Nybegynder (chinchilla) {{forumTopicSubject}}
Hej GG
Jeg har fået 2 chinchilla'er som er 7 år gamle. Har ikke haft chinchilla før, men jeg har haft gnavere hele mit liv, og har læst mig til det basale viden om chinchillaer.
Men jeg har dog stadig nogle spørgsmål.
Jeg har en han og en hun (ikke familie) de er 7 år gamle, men gamle ejer fortæller de aldrig har parret sig... hmmm er det ikke underligt? Jeg kan se at kønnene passer. Kan det være noget med helbred, eller skal man købe en 'hule' til hende? (laver en chinchilla rede? eller vil de føde unger i en hule?)
Udover det, sagde gamle ejer at de er tamme, men jeg er alligevel lidt i tvivl om det nu er sandt. Hannen virker lidt gnaven når jeg stikker en hånd over til ham, at jeg egentligt ikke tør kæle ham, hvis han nu ikke bryder sig om det. Hunnen er mere sky, men hvordan før jeg dem tamme? og nyder de at blive kælet? Bider chinchillaer?
okt 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 47
Selv hvis de to chinchillaer var i familie ville de stadig kunne få unger.
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Chinchillaer bygger ikke reder, og en hule eller et hus er ikke nødvendigt. Jeg vil faktisk vove den påstand at en hule kan være et problem. Hunnen laver de her spøjse hop på bagbenene, og bevæger sig meget rundt når hun går i fødsel.
Hvornår har du overtaget dem? Chinchillaer er jo sky af natur, og det er helt normalt at de lige skal bruge lidt tid på at falde til.
Der er dog også dyr der bare har det skidt med hvor de er, uden der er nogen umiddelbar grund til det.
Hvor åbent er buret, og hvordan er det placeret?
Tamhed er jo et relativt begreb. Men hvor er du henne af i landet?
apr 2010
Følger: 84 Følgere: 85 Gnavere: 7 Emner: 26 Svar: 161
Jeg bor i Nordsjælland, Hørsholm/Rungsted
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Det er jo ikke kun dig der er ny, det er også omgivelserne.
Det er ret væsentligt, at de har mulighed for at se hvad der sker, i det lokale de står i. Ro er ikke nødvendigvis toppen af poppen, hvis de f.eks. har været vant til at stå i et stue miljø. Det kan være at de ville have det bedre, hvis du f.eks. kunne lade en radio kører i løbet af dagen, så der er noget baggrundsstøj.
Men de skal i hvert fald stå på en sådan måde, at de kan se hvad der sker, når der kommer nogen ind eller går ud igen.
Nå, kan se at jeg overså de sidste spørgsmål:
Bider chinchillaer?
Ja og nej. De har et prøvebid, som de bruger til at se om ting kan spises. Det kan man godt blive lidt forskrækket over, men det gør ikke ondt.
De kan godt bide hvis de føler sig truet eller er aggressive/sure, men bid er en af deres sidste udveje. De vil hellere stikke af. Og ellers siger de den her "MEP" lyd, for at gøre opmærksom på, at det her vil de ikke være med til.
Nyder de at blive kælet?
Som udgangspunkt nej. En del chinchillaer er glade for at blive kløet under hagen. Så lægger de hovedet på skrå og lukker øjnene. Nogle af dem løfter også poten i den side, man klør dem. Det ser også sådan ud, når de nusser med hinanden.
Man kan ofte også få lov at stryge dem ned over ryggen, men jeg har endnu ikke set en chinchilla der decideret nyder det. Det er mere mennesket der får fornøjelse ud af det.
De vil hellere ud og brænde krudt af, eller ud og sidde på en skulder e.l. hvor man har overblik over verdenen
Hvis det er, så bor du ikke så langt fra hvor jeg tit kommer, så det ville være muligt at komme ud og se om der er noget med dem. Men når du ikke har haft dem længere, tror jeg du skal give dem en uge eller to.
Hvis du vil have kontakt med dem, så går vejen til en chinchillas hjerte gennem mad. Så find en guf, og bestik dem til at kunne lide dig. Det plejer at virke
Nybegynder (chinchilla)