{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.322 visninger | Oprettet:

2 marsvin, brødre {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen
Er HELT ny og grøn her på galleriet, men kaster mig ud i det smiley
Jeg har, siden barndommen, haft marsvin ad flere omgange, og også her i voksenlivet efter børnene er kommet til (på nu 17, 13 og knapt 12 år).
P.t. står vi uden marsvin, men SAVNER disse hyggelige små væsener med deres finurligheder og (ikke mindst) lyde! Og nu kommer jeg til det:
Vi har fået tilbudt 2 hanmarsvin, pga. allergi i nuværende familie. De er kastreret og er blevet passet efter alle kunstens regler og er deraf 100% tamme, men(!) de kan IKKE enes! De er fra samme kuld og har aldrig været fra hinanden, og jeg tænker, det måske netop er problemet - at de har samme alder?
Nuværende ejer har dem gående i samme bur, men adskilt med en opdeling på midten med alm. trådnet, så de stadig kan have den sociale kontakt, og efter sigende fungerer det fint. Når de løber frit i køkkenet, er de ok til at komme til rette, der skal dog hele tiden være "et vågent øje" på dem - men det skal der jo under alle omstændigheder under frit løb smiley Til gengæld er det gået helt galt, hvis de har været ude i haven uden opdeling.
De er nu lidt over 1 år gamle, og jeg kan godt regne ud, at de jo nok aldrig kommer til at kunne enes, og jeg vil derfor gerne høre jeres tanker, bl.a. mht. bur - men også om vi helt skal lade være og i stedet kigge efter et helt andet par.
Hvis vi skal overtage dem, havde jeg tænkt enten at få fat i et noget større bur (lige nu er deres bur omkring 120 x 60 cm, men altså delt på midten), så de stadig har ok plads trods en opdeling, eller også vil jeg høre jer, om det vil være ok, hvis de har hver deres bur, der står op mod hinanden? Med sidste løsningsmodel er jeg bare bange for, at jeg fratager dem den sidste rest af socialt samvær.
De vil også komme ud på frit løb i køkkenet hos os, som de er vant til nu, men der vil dog være ca. et par dage om ugen, hvor det ikke lader sig gøre pga. travlhed af forskellig art i familien.
Jeg takker på forhånd for alle råd, der måtte komme! Og UNDSKYLD den mega-lange besked! smiley
Kh. Majbritt smiley


Kommentarer på:  2 marsvin, brødre
  • #1   22. okt 2019 Marsvin skal gå 2 og 2 som minimum. At der er en deling i buret gør at de går alene. Det er ikke samvær når der er en opdeling. Hvis du køber dem så ville jeg foreslå en hanbaby til dem hver og så 2 bure selvfølgelig. Men det kommer også an på hvad der menes med at de ikke kan sammen? Slås de så de bløder, så skal de ikke bo sammen. Og da de allerede lever opdelt så ville jeg ikke tage chancen med at lade dem gå i samme bur. Brødre kan sagtens leve sammen uden problemer, men de kan også have problemer. Men igen det kan ske med alle aldre og køn. Ellers køb den ene og køb en baby til ham. Håber at det gav mening smiley

  • #2   23. okt 2019 Som fodnote, så ændrer en kastration ikke på om hanner kan enes - man kastrerer udelukkende for at de så ikke kan formere sig og dermed gå med hunnerne (1 kastrat pr hun-flok).

    Så i min optik, der skal der to bure til og en hun til hver.
    Hvis vi skal snakke plads til hanner der absolut ikke fordrager hinanden, så er vi nok oppe i rææææætti meget plads, fordi de skal have hvert deres solide stykke territorie hvor de ikke behøver at nogensinde mødes.

    Men super ærgerligt når det ender sådan... jeg er godt nok glad for mine milde hanner som kan gå sammen, osse efter at de har været adskilt på en udstilling.


  • #3   24. okt 2019 1000 tak for jeres svar - som giver rigtig god mening! smiley

    Uha, der tænkes, så det knager! Jeg kender nemlig vedkommende, der skal af med dem og ved derfor også, hvor kede af det hele familien er over situationen med allergi.
    Jeg har ikke selv set marsvinene slås, men kun fået fortalt, hvordan de (nu for lang tid siden - sikkert tilbage til tiden, hvor de blev kønsmodne, gætter jeg på) lavede et ordentligt rabalder i buret, hvorved man så med det samme valgte løsningen med et trådnet tværs igennem.
    Jeg har jo så også fået at vide, at de kan sidde henne ved køleskabet, side om side, og tigge mad, uden at slås - her er de bare enormt nysgerrige efter, om nu sidemanden får en anelse mere, eller noget mere lækkert, end hvad den første har fået! smiley

    Nu kan jeg ikke lade være med at tænke på, om det er muligt, at det egentlig bunder i, at de har for lidt plads? Jeg kan ikke umiddelbart huske, om de har hver deres hus ... jeg tror det faktisk ikke. Derudover har jeg målt efter, hvad jeg TROEDE, de havde af plads, og når jeg tegner målet på 120 x 60 cm op på et stykke pap og derefter klipper det ud som illustration, så er jeg faktisk næsten sikker på, at buret nok snarere er 100 x 50 cm.
    Jeg kan simpelthen ikke lade være med at tænke på, om der er chance for en løsning på problemet ved slet og ret at give dem mere plads? Når det nu går fint nok, når de løber frit rundt i køkkenet.
    Og episoden med at være gnavne på hinanden udenfor på græsplænen kan måske hænge sammen med, at man blot har taget overdelen af buret som løbegård ... og så er vi henne ved det med for lidt plads igen.

    Jeg har kig på et bur, der har en længde på 162 cm - allerhelst ville jeg gerne have et af de bure, jeg har set, folk selv laver med front af plexiglas. Jeg er fuldstændig VILD med de bure! smiley smiley

    Igen: Mange tak for jeres tilbagemeldinger! smiley

    P.s.: Jeg skal lige høre: Julia S, du anbefaler at anskaffe en babyhan som makker til dem hver, men Sweet Leaf, du siger en hun til dem hver ... hvis det viser sig, at det ikke kan løses med mere plads, men løsningen er 2 bure og 2 nye "roomies", hvad er så bedst - hunner eller hanner?

    Ej, se nu der - IGEN en laaaaaang besked fra mig!! smiley


  • #4   24. okt 2019 Hunner er jo kun og kun hvis de skal skilles og du vælger kastration. Hunner og fertile hanner, det åbner en heeeeeeeel masse andre potentielle problemer, som jeg ikke tænker at du er interesseret i.

    Personligt er jeg glad for kastrater i mine hungrupper, det giver en helt anden form for samspil - omend 'bøssepar' osse fungerer.

    Så HVIS det ender med at plads ikke er løsningen, så kan du vælge mellem en hanunge til hver - eller hvis det bliver kastration 1-2 hunner til hver kastrat.
    Hvis det bliver hanunger, så ville jeg personligt ikke vælge noget ældre end 8 uger, for det er her de begynder at blive popsmarte, og det er bare nemmere hvis man ikke skal starte ud med en lille karl smart.
    Sådan nogen findes.. min sidst indkøbte han, han spillede smartovitch allerede som 4 ugers overfor en voksen onkel - og fik TÆSK! Så jeg hentede ham mens alle skrammer ikke var helt helet endnu smiley
    Heldigvis har han lært noget, og går nu rimeligt gnidningsfrit med en abyhan, og har gjort det i et lille års tid.. osse selvom de har været adskilt op til 3 dage pga udstilling.


  • #5   24. okt 2019 og endnu en fodnote... HVIS du vælger at kastrere en eller begge, så er det topvigtigt at du finder en dyrlæge som har forstand på marsvin. Det er nemlig noget mere komplekst at kastrere marsvin end f.ex. kaniner... det ses osse ofte på prisen. Der findes 2 metoder... gennem pungen eller gennem bugen. Sidste har rigtigt mange haft gode erfaringer med, hvis vi skal sammenligne evt. komplikationer.
    Du kan altid fyre 2 tjekspørgsmål af til dyrlægen for at se om de har styr på det. "Skal de faste?" og her er det et big no-no. Det skal de absolut ikke, og det er ydermere vigtigt at de vågner forholdsvist hurtigt og kommer i gang med at spise igen - ellers går deres system i stå, og det er noget skidt. Andet spørgsmål er hvordan proceduren foregår. Marsvin skal syes i alle lag - ellers springer skidtet op, og det er noget møg. Hvorimod andre racer er snit-klip-klip-luk. Så hvis svaret ikke er noget med at sy i lag, eller at "det er jo lissom at kastrere kaniner", så løber du skrigende ud af døren.


  • #6   24. okt 2019 Med hanner er plads vigtigt. Mine 2 hanner som er far og søn bor i et bur der er 150x75. Det er for mig vigtigt at mine marsvin har plads. Bredden gør rigtig meget. Mine piger bor i 160x60 og det er i omfang faktisk mindre. Køb et stort bur eller hvis du kan lav et selv. Prismæssigt er de hjemmelavet dyre, det er hvad andre siger i hvert fald. Hanunger under 8 uger kan man som i oftes købe hos en opdrætter med mulighed for at sende den tilbage hvis matchet ikke er der. Men husk lige at give det nogle dage, gerne mindst én uge. De skal jo lige finde ud af det. Ellers som der bliver sagt kan du kastrere dem og give dem en hun hver. De skal have et nyt bur hver om du vælger hunner eller hanunger. Jeg håber at du kan bruge mit svar smiley

  • #7   24. okt 2019 I er simpelthen guld værd! Igen må jeg sige 1000 TAK! smiley

    Jeg er så heldig, at begge hanner allerede er kastreret, så der skal vi heldigvis ikke bekymre os om at støde ind i en dyrlæge, der TROR, han/hun har forstand på det med marsvin. Pyyyh, jeg får helt gåsehud ved tanken om at lægge de små pus i hænderne på sådan én - og jeg tror da, at der er mange "menige" marsvineejere, der ikke ved, at man skal spørge ind til det.

    Beslutningen er taget: Vi henter dem hjem til os, hvor vi har tænkt at starte med at give dem et nyt og meget større bur, hver deres hus og selvfølgelig 2 madskåle og 2 vandautomater Skulle det slet ikke fungere, ja så må vi ud og finde 2 nye "roomies" ... og 2 bure smiley Hvis det bliver løsningen, hælder jeg egentlig mest til at finde 2 unge hunner, men det er kun fordi, jeg tænkte, de måske var mere rolige end 2 unge hanner. Har det udsagn overhovedet noget på sig? Og vil det være bedst også at få dem neutraliseret? Her tænker jeg hormonelt.

    Sweet Leaf - jeg er meget visuelt tænkende, og din beskrivelse af en ung knøs af en han, der lige blev for kæk og popsmart overfor en onkel, fik mig næsten til at ryge af stolen af grin!! Jeg kan levende se for mig, hvordan han har ført sig frem ... og hvordan onklen har tænkt: "Næ, nu kan det saftsusemig være nok!" smiley smiley

    Julia S, du kan tro, jeg kan også bruge dine svar! Jeg må jo med rødblussende kinder af skam (og jeg MENER det: Jeg har det så dårligt med det) indrømme, at jeg/vi tidligere har haft marsvin enkeltvis - jeg vidste ikke bedre, og sælgerne satte slet ikke spørgsmålstegn ved, at man kun købte ét marsvin. Alle 3 marsvin er blevet lige omkring eller lidt over 6 år gamle og var i fuld vigør til det sidste. Ingen af dem har båret præg af at være ensomme, eller udviklet et adfærdsmønster, der fik alarmklokker til at ringe. Tværtimod snakkede de lystigt (især når køleskabet blev åbnet smiley ), og de løb rundt og lavede rejehop, når de fik noget lækkert. De virkede virkelig ikke som om, at de havde det dårligt.
    I dag ved jeg jo godt, at det kunne ikke have været mere forkert, og det gør ondt helt ind i hjertekulen på mig ved tanken. Derfor er jeg heller ikke i tvivl om, at hvis vi skal ud og finde 2 nye roomies, så skal det være fra en opdrætter!


  • #8   24. okt 2019 Hvad vi har gjort i fortiden gjorde vi med den viden vi havde dengang. Vi er blevet klogere heldigvis og det er jo skønt. Tænk sådan smiley Jeg har lige sammensat en hanunge på 4 uger med en han på 2 år. De humpede hinanden i godt et døgn samt løb efter hinanden, men nu bor de fint sammen. Jeg håber at det hjælper med et større bur.

  • #9   25. okt 2019 Vi har alle begået fejl, det er der ingen skam i - Ihvertfald ikke når man er villig til at lære nyt.

    Men hvis de nu ikke kan sammen, og skal skilles - så udnyt at de er kastrater og stik dem mindst en kæreste hver. Alder på hunnerne er lidt ligemeget. Det giver en helt anden dynamik, og du skal ikke spekulere på om de små hanner bliver popsmarte når de rammer 6 mdr


  • #10   26. okt 2019 smiley smiley Kæmpe-kæmpe-KÆMPESTOR TAK til jer begge!
    Både for alle oplysninger, jeres gode råd og ikke mindst for modtagelsen af oplysningen om de tidligere enlige marsvin ... det kommer så aldrig til at ske igen her i huset!

    Jeg regner med, at vi får de 2 mutter hjem om ca. 14 dage, så nu er forberedelserne for alvor gået i gang - og sikkert også (iflg. min kære mand) over gevind smiley smiley
    Meeeen jeg kan fornemme på ham, at han har noget af et blødt punkt for mutterne (i forhold til vores andre dyr), for han kom i dag og fortalte om forskellige idéer til burløsninger, han har gået og tænkt på - også i tilfælde af, at det skulle blive til flere dyr og deraf 2 bure! smiley smiley


Kommentér på:
2 marsvin, brødre

Annonce