{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
502 visninger | Oprettet:

Isabel _
Isabel _
Tilmeldt:
15. jul 2019
Følgere: 37 Emner: 15 Svar: 16

Frisk hø til mine marsvin {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har to marsvin en han og en hun, og jeg ønsker at de for det bedste de kan derfor er mit spørgsmål;
Jeg har læst at man kan se på hø om det er frisk det dufter frisk, smuldre ikke og er ikke muggent, men jeg synes at det hø man køber i butikkerne er rimlig dårligt (dyrehandler, indkøbsbutikker) jeg bor i byen så jeg overvejede at tage på landet og hente frisk hø, men har igen bil og tog er meget besværligt synes jeg,
så ville høre om i har nogen gode ideer til hvordan mine marsvin kan få det bedste hø.

På forhånd tak:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frisk hø til mine marsvin
  • #1   16. jul 2019 De fleste butikker i byen har nok ikke det allerbedste hø... sorry, men sådan er det. Ellers bliver det ihvertfald en dyr fornøjelse. Alternativt kan du kigge på om der er en rideklub i nærheden, og så høre om du må komme og købe en pose i ny og næ.
    Ellers er der nemlig kun de små baller, og de er pænt belastende hvis du skal med bus/tog - og skal du have det kørt ud, bliver det osse noget pebret i transport.
    Der er et par danske marsvinefolk med shops, hvor de forhandler godt hø - men det kommer så med postnords priser oveni.... det kan dog alligevel være pengene værd, hvis det er godt hø kontra billigere lortehø/frøgræs.

    Når det så er sagt... så bliver jeg nødt til at spørge til dine marsvin. Du skriver at du har en han og en hun? Går de sammen? Og hvis ja, er hannen kastreret?
    Hvis de går sammen, og hannen IKKE er kastreret - så er det en rigtigt god ide at skille dem ad (nu) og enten give dem en ven af samme køn, eller få kastreret hannen så de kan gå sammen igen. Marsvin bliver kønsmodne når de er 4 uger og vejer ca 300g. Så allerede der kan der ske 'uheld'. Oveni det, så kommer hunnen i brunst ganske kort tid efter en fødsel... hvilket vil sige at man kan stå med et nyt kuld hver 10. uge. Udover at det er ganske upraktisk, både med antal og kønsopdeling, så kan der gå rigtigt mange ting galt.. altså RIGTIGT galt. Det er både dyrt i dyrlægepenge og gør avs i hjertet.


  • Isabel _
    Isabel _ Tilmeldt:
    jul 2019

    Følgere: 37 Emner: 15 Svar: 16
    #3   17. jul 2019 Sweet Leaf
    Tak for dine gode råd med høet:)
    Og nej mine marsvin går ikke i samme bur, jeg købte dem i en dyrehandlen hvor de kun har gået med andre marsvin af samme køn. Da jeg fik dem hjem kom de i hver deres bur, men de kommer op og lege/putte hver dag i mange timer og har det rigtig god:)
    Når mit han marsvin bliver gammelt nok skal han kastreret (han er kun 3 uger gammel, det er hun også) så skal de gå sammen i to etagers bur med masser plads til at være sammen og lege, og kunne komme væk fra hinanden.


  • #4   17. jul 2019 Supert at du har tænkt på det med adskillelsen. Og sikke da en øv-dyrehandler, hvis de kun er 3 uger.. for så burde de slet ikke være taget fra mor endnu smiley

    Men når han kommer over de 500g, så bør du snildt kunne få ham kastreret. Her er det vigtigt at du forhører dig godt hos dyrlægerne, da ikke alle har godt forstand på marsvin - og en marsvinekastration er en lidt mere kompliceret operation end man skulle tro.
    Du kan altid spørge dyrlægen om et par klassiske ting, som hvis de svarer forkert på, at du løber skrigende ud af døren smiley
    F.ex. om marsvin skal faste først... det skal de IKKE!
    Spørg også til hvordan indgrebet skal foretages - og hvis de svarer sådan at det er lissom med kaniner.. nope.
    Det er f.ex. vigtigt at marsvinet syes i alle lagene bagefter, og at de hurtigt vågner og begynder at spise. Mange af os har gode erfaringer med kastration gennem bugen.
    Bor du i nærheden af Uvelse/Slangerup, så kan jeg anbefale Trine Cramon - hun er både dygtig og nok en af de billigste.


Kommentér på:
Frisk hø til mine marsvin

Annonce