{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.472 visninger | Oprettet:

Marsvin med et koldt og stivt bagben {{forumTopicSubject}}

Hvad kan det være når et marsvin (på ca 3 - 4 år) har stive bagben? Den ene er mere stivt end det andet og det er også koldere end det andet. Marsvinet virker slet ikke generet af det på noget måde ej heller øm.
Hun leger, snakker og spiser som normalt.

Hun er et jeg købte af medlidenhed på et marked hvor hun var meget for tynd og gik med en masse kaniner som heller ikke så for godt ud, men kunne jo ikke redde dem alle....

Kan det evt være gigt pga træk? Hun har altid "knurret" en del i hendes vejrtrækning også, kender dog en avler der siger det ikke har noget at sige (hun har også en der gør det). Det er dog blevet en smule bedre i den tid jeg har haft hende.

De får rigtig parsvinefoder med c vitamin i og masser af hø og grønt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin med et koldt og stivt bagben
  • #1   9. feb 2012 Vil lige tilføje at stivheden fortager sig lidt hvis jeg motionere benet lidt

  • #2   9. feb 2012 Det er nok en af de ting du bør spørge dyrlægen om.

  • #3   9. feb 2012 Jeg ville tage forbi dyrlægen. det er i hvertfald ikke normalt, og det kan være flere forskellige ting. Så jeg ville tage forbi dyrlægen

  • #4   9. feb 2012 og du har ikke haft den til dyrlæge fordi???

    det første jeg tænkte var c vitamin mangel, det rammer jo ofte bagpartiet...og jeg har aldrig hørt at det er normalt at nogle "knurrer" i vejrtrækningen...

    jeg ville få fat på dyrlægen når du har mulighed for det i morgen


  • #5   9. feb 2012 Har ikke haft den til dyrlæge fordi den ikke virker til at lide under det. Lider den under det bliver den aflivet.

    Den har fået foder med c vitamin i i det 1,5 år jeg har haft den og får masser af grønt med det i også så er ret sikker på at det ikke er det.

    Hun trækker vejret fint og stoler på hende avleren jeg kender som har en der også "knurrer".

    Som sagt virker hun glad og smertefri.


  • #6   9. feb 2012 Det grundlæggende problem i din udtalelse er at marsvin er byttedyr, og derfor går til heftige yderligheder for at IKKE vise svaghedstegn.
    Du kan derfor ikke endegyldigt konkludere at hun ikke har smerter.

    Sorry, men hvis det var min gris - så kom den en tur til dr. dyr.


  • #7   9. feb 2012 Ved skam godt det er et byttedyr, men er nu ret sikker på den ikke lider under det. Det kan vel også bare være dårlig blodtilførsel når det er koldt?

    Og så at det bliver bedre når det bliver bevæget.


  • #8   9. feb 2012 Det er ikke normalt for marsvin at få dårlig blodtilførsel bare fordi det er koldt.
    Jeg synes seriøst du skal kontakte en dyrlæge.
    Det er muligt, du har købt den af medlidenhed på et marked. Men hvis du ikke engang vil tage den til dyrlæge når der er noget galt med den, så er det jo ikke ligefrem fordi den er kommet et bedre sted hen, bare fordi du har købt den, så burde du måske bare have ladet den blive hos kaninerne, hvis du ikke engang ønsker at tage ansvar for den efter du har købt den.


  • #9   9. feb 2012 I øvrigt bør marsvin slet ikke have det koldt, de skal have minimum 10 grader der hvor de er, døgnet rundt.

  • #10   9. feb 2012 nu bliver jeg så lidt undrende.. hvorfor spørger du, hvis du alligevel vælger at gøre som du selv er overbevist om?
    Så er det jo ret omsonst at overhovedet spørge folk i det hele taget...

    Men du kan jo f.ex. overveje begrebet gigt... som godt kunne gå til de symptomer... så er jeg ret sikker på at ingen gigtrampe vil påstå at de ikke er plagede af.
    Få dog tjekket kræet ved en dyrlæge. Har du ret i at den ikke er plaget, jamen så er pengene godt givet ud - tager du derimod fejl, så er det der at man skal være glad for at man valgte at gøre noget.


  • #12   9. feb 2012 Tag en tur til dyrlægen.

    Som Sweet Leafs skriver så er marsvin (generelt byttedyr) eksperter i at skjule smerter fordi de ved at hvis de viser de er svage, så kan et rovdyr nemt udvælge dem som et let bytte.

    Du kan overhovedet ikke 100% vide at den ikke har smerter. De kan opfører sig som normalt, men stadig have smerter. Jeg har fx lige fået et marsvin aflivet grunden dårlige kindtænder. Den viste INGEN ting på smerte eller noget der generede den. - hvis ikke jeg havde kigget den i munden så havde jeg intet ant om det.

    Og hvis det er noget som let kan behandles så lad da vær med at aflive det. Du vil måske også gerne sendes til Holland til aktiv dødshjælp hvis du fik ondt i benet? I stedet for at blive kureret? smiley

    Igen synes jeg du skal tage til dyrlæge. Og hvis den kan reddes så red den.


  • #13   9. feb 2012 Hvis den nemt kan reddes så red den*

  • #14   12. feb 2012 I øvrigt enig med Cecilia V. Hvis man ser dyr, der går under dårlige forhold, så skal man IKKE betale penge for det, for så støtter man jo netop sælgeren I at de kan tjene penge på ikke at behandle dyrene ordentligt. Det er bedre at fortælle sælgeren, at man ganske enkelt nægter at betale penge for dyr, der går under så dårlige forhold. Det lærer de forhåbentligt mere af.

  • #15   12. feb 2012 gad vide om den kom til dyrlæge,,,,? Det vil jeg sørme håbe for dyrets skyld..

Kommentér på:
Marsvin med et koldt og stivt bagben

Annonce