{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
19.522 visninger | Oprettet:

Mit marsvin siger lyde og ryster. {{forumTopicSubject}}

Hej. For bare 2 uger siden fik jeg 2 nye marsvin, Bob og Eliot. De er rigtig kære, men en del generte. Jegd har em oppe og kæle flere gange om dagen og kigger tit ned til dem og giver grønt og sådan. Dog skynder de sig stadig at løbe ind i deres hus hvis jeg kommer for tæt på dem eller laver hurtige bevægelser. Men nogle gange når jeg har dem op at kæle siger de lyde? og Bob han ligsom 'vibrerer' med kroppen nogle gange? Er det tegn på de ikke kan lide det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mit marsvin siger lyde og ryster.
  • #1   13. feb 2011 Det er Flip&Flap os tror ik det betyder noget tror der er mange der gør det smiley

• #3   13. feb 2011 Jeg gætter på at det f.eks. er når du stryger dem over rumpen at de kommer med en brumme lyd og vibrerer?

• #4   13. feb 2011 nej, over ryggen.

• #6   13. feb 2011 De vibrere og siger en lyd samtidig, ikk? - det er ikke fordi de KUN ryster?

• #8   14. feb 2011 Mit ene marsvin brummer også, men når hun gør det er det for at vise dominans over for mit andet marsvin fx. inde i buret.
    De brummer også hvis de hører lyde de ikke kender, eller hvis jeg kæler dem ved rumpen. Det bryder de sig nogle gange ikke om, men ellers brummer de ikke.
    Det kan være de bare skal have tid til at vænne sig til dig smiley

• #9   14. feb 2011 altså han vibrerer, men ryster ikke.

• #11   14. feb 2011 Mine marsvin vibrerer/ryster også nogle gange, uden at sige noget, og det er ikke deres normale dominans/ubehag-brummen.
    Jeg har sat det i forbindelse med, at det ganske simpelt er når de har det koldt. Ofte er det, når jeg har dem inde og kæle i stuen, og vinduet er åbent. Hvis der er en lille smule træk eller kulde begynder de hurtigt at ryste, især de mindste af dem.

• #12   14. feb 2011 hej cecilie det er helt nomalt at mange marsvin gør det når man får dem det er ikke fordi de ikke kan lide det men de bliver lidt bange for at der kommer en hånd og stryer dem over rygen får de syntes jo vi er store mit hun marsvin gjorde det også når jeg fik hende men det går hun ikke mere de skal bare vende sig til din hånd om lidt tid gør de det nok ikke mere. Men det kan også være det fordi de kan lide det hvis
    de læner sig op ad dig imens du kæler dem. :))

• #13   17. feb 2011 der er forskel på om de stritter med pelsen og ryster, fordi det er koldt, eller om de brummer og "danser"/tripper med bagbenene imens.

med brumme lyden er jeg kommet frem til at det er en beroligene lyd for marsvinet, for den selv, og for dem den er sammen med.
    Mine dyr gør det ved:
    lyde de ikke kender (eks fuglefløjt og nøgleraslen),
    raslen af madposen,
    hannens kur til hunnen,
    hvis de har været oppe og skændes, og de så nærmer sig hinanden.
    også hvis jeg gnubber dem det rigtige sted på ryggen/bagdelen

jeg er kommet frem til at jeg tror det er en lyd som marsvinet siger for at berolige, enten sig selv hvis det er nervøst, eller andre for at de ikke skal være agressive mod det.
    Så for eksempel i situationer hvor mad eller parring er i spil, er det for at dæmpe evt agressioner fra andre (de konkurrerer jo om maden, og min hun synes i hvert fald at hannen er møg irriterende når hun er i brunst)
    I situationer hvor der er noget nyt og usikkert (som for eksempel fuglefløjt om foråret), siger de lyden for at berolige sig selv.

dette er dog blot en teori, og lige som et ord kan have mange betydninger afhængigt af situationen, tror jeg også at deres lyde kan have det smiley

(sikke odg en lang afhandling! :D)

• #14   18. feb 2011 Jeg tror at det er fordi at den godt kan lide det punkt du røre den ved.
    Mine marsvin siger det altid, fordi de er glade og elsker at blive nusset på nogle bestemte steder.
    De kan også sige den vibrerende lyd, fordi de som Mette K ovennævnt har skrevet, hører en lyd. Man kan dog selv vurdere om det er for at berolige dem selv eller fordi at de godt kan lide den lyd.
    Der er forskel på om et marsvin ryster eller vibrerer. Det ene er frygt og det andet nydelse. Du kan bl.a. kigge på deres øjne. mens du holder dem og nusser dem og de samtidig siger den lyd, kan man tit se det på deres øjne, i hvert fald ud fra mine erfaringer. Hvis de har store øjne er de ikke særlig trygge, men samtidig kan du også stryger dem med hånden hen over deres hoved også bliver deres øjne mindre og de ser ud til at nyde det. Det handler om at prøve sig frem og aflæse deres kropssprog. Jeg tror bare at du har ramt et rart punkt for dit marsvin smiley

• #15   18. feb 2011 Og med at de løber når du kommer for tæt på, er vel at de bare bliver forskrækket. Med tiden vil de vende sig til dine bevægelser og at du kommer tæt på dem og bare kigger. De skal bare lige vende sig til omgivelserne smiley

Kommentér på:
Mit marsvin siger lyde og ryster.

Annonce