3.277 visninger
|
Oprettet:
Mus: Avocado? {{forumTopicSubject}}
Hej brugere på GG.
Jeg har hørt at avocado er dårligt for marsvin og at de absolut ikke må få det.
Men jeg vil høre, om det samme gælder for mus? Hvis der er nogen, der kan bekræfte at mus ikke må få det, kan I så ikke referere mig til en artikkel, eller lignende?
Tak. :.)
maj 2010
Følger: 20 Følgere: 23 Gnavere: 1 Emner: 16 Svar: 690
jun 2011
Følger: 8 Følgere: 6 Gnavere: 2 Emner: 9 Svar: 80
Er der nogen der kan henvise mig til en artikkel? :.)
maj 2010
eller på at blåsyre er helt igennem dumt at hælde i gnavere?
du kan jo prøve at læse om blåsyre her
http://da.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5syre
og ellers prøve google
jun 2011
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
maj 2010
Det gør det på alle stenfrugter...
det er blot mængden der varierer - og naturligvis er der ikke nær så meget i frugtkødet som i skræl og sten..
men det er der!
jeg ville sådan helt konsekvent ALDRIG anbefale at lade gnavere spise frugtkød fra stenfrugter :S
hvorfor dog lege med noget så farligt som blåsyre?
mar 2012
Blåsyre smager bittert (som i bitre mandler). hedder kemisk HCN (hydrogencyanid) hvis du har lyst til at læse mere om det.
maj 2010
også derfor jeg ville holde mig langt væk fra at give advokado
Æble og pære er jeg heller ikke fan af faktisk, så egentligt bryder jeg mig heller ikke om, at mange dyr får det i store mængder. Mange dyr får nemt "læbesvamp" (så vidt jeg husker at det hedder), hvis de får for meget af det.
De har dog den fikse indretning som hedder kernehus - hvori rigtig meget af blåsyren er afgrænset til, og mængden af blåsyre i resten af frugtkødet er ekstremt lav.
Mængden af blåsyre varierer utroligt meget fra sten-frugt til stenfrugt - og derfor går jeg altid efter : stenfrugter er forbudt for dyr - sådan helt generelt.
men hvad andre gør kan jeg ikke styre - kun oplyse om, at alle stenfrugter i større eller mindre grad indeholder blåsyre - OGSÅ i frugtkødet!
jun 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 62
I meget små mængder er cyanogene glykosider faktisk gavnlige – de stimulerer kredsløbet og kan også have en effekt mod parasitter i tarmene. Kroppen kan uden problemer nedbryde/eliminere en vis mængde blåsyre pr.tidsenhed. Kommer der meget blåsyre på samme tid, kan det dog hurtigt blive dødeligt. Kerner i stenfrugter har et problematisk indhold af cyanogene glykosider og bør ikke tilbydes dyrene, hvorimod grene og blade fra fx kirsebær-træer er helt og aldeles ufarlige (trods mange internetpåstande om det modsatte).
Hvad angår avocado, så hedder det giftige stof persin. Der kan læses om det her, hvor der også er nævnt erfaringer omkring dyr:
http://en.wikipedia.org/wiki/Persin
Disse dyrerapporter er også omtalt i den meget omfattende svejsiske giftplantedatabase Clinitox: http://www.vetpharm.uzh.ch/giftdb/pflanzen/0186_vet.htm
Det interessante er her at der fx hos kaniner kun ses symptomer – eller dødsfald - hvis der spises blade fra avocadoplanten (og altså ikke selve frugten) – og hos andre dyr også barken. Kun hos fugle er der konstateret dødsfald ved at selve avocadofrugten spises.
Jeg har læst rigtig mange eksempler på at folk har fodret deres gnavere og kaniner med avocado – uden at der er sket noget som helst. Både på engelsk-sprogede og tysk-sprogede fora. To hurtige eksempler her:
http://www.theguineapigforum.co.uk/showthread.php?t=9441 (engelsk)
http://www.tierpla.net/pflanzen-f393/ist-avocado-wirklich-giftig-t5380.html (tysk)
I det tyske link er der en som fortæller at hun gennem ti år har fodret sine dyr (mus, deguer og hamstere) med avocado. Især hendes hamstere er vilde med det – og stort set alle har opnået normal hamsteralder (2-3 år). Hun bruger det altid til syge eller svage dyr som skal tage ekstra på – og avocado er det eneste hun kan få dem til at spise frivilligt hvis de er syge. Jeg har også læst om marsvin og kaniner som har spist skallen (af ØKOLOGISK avocado) uden at blive syge.
MEN der findes også rundt omkring beretninger om dyr (udover fugle) som er døde efter at have spist avocado. Det er stadig uklart hvorfor rigtig mange dyr kan spise avocado uden problemer mens nogle få andre ikke kan tåle det. Man spekulerer i om det skyldes at det er forskellige sorter eller om der evt. er tale om forgiftninger fra skallen som kan være voldsomt sprøjtet (nøjagtig som konventionelle bananer). Jeg har aldrig læst om dødsfald ved økologiske avocadoer.
Forrige år havde vi en vild halsbåndmus indenfor som om natten hærgede køkkenet. På et tidspunkt havde den spist af skallen fra en avocado som lå på køkkenbordet, men ikke selve frugtkødet. Den fik vi senere fanget levende (og sat ud igen).
Der er ingen tvivl om at avocado er et rigtigt sundt alternativ til meget andet grønt og at rigtig mange smådyr tåler frugtkødet fint. Men hele tiden havende in mente at der også ses de her mystiske dødsfald i ny og næ – og der er endnu ikke klarhed over hvorfor nogle dyr ikke tåler frugten modsat mange andre. Så det er helt på eget ansvar hvis man vælger at fodre med avocado.
mar 2012
ang. giftighed kan variere... mon ikke det er som ved mandler: nogle af dem er bitre og dem skal man holde sig fra, nogle avokadoer bliver også bitre (de overmodne især når de bliver brune) mon indholdet af det giftige stiger der?
men god og udførlig forklaring:)
jun 2011
Mine mus har fået avocado i en meget lille mængde, når jeg selv spiste avocado, før jeg hørte af at det kunne være farligt for dem, men der er aldrig sket dem noget af dét.
Det er sjovt det med kløver planter - da jeg var lille, havde vi masser af marsvin og hver sommer var de hver dag ude i fritågående bure og spise af græsplænen, hvor der var masser af kløver, mælkebøtter og græs slf., uden at der skete dem det mindste :.)
Mus: Avocado?