{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor gamle kan Marsvin blive?
  • #1   1. apr 2012 Du skal være utrolig heldig hvis dit marsvin bliver 10 år.

    Marsvin bliver normalt 5-6 år gamle.


  • #3   1. apr 2012 Højest 8 hvis man er heldig smiley
    Men mindst 6 smiley


  • #4   1. apr 2012 Potedask: et marsvin kan sagtens kun nøjes med at blive 5 år. Det har nogle af mine gjort selvom de levede et sundt og godt liv. Det ældste marsvin jeg har haft blev 7 år.

  • #5   1. apr 2012 Min blev 5-6 år..

  • #6   1. apr 2012 mine har ligget mellem 5-7 (og en enkelt som kun blev 2), de fleste er blevet 5 eller 6

  • #7   1. apr 2012 Mange af mine bliver ikke gamle, men de fleste er også dyr som har levet under dårlige vilkår inden de kom til mig eller er voldsomt indavlet. Oftest bliver de aflivet grundet forskellige sygdomme.

  • #8   1. apr 2012 Tak for jeres svar smiley

  • #9   2. apr 2012 5 til 6 år er vel nok det mest normale. smiley

  • #10   3. apr 2012 Jeg vil mene at alt mellem 2-5 år hører indenfor normalen.
    Det kommer an på hvad marsvinene bruges til (avl eller kæl f.eks.), hvilken opvækst de har fået, generel pasning og fodring, sygdom mv.

    Nogle kan blive 8+ år, mens andre kun bliver 3, det er meget forskelligt.


  • #11   4. apr 2012 Gennemsnitsalderen er formentlig 5-8 år, men man mener at alderen kan komme helt op på 20 år. 15 år ér set flere gange (hvor det kan dokumenteres), men det er meget sjældent.

    De fleste marsvin som bliver mere end 10 år gamle er holdt alene det meste af deres liv uden burvenner og ofte i små bure (mindre end 120 cm). Marsvin som holdes i grupper bliver sjældent så gamle. Årsagen er ganske enkel, at alenedyr selv skal "leve" deres liv og de bruger derfor slet ikke deres krop som hvis de er i en gruppe, hvor der er mental stimulering, kærlighed, skænderier og venskaber. Dyr i grupper er mere aktive og har langt mere aktivt stofskifte og der dannes langt hyppigere og tydeligt flere hormoner og Mrna end hos alene-dyr.

    Dyr i grupper producerer hormoner og feromoner for at kunne føle glæde, sorg, livslyst, ærgrelse, misundelse og vrede. Dette "spares" alene-marsvinene for. De kan så til gengæld bruge 10-15 år på at sidde og vente på det liv de aldrig vil få..



  • #12   4. apr 2012 Tsok: i Guiness rekordbog står der at verdens ældste marsvin blev 13 år.

  • #13   4. apr 2012 Derudover får du mig virkelig ikke til at tro at marsvin føler kærlighed, ærgelse osv... Marsvin er et dyr som udelukkende "kører" på instinkter og ikke følelser.

  • #14   5. apr 2012 CS - fordi en rekord er i guiness, betyder det ikke nødvendigvis at rekorden ikke er slået, men bare ikke i bogen... det er en samling 'oplysninger', ikke en facitliste.

    Nu skriver du skråsikkert at *Marsvin er et dyr som udelukkende "kører" på instinkter og ikke følelser.* - kan du underbygge den påstand?
    For den får du virkelig ikke mig til at tro på... tværtimod synes jeg at det er en trist holdning af at have til dyr, som du vist ikke har oplevet de store nuancer på.


  • #15   5. apr 2012 Det er da ikke en trist holdning. Jeg gider bare ikke gå i en drømmeverden om at marsvin elsker hinanden og kan tænke over de ting de gør.

    Hvorfor synes du det er en trist holdning?


  • #16   5. apr 2012 Igen, så har du tydeligvis ikke oplevet alle facetterne ved marsvin - og er ej heller åben for dem, og det finder jeg til at være meget trist.

    Men kan du underbygge den påstand eller ej?



  • #17   5. apr 2012 Send en pb i stedet hvis du brænder for det. Vi skal ikke få forummet ind på et sidespor.

    Desuden har du stadig ikke svaret på mit spørgsmål så det venter jeg spændt på via pb.


  • #18   5. apr 2012 allerførst, så er det 'dette' ikke et forum, men en tråd i et forum.
    Sekundært, så har du fået svar - det har jeg så til gengæld ikke. Og hvorfor via pb... er det en hemmelighed, eller har du ikke noget svar?


  • #19   5. apr 2012 Der er intet hemmeligt over det nej og jeg har også et svar. Men jeg synes ikke vi skal trække forummet yderligere ud på et sidespor.

    Det lyder som om du intet har imod at ødelægge et forum bare for at få bekræftet at jeg ikke holder noget hemmeligt.


  • #20   5. apr 2012 Eller hvis du mener jeg er så hemlighedsfuld så opret da et emne om marsvins intelligens herinde i stedet. Det er offenligt for alle og ødelægger ikke et andet emne.

  • #21   5. apr 2012 1. det er stadig en tråd, ikke et forum
    2. du kan jo selv stoppe med at diskutere
    3. jeg gider ikke diskutere mere med dig... feel free to continue on your own


  • #22   5. apr 2012 Min familie havde et der blev hele 11 år, men ja, det er meget sjældent. Jeg vil mene at gennemsnitsalderen er 6år.

  • #23   5. apr 2012 Leafs: flot svar.. Meget flot svar (;

  • Kathyl
    Kathyl Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 30
    #24   5. apr 2012 Jeg havde en Trunte der blev 9 år. smiley

  • Simone Lykke S
    Simone Lykke S Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Svar: 2
    #25   27. aug 2012 Mit marsvin (putte) BLIVER 10 år !! Hvad er det Danmarks ældste marsvin????? Nogen der ved det???

  • #26   27. aug 2012 jeg kender en vet. sygeplejeske som havde en der var fyldt 11, hun havde også en der blev 10 før den døde. Det ældste marsvin i DK ved jeg ikke.... jeg har førhen fået fortalt at verdensrekorden er 14½ år, men jeg kan ikke finde det underbygget på http://www.guinnessworldrecords.com/ så OM der er en rekord ved jeg ikke... måske det bare var en vandrehistorie jeg har hørt.
    Men husk, det er ikke nok du bare siger alderen hvis du vil prøve at få den registreret, det skal også kunne bevises..... fx med stamtavle og opdrætter der vil skrive under på det er samme dyr eller fx en dyrlægeregning fra den var helt ung eller lign. Det skal dokumenteres, ellers kommer det ikke i rekordbøgerne;)


  • Simone Lykke S
    Simone Lykke S Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Svar: 2
    #27   27. aug 2012 Tak for svaret

  • #28   27. aug 2012 Broccoli specifikt har nu ikke noget med deres levealder at gøre.

    Men et sundt liv med god mad - deriblandt varieret grønt, ad libitum hø mv. kan naturligvis være medvirkende til et længere liv.


  • #30   27. sep 2015 og dette er en tråd der er 3 år gammel

  • #31   27. sep 2015 da rekorder altid kan brydes vil jeg mene tråden stadig er relevant at tilføje svar i....

  • #32   27. sep 2015 ja ja det kan jo ikke undre nogen...

  • #33   28. sep 2015

    profilbillede
  • Nicole-Nathalie N
    Nicole-Nathalie N Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Svar: 1
    #34   25. feb 2018 Mange kan blive op til 8 år smiley

    Men så helt en besked om at marsvin ikke føler kærlig og sårg. Det kan jeg helt klart sige at de kan. Mine marsvin er ikke bare dyr som lever på indstinkter, de elsker ja, og har følelser. Har haft meget med marsvin at gøre både mine og andre, og ved at de og andre burdyr på lige fod med os kan elske, sørge over at miste og være deprimerede. Alle væsner har en sjæl, og det er bestemt ikke en drømmeverden med realitet. V.H smiley


Kommentér på:
Hvor gamle kan Marsvin blive?

Annonce