{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.495 visninger | Oprettet:

Pasteurellosis- Kanin {{forumTopicSubject}}

Pasteurellosis

Nu har jeg været ved at læse en del om Pasteurellosis samt har snakket med en dyrlæge omkring sygdommen, som gad slå op i en masse bøger så vi kunne læse mere om det.

Det er så her jeg godt kunne tænke mig at høre kaninejere, hvad gør sygdommen så slem at nogle vælger at aflive dyr med sygdommen i udbrud, sætte dyr i karantæne i flere måneder m.v.?

Sådan som jeg har forstået det og kunne læse mig frem til, var det noget med 90% af dyrene i et konventionelt kaninhold har pasteurellosis liggende latent i sig, som så kan bryde ud ved stress – flytning, temperaturskift, parring, fødsel m.v.

Et udbrud kan slåes ned via behandling med antibiotika og man bør så isolere dyr med sygdommen i udbrud, samt desinficere bure m.v. for at mindske risikoen for udbrud ved andre dyr, da det at have et dyr med sygdommen i udbrud kan gøre så andre dyr i stalden også får det i udbrud.

Hvis man venter for længe med at behandle et udbrud kan det dog føre flere symptomer med sig og i sidste ende kan dyret få blodbetændelse og pludselig falde om og dø, så det er med at behandle hurtigt.

Er dette korrekt forstået om sygdommen?

Man bør også holde karantæne i et stykke tid efter dyret med sygdommen i udbrud, er rask – men dyret vil selvfølgelig ligesom de andre dyr, altid have sygdommen liggende latent i sig og måske dette dyr så blot har nemmere ved at stresse og få sygdommen til at blusse op.

Man KAN teste alle dyr i ens bestand for at se om de bærer smitten, men formålet virker lidt nyttesløst hvis man antager at i hvert fald 90% af ens bestand har det og man alligevel ikke behandler det før det er i udbrud.

Umiddelbart tænker jeg jo så, at sygdommen minder mig i ”opførsel” om noget marsvin kan få – sellnick/skab.
- Begge dele ligger latent i dyret og kommer i udbrud ved stress, man isolerer syge dyr og behandler dem hurtigst muligt, behandles det ikke i tide fører det til døden for dyret. Behandler man det, så holder man karantæne noget tid og venter på at dyret er rask, og så er der ellers ikke så meget mere i det.
(Nogen behandler hele bestanden, både dem med og uden udbrud)

Dette skal ikke forståes som at jeg ikke tager sygdommene seriøst, de skal selvfølgelig behandles og sygdommen skal slåes ned og man skal undgå at smitte andres bestande m.v.

Men det virker til at pasteurellosis – også kaldet snue? – virker som noget alle kaninejere frygter, - hvorfor? Altså, selvfølgelig frygter vi alle sygdom i vores bestand uanset dyreart! Det er der da ingen af os som vil ha’, men vi kan vel ikke altid se os fri fra at uheldet er ude?

Hvad er det der gør lige pasteurellosis til noget ekstra slemt?
- At man skal døje med isolering, desinficering og behandling?
- At behandling af dyr i en stor bestand kan være omkostningsfuld?
- Er sygdommen svær at få slået ned når man har et udbrud?
- Er den svær at opdage før det er for sent?
- Er den sværere at slå ned hvis dyrene står udenfor, i forhold til indenfor? Eller omvendt?

Jeg ved det er mange spørgsmål, men nu blev jeg lige nysgerrig på emnet fordi jeg læste et indlæg om det og hvor alle virkede til nærmest at frygte den her sygdom og det lyder som noget af det værste man kan få i sin bestand-agtigt, - derfor jeg godt ville læse mere om sygdommen og vide mere om den, hvordan man tager sine forholdsregler, hvad man skal gøre hvis uheldet er ude m.v.

Håber nogle er lidt klogere på emnet og kan oplyse mig lidt om det, og evt. kan svare mig på om min sammenligning mellem marsvineskab og pasteurellosis holder stik.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pasteurellosis- Kanin
  • #1   15. mar 2012 Pokkers, jeg glemte art i overskriften - UNDSKYLD!

  • #2   15. mar 2012 Hvilken behandling fik dyrene, og hvilke symptomer havde de på det tidspunkt?

    Hvor lang tid gik der før den 3. fik det igen, og hvad skete der så med den?

    Hvor lang tid holdt du karantæne?

    Undskyld alle spørgsmålene, men vil gerne blive lidt klogere på emnet, - alt det her med kaniner er meget nyt, så er lige med at få hørt så mange erfaringer m.v. som muligt smiley


Kommentér på:
Pasteurellosis- Kanin

Annonce