{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.112 visninger | Oprettet:

Hjælp til marsvin {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Mit ene marsvin fælder? Hun får masser af c-vitamin via vand, salat og grøntsager hver dag, så det skulle vist ikke være mangel på det.

Fik mine to marsvin hjem for 4 dage siden. Jeg har siddet med dem i skødet samt siddet utrolig meget ved deres bur. De er ikke begyndt at slappe af endnu - kun når jeg ikke er der. De tør stadig ikke tage salat og godbider fra min hånd.

Hvordan gør jeg mine marsvin tamme?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til marsvin
  • #1   8. jan 2011 Helt korrekt med c-vitaminen - den nedbrydes i lys, og jeg så vist engang et regnestykke med at det faktisk forsvinder indenfor ganske få timer når man bruger den der med at putte det i vand. Så enten skal man dosere i munden på hvert marsvin, eller bruge et foder hvor der allerede ER tilsat c-vitamin.

    Mange marsvin fælder i stressede situationer, så det kan godt være det. Men det kan osse være at fodertypen er forkert... bruger man et supermarkedsfoder, så kan man generelt ende i pelsproblemer da der er alt alt for meget korn i, og det kan mange marsvin ikke tåle. Så er det supermarkedsfoder, så køb noget andet, så de ikke skal spise junkfood.

    Ellers tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed og så lidt mere tålmodighed.
    Marsvin er byttedyr, og der findes ikke rigtigt nogen genveje.


  • #2   8. jan 2011 Der er heller ikke rigtig så meget c-vitamin i salat, det er mest bare en snack for marsvin.

  • #3   12. jan 2011 Hej.

    Åhh, hvor er det ærgerligt at skulle vente på, de falder til... men jeg tror bare, du skal give dem lidt ro, så skal det nok komme. Når der er to, kan det godt tage lidt ekstra tid.

    Der er masser af c - vitamin i rød peber og i persille. Dette er hverdagskost for mine. Derudover får de mad, som indeholder c - vitamin samt lidt c - vitamin drysset på deres agurker.

    Held og lykke med de små pus.


  • #4   12. jan 2011 det har intet og sige om de er 2 eller flere hvor hurtigt de falder til.

    det handler om hvornår de bliver trygge ved omgivelserne og lydene. Og det afhænger både af marsvinene opvækst, temperment og hvordan man behandler dem efter man har fået dem hjem.

    en godt trick er altså grønt. Når man kommermed grønt så er det næsten altid en vinder.

    Persille skal man nu passe på med ikke at overfodre med pga. oxalsyre der er i persille.

    Og c vitamin drysser på agurk behøver man kun så fremt man ikke fodre med ordentligt foder hvor man ikke er sikker på dyrene er dækket ind med c vitamin.


  • #5   12. jan 2011 Jeg købte mine andre marsvin hos en dyrehandler, de var alene, og blev alle meget hurtigt tamme.
    Nu har jeg tre, som jeg fik af min bror... selv om de havde været meget i hænder, og jeg havde fulgt dem tæt, tog det altså noget tid, før de var helt trygge.

    En god gang grønt er der vidst ingen marsvin, der kan stå for ret længe ;o)

    Tak for oplysningen med persille. Det havde jeg ikke hørt. Hermed nedskæres der på dette ellers elskede produkt.

    Sidst men ikke mindst, er c - vitamin på agurker en sikkerhed for, de får nok, jeg stoler ikke helt på det med foderet... dog er jeg opmærksom på, de kan få for meget c - vitamin.


  • #6   12. jan 2011 Hvor vidt de kan få for meget c vitamin kan folk ikke blive enige om.

    Der er ingen undersøgelser foretaget som kan hverken bekræfte det eller afkræfte det.

    Og jeg vil ikke mene det for så vidt kan lade sig gøre. I hvertfald ikke ved normal fodring.

    Hvis du vil være sikker på c vitamin så anskaf dig noget godt foder som har 500 mg c vitamin pr. kg. Dog til drægtige hunner skal der mere til end det.


  • #7   12. jan 2011 Uhhh, hvad så hvis de ikke lige spiser nok en dag... så er det jo helt galt :o) -Jeg er bundhysterisk!

    Jeg har tre drenge, så det med drægtigheden håber jeg ikke indtræffer ;o)


  • #8   12. jan 2011 Marsvinet skal nok spise nok foder, medmindre du giver utrolig meget grønt og så igen så er der c vitamin i grønt. Og så får de det jo også.

    Så det er altså intet problem. Jeg fodre med ovator hvor der er 2000mg c vitamin i. Og jeg har ingen problemer med de ikke får c vitamin nok.

    De får hø og så får de grønt.


Kommentér på:
Hjælp til marsvin

Annonce