{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.026 visninger | Oprettet:

Kanin adfærd - virker trist og modløs! {{forumTopicSubject}}

Hej.

Vi hentede en kanin på dyreinternatet tilbage i april måned. Hans historie kendes ikke, men han er vurderet til at være 1 år gammel.

Det begyndte egentlig fint (bortset fra at han ikke kan lide trægulv) så efter at have fået lagt tæpper og måtter rundt omkring i huset turde han at bevæge sig ud fra "sit hus".

Efter en uges tid så han ud til at være faldet til. Han tog imod mad hver eneste gang han blev det budt. Når vi gik ud i køkkenet gik han oftest med og stod foran døren og håbede på der faldt lidt af til ham (han fandt hurtigt ud af hvor maden kom fra). Derudover elskede han når han fik sin trillebold fyldt ligesom han også kunne lide sine 2 andre aktivitetsredskaber (dog kun når der var mad i dem). Vi gav ham ligeledes mad ved at lægge det rundt omkring i huset, så han selv skulle aktiveres og finde det.
Men derudover var der ikke meget aktivitet i ham. Han legede ikke med bolde, gnavede i pinde eller andet. Han elskede at nusse på specifikke tidspunkter. Nogen gange kunne vi godt ligge en halv times tid og nusse. Men ellers var han som sagt meget inaktiv og han rørte sig et absolut minimum om dagen.

De seneste 14 dage/3 uger er han dog begyndt at blive endnu mere inaktiv og maden virker også langt mere ligegyldig for ham. Han takker oftere nej til det vi tilbyder ham og han følger heller ej længere med i aktiviteterne i køkkenet.
I og med at det har været meget varmt tænkte vi at den ændrede adfærd kunne være varmen.
Men her de seneste dage hvor det har været meget mildt, viser han fortsat ingen interesse i noget som helst. Han ligger det samme sted, nede foran sit hus eller ude på altanen. Har lige tilbud ham salat, fennikel og tørkost og alle dele viste han ingen interesse i (for en måned siden havde han taget imod med det samme).
Han laver absolut INTET. Dvaler hele dagen (sidder og ligger) og kommer ikke hen i stuen for at blive nusset og snakket med (hvilket han tidligere gjorde). Når vi går i seng ligger han sig hen foran soveværelset hvor vi er. Ellers passer han sig selv hele dagen ved at lægge på tæppet foran sit hus eller inden i sit hus eller ude på altanen. Han rører sig under 50 meter på en dag.
Han virker trist og uengageret i det meste og det gør os kede af det.

Det skal nævnes at han er "fri" og har en 100 kvadratmeter stor lejlighed + altan til rådighed 24/7. Hans "hus" kommer vi ned til en gang dagligt når der skal rengøres. Heri er der hø, toilet og en skål vand.
(De 100 kvadratmeter mindskes selvfølgelig betragteligt i forbindelse med at han ikke tør bevæge sig ud på trægulvet. Det er lakeret og det er tydeligt at se han ikke er så tryg, da det for ham
må føles glat)

Af bonusinfo kan det nævnes at han tidligere nød at gå under vores spisebord. Han nød at ligge på tæppet under bordet og under de mange stoleben. Desværre måtte vi fjerne dette tæppe da han med tiden begyndte at bruge det som toilet. Han er derfor ikke decideret renlig. Det er ligesom om at når han finder et sted som han nyder, så tisser han på det. Vi har også haft ham med i sofaen. (Vi byggede en rampe til ham hvorfra han kunne komme fra gulvet og op i sofaen). Dette måtte vi også lukke ned for da han tissede i sofaen.

Den ændrede adfærd skete forholdvis tæt på tidspunktet hvor vi fjernede tæppet under bordet. Men det er vel for letkøbt at give det som årsag. Det er trods alt 3 uger siden nu, men han er som sagt passiv som aldrig før.
Det skal ligeledes nævnes at han blev kastreret på internatet før vi fik ham tilbage i april. (Det sagde de i hvert fald, så det stoler vi på. Når jeg skriver det sådan er det fordi vi langt fra var imponeret over internatets generelle ageren, - men det er en anden sag). Håber virkelig I kan hjælpe, vi ønsker vores kanin har det godt.

Er der nogen der har erfaring med ovenstående scenarie og adfærd?
I jeres svar må i meget gerne nævne hvor mange års erfaring I har med kaniner.
På forhånd mange tak for jeres hjælp.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kanin adfærd - virker trist og modløs!
  • #1   27. aug 2020 Jeg har ingen forklaring på hans ændrede adfærd, men vil foreslå et dyrlæge tjek hurtigst muligt. Det bør man som udgangspunkt gøre ved så stor ændring af adfærd.
    Det med at tisse i sofaen er typisk for fertile kaniner og indimellem også hos neutraliserede.


  • #2   28. aug 2020 En af hovedårsagerne til at kaniner bliver kastreret er, at man ønsker kaninerne roligere. Man må sige, at det er lykkedes.


  • #3   1. sep 2020 Jeg har haft kanin både før og efter neutralisering og denne adfærds ændring som beskrives er markant og
    Vi har at gøre med en kanin som er kommet til en familie som tilbyder den et luksus liv og som pludselig trækker sig.
    Min kanin var også ude 24/7 i vores lejlighed og havde huler og legetøj. og han havde rutiner med hvor han var i lejligheden/altanen alt efter døgnet. Han var også "doven" på nogle tidspunkter af døgnet. Bla om sommeren der gik han ud på altanen kl 12 hvor han lå under en omvendt cola-kasse og bare lå og drev den af. Han kom ind igen ikke senere end 19.30 men så var det altså nusse og legetid.
    Min kanin havde tandspidser som måtte slibes i fuld narkose hos dyrlægen hver 3.måned og vi var aldrig i tvivl om hvornår det var tid for så spiste han mindre og var ikke så aktiv.
    Han fejlede også andre ting gennem livet og der var ændring af adfærd hvergang.
    Jeg kan kun som "glade kaniner" anbefale en tur til dyrlæge.
    Hvis det er jeres første kanin så find endelig en dyrlæge som har interesse for kaniner. Man betaler jo det samme men nogle dyrlæger er bare ikke specielt interesseret i kaniner hvilket gjorde at min kanin gik i lang tid med blæresten fordi de ikke mente at ultralyd var nødvendigt for nogle kaniner har bare rødlig urin indimellem var svaret.
    Han fik også ordnet tænder hos en dyretandlæge.
    Jeg valgte til sidst landbo højskolen i kbh hvor man på deres hjemmeside kan se navnet på deres kanin ekspert
    Men min kanin havde også en tarmsygdom så jeg ville være sikker på at han blev fulgt ordentlig og han blev aflivet da hun sagde nu er det tid.
    Så kan kun anbefale en tur til dyrlægen. Håber i holder os opdateret.


  • #4   7. sep 2020 Du bør få din kanin til dyrlægen for at blive tjekket. Adfærdsændring hos en kanin er typisk et tegn på sygdom. Kaniner er rigtig gode til at skjule når de er syge, så derfor er det en god ide at få ham tjekket.

    Ellers tror jeg godt at din kanin kunne bruge noget selskab til at muntre ham op. Når jeg ser mine to kaniner sammen, kan jeg slet ikke forestille mig at en af dem skulle være alene. Jeg har hørt flere historier om folk som anskaffer sig en kanin mere hvor deres gamle kanin er blevet gladere, tryggere og mere udadvendt. Hvis man skal have to kaniner sammen skal de begge være neutraliseret, have masser af plads (minimum ét hus hver), og sammenføres på et neutralt område. Du kan læse mere om det her: https://frikanin.dk/kaniner-sammen smiley


Kommentér på:
Kanin adfærd - virker trist og modløs!

Annonce