{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
131 visninger | Oprettet:

Kritik af Marsvin bur {{forumTopicSubject}}

Hej med jer,

Jeg har fundet vej hertil da vores datter længe har ønsket sig et kæledyr. Vi er kommet frem til at vi gerne vil have marsvin.
Så når vi er færdige med sommerferie, eller i slutningen vil vi anskaffe os to stk. Vi glæder os rigtig meget!

Den her tråd handler mest af alt om vores kommende marsvin bur, som bliver hjemmelavet, da vi ikke har plads til et firkantet bur, og samtidigt vil give dem så meget plads som muligt, på den plads vi har til rådighed.

Vi har læst og læst, og ønsker at give dem de bedste kår, samt kæle en masse med dem. I den anledning har jeg nogle "ikke bur relaterede spørgsmål, som stilles sidst i indlægget.

Jeg håber rigtig meget i erfarne gnaver ejere vil svare på vores spørgsmål og evt komme med gode ideer til buret.

Spørgsmål angående indretning af bur
1.
Er en glasplade på 20 cm virkelig nok til at de ikke hopper ud af et åbent bur?

2.
SKAL der være plads til at to voksne marsvin kan gå forbi hinanden på ramperne mellem de to etager?
Hvis ja, er 18 cm nok?
Hvis nej, hvad vil i mene min. bredden til en rampe er?

3.
Bør der være rækværk på ramperne? (højden mellem etagerne er 40cm.

4.
Sover marsvin sammen, og bør der derfor ikke være skillevæg i huset på øverste etage? Eller er det bedst med skillevæg og så et hul i væggen indvendigt, så den ene ik kan blive "fanget" af den anden i huset?

5.
Ville gerne montere en hængekøje, f.eks. foran platformen mellem de to ramper. Hvor langt væk på køjen monteres? Som i går eller "hopper" de op i den?

6.
Har set flere have marsvin i skabe af træ, som er malet. Men har også læst at der ikke må være noget malet hos dem, da de gnaver i det. Kan jeg roligt lave et bur af træ, og male bund og sider, og/eller lakere så ik buret kommer til at lugte dårligt trods rengøring?

7.
Er buret stort nok?
Bundareal er uden ramper og platform: 7868 cm2
Bundareal med ramper og platform: 10192 cm2

Der kommer sikker flere spørgsmål undervejs, men stopper lige her for det ikke bliver for overvældende at svare på. Håber alle vil dele deres erfaringer og viden med os.
På forhånd tak!

Generelle spørgsmål angående marsvin.
1.
Hvordan er der størst chance for at få to stk der har det godt med hinanden, ift. køn osv.

Mange hilsener,
Nicolaj

Kommentarer på:  Kritik af Marsvin bur
  • #1   17. maj

profilbillede
  • #2   17. maj

profilbillede
  • #3   17. maj

profilbillede
  • #4   18. maj 1. glas er pissetungt - vælg plexiglas istedet. Husk at evt. bundstrø tager noget af højden. Mine plexi er nok ca 21 cm, og nej, ingen der springer ud. Marsvin er i bund og grund meget autoritetstro. Jeg kan tilføje at jeg har høhække siddende ved kanten, sådan at sidder der et marsvin i høhækken, kan den stort set træde lige ud i luften og falde ned. Jeg har flere der ynder at sidde/sove/spise oppe i høhækkene - no problem.

2. Hvis jeg skulle bygge selv, ville jeg nok vælge lidt bredde på rampen... udelukkende hvis der er en der fjoller og så falder ned.

3. Evt. øverst, sådan at hvis der er en der snubler, at der så trilles ned af rampen og ikke ud over kanten.

4. Ja og nej. Nogen gør, andre gør ikke. Jeg ville ikke lave skillevæg i et hus, men mere bruge hus-typer, hvor der er plads til at komme ud for begge parter.

5. Her ville jeg så vælge et hængekøjehus istedet. Igen, nogen marsvin fanger ideen med køjer, andre gør ikke og kommer heller ikke til det.

6. Du skal lukke træet for fugt. Om du vælger vådrumsmaling eller vinyl er en smagssag. Kanter bør fuges, så der osse her lukkes for fugt. Det er mindre et spørgsmål om lugt, end om at træværket ødelægges.

7. Jeg ville personligt ændre på designet... så du får mere længde på f.ex. bagsiden væk fra døren. Rampe og huse tager RIGTIGT meget plads, mere end du umiddelbart regner med og det giver lidt mere plads til badutspring. Det gør osse at det bliver nemmere at indrette.

Køn er ligemeget, hvis du køber fra en fornuftig opdrætter... der er desværre et par brodne kar udenfor de 2 danske klubber, som man bør holde sig fra. Om man vælger 2 hunner, 2 hanner eller kastrat + hun(ner) er ligegyldigt. Nogen sværger til at bedste sammensætning af hanner er en voksen med en unge. Dog vil jeg personligt mene at det fint kan gå med fx 2 brødre. Der er igennem årene arbejdet meget med dyrenes temperament, og det hjælper bare så meget på de der han-sammensætninger.

• #5   24. maj Helt enig med ovenstående, og så vil jeg lige indskyde, at marsvin gør sig meget bedre på et stort bundareal, end etage og diverse ramper.
    De er ikke klatre/kravle dyr som feks hamstere.

Skal de benytte ramper skal de ofte kunne flades meget ud, og så skridsikkert underlag på.

Tvivler på du får dem til at rende op på den design du har lavet der, og der er vel og mærke ikke meget plads til bevægelse på hver etage når der både kommer huse, skåle og ramper.

Kommentér på:
Kritik af Marsvin bur

x