{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
985 visninger | Oprettet:

Spørgsmål [Marsvin] {{forumTopicSubject}}

Hej GG

Jeg har besluttet mig for at jeg skal have marsvin på et tidspunkt, dog tideligst om 4 år, men jeg vil gerne sætte mig ind i tingene nu, også for at se om det er det rigtige dyr:)

1. Er Ovater det bedste foder eller vil i anbefale andet? (ved godt der kan være kommet nyt til den tid)
2. Kan de godt leve sammen med en kanin, her tænker jeg, at jeg har en kanin der går løs og hvis han vel og mærket (forhåbentlig) ikke er død, når marsvinene så er ude, er det så et problem der går en løs kanin?
3. Kan 3 marsvin godt gå sammen, eller er 2 bedst? Hanner eller hunner?
4. Jeg har besluttet mig for det skal være skinnyer, hvad skal de smøres med?
5. Jeg vil gerne sev bygge buret, har læst plexiglasset skal være min. 40 cm højt, jeg bygger det mindst 50 cm højt, hvor tykt skal plexiglasset være? buret bliver mindts 120 cm langt gerne længere.

De kommer til at gå på fleece
Og hvis i har andet må i gerne skrive det:)
i må gerne svare med andet en ja/nej

Hilsen Lisa


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål [Marsvin]
  • #2   4. jun 2012 Okay, men jeg synes måske det er lidt syndt hvis min kanin skal lukkes ind:)

    Og de er hele tiden under opsyn


  • #3   4. jun 2012 - Ovator er helt fint valg mht. foder - selv bruger vi Cavia Korrel.
    - Jeg ville holde kanin og marsvin fra hinanden. De får intet godt ud af at gå sammen. Vil du ikke lukke kaninen ind, så sæt marsvinene i en løbegård, som kaninen ikke kan komme ind i.
    - 3 marsvin kan sagtens gå sammen, bare huske samme køn, eller hunner+kastrat. Vi har 3 hunner sammen uden problemer. Man kan selvfølgelig komme ud for tilfælde hvor de måske ikke dur sammen, men oftest vil det ikke være noget problem.
    - Skinnyer kan jeg ikke udtale mig om smiley
    - Der er slet ingen grund til at glasset skal være så højt. 20cm. hopper de ikke over - det er hvad vi selv har på vores bur smiley


  • #4   4. jun 2012 Jeg kender ikke foderet Ovater... så det kan jeg ikke svare på. smiley

    Men til de øvrige spørgsmål:

    2) Nej, marsvin bør under ingen omstændigheder gå sammen med en kanin, da kaninen kan gøre ret stor skade på et lille marsvin.
    3) Tre marsvin kan godt gå sammen, hvis det er tre hunner. Hanner kan som udgangspunkt kun gå sammen to og to.
    4) Jeg kender ikke meget til skinnyer, så det kan jeg desværre ikke svare på
    5) Ang. burbygning tror jeg, almindeligt plexiglas i almindelig tykkelse vil være helt fint.

    Sluttelig vil jeg anbefale dig at gå på biblioteket eller til boghandleren og finde bogen "Marsvin" af Peter Gurney. En SUPER bog med rigtig mange gode råd om marsvinehold. smiley


  • #5   4. jun 2012 Når så må jeg have husket forkert mht. til glasset.

    Kaninen og marsvinene kommer ikke i kontakt, fo mit hjem er kaninens 'bur', men jeg finder vel nok ud af det efterhånden:)


  • #6   4. jun 2012 1. Ovator er godt foder ( efter min mening, bruger det selv), men der findes også foder mærker som cavia korrel der er gode og bruge og måske lettere at få fat i afhægig af hvor man bor.

    2. Marsvin og kaniner skal ikke gå sammen. De har ikke samme foder behov, og snakker ikke samme sprog. Kaniner er solitære dyr og marsvin er flokdyr. Der er risiko for at kaninen kan sparke marsvinet ihjel og de høre bare ikke til sammen.
    Men marsvinene kan du jo lave/købe en løbegård til og så lade kaninen være uden for den. Så kommer de ikke til at gå sammen.

    3. 2 marsvin kan gå sammen, 3 kan også. Det er op til dig selv hvor mange du vil ha til at gå sammen, og afhægig af din bur størrelse. Det kan eventuelt være en god ide med 1 kastrat og så damer. Men ellers fungere hunner også godt sammen. Da du snakker om skinnyer vil jeg måske ikke lige anbefale hanner til at gå sammen. For hvis de kommer op at slås så kan de noget lettere få dybe sår g bid skader end alm. marsvin. Da alm. marsvin jo har pels til at beskytte deres hud.

    4. De skal nødvendigvis ikke smørres. Nogle kan godt få brug for det, og der kan du enten bruge baby olie uden parfume eller en parfumefri creme så som den blå fra Derma.

    5. Mine plexiglas kanter er så vidt jeg huske kun 20 cm. højt og er er rigeligt. 120 cm i længden lyder fint. Hvis det bare er et bur og ikke et skabsbur kan du jo godt bygge det længere hvis du har lyst til det.


  • #7   4. jun 2012 Okay så må jeg en tur på biblioteket:)

  • #8   4. jun 2012 Louise H hanner kan også sagten gå sammen mere end 2 sammen. Det afhænger af hannerne, og hvor meget plads der er.

  • #9   4. jun 2012 Tak:)

    Kaninen og marsvinet kommer på INGEN måde til at gå sammen, må formulere mig lidt bedre næste gang:)


  • #10   4. jun 2012 Jeg vil anbefale dig at kigge her: http://www.marsvineklub.dk/info_om_marsvin.php

    og så læse den info om marsvin der er i menuen i venstre side. Der er rigtig mange nyttige ting.

    Og ellers så kigge hos DMK's PR kontor: http://www.marsvineklub.dk/pr.php
    Der er mange løse gratis særtryk og foldere med info om marsvin.


  • #11   4. jun 2012 Sortfod tak kigger lige:)

  • #12   4. jun 2012 Sortfod, ang. hanmarsvin refererede jeg blot, hvad jeg selv har læst i diverse bøger. smiley

    Jeg har ikke selv erfaringer med at holde flere hanmarsvin sammen (endnu). smiley


  • #13   4. jun 2012 Louise H mange bøger er fulde af fejl. Og generelt set skal man passe på hvad man referer hvis ikke man selv har erfaringer med det.

    Det er ikke ment specifikt på dig. Men generelt set, at nogle gange er det måske bedre og undlade at svare på noget, hvis man kun kan referer til noget man har læst og ikke har erfaringer med.

    Og som sagt det er ikke specifikt ment på dig, bare generelt set da man kan komme meget skidt afsted smiley


  • #14   4. jun 2012 Jeg bakker bare ud af debatten igen... smiley

  • #15   4. jun 2012 1. Jeg ved ikke om ovator er der bedste. Det vigtigste når du vælger foder er at tjekke at marsvinene hverken får for meget eller for lidt C-vitamin. Mange misforstår og tror "jo mere C-vitamin jo bedre", men de må heller ikke overfodres med det. Jeg anbefaler pillefoder da marsvinet så ikke kan sortere i foderet.
    Du kan også vælge kun at fodre med hø og varieret grønt, men dette kræver dog en del viden omkring indholdet at det grønne og marsvinets behov.

    2. Hvis kanin og marsvin kan komme i kontakt med hinanden så nej! Du kan godt have marsvinene i en løbegård og så lade din kanin løbe rundt ude om løbegården, men aldrig i samme indhegning/bur/løbegård.

    3. Ja sagtens. Jeg synes du bør vælge 3 hunner eller 2 hunner og 1 kastrat. Vælger du 3 hanner KAN du risikere at de en dag ikke kan enes mere.

    4. Her er jeg endnu ikke så erfaren. Men vælg ikke noget neutralt. Jeg ved ikke om creme eller olie er bedst, men min bliver kun smurt efter behov da JEG tror på det er bedst ikke at smøre for ofte for ikke at gøre huden afhængig af olie/fedt.

    5. 20 cm er rigeligt. Vælger du 50 cm højt bliver det både dyrt og tager for meget plads da der jo også skal kunne komme rigeligt med luft ind ovenover plexiglasset. Tror også dine mutter vil nyde at hænge over burkanten.


  • #16   4. jun 2012 Tak:)

  • #17   4. jun 2012 1. Jeg foretrækker personligt Cavia Korrell fremfor Ovator, men jeg tror det er en smagssag og også at det afhænger af, hvad folk kan få fat i.

    2. Svaret er nej, men det tror jeg du har forstået på nuværende tidspunkt smiley

    3. Der er ikke nogen af mine hanner, der har læst nogen bøger, heldigvis. Jeg har pt en gruppe med 4 hanner og en gruppe med 7 hanner og der er ikke nogen af dem der har fået at vide, at de ikke burde kunne enes. Men jeg oplever generelt også sjældent problemer med mine hanner, jeg synes faktisk nogen gange næsten nogen af mine hunner kan være mere dominerende end hannerne.
    Men som Sortfod skriver tidligere i tråden, det afhænger også af hannerne.

    4. Ved skinnyer skal du sætte dig ind i mere end bare hvad de skal smøres med. Deres foderbehov er også anderledes, samt den temperatur der skal være der hvor de skal bo.
    Og så synes jeg oftere og oftere jeg ser folk med skinnyer, hvor skinnyerne har diverse hudproblemer, uanset hvor meget folk smører dem.


  • #18   4. jun 2012 Cavy, tak

    Har læst lidt om de har andre foderbehov, jeg var bare lidt i tvivl om hvis de skulle smøres ind i noget, hvad det så var:)

    Men i må meget gerne skrive hvad i ved om skinnyer:)


  • #19   4. jun 2012 En god idé er at sørge for ting de kan varme sig i. Mine 5 hunner deler 3 fleecehuler, 1 fleeceseng og 1 fleece hængekøje (og selvfølgelig også ting af træ - 3 huse og en masse grene), hvilket alle mine marsvin ynder at slappe af i og på - især min skinny.
    Det er ikke et must med fleeceting, men klart noget marsvinene elsker at bruge så hvis man har muligheden synes jeg ikke man skal begrænse sig med indretningen af buret smiley


  • #20   4. jun 2012 jeg vil anbefale dig at læse her om skinnyer: www.skinnyfakta.dk

    derudover er det nok lettest du skriver til nogle opdrættere og spørger osv.


  • #21   4. jun 2012 Tak begge to.

    Må lige kigge på den hjemmeside.

    Men når jeg nu skal have skinyerne, så køber jeg hos en opdrætter, der gerne vil fortælle og forklare om dem:)


Kommentér på:
Spørgsmål [Marsvin]

Annonce