{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  gnavergræs
  • #1   3. jan 2012 Jeg følger lige med hvis det iorden smiley

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
    #2   3. jan 2012 Det tror jeg næppe.

Det er da billigere og hurtigere at gå udenfor og plukke lidt græs. smiley

• #3   4. jan 2012 Villle selv holde mig til at plukke mælkebøtteblade, og stille dem på græs om sommeren.

• #4   4. jan 2012 tja man er jo sikker på, at det ikke er fyldt med rester fra bilos, hunde ikke har tisset på det, ikke har loppeæg på sig osv osv...
    og bor man i en lejlighed inde midt i byen kan det være næsten umuligt at skaffe rent græs - og så er det jo et fint supplement, til løbegården smiley

mange vil jo sikkert også nyde, selv at gå og "græsse" frisk græs, frem for bare at få stukket noget afplukket ind i buret :o)

• #5   4. jan 2012 Tvivler på det er specielt bedre end almindeligt græs, men det er nok et fint alternativ for folk der ikke har mulighed for at plukke græs til dyrene, eller sætte dem på græs - som f.eks. folk i lejlighed i en midtby..
    - altså bortset fra folk som mig der har 45+ marsvin, som skal gro en hel græsplæne for at have nok smiley

• #6   4. jan 2012 Pia B - Jeg tror nu ikke folk kommer til at gå tur i ens have med deres hunde?? smiley

• #7   4. jan 2012 Hende med de bedste marsvin ! - Det kommer jo an på om det er ens egen græsplæne, eller man plukker sit græs/grønt et offentligt sted. smiley

• #8   4. jan 2012 Hold da op. Det skulle man have fundet på.. Det er der sikkert penge i. smiley
    Jeg ville nok tage i det lokale havecenter/møller og købe noget alm. fold græs og så i vindueskarmen/altankassen, tror det er billigere. Det er smart nok, vis det er fordi man ikke har adgang til en have eller et grønt område.

• #9   4. jan 2012 gnavergræs er af hvad jeg lige kan se spiret korn og ikke rigtig græs smiley

• #10   4. jan 2012 ellers kan kattegræs også bruges. det er ganske normal græs. bare i potter/pakker, så man selv kan spire det smiley

• #11   4. jan 2012 Kattegræs er også "bare" spiret hvedekerne og ikke rigtig græs

• #12   4. jan 2012 okay? det mente jeg ikke. det skal jeg lige have undersøgt smiley

• #13   4. jan 2012 Alm. græs er slet ikke så store som hvedekerner er, og har heller ikke så brede blade smiley

• #14   4. jan 2012 JEg ved ikke, det Sej-græs vi har i haven har dæleme nogle brede blade smiley og dyrene er vilde med det. selvom vi nu nok vil forsøge at fjerne det fra haven, da det generer naboen, og det gør det svært at have toppen af buret ude med dem i. smiley

• #15   4. jan 2012 De har det ikke fra starten af smiley kattegræs er jo bare baby-planter smiley

• #16   5. jan 2012 Kattegræs / gnavergræs eller hvad man ellers kalder barnet, er en glimrende erstatning for frisk græs her om vinteren. Det er spiret korn, altså stadig en græsart – og dermed sundt og naturligt for marsvinene.

Spiret hvede, som oftest er det som gemmer sig bag det kattegræs, man køber, er temmelig proteinrigt. Men så længe man ikke giver sine marsvin et halvt kilo om dagen, så er der absolut ingen problemer med det. Mine marsvin spiser lynhurtigt sådan en potte kattegræs fra Kvickly til en ti’er – og det vokser op igen hvis man stiller det i en vindueskarm med lys.

Den bedste kvalitet kan man få hvis man selv køber kernerne, fx hvede eller havre – og det er også langt billigere at så det selv. Sidste vinter købte jeg biodynamisk hvede (hel hvede) – og et par uger efter var der lækkert græs til mutterne, men projektet gik lidt i vasken fordi jeg ikke havde tiden til at passe det ordentligt. Tror jeg kom til at vande det for meget.

Bambus er i øvrigt også en ideel erstatning for græs her om vinteren.

Det absolut største foderplante hit i Tyskland gennem flere år, Golliwoog, er desværre ikke nået til Danmark. Ellers en supersund potteplante som er vellidt af alle gnavere, kaniner, fugle, reptiler osv. Den sælges på Zooplus, men det ser ikke ud til at den leveres til Danmark (kan formentlig ikke klare 4-5 dages transport i en papkasse):
    http://www.zooplus.de/shop/nager_kleintiere/futter_ergaenzung/futterpflanzen/jr_farm/217885

• #17   5. jan 2012 hvor meget må to mutter få om dagen af det der katte/gnavergræs
    Jeg bor i indre kbh hvor det er umuligt at få noget sundt græs, så jeg vil da lige prøve nogen alternativer smiley

• #18   6. jan 2012 Ganjo: Det bestemmer din pengepung smiley

I princippet må de få så meget de kan spise – blot de lige vænnes til det med små portioner de første dage (en grundregel med alt nyt grønt, man introducerer).
    Hvis du køber sådan en potte med græs i fx Kvickly (hedder "Græs til dyr" og står som regel på køl ved grøntsagerne), så kan du starte med at give dem 1/3 den første dag, 1/3 den næste dag og resten den tredje dag. Når de først har vænnet sig til græsset, kan du sagtens sætte en hel potte ned i buret som de kan gå og spise af. Det gør jeg selv. Og de kan også sagtens spise 2 eller 3 potter græs om dagen.

Hvis du vil så græsset selv, så tager det vel 10-14 dage før der er højt nok græs, og det bliver spist meget hurtigt. Så det kan være en god idé at have flere spirekasser stående, så der hele tiden er frisk græs.

Hvis man er meget ambitiøs kan man også fremstille en hel græsmåtte, som denne her hjemmeside viser: http://www.sifle.de/Gras_Arena.htm
    Men tager altså 4 uger fra frøene er sået til græsset kan serveres.

Kommentér på:
gnavergræs

Annonce