{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
810 visninger | Oprettet:

> Simse <
> Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125

Reder man et foderdyr ved at købe det? {{forumTopicSubject}}

<b>Reder man et foderdyr ved at købe det? </b>

Dyret var måske avlet til at være et foderdyr, og den lider ikke, så længe den bliver aflivet inden fodring.
Desuden får slangen jo bare et andet dyr at spise end det man lige har "redet" (købt). Så hvad er meningen ved at købe et foderdyr, hvor man ikke kender fortiden, frem for et dyr fra en god opdrætter?
Tænker/tænkte I overhovedet over at slangen bare får en anden gnaver til frokost, og at sælgeren kun sælger dyret fordi personen lige har tjent det dobbelt af hvad han/hun gav for den? (eller i hvert fald det første i sætningen)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Reder man et foderdyr ved at købe det?
  • #1   7. mar 2012 Jeg køber ikke foderdyr.. Jeg redder jo ligefrem ikke et dyr, - Slangen får jo bare en anden hjælpeløs gnaver.. (eller kanin). Jeg kan finde på at købe formidlingsdyr men det er vel noget andet.. Men nej - Jeg køber ikke foderdyr..

• #2   7. mar 2012 Haha Maja! smiley

• #3   7. mar 2012 reder du et dyr fordi du ikke køber en pakke bøffer? nej, der er bare en anden der køber dem.

• #4   7. mar 2012 Hej Simse .. Nej du redder måske lige dét individuelle dyr, men slangen (eller hvad det ellers er) er jo ikke født med arme og ben, og skal jo også spise. og der bliver jo nok fundet et andet dyr. Forstår godt mange synes det er synd for dyrene, men det er nu naturens gang. Livets cyklus smiley

• #5   7. mar 2012 Logisk set må svaret på spørgsmålet jo være JA.

Spørgsmålet lyder ''Redder man et foderdyr ved at købe det''.
    Det er meget enkelt. Hvis du køber dyret - med henblik på IKKE at bruge det til foder selvfølgelig - så redder du dét dyr.

Desværre er tingene ikke bare altid så sorte og hvide som man gerne ville have det til at være. Jeg tager selv marsvin ind som ikke har haft det godt af den ene eller anden grund, og giver dem en chance for at finde et nyt hjem når jeg har tiden og pladsen til det, men jeg vælger nøje ud hvornår jeg gør det.
    Eks. tager jeg ikke imod dyr fra folk som har i sinde at købe en anden art eller race, da et køb fra en sådan person bare ville give personen plads til at få nye dyr de så heller ikke kan tage vare på.

Jeg lever dog efter mottoet at ''du kan ikke gøre en forskel for alle dyr i verden. Men du kan gøre en forskel for dét ene dyr'', og det er så det jeg forsøger at gøre når jeg føler at jeg har mulighed for det.

• #6   7. mar 2012 Jeg synes det er vanvittigt irriterende, når folk "redder" dyr fra den type situationer.

Det dummeste jeg har hørt, var en der havde afleveret en chinchillaunge til en pelsfarm, for at den kunne gå med en hun der, frem for at blive håndopmadet, hvorefter vedkommende fik "reddet" den fra pelsfarmen.

I bund og grund er der jo ingen anden grund til at være her, end at formere sig og føre slægten videre. For at det kan lade sig gøre, er der nogle dyr der behøver at spise kød.
    Jeg begriber ikke hvordan man kan retfærdiggøre, at en mus må leve, men en slange skal dø, fordi det er "ondt" at spise kød?
    Det er jo bare dumt.

• #7   7. mar 2012 Pia N: Jeg er enig i at det ikke kan betale sig at redde dyr i den situation som bliver beskrevet i ovenstående, men jeg må indrømme at jeg ikke forstår at det ligefrem kan irretere dig at der er nogen som gør det. Det må vel være deres egen sag, og kommer jo på ingen måde til at have indflydelse på dig.

Min holdning er at det ikke kan betale sig at redde disse dyr, fordi der bare kommer et nyt til. Vil dog også understrege at de fleste dyr som bliver brugt til foderdyr er avlet med henblik på dette, og der derfor ikke er lagt vægt på temperament og lign. som der er ved en kæledyrsopdrætter.

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
    #8   7. mar 2012 Undskylder for stavefejlen. smiley

• #9   7. mar 2012 Sabrine N:
    Hvorfor skal jeg bare være ligeglad, når de dyr der er blevet "reddet" bliver sat til salg? Jeg er da i min gode ret til at være irriteret over det.

OASA, der påstår at være en dyreværnsforening, har også præsteret at "redde" kaniner fra at ende som foderdyr.
    Det irriterer mig i den grad, at en organisation der skal hjælpe dyr, går ud og "redder" dyr, der tilsyneladende har det ganske udemærket, men er opdrættet med det formål at blive spist.
    Det var da bedre, at man brugte kræfterne på noget andet.

Og så irritere det mig også vanvittigt meget, at dem der proklamere at de har "reddet" et dyr, ofte også er gode til at klantre alle der holder krybdyr eller andre dyr der skal fodres med andre dyr, for at være dyrplagerer.

Mange der opdrætter foderdyr, har kæledyr på sidelinjen, og mange foderdyr kan snildt bruges som kæledyr, da de ikke bare for lov at passe sig selv, men bliver tilset, og er mulige at komme i nærheden af.
    Det er jo også uholdbart at opdrætte foderdyr, hvis man bliver bidt så snart man stikker hånden ned til dem.

• #10   7. mar 2012 Pia N: Ja bevares. Hvis det virkelig irretere dig så er det jo bare sådan det er. Jeg kan personligt ikke blive irreteret over at der er nogen som får en god følelse af at redde disse dyr. Det er jo dem der tager ansvaret for det også hvis det ikke bliver solgt, og der er jo ikke nogen som tvinger mig til at købe dyrene fra dem, bare fordi de sætter dem til salg.

At krybdyrejere bliver set som værende dyreplagere, har jeg nu ikke selv hørt, og kunne kun forestille mig at det er små børn og mennesker der ikke er helt ved deres fulde fem, som gør sådan.

Jeg er godt klar over at foderdyr ikke = aggresive dyr, jeg siger bare at det ikke er temperamentet der vægtes højst, med derimod ting som eksempelvis sundhed og størrelse.

• #11   7. mar 2012 Nu sidder jeg så i en situation, hvor jeg ser de dyr det går ud over, hver gang båtnakker "redder" dyr, det er så bare fra pelsfarme.
    Jeg ser både hvad der sker ved dem der køber dyr, uden at vide hvad det er de køber, men tror de gør en god gerning, og jeg ser dem det går ud over, som ikke har fortjent deres dårlige ry.

• #12   7. mar 2012 Synes ikke at det er helt retfærdigt at skære alle mennesker over en kam og kalde folk for båtnakke, fordi de ønsker at gøre noget ud fra deres egen overbevisning omkring hvad der er en god gerning.
    Jeg har ingen ide omkring hvordan det foregår på sådanne pelsfarme som du snakker om, men må indrømme at jeg da også har mødt nogle krybdyrejere som ikke altid har helt rent mel i posen. Som eks. køber dyr uden at informere omkring at de har tænkt sig udelukkende at bruge dem som en snack til deres ''kæledyr''.

Nu har jeg tilfældigvis også en god ven som har slanger som ''kæledyr'', og han køber udelukkende dyr som bliver annonceret som foderdyr, så jeg holder med dig i at det ikke er ALLE krybdyrejere der er sådan.

• #13   7. mar 2012 Sabrine : Nu laver jeg en del til både foder og kæl, og kender mange der laver foderdyr og temperament er noget de alle går op i da de skal kunne tage unger osv. uden at blive bidt-dyrene bliver flyttet rundt på til tider og skal kunne passe ind i en ny gruppe når det er nødvendigt..
    Mine foderrotter er nøjagtigt ligeså gode kæledyr som dem jeg opdrætter til kæl..

Og jeg må da indrømme at jeg før har hentet "aflagte" dyr som folk gav væk, og har da ikke sagt hvad de skulle bruges til..
    Men som jeg ser det : folk gav dem væk og så virker det for mig som om de også er lidt ligeglade med dyrene..

Vil folk ikke have deres dyr bruges til foder så må de jo skrive det i ann..
    Nu er der jo så også himmelhøje priser på eks. kælerotter-200 kr kan de jo godt koste og dem er der sgu ingen der fodrer med:)

• #14   7. mar 2012 Thomas N: Det er jeg så ikke enig i. At dyrene bliver givet væk gratis, er ikke ensbetydende med at folk er ligeglade om de bliver brugt til foderdyr eller ej og du må meget have mig undskyldt men jeg syntes faktisk at det er frækt at tage dyrene uden at informere tidligere ejer om hvad du har tænkt dig. Det er ifølge min mening ikke deres ansvar at skrive det i deres annonce. Derimod havde de nok skrevet HVIS DET VAR foderdyr. Så nej. Jeg synes ikke det er i orden, og jeg må indrømme at jeg synes det er respektløst overfor de tidligere ejere.

Hvad angår om foderdyr bliver opdrættet med vægt på temperament eller ej, så nej jeg har aldrig opdrættet foderdyr, men der må jo være en forskel på kæledyr og foderdyr, ellers er der jo ikke rigtig nogen mening i at dele dem op i 2 kategorier.

• #15   7. mar 2012 Det må være op til dem at spørge om hvad de skal bruges til og ikke mit problem at skulle informere dem..
    Hvis folk ikke engang spørger hvor er deres intr. for dyret så ?
    Jeg skal på ingen måde stå til ansvar overfor nogen mht hvad jeg bruger dyret til når de ikke gider bruger de få ord på at spørge om det er til foder..
    De par gange der så er nogen der har spurgt om det er til foder har jeg været ærlig og stadig fået dyrene med...
    Skrive når "det er til foder" er ikke nødvendigt-se bare på prisen og så er den ged barberet..

Så vil folk ikke sælge deres dyr til foder er det op til dem at skrive det og ikke mit problem..Så vil jeg jo bare gå videre til næste ann....
    Foder og kæl er jo nøjagtigt samme dyr : forskellen ligger i håndtering og ikke meget andet..Så længe det er gode sunde linier dyrene stammer fra er forskellen så lille du ikke opdager det hvis du gider bruge bare lidt tid på at håndtere dem fra start:)

• #16   7. mar 2012 Thomas N: Hvis ikke folk skriver i deres annonce at det er til foderdyr, er det jo ikke sikkert at de overhovedet har det med i tankerne at det kunne være grunden til at du henvender dig DERFOR mener jeg at det netop bør være dit ansvar at informere så længe du henvender dig på en annonce der ikke allerede skriver at dyrene sælges til foderdyr. Jeg har f.eks. en lille kusine, som ikke var klar over at marsvin også kunne bruges til foderdyr, i sådan et tilfælde ville du så bare udnytte at de ikke længere kan have dyret og fodre det til dine egne krybdyr. Det synes jeg bare ikke er okay, og ikke om nogen kan få mig på en anden mening. Så kan du så mene at det ikke er dit problem, men det bliver vi øjensynligt aldrig enige om.

Jeg slutter her. Håber alle har en fortsat god aften.

• #17   8. mar 2012 Jeg giver Thomas N fuldstændig ret!

Er man interesseret i at vide, hvor ens dyr kommer hen og hvad de skal bruges til, er det sælgers mindste pligt at forhøre sig om det.
    Det er ikke købers.

Jeg spørger altid ind ved nye købere omkring deres rottehold osv, så jeg ved hvor mit dyr kan forvente at havne.

• #18   8. mar 2012 Følger lige med...

• #19   8. mar 2012 Hjemme hos mig har det været sådan, at jeg har interesseret mig for kaniner og gnavere siden jeg var lille, og min bror har interesseret sig for slanger og andre krybdyr siden han var lille. Han fodrer sine krybdyr med døde dyr som har været brugt til forsøg (om kræft og lign) som alligevel bare skal smides ud. Vi synes begge at det er synd at de bare skal gå til spilde, og har haft en ligegyldig død.
    Jeg går selv meget op i at mine kaniner har et ordenligt temperament, og at mine hunner ikke bliver syge i bolden hver gang de kommer i brunst. Det er især vigtigt for mig, at hannerne ikke er noget der kunne minde om at være hormonforstyrede, og at man rent faktisk kan få et forhold til dem.
    Jeg vil ikke bruge hormonforstyrede dyr i min avl, jeg vil ikke have dem siddende og jeg vil ikke sende Sorteper videre - så de går direkte til slangerne.
    Men jeg vil ALDRIG fodre med en sød og rask kanin!!
    Af og til får min bror kaniner og marsvin fra forskellige dyrehandlere, som ikke har kunne sælge deres dyr, og nu gives de væk som foder. Og her redder jeg dem (uden brug af " i redder) fordi jeg synes at det er forkert, og jeg synes at de fortjener en chance. Jeg sorterer i dem, og bruger de aggresive eller dem som jeg ikke vil mene har en chance for at komme til at fungere, fordi de er taget fra deres mor da de var 3 uger gamle. Herefter sætter jeg dem til salg, og finder en sød og dejlig familie til dem.
    Jeg synes ikke at det kan være rigtigt at man kun fortjener at leve, hvis man ser nuttet ud, der er sgu forskel på at blive slået ihjel og brugt til foder og på at blive fanget og spist ude i naturen, hvor dyrene faktisk har en chance for at løbe væk. DET er naturens gang - og ikke andet.

• #20   8. mar 2012 Hvorfor overhovedet give dyr væk gratis?
    Hvis man tilmed slet ikke spørger ind til hvordan dyrene skal gå, så kan man da på ingen måde påstå, at folk er interesserede i de dyr de giver fra sig.

Jeg ville 100 gange hellere give et dyr jeg ikke kunne komme af med, gratis væk som foderdyr, end jeg ville give det gratis til en tilfældig person, der måske har interessen for dyret, måske ikke.
    Som foderdyr ved jeg da hvad der sker med dyret. (Det er nu også meget let for mig at proklamere... Chinchillaer egner sig ikke som foderdyr, pga. de lille mængde kød i forhold til den store mængde pels.

Kommentér på:
Reder man et foderdyr ved at købe det?

Annonce