{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.647 visninger | Oprettet:

Kritik af Marsvin bur {{forumTopicSubject}}

Hej med jer,

Jeg har fundet vej hertil da vores datter længe har ønsket sig et kæledyr. Vi er kommet frem til at vi gerne vil have marsvin.
Så når vi er færdige med sommerferie, eller i slutningen vil vi anskaffe os to stk. Vi glæder os rigtig meget!

Den her tråd handler mest af alt om vores kommende marsvin bur, som bliver hjemmelavet, da vi ikke har plads til et firkantet bur, og samtidigt vil give dem så meget plads som muligt, på den plads vi har til rådighed.

Vi har læst og læst, og ønsker at give dem de bedste kår, samt kæle en masse med dem. I den anledning har jeg nogle "ikke bur relaterede spørgsmål, som stilles sidst i indlægget.

Jeg håber rigtig meget i erfarne gnaver ejere vil svare på vores spørgsmål og evt komme med gode ideer til buret.

Spørgsmål angående indretning af bur
1.
Er en glasplade på 20 cm virkelig nok til at de ikke hopper ud af et åbent bur?

2.
SKAL der være plads til at to voksne marsvin kan gå forbi hinanden på ramperne mellem de to etager?
Hvis ja, er 18 cm nok?
Hvis nej, hvad vil i mene min. bredden til en rampe er?

3.
Bør der være rækværk på ramperne? (højden mellem etagerne er 40cm.

4.
Sover marsvin sammen, og bør der derfor ikke være skillevæg i huset på øverste etage? Eller er det bedst med skillevæg og så et hul i væggen indvendigt, så den ene ik kan blive "fanget" af den anden i huset?

5.
Ville gerne montere en hængekøje, f.eks. foran platformen mellem de to ramper. Hvor langt væk på køjen monteres? Som i går eller "hopper" de op i den?

6.
Har set flere have marsvin i skabe af træ, som er malet. Men har også læst at der ikke må være noget malet hos dem, da de gnaver i det. Kan jeg roligt lave et bur af træ, og male bund og sider, og/eller lakere så ik buret kommer til at lugte dårligt trods rengøring?

7.
Er buret stort nok?
Bundareal er uden ramper og platform: 7868 cm2
Bundareal med ramper og platform: 10192 cm2

Der kommer sikker flere spørgsmål undervejs, men stopper lige her for det ikke bliver for overvældende at svare på. Håber alle vil dele deres erfaringer og viden med os.
På forhånd tak!


Generelle spørgsmål angående marsvin.
1.
Hvordan er der størst chance for at få to stk der har det godt med hinanden, ift. køn osv.

Mange hilsener,
Nicolaj


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kritik af Marsvin bur
  • #1   17. maj 2020

    profilbillede
  • #2   17. maj 2020

    profilbillede
  • #3   17. maj 2020

    profilbillede
  • #4   18. maj 2020 1. glas er pissetungt - vælg plexiglas istedet. Husk at evt. bundstrø tager noget af højden. Mine plexi er nok ca 21 cm, og nej, ingen der springer ud. Marsvin er i bund og grund meget autoritetstro. Jeg kan tilføje at jeg har høhække siddende ved kanten, sådan at sidder der et marsvin i høhækken, kan den stort set træde lige ud i luften og falde ned. Jeg har flere der ynder at sidde/sove/spise oppe i høhækkene - no problem.

    2. Hvis jeg skulle bygge selv, ville jeg nok vælge lidt bredde på rampen... udelukkende hvis der er en der fjoller og så falder ned.

    3. Evt. øverst, sådan at hvis der er en der snubler, at der så trilles ned af rampen og ikke ud over kanten.

    4. Ja og nej. Nogen gør, andre gør ikke. Jeg ville ikke lave skillevæg i et hus, men mere bruge hus-typer, hvor der er plads til at komme ud for begge parter.

    5. Her ville jeg så vælge et hængekøjehus istedet. Igen, nogen marsvin fanger ideen med køjer, andre gør ikke og kommer heller ikke til det.

    6. Du skal lukke træet for fugt. Om du vælger vådrumsmaling eller vinyl er en smagssag. Kanter bør fuges, så der osse her lukkes for fugt. Det er mindre et spørgsmål om lugt, end om at træværket ødelægges.

    7. Jeg ville personligt ændre på designet... så du får mere længde på f.ex. bagsiden væk fra døren. Rampe og huse tager RIGTIGT meget plads, mere end du umiddelbart regner med og det giver lidt mere plads til badutspring. Det gør osse at det bliver nemmere at indrette.

    Køn er ligemeget, hvis du køber fra en fornuftig opdrætter... der er desværre et par brodne kar udenfor de 2 danske klubber, som man bør holde sig fra. Om man vælger 2 hunner, 2 hanner eller kastrat + hun(ner) er ligegyldigt. Nogen sværger til at bedste sammensætning af hanner er en voksen med en unge. Dog vil jeg personligt mene at det fint kan gå med fx 2 brødre. Der er igennem årene arbejdet meget med dyrenes temperament, og det hjælper bare så meget på de der han-sammensætninger.


  • #6   3. jun 2020 Kom lige helt væk fra det her projekt et øjeblik!

    Tusind tak for jeres input, de er meget værdsat. Buret skal stå i hjørnet, så vi må få det bedste ud af den plads der er...

    Her følger et par uddybende spørgsmål til jeres kommentarer, så vores kommende marsvin får det bedst mulige bur.


    "Tvivler på du får dem til at rende op på den design du har lavet"
    Jeg kan lave bundarealet en smule større/mere anvendeligt ved at ændre lidt på formen, så den ik er trekantet. Se billed i min næste post...
    Uanset størrelsen på bundarealet kan jeg jo sagtens lave to etager af dem, det er ikke den vej vi er begrænset på plads.

    Vil meget gerne have nogle flere bud/holdninger her, lidt surt at bygge to etager hvis de ikke kan/vil udnytte pladsen...

    2.1
    Så skal jeg virkelig forstå dette som at et lidt større bundareal, ville være bedre end to etager med samme størrelse bundareal?



    "Hvis jeg skulle bygge selv, ville jeg nok vælge lidt bredde på rampen... udelukkende hvis der er en der fjoller og så falder ned."

    Det vil selvfølgelig kun forværre problemet med at ramper tager plads, men...
    2.2
    Hvis jeg valgte den første type rampe (inde i buret) 18cm bred på tegningen... Hvor meget bredere? 20cm 25cm et sted derimellem?

    Hvis jeg laver den "nye" type rampe, fra det billedet herunder, vil der komme glas eller plexiglas på siden, og de vil ikke kunne falde ud.
    Tænker selv denne løsning afhjælper jeres primære kritik angående bevægelses areal, og at det muligvis er den bedste løsning.
    Der skal "desværre" være plads til at en af børnene kan sidde ved bordet (foran avisholderen i trådnet) og det er derfor super vigtigt at en "ud af buret" rampe bliver så smal som muligt. (Hvis vi overhoved kan få plads til den)

    2.3
    Hvad er jeres bud på en minimuns bredde, hvor to voksne lige kan passere hinanden?


    smiley Så lige et par ekstra spørgsmål:

    2.4
    Hvor højt kan de små kræ hoppe/kravle op?
    Tænker f.eks. hvis man lavede et træhus til dem med flat tag, hvor højt må det så ca. være for at de stadig kan kravle/hoppe op og hænge ud på taget?

    2.5
    Hængekøjehus eller hængekøjeseng? Er det hip som hap, tænker hængekøje huse giver kombinationen af sjov og skjul. Hvor en hængekøje uden hus ikke giver samme tryghed... ok måske tænker jeg lidt for meget over det, men det leder mig til næste spørgsmål!

    2.6
    Hvor højt hænges en hængekøje hus/seng over bunden? (så de kan komme op i den!)
    Hvis køjes hænges i forlængelse af et hustag de allerede kan komme op på, hvor langt væk fra tagets kant skal den ca. hænge?

    2.7
    Vi vil gerne købe unger fra en god privat opdrætter. Hvis i må, vil det være værdsat med anbefalinger gode opdrættere. Hvis ikke må man måske sende private beskeder, hvis dette forum kan det?
    Er det normalt/muligt at besøge en opdrætter og se et kuld unger inden de er klar til et nyt hjem, så vi kan få mulighed for at følge dem fra spæd?!


    Endnu engang tusind tak for jeres hjælp, jeg håber næste tegning bliver en reel arbejdstegning, og vil selvfølgelig benytte denne tråd som en slags journal, og dele billeder osv. som projektet skrider frem.


  • #7   3. jun 2020 Følgende billeder er selvfølgelig blot for at formidle hvad jeg mener, og jeg tegner en ordenlig tegning der skæres plader efter når grundplanen er på plads...

    Her et bud på en anden udformning af bundareal... der er ik rigtig meget mere plads at gøre godt med, og vi har faktisk en "palme" foran buret. Måske den kan give dem lidt tryghed, men den er der ihverfald!

    Den lodrette symboliserer faktisk der hvor palmens stamme står... og vi må finde et kompromis på hvor meget mere den kan flyttes ind mod midten af stue gulvet!


    profilbillede
  • #8   3. jun 2020 Her et rampe "ud af buret" hvis vores nye venner eller kan finde ud af at komme op og ned! smiley


    profilbillede
  • #9   3. jun 2020 Sidder på mobilen, så det bliver lidt gnidder at læse meget tekst.
    Nogen marsvin er glade for at hoppe op på/i ting, og de klarer fint 20ish cm fra stående. Og nogen marsvin hopper så aldrig op på/i ting. Akkurat som nogen marsvin fanger det med ramper, og andre vil hellere dø end gå op/ned af sådan en - der er ingen garantier. Jo stejlere rampe, jo større risiko er der for at de ikke vil benytte den. Mindre stejl rampe tager så bundplads.

    Mht unger, så kig evt på DMKs side, og så tænker jeg at det da nok ikke er umuligt at arrangere et besøg hvis du kontakter opdrætterne.
    https://marsvineklub.dk/category/opdraettere/


  • #10   3. jun 2020 Din ny rampe er da vist ikke så tosset. Og slet ikke hvis der bliver en repos imellem de 2 ramper.

  • #11   29. jul 2020 I første omgang bliver buret kun i et plan. Vil gerne give dem lidt mere plads, så der kommer nok en ekstra etage på, men det bliver så med indvendig rampe.
    Mest af alt fordi jeg godt kan lide min stue sådan nogenlunde som den er.

    Så håber jeg de kan lære at bruge rampen på sigt, når de ik har den fra start... tænker lækre grønsags stykker hele vejen op af rampen kan hjælpe lidt på vej!

    Buret er stort set færdigt, og er lavet af hvad jeg nu kunne finde i storskraldsrummet: Det vil sige:
    1 gammel bordplade, samt plastik fra et skrivebord stoleunderlag.

    Plastikker sidder hele vejen rundt i kanten, og er fuget med varm lim for at slutte tæt.

    Hertil har jeg købt en U-profil i alu, så den bestilte akryl front kan sættes fast og tages af ifb. med rengøring.


  • #12   29. jul 2020 Beklager rodet!

    Burets sider endte med at måle 150x131x85 cm
    Hvilket er 0,55 m2

    Så ik så stort som jeg gerne ville, men mon ikke der kommer en ekstra etage på! =)


    profilbillede
Kommentér på:
Kritik af Marsvin bur

Annonce