{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
816 visninger | Oprettet:

Chinchilla har fået bidt pels af {{forumTopicSubject}}

Hvad er pelsbideri?
Jeg har lige købt en unge som er meget korthåret på "rumpen". Han er kun 3 måneder, og køber sagde at det var hans far der havde bidt pelsen (og nogle af hans knurhår) af. De gik også i et "lille" bur i forhold til at de var 3, og der var ikke mulighed for at kravle højt op.

Men er der mulighed for at han bider pelsen af sig selv? eller kan jeg godt tro på at det er hans far der har gjort det?
Jeg har haft ham i 24 timer og har ikke set ham bide sig selv en eneste gang, og jeg har ellers kigget en del på ham det sidste døgns tid smiley
og vokser pelsen ud igen? han ser jo lidt fjollet ud lige nu smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Chinchilla har fået bidt pels af
  • #1   27. feb 2011 Risikoen for at han gør det er virkelig stor, og jeg håber godt nok at vedkommende du har købt hos, holder op med at avle på den han.

Hvis forældrene har pelsbid og viser det, så får ungerne det næsten altid også. Det er ikke genetisk betinget, men en tillært adfærd, med mindre det er udsprunget af noget andet (som regel stress).
    Så der er en reel risiko.
    Der er dog også nogle der simpelthen bare over nusser, og på den måde får ødelagt pelsen hos den de går med. Men det plejer mere at være knurhår eller hale det går ud over.

Man kan så sige, at pelsbid ikke betyder at dyret har en dårligere livskvalitet (faktisk tyder undersøgelser hos mink, på det stik modsatte), men han kan ikke udstilles hvis han bider sig.

• #2   27. feb 2011 Tak for svar smiley

Jeg har som sagt overhovedet ikke oplevet at han har bidt sig her hos os. Han har kedet sig, men hænger så i tremmerne i stedet. Lige nu har han et alt for lille bur, men det er kun midlertidig. Mandag får han et nyt og stort og rigtig godt chinchilla bur smiley
    Hvis det er ham selv der har gjort det, tænker jeg om det så ikke kan have hjulpet at han er blevet flyttet? deres forrige bur var ikke ret stort og de gik 3 chinchillaer derinde, hvoraf han var den mest aktive, da han jo selvfølgelig også er meget ung. Så jeg tænker at det måske går over nu hvor han får mere plads. Derudover så er chinchillaer jo ikke flokdyr men koloni dyr, og er derfor ikke vant til at leve sammen på den måde. Man kan holde dem i par, men man bør ikke have mere end to sammen. Faktisk lidt ligesom et kolektiv. Så måske er han også bare blevet behandlet lidt hårdt?
    Jeg håber i hvert fald det går i sig selv igen. Mor og far så fuldstændig normale ud i pelsen - der var INTET at se.

Men jeg må jo bare se tiden an så. Så længe han kan få en god tilværelse - det er det vigtigste. Lige nu er målet i hvert fald at få det store og høje chinchillabur færdigt så han rigtig kan komme ud og kravle som han tydeligvis mangler.

tak for svar smiley

• #3   27. feb 2011 Hvordan chinchillaen helt præcist lever ved man ikke helt. Det er korrekt at de er kolonidyr, men der er pt. 2 teorier på hvordan de lever.
    Den ene er mere socialt orienteret en den anden smiley

Chinchillaer trives helt fint sammen i par, men trives også udemærket alene.
    Nogle mennesker har mange dyr sammen, og tilsyneladende bliver ting som sammensætninger også nemmere, jo flere dyr der er i samme lokale.
    Men man kan jo sige, at der er en grund til at polygam avl er det der virker bedst hos pelsavlere. Det er nok ikke fordi de er super flokdyr smiley

Om han bider sig kan være svært at sige. Han er mest oppe om natten, så du vil først kunne se det når pelsen burde begynde at vokse ud.
    Men som sagt, det behøver ikke være negativt at de bider sig. Det er bare ikke noget man bør avle på, da hele udstillings-konceptet med chinchillaer går på, at de skal være fine i pelsen.

• #4   27. feb 2011 Mange tak for dit svar smiley
    Så kan jeg være mere rolig. Bare han kommer til at trives.
    Lige nu er hans bur i fuld gang med at blive bygget så han kan få mere plads.

Tak for at du holdt indlæget i en pæn tone. smiley

• #5   27. feb 2011 Jeg har ikke rigtig nogen grund til ikke at holde det i en pæn tone... Ô_o
    Det er jo ikke ligefrem fordi du sidder og piner dit dyr, og er totalt ligeglad med det smiley

Men held og lykke med projektet smiley
    Bare husk at I skal undgå plastik så vidt muligt smiley
    Og alt efter hvordan I gør, vil jeg helt klart anbefale jer at kunne åbne hele den ene side af buret. Der er ikke noget mere irriterende end en syg chinchilla, og låger der gør man ikke kan komme ordentligt til i hele buret... Det lurer hurtigt hvornår der sker noget ubehageligt smiley

Kommentér på:
Chinchilla har fået bidt pels af

Annonce