Vredesudbrud *Kanin* {{forumTopicSubject}}
Ja beklager. Jeg er normalt ikke en person som ynder at tale dårligt om andre, men lige i denne situation kan jeg simpelthen ikke dy mig for at ytre min mening. Min veninde har her i weekenden hentet en løvehoved kanin (hun tager til tider kaniner ind, som folk ikke vil have mere) fra en privatperson et sted i Jylland. Hun bor selv i KBH så det var ikke nogen lille køretur hun har været på (normalt kører hun ikke efter det, men forlanger at folk kommer med dyrene hvis de vil have at hun skal overtage dem), men hun ringede til mig og fortalte at hun altså bare blev nødt til at hente den, fordi at ejeren havde truet med bare at sætte den ud i det fri. Simpelthen sådan en idiot.
Hun får kaninen hjem, og ringer efter mig. Hun var næsten grædefærdig. Der var ingen tvivl om at kaninen er blevet mishandlet på det groveste. Jeg tog ud for at hjælpe hende med at gøre kaninen i stand, fordi det lød som en stor opgave og det måtte det siges at være. Den lille pige var smurt ind i sit eget lort og urin, og det sad i store klumper i hendes pels. Vi blev nødt til at klippe hende helt kort, da det var umuligt at få det ordnet uden at det ville have gjort utrolig ondt på den lille stakkel. Hendes kløer så ud som om de aldrig var blevet klippet, og vi havde store problemer med at komme til med neglesaksen.
Vi vælger efter at have klippet de store filterknuder ud at give hende et ordentligt bad for at få vasket resten af lort og urin ud af hendes pels, og så stank hun også forfærdeligt (hvilket der jo ikke er noget at sige til). Da vi vasker hende, opdager vi at hun har et stort sår på brystet. Vi vasker det i noget sårdesinfiktion som min veninde havde stående.
Det var tydeligt at staklen havde ondt og hun var helt utrolig bange. Da vi havde fået hende ren og ordnet viste det sig faktisk at hun indenunder alt skidtet faktisk var en utrolig smuk cremefarvet/hvid lille pige. Hun blev sat i et bur på min venindes soveværelse så hun kunne stå i ro, og falde lidt til uden en masse larm fra de andre dyr, og så kunne min veninde også holde et vågent øje med hende. Vi sørgede for at hun havde en masse lækkert grønt og frisk hø og vand og lod hende så ellers være. Min veninde ringede til dyrlægen og fik en tid til et ydeligere eftersyn som hun har været til i dag. Hun ringede selvfølgelig og fortalte mig hvordan det var gået. Ud over at hun var MEGET underernæret, virkede hun heldigvis ikke til at være syg hvilket nok er mere held end forstand. Hendes tænder var dog en smule lange, og er derfor blevet klippet. Derudover mente dyrlægen at hun også har været fejlernæret hos tidligere ejer hvilket han bedømte ud fra hendes tænder. Nu får hun lov at blive hos min veninde resten af sin tid, hvor hun for første gang (at dømme efter hendes stand) vil opleve en masse kærlighed og tryghed.
Jeg bliver bare så rasende og ked af det på samme tid over at folk kan finde på at behandle dyrene på en sådan måde. Det virker bare fuldstændig grotesk...
apr 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Gnavere: 16 Emner: 81 Svar: 821
maj 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Gnavere: 6 Emner: 1 Svar: 17
Godt at I tog hende til jer, det må have været hårdt for den lille kanin..
men det lyder som om hun har det super nu.
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
apr 2010
Susan S: Det var også min første tanke, og må da indrømme at jeg også luftede den for min veninde, men eftersom min veninde selv kørte hele vejen for at hente den, så hun sagde at hun var sikker på at der ikke var andre. Kan slet ikke forstå at man kan være så kold. Det får simpelthen mit hjerte til at græde for de stakkels dyr...
maj 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Gnavere: 6 Emner: 1 Svar: 17
maj 2011
Følger: 74 Følgere: 105 Gnavere: 1 Emner: 1 Svar: 42
er glad for at høre at i har fået den hjem det var da vist i sidste øjeblik at i fik den og redet dens liv. vil da gerne høre hvordan den lille kanin har det frem over.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
Det er rigtig ærgerligt når folk bare lader stå til - flot at man indser den ikke skal blive, men bare ikke flot når man begynder at true med at sætte kaninen løs eller hvad folk ellers finder på.
Jeg har ind i mellem også set nogle annoncer på marsvin hvor jeg bare ikke har kunne undladet at hente dyrene - bl.a. et marsvin som sad i et meget lille hamsterbur i ren l*rt
- Endte med at marsvinet blev aflivet pga. bumblefoot som nok er kommet pga. bundlaget den har gået på
Lærer aldrig at forstå at folk lader det komme så langt ud, hvis man ikke gider dyret - så find et andet hjem til den. Man dropper da ikke bare pasningen og plejen af den!
apr 2010
Rollo's: Jeg kunne ikke være mere enig. Jeg må indrømme at jeg kan mærke mit blod koge når jeg hører om sådanne mennesker og i denne situation, hvor jeg rent faktisk ser det stakkels dyr, det gør det bare så meget værre. Jeg har nok også personligt et stort temperament når det kommer til dyrene (i hvert fald hvis man spørg min kæreste), men jeg tror at i sådan en sag som denne skal man virkelig være ligeglad hvis ikke man bliver en smule påvirket på den ene eller anden måde. Jeg er som sagt bare glad for at der er nogen mennesker derude som kæmper for at redde de dyr de kan, og når først vi er flyttet (til d. 1), håber jeg på selv at kunne hjælpe min veninde med hendes store arbejde for dyrene.
apr 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 12 Svar: 212
apr 2010
apr 2012
apr 2010
apr 2012
apr 2010
apr 2012
mar 2012
Følger: 19 Følgere: 18 Gnavere: 2 Emner: 28 Svar: 101
Har hørt det så mange gange .. De nogle egoister !!!!!
da jeg var lille forærgede jeg mit marsvin til min dyrlæge , så han kunne være sammen med hendes og han havde det godt der ..
Som Marie-Elisabeth W siger så lad vær med at skaffe dem !!! Altså
mar 2012
Følger: 19 Følgere: 18 Gnavere: 2 Emner: 28 Svar: 101
apr 2010
Følger: 32 Følgere: 36 Gnavere: 7 Emner: 72 Svar: 2.537
apr 2010
- Har også oplevet en dyrehandel ha' et marsvin siddende som var i en meget sølle tilstand, og fordi jeg tog ham med hjem og satte ham i behandling, så kunne dem jeg kontaktede ikke gøre så meget tiltrods for billeder.
Så i stedet sendte jeg en meget sur mail til butiksejeren med billeder af marsvinet!
Nu har jeg selv taget nogle rescuedyr ind engang i mellem, den anden dag hentede jeg et marsvin som har gået i et lille bitte hamsterbur altid. Ikke den helt store krise, men alligevel synd for dyret jo.
Men ved at f.eks. Nanna som har Nanna's Marsvineformidling, har brugt rigtig meget tid og penge på at redde marsvin - men det må dælme også kræve en god psyke, for der er jo nogle som tiltrods for nu en god kærlig pleje ikke klarer den.
- Tror også man skal lære at være lidt hård og ligesom sætte en grænse op for sig selv, hvor meget man vil gøre for det enkelte dyr, hvornår man også skal tænke på at det er nok for dyret og man måske ikke skal prøve helt så meget.
Beklager hvis jeg lyder lidt hård, men man skal bare huske at være realistisk undervejs
apr 2010
Julie: Jeg kunne ikke være mere enig med dig. Man bliver nødt til at have en grænse, og jeg synes ikke at du lyder hård. Min veninde har også i sin tid fået aflivet dyr fordi de simpelthen var for mærket med den behandling de havde fået og aldrig ville blive rigtig sunde og glade dyr, og i sådan nogle tilfælde er det bedre at de får fred. Hun har også til tider været ude for at få kaniner og andre dyr ind, som simpelthen var så aggresive, at det stort set var umuligt at komme til dem. Disse har også fået fred. Så alt i alt er jeg ret sikker på at hun godt ved hvor hendes egen grænse går. Er sikker på at i min opstartsfase her, at jeg vil få rigtig meget hjælp af hende.
mar 2012
Ovenstående kasse har forøvrigt undret mig meget: en 3 ugers sheltieunge, en korthåret crestet pet, en korthåret hvirvel pet og en glathåret gyldenagouti som muligvis kunne være et racedyr... hvad filen laver de sammen i en kasse? ligner jo nærmest en dyrehandler måske har sat en kasse med kræ han havde fået ind men ikke kunne få solgt? de har jo intet til fælles... og hunnen (der var 1 hun og 3 hanner) i kassen var ikke mor til ungen, det var længe siden hun havde ammet kunne man se...
apr 2010
Ja den med kassen lyder godt nok mærkeligt? Det kunne i hvert fald tyde på at der ikke er tale om UPS kuld eftersom de jo er så forskellige. Tænk at folk vil være sig selv bekendt at skille sig af med dyrene på en sådan måde.
mar 2012
de føromtalte marsvin var også vidt forskellig alder, der var ungen, så var der to hanner på vel ½ års tid og så hende hunnen som nok havde fået unger engang at dømme på hendes kondition, hun var nok 1-2 år.
apr 2010
- Har bare nogle gange set folk som kæmper, efter min mening, lidt for meget for et dyr, hvor man lidt står med følelsen af at det mere er for ejerens skyld end dyrets skyld.
Som Susan også siger, det er jo også skrækkeligt at ha' brugt 2-3 uger på at kæmpe hårdt for en lille gris og så måske indse at en aflivning havde været bedre fra starten af, men det kan man jo aldrig vide
Omvendt så er det efter min mening også dumt at bruge måske, 3000kr på at kæmpe for et marsvin som i sidste ende ikke får det optimalt alligevel eller måske bliver aflivet, for de penge kunne jo være gået til at redde andre dyr som har en bedre chance.
- Hvis I forstår hvad jeg mener?
Men ja, gu er det da givende at redde et dyr og se det blomstre op!
Vredesudbrud *Kanin*