{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.724 visninger | Oprettet:

Hvem øre mærker kaniner? {{forumTopicSubject}}

Ja jeg har lige en masse spørgsmål til avl osv.

Hvis man gerne vil avle kaniner med stamtavler, skal forældrene så være udstillet?

Skal man være medlem af en klub?

Hvad koster en stamtavle?

Hvem øremærker ungerne?

Skal man ha et avler navn?

Hvor mange kanin klubber findes der?
Er nogle bedre ind andre?

Er der ikke en side hvor alle kanin udstillingerne i dk kan ses, altsår dato og sted:-)

Kender kun avl og udstilling fra hundeverdenen, men er noget forelsket i hermelin kaniner, og kunne godt tænke mig at kende denne verden meget bedre:-)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvem øre mærker kaniner?
  • #1   18. mar 2012 Lad os tage dem fra en ende af. Det er ganske vidst noget tid siden jeg avlede kaniner, men skulle da mene at reglerne ikke har ændret sig.

    Hvis man gerne vil avle kaniner med stamtavler, skal forældrene så være udstillet?
    SVAR: Du kan IKKE avle kaniner med stamtavle. Ikke hvis man ser bort fra at du selvfølgelig kan lave en hjemmelavet. Kaniner har ikke stamtavle på samme måde som andre dyr. De kan blive registreret, og få noget der minder om en stamtavle, men KUN hvis de er udstillet med over 92 point (mener jeg det er). Unger kan altså ikke få stamtavle. Heller ikke selvom forældrene har været udstillet.

    Skal man være medlem af en klub?
    SVAR: Ja. For at udstille kaniner, og for at købere kan få kaniner fra dig til udstilling, skal du være medlem af DK, som er kaninklubben herhjemme. Du får så et medlemnummer, som du skal øremærke unger med. Øremærkning er en nødvendighed for at kunne udstille. Du kan ikke udstille dyr der ikke er øremærket. Men hvis du ikke vil gå op i udstilling er det dog ikke et krav, men jeg synes personligt man bør melde sig ind, hvis man ønsker at være en seriøs opdrætter.

    Hvad koster en stamtavle?
    SVAR: Som sagt er der ingen stamtavler på kaniner smiley

    Hvem øremærker ungerne?
    SVAR: Det gør du selv. Du kan bestille tatoveringstang, tal og lign. fra benie.dk. De første par gange kan det dog være en god ide at alliere dig med en opdrætter som kender til det, og som kan vise dig hvordan man gør indtil du selv har lært at gøre det.

    Skal man ha et avler navn?
    SVAR: Du skal ikke, men det er jo en god måde for folk at huske dig smiley Kan ikke helt huske reglerne omkring at blive registreret opdrætter på DK, men det kan du jo læse dig frem til på deres hjemmeside:
    www.kaniner.dk

    Hvor mange kanin klubber findes der?
    Er nogle bedre ind andre?
    SVAR: Så vidt jeg ved findes der kun DK som står for ''Danmarks kaninavlerforening''. Men det er nu også en helt god forening.

    Er der ikke en side hvor alle kanin udstillingerne i dk kan ses, altsår dato og sted:-)
    SVAR: Ja, på DK's hjemmeside kan du også se en udstillingskalender:
    www.kaniner.dk

    Held og lykke med det hele smiley



  • #2   18. mar 2012 Hvis man gerne vil avle kaniner med stamtavler, skal forældrene så være udstillet?
    - En kanin får kun en stamtavle, hvis du udstiller den og den blvier registret.
    Men du kan sagtens lave en hjemmelavet en, hvor du skriver den familie ind du kender. Det gør vi til vores hopkaniner i flere generationer.

    Skal man være medlem af en klub?
    - For at du kan udstille og øremærke, så kræver det medlemsskab af DK (Danmarks Kaninavlerforening) og du kan se mere på denne hjemmeside - www.kaniner.dk

    Hvad koster en stamtavle?
    - Kan ikke huske det, men mener ikke den koster noget, men det kræver selvfølgelig at du udstiller din kanin og den blvier registret

    Hvem øremærker ungerne?
    - De fleste avlere tilbyder øremærkning, men ellers blvier man tilknyttet en forening når man blvier meldt ind, og de kan som regel hjælpe med øremærkningen. Vi får en anen avler til det, eller vores dyrlæge

    Skal man ha et avler navn?
    - Nej, det behøver man slet ikke. Vi har et da vi avler til hop og da de starter stævner, så er det rart at vide hvilken kanin der kommer fra hvilken stal. Men hvis du avler til udstilling, så bliver stald og kalde navnet ikke brugt, da man ikke må skrive kaninens navn på bedømmelseskortet

    Hvor mange kanin klubber findes der?
    Er nogle bedre ind andre?
    - Der funder kun DK hvis du ønsker at udstille og avle (med øremærkning)
    Men der er også STAMPE, som er en kælekanin klub som hører under DK, men så får du ikke avler nummer

    Er der ikke en side hvor alle kanin udstillingerne i dk kan ses, altsår dato og sted:-)
    - Når du bliver meldt ind i DK, så modtager du et blad som hedder Tidsskrift for kaninavl, hvor der er en masse artikler og andre spændende ting. Samtidig er der en liste over en masse udstillinger, både i DK men også i andre lande.



  • #3   18. mar 2012 Sabrine N

    Mange tak for at du tog dig tiden til at svare på alle mine spørgsmål.

    Og det kom virklig bag på mig at en kanin ikke har stamtavle, det troede jeg de havde når de også blev øremærket:-)


  • #4   18. mar 2012 Citat fra Sabrine N
    Skal man ha et avler navn?
    SVAR: Du skal ikke, men det er jo en god måde for folk at huske dig smiley Kan ikke helt huske reglerne omkring at blive registreret opdrætter på DK, men det kan du jo læse dig frem til på deres hjemmeside:
    www.kaniner.dk


    Man skal ikke have registret sit stald navn, som man skal ved hunde.
    Så du kan bare finde et stald navn og så bruge det.


  • #5   18. mar 2012 Team Marso: Det var så lidt smiley


  • #7   18. mar 2012 Stald Malega *DK-medlem*

    Hov havde ikke set at du også havde givet et langt og godt svar:-) Mange tak til jer alle:-)


  • #9   13. jan 2013 Ja, hvis kaninen er rene og leve op til kravene for den race

Kommentér på:
Hvem øre mærker kaniner?

Annonce