399 visninger
|
Oprettet:
Hvor mange og hvordan? {{forumTopicSubject}}
Hej alle marsvin holdere. Vil høre hvordan I holder flere marsvin sammen indendørs, uden de fylder et helt rum.
Da jeg lige har anskaffet mit to ungdyr på fem uger - hunner. Jeg har haft marsvin før, men kunne godt tænke mig at avle for sjov. Derfor vil jeg høre hvordan I avler uden at bruge alt alt for meget plads. Har et bur på 100x50x40, men finder gerne et til for at kunne avle.
Tænkte også på at lave mit eget bur.
apr 2010
Følger: 32 Følgere: 36 Gnavere: 7 Emner: 72 Svar: 2.537
apr 2010
Følger: 131 Følgere: 137 Gnavere: 8 Emner: 98 Svar: 557
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
- At jonglere med dyrs liv på den måde, bør ikke være "for sjov".
Pt. har jeg en del marsvin gående, nogle af dem går i skabsbure og nogle af dem går i tremmebure.
- Håber på snarest muligt at kunne få bygget 2-3 nye skabsbure, som gerne skulle blive 120x60cm hver.
jun 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Gnavere: 2 Emner: 1 Svar: 5
Jeg vil da hellere avle nogle enkelte kuld, også sælge eller give dem væk til nogle søde familier der bare skal have et kæledyr eller to. Istedet for de seriøse avlere hvor de har bure op og ned af hinanden, fordi de mener ders mix er bedre.
Men folk har hver deres meninger, og jeg bad ikke om nogens mening med mit formål.
jun 2011
apr 2010
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 9 Svar: 145
så det er okay for dig at jonglere med dyrs liv fordi du har et specifikt mål med det? det er da en underlig holdning
apr 2010
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 9 Svar: 145
jun 2011
jun 2010
Følgere: 28 Gnavere: 15 Emner: 28 Svar: 555
efter hvad jeg kan se, mener Lotte at hun med sit "avle for sjov", ikke er fordi hun bare smider en masse dyr sammen, uden at tænke over det.
Men at hun ikke vil være fuldtidsavler, men "bare" vil have nogle et par kuld.
(er jeg til at forstå?)
ret mig hvis jeg har misforstået jer
jun 2011
Jep det er lige det jeg mener
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
Nej, jeg mener ikke MINE dyr er bedre fordi jeg går op i dem - i min verden er mit opdræt et hyggeopdræt og jeg er da bestemt ikke "fuldtidsavler".
- Mine dyr bliver da bestemt også solgt som værende kæledyr, og for mig er det vigtigste i mit marsvinehold at de netop ER kæledyr for mig. At avle er en "bonus", men også kun noget jeg gør hvis der er et formål med det.
Om det er kat, hund, marsvin eller hvad dyr det så er - bør der i min verden være mere mening i det end "Det er sjovt" - JO dyrebørn er søde, det er en sjov oplevelse at ha' dem. Men hvad så?
- Det giver jo ikke dyrene garanti for gode hjem?
Der er rigeligt dyr på markedet, og det er netop derfor jeg mener at vil man avle så skal man også gå op i det og ha' en større grund end "det er sjovt" til det.
- Har du et avlsmål? Har du sat dig grundigt ind i dyrenes basale behov? Har du overvejet konsekvenserne i at en hun skal ha' et kuld? Er du parat til at betale en stor dyrlæge regning hvis det går galt? Har du overvejet hvad du vil gøre ved ungerne hvis du ikke får dem solgt? Hvilke krav vil du stille til en køber - er det bare hvem som helst som må få dyr med hjem? Er du klar til at sige nej hvis de forkerte købere dukker op?
Der er altså langt mere i det end man bare lige tror, og det kan da godt være jeg fornærmer nogen når jeg siger at jeg synes der skal være mere i det end "det er sjovt", men det kan jeg altså godt leve med.
jun 2011
Men hvis jeg skal forsvare mig, selvom jeg ikke føler det er nødvendigt, så har jeg haft mange marsvin før, og tager altid hensyns til dyrens naturlige instinker og behov. Har selv en hest, som jeg passer helt selv uden mine forældre gør noget (er også 19 nu, men alligevel).
Jeg er bestemt ikke typpen der misbruger dyr men bruger dyr på deres naturlige måde.
Hvor mange og hvordan?