeg selv ude for at skulle have et dyr aflivet grundet noget med tænderne. Det var godt nok et marsvin, men det er noget af det samme. Den skulle egentligt "bare" have slebet kindtænderne, men jeg valgte aflivning fordi den skulle indgennem flere operationer i fuld narkose for at kindtænderne kunne blive rettet op igen.
Det var hårdt at miste den, men jeg fortryder ikke mit valg da det var bedst for dyret.
aug 2011
Følger: 57 Følgere: 67 Gnavere: 8 Emner: 87 Svar: 2.013
mar 2012
ej hvad? nu er det blevet til "mosemad" af den skal have rykket to pløkker ud??
Nu må i lige holde... tænk hvis det med "dominoeffekten" ikke passer? jeg har da aldrig hørt om at EN tandbyld helt automatisk vil give flere hvis ellers der opereret hygiejniskt..... og at kaninen mangler EN tand i henholdsvis over og undermund gør sgu ike at dne skal have "mosemad".... lad os lige holde os til fakta her ikke?
Vil hun ikke betale operationen så fair nok, det er hendes RET til at vælge at lade være, men at det skulle være for "kaninens skyld" pga sølle to tænder at man valgte aflivning er at tørre ansvaret af på "skæbnen"...
mar 2012
aug 2011
maj 2012
Følger: 1 Gnavere: 3 Emner: 5 Svar: 16
Jeg ville ikke slæbe mine kaniner igennem en operation som kan blive til flere , og hvis det ikke en gang i sidste ende er sikkert det hjælper og kaninen skal have taget flere tænder ud. Niks det ville jeg ikke tilbyde mine dyr.
jun 2012
jun 2012
aug 2011
maj 2012
Nu er du lidt drastisk.
Men en død kanin mærker jo intet og blir jo ikke udsat for noget, så ja en død kanin er en glad kanin.
Og når du nævner en mishandlet kanin så se på det at når den er død kan den jo intet mærke .
jun 2010
du skal vælge operation hvis du vil give ham chancen, og hvis du har økonomi til det, ellers kan du med god samvittighed aflive ham, det er dit og kun dit valg, uanset hvad du vælger er det RIGTIGT.
opererer du ham skal de tage de 2 fortænder i både over og undermund med det samme, det er billigst, og så skal der ikke gøres mere, og der vil ikke komme flere problemer, tager de kun de 2 skal resten slibes eller klippes tit da de ikke har noget at slide sig på, kaninens fortænder holder længden ved at de slider op af hindanden og mangler de underste eller øverste vil de resterende vokse vildt og blive for lange, derfor skal man tage dem i både under og overmund.
tænk dig om, opvej hans alder, din økonomi osv...... det er dit valg, jeg ved det er et svært valg for du elsker ham jo men sådan er det med alle dyr, det er aldrig nemt at skulle være herre over liv og død.
held og lykke, jeg er sikker på du vælger den rigtige beslutning for dig og ham.
jul 2010
aug 2011
Nannas : Fordi Carajo sagde : ,,En død kanin er en glad kanin."
maj 2012
jun 2012
aug 2010
Følger: 142 Følgere: 140 Emner: 37 Svar: 241
apr 2010
aug 2011
R.I.P
HJÆLP min kanin har fået en tandbyld, skal han aflives?