{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.042 visninger | Oprettet:

Spørgsmål,(marsvin) {{forumTopicSubject}}

hey! jeg er en pige på 11 jeg bliver 12 den 26 December.
jeg over vejer at skaffe mig to marsvin og MÅSKE avle en gang eller to, men der med følger også nogle spørsmål.



1. hvor mange marsvin må der højst være i et bur.
2. hvor mange må der mindst være i et bur.
3.hvor meget spiser et marsvin cika.



jeg kommer nok med nogle flere spørgsmål i løbet af denne uges tid.


hver venelig at sende nogle link med bilider af jeres bure


Kommentarer på:  Spørgsmål,(marsvin)
  • #1   24. jun 2012 1. Det kommer an på burets størrelse, man kan sagtens have en kæmpe flok, hvis bare der er plads nok.
    2. Mindst to!
    3. Det er meget forskelligt - alt efter alder, race/størrelse.


  • #2   24. jun 2012 Sjovt at du siger det, når der er max. 1 år mellem jer. smiley

    Man kan sagtens være interesseret i sine dyr og venner på samme tid. Min kusine er nu 12 år og har haft sin kanin i 3 år uden at "glemme" den. Det gælder bare om vilje.


  • #3   24. jun 2012 Nu skriver du "Måske avle en gang eller to", men du skal jo tænke på at når man beslutter sig for sådan en ting, kan der også komme alvorlige konsekvenser. Man kan miste marsvinet, og ungerne. Er du parat til at miste? Der ER nogle ting du lige skal tænke over.
    Jeg mener bare.. Du har ikke engang fået marsvinet endnu, men tænker allerede på alv. Det er nok lidt tidligt.


  • #4   24. jun 2012 1 og 2 er blevet besvaret udemærket.

    3) Marsvin skal have adgang til mad hele tiden. Hø bør være deres grundfoder som de hele tiden har til rådighed. Derudover tørfoder og meget gerne varieret grønt. Det er forskelligt hvor meget de spiser af de forskellige ting, men man siger oftest omkring 30-35g. tørfoder til et voksent marsvin om dagen, men en fuld madskål er lettere bare at have hele tiden hvis man har mulighed for det.


  • #5   24. jun 2012 Men ja, man skal selvfølgelig tænke sig godt om inden man anskaffer sig et nyt dyr - regn ud hvad du skal inden for de næste 8 år, skal du på efterskole eller lignende er det dumt at anskaffe sig et eller flere dyr nu.

  • #6   24. jun 2012 Jeg ville desuden råde dig til blot at starte ud med at have to marsvin til kæl og så lade være med at tænke i avl baner allerede.
    Undersøg hvad du kan om dyrearten, få marsvinene og nyd dem.
    Avl er ikke noget der er nødvendigt for at hygge med sine marsvin.


  • #7   24. jun 2012 Hvis du kun skal have 2 marsvin skal det jo uanset være af samme køn. Det skal ikke være feks en han og en hun, medmindre hannen er kastreret.

    Derudover: Har du 5000,- i en alder af bare 11 år til at tage dit marsvin til dyrlægen sent søndag aften fordi det ikke kan føde?


  • #8   24. jun 2012 Jens: Du tænker jo også kun på at få unger med dine.

  • #9   24. jun 2012 Jens: Ikke andet formål end at producere og sælge. Så ikke mere formål end Cecilie har med det.

  • #10   24. jun 2012 Et godt starter bur er ca 100 i længen, 50 i bredden, og der er god plads til 2 marsvin .
    Som de andre skriver så er det mindst 2 marsvin du skal have sammen , da de er flok dyr .. Det bedste for dig at starte ud med, er nok 2 hunner der er søskende, så er du fri for at skulle sætte 2 fremmede marsvin sammen som noget af det første..
    Til det med maden, så er det meget forskelligt hvor meget hver og især spiser ..
    Men godt grund foder i pille form f.eks. Ovator , masser af hø, og grønt smiley
    Vil råde dig til at vente med at prøve at avle til du har prøvet at have marsvin i nogle år, så du ved hvad du går ind til .. For som de andre skriver kan det ende
    meget galt nogle gange , og kan blive en stor dyrlæge regning i den sidste ende..

    Håber du kan bruge svarene smiley


  • #11   24. jun 2012 de andre har svaret udemærket, vil bare lige tilføje at hunnen bør være mindst 8 mdr og veje 800g for hun blvier gravid. Desværre KAN hun blvie gravid allerede fra hun er 4 ugers tid eller yngre endda nogle gange. Så det er ikke så godt at købe en han og hununge sammen og lade dem gå sammen, hunnen vil blvie gravid tidligere end hun har godt af. Så du bør efter min mening starte med at købe 2 hunner der kan gå sammen. Derefter kan du anskaffe dig et bur mere med en han i. Hunnerne kan så komme på besøg hos hannen enten sammen eller skiftevis når de har opnået den rette alder. De bør ydermere have 3-4 mdr pause efter ungerne er vænnet fra i 4 ugers alderen. Hanungerne kan sættes sammen med far hvis buret er stort nok og hunungerne kan gå sammen med hunnerne hvis buret et stort nok. Ellers har du brug for yderligere bure til ungerne også.

  • #12   24. jun 2012 og jeg rammer forkert på tasterne hver gang jeg skal skrive blive, det er altså ikke en stavefejl, bare en fjumrefejl:)


  • #13   24. jun 2012 Du skal ikke have et bur med kun en han i, for hannen skal have selskab den tid han ikke går med hunnerne.
    Så du kan skaffe et bur med 2 hunner og et bur med 2 hanner og når de har den rette alder, kan du splitte dem op så de går en han og en hun sammen indtil hunnerne er drægtige.
    Derefter kan du så håbe på, at du kan sætte hannerne sammen igen, og ellers må de have hver deres bur og så må du beholde 2 hanunger fra de kuld du får, så hver han får en af gå sammen med.
    Hunnerne skal desuden også have hver deres bur at gå i indtil de har født, men derefter er det muligt, at du kan sætte de to hunner sammen igen, samtidig med at de har ungerne.


  • #14   24. jun 2012 cavycats: hvorfor kan han ikke gå alene i et bur i samme rum som hunnerne? det gør mange opdrættere da med de hanner som ikke tolererer andre hanner... har du ingen enlige hanner?

  • #15   24. jun 2012 Jens: synes SLET ikke du bør blande dig i om TS er dyrelsker og har for mange venner til at passe sine dyr. Det sætter dig i rigtig dårligt lys at du som 12-årig sidder og "belære" en 11-årig om at hun ikke bør have marsvin fordi hun sikkert ikke har tid grundet venner og drenge.
    Vi kunne jo også vende den om og sige du ikke bør have dyr fordi du i din alder begynder at interessere dig for piger? smiley

    Du ved jo slet ikke noget om de ting du "anklager" TS for. Hvem siger hun ikke elsker dyr og hvem siger at hun har for travlt med venner og drenge? smiley


  • #16   24. jun 2012 De eneste hanner der går alene her er udstillingsdyr der skal holdes i fuld pels, og det er kun i den korte periode de udstilles. Udover det: Nej.
    Selv mine avlshanner går med andre hanner når de ikke er i avl.
    Men nu har jeg heller aldrig oplevet hanner, der ikke kunne tolerere andre hanner overhovedet.


  • #17   24. jun 2012 Rigtig godt sagt, C S!!!

  • #18   24. jun 2012 Nå, men vil lige svare på spørgsmålene smiley

    1. Det kommer an på burets størrelse. Jo større bur - jo flere marsvin.

    2. Minimum to sammen.

    3. Et voksent marsvin spiser cirka 30 gram TØRfoder om dagen. Men bare sørg for altid at have foder i skålen + hø i høhækken eller bare i buret.


  • #19   24. jun 2012 Tak Annbritt! smiley

  • #20   24. jun 2012 det med to hanner sammen er nok meget et racespørgsmål, jeg ville ikke kunne sætte to hanner sammen som begge har været i avl.

  • #21   24. jun 2012 Du har da ellers hele tiden sagt, at du ikke tror på, at det afhænger af hvilken race der er tale om, når jeg har forsøgt at forklare dig, at det gør det smiley

    Men ja, det er et nok et racespørgsmål. Jeg oplever i hvert fald generelt ikke at mine texel og merino hanner slås, og har også flere gange sat ældre hanner sammen efter de har gået med hun, uden nogen problemer.


  • #22   24. jun 2012 Ved af erfaring at teddyer kan være meget stride! smiley

  • #23   24. jun 2012 Skinnyer kan også.
    Og abyer som Susan har kan jeg også forestille mig har en del temperament. Det er de i hvert fald kendt for smiley


  • #24   24. jun 2012 Jep skinnyerne lige så!

    Hæhæ har en flok der består af to stride teddyer og en strid skinny. Hvis ikke det var fordi at de alle er unge og at alle tre er helt klar over hvem der er bossen så er jeg næsten sikker på der havde været meget drama i flokken smiley


  • #25   24. jun 2012 Jeg har pt 2 grupper med hanner.
    Den ene er der 7 hanner i, hvor den ældste er 7 mdr, de 5 af dem er lige omkring 6 mdr (+/- nogle dage) og den yngste er 2 mdr. Der plejede at være en han på 8 mdr i gruppen også, men han er lige ude og lave nogle bebser hos en anden opdrætter. Men de er mere eller mindre allesammen jævnaldrene og i teenage alderen og der er ingen problemer med dem overhovedet.
    Den anden gruppe er med 4 hanner, hvor den ene af dem fylder 1 år næste måned, og så er der en på 7 mdr, en på 6 mdr og en på 4 mdr, og de enes også helt uden problemer.

    Og det er jo det jeg har forsøgt at sige længe.... det er bare ikke alle racer man kan lave den slags velfungerende hangrupper med.


  • #26   24. jun 2012 I vinters tog jeg en avlshan på 2 år og en avlshan på 1½ år, de gik begge med hunner, men hunnerne var drægtige og det var ikke planen at de to hanner skulle have nye hunner lige med det samme. Så jeg fjernede hunnen der gik hos den ene han og satte den anden avlshan ind til ham i stedet for og det første de gjorde var at lægge sig til at sove på hver sin side af madskålen. De gik sammen i flere måneder som de bedste venner indtil de skulle gå med hun igen.

  • #27   24. jun 2012 Det er ikke umuligt at få 2 skinnyer hanner til at gå sammen efter avl vil jeg indskyde. Men de har lettere ved at lave skade på hinanden med dybe bidsår hvis man ikke når at få skilt den ad hurtigt nok.

    Jeg har haft en med en flænge ved forbenet fordi det ikke gik sammen med ham og den anden.
    Men har også avls hanner i skinny gående sammen.

    Det er som sådan ikke fordi de er vanskelig at få til at gå sammen, men da de ikke har pels til at beskytte sig fra tænderne på den anden så får de lettere dybe flænger osv. hvis de flyver i totterne på hinanden. Det er deri problemet ligger.

    Bare det jeg ville bringe ind.



Kommentér på:
Spørgsmål,(marsvin)

Annonce