10.317 visninger
|
Oprettet:
Alder på Rotter... {{forumTopicSubject}}
Hey folk i forum. Nu har jeg altså hørt en masse snak om hvor gamle rotter kan blive... Nogle siger 1-3 år andre påstår helt op til 7 år...
Nogle der ved mere om dette?
På forhånd tak.
jan 2011
Følger: 10 Følgere: 9 Gnavere: 15 Emner: 6 Svar: 25
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Normalt snakker man jo hvad man skal regne med, når man spørger om hvor gamle de kan blive.
Men der er jo altid enkelte dyr inden for div. arter der når helt sindssyge høje aldre.
Den ældste kat blev f.eks. et par af 30.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.992
2-3 plejer at være den normale alder...
Mane rotter bliver dog aflivet når de er 1 år fordi de kommer fra dårlige linier.. Derfor er det vigtigt ikke bare at sætte 2 rotter sammen, men lige overveje hvad der ligger bag
jun 2010
Følger: 19 Følgere: 18 Gnavere: 3 Emner: 2 Svar: 387
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Gnavere: 5 Emner: 3 Svar: 33
Rotter i fangeskab (tamrotter) bliver avlet på ud fra helt andre forudsætninger som fx. farve, pelstyper og temperament. Leve alderen er svær at avle efter, da hunrotter jo gerne skal have deres første kuld før de bliver for gamle, så det er svært at vide om de har anlæg for lang levetid.
Nogle tamrotter bliver derfor gamle ved 2-års alderen og mange får fx. kræft, bylder eller lungeproblemer så de lever endnu kortere.
Lige nu har jeg en dreng på 2 år, som både er sund og frisk. Han virker på ingen måde gammel, så satser på at han er en af dem der bliver meget ældre end de gennemsnitlige 2 år.
apr 2010
apr 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Gnavere: 11 Emner: 6 Svar: 44
Og de kan sagtens runde 3 uden at have levet et specielt sundt liv. Jeg synes ofte man ser at de rotter som virkelig er blevet pakket ind i vat ikke når at fylde 3 hvor de rotter som har levet et "usund" liv bliver ældre bla fordi deres immunforsvar er blevet forstærket og deres kroppe "hærdede".
Mine to gamle rotter blev begge 3½. Da jeg fik dem havde jeg ikke forstand på rotter overhovedet, så de fik pizza, mc. donalds, marsbare, faxe kondi og chips næsten hver eneste dag til de var ca 1½ år, hvor jeg fandt ud af at det måske ikke lige var skide sundt. Men frem til de døde (aflivning pga lammelse i bagbenene, ellers kunne de såmænd nok været blevet ældre), fik de da stadig lidt slik (kager, småkager og chokolade) og usundt mad i ny og næ..
Lige nu har jeg en hunrotte på 3 og de plejer ellers ikke at blive så gamle når det er hunner. Hun er sund og rask, frisk og glad og hun er heller aldrig blevet pakket ind i vat, hun får det at spise som hun har lyst til, også selvom det er sådan noget farligt friturestegt mad. Hun fejler absolut intet og opfører sig som om hun var teenager.
Så rotter er vidst lidt hvad man gør dem til og kan godt komme op og runde de 4 hvis man er heldig
apr 2010
maj 2010
Du glemmer bare en ting - gennemsnits kælerotten stammer fra forsøgsdyr, hvor man i den grad har avlet dem mod noget helt andet end vi ser i naturen.
Der er nogle få rotter der stammer fra de vilde rotter, men dem er der meget langt imellem.
Så rotter er ikke hvad man gør dem til. Rotter er hvad de er avlet ud fra.
apr 2010
maj 2010
Den tankegang kan jeg så bare ikke følge
apr 2010
maj 2010
Også derfor der var en smiley efterfølgende
apr 2010
Det er kun appelsiner og lign, jeg har holdt fra dem, især hannerne, da det kan være med til at udvikle kræft hos dem..
Så mine rotter bliver bestemt ikke pakket ind i vat
aug 2018
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 1
apr 2010
Alder på Rotter...