{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.423 visninger | Oprettet:

Hjælp til marsvin {{forumTopicSubject}}

For 3 uger siden købte jeg mine første 2 små marsvin, de var fra den samme dyrehandel men ikke samme kuld. Og vi var jo en del bange for at nu når det er hanner at de så ikke kunne klare sig sammen, men damen sagde at marsvin var virkelig sociale og kunne godt gå med andre den ikke var i familie med. men dog har jeg nogle problemer med dem. Bob han jager nogle gange eliot, er de uvenner eller leger de? tit jager bob ham, de springer op af hinanden også er det det. Eliot er også begyndt tit at løfte benene skiftevis så han sådan går fra side til side med numsen. nogle der ved hvad det betyder?

- men bob er ham der bekymrer mig mest, tit når de har jaget/leget ved at løbe efter hinanden som jeg nævnte før klabrer han ligesom med tænderne? og jeg har en taktik med altid at kæle dem før jeg tager dem op, men hver gang jeg stryger bob nede i buren løber han i små hak for hver gang? men når jeg tager ham op er der ikke noget galt, så kan han godt nusses? og.... ligefør gik jeg og ryttede op også sagde han et stort hvin, da jeg så gik hen til buret så jeg han bare stod alene (så de kan ikke have slås) og da han så fik øje på mig skyndte han sig ind i sit hus? hvad betyder alt dette?:I håber nogle kan hjælpe mig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til marsvin
  • #1   22. feb 2011 Jagten og klapre tænder, er et tegn på dominans. de prøver at finde en rangorden i buret (altså hvem der er "størst" så at sige..)

    Hold øje med om de bider hinanden og om det bliver værre.. i så fald må du skille dem ad..

    Det er ikke altid det lykkes at sammensætte to dyr, nogle kan sammen, mens andre ikke kan ..
    Men ja, marsvin er sociale dyr og et flokdyr, og bør gå sammen min. 2 sammen.


  • #2   22. feb 2011 Det første du skriver med at Bob jager Eliot og vrikker med bagdelen til side til side, det kunne sagtens tyde på dominans, og de skal sikkert bare finde rangordenen. Men hanner vrikker også med bagdelen til side til side når de skal gøre 'kur' til hunnen. I er sikre på det er 2 hanner ikke? smiley

    Når han klaprer tænder er det en advarselslyd
    (Citeret inde fra www.marsvineklub.dk : Man bør ikke sætte mere end max 2 hanner sammen, med mindre de er små. Hanner, der endnu ikke er kønsmodne (4-7 uger) kan sagtens sættes ind til en voksen han og begge vil være glade for selskabet. D

    En lille han vil ofte blive forsøgt ”parret” af den voksne han i den første tid, men det er helt uskadeligt og helt normalt.
    2 voksne hanner kan kun sjældent sættes sammen og bør kun gøres ved overvågning, da hanner kan slås og bide hinanden meget alvorligt. Hvis 2 hanner ikke kan gå sammen vil man se en reaktion indenfor få minutter, hvor hanner står front mod hinanden og klaprer tænder. Dette er et advarselssignal og man bør hurtigst muligt fjerne den ene han igen.
    )

    Det at han løber når du kæler med ham nede i buret tror jeg at enten gider han bare ikke at blive kælet med, måske er han lidt for nervøs/ikke er tam nok, mine egne hanner gør det også og dem har jeg altså haft i over et år smiley Eller også kan det måske være fordi at han tror du er et rovdyr/fugl der vil have fat i ham. Det med hvinet ved jeg ikke helt, det kan være at du har raslet med noget at han så har troet det har været mad, og da du gik hen til buret blev han nok bare forskrækket. Marsvin er jo byttedyr smiley

    Her er der nogle sider med marsvine lyde som du kan lytte til/læse hvis du er i tvivl om hvad de forskellige lyde betyder smiley

    (link fjernet)

    http://www.niffer.dk/?Artikler:Marsvinets_sprog


    Her er det noget som også kunne være en hjælp til det med hvinet:
    Hysteriske hvin: En højlydt protest, hvis hannen er for nærgående, eller hvis der er noget andet der ikke passer dyret, f.eks. moderdyret der slikker sit afkom bagi.


  • #3   22. feb 2011 som mini siger, er det rigitgt at marsvin er sociale, så damen i foretningen havde også ret. men ligesom der sikkert er nogle menneserk du bare ikke kan døje, er der nogle marsvin som heller ikke kan lide hinanden. Men så længe de ikke bider hinanden og der er nogle der bløder, kan du tage det lidt roligt smiley

    jeg vil prøve at forklare noget af deres adfærd:

    at de jager hinanden er som mini siger, fordi de prøver at dominere hinanden, det er det også når de spirnger op. Det er parrings-agtige bevægelser, og den dominerende gør det på de andre for at vise den er dominerende.
    Holder de pause i jagtteriet, eller gør de det uafbrudt? og hvor længe har du haft dem, altså hvor længe har de forsøgt at finde ders rangorden?

    Eliots bevægelser med bagdelen er også helt normale (dejligt at nogle lægger mærke til ders dyrs adfærd^^) Den bliver faktisk diskuteret i en anden tråd herinde på forum. men af hvad jeg er kommet frem til, så er det en beroligende lyd. En "ikke-aggressions-lyd" altså en lyd de laver for at dæmpe aggressioner. Det er en beroligende lyd, som dyret laver enten for at berolige sig selv, eller for at berolige andre, så de ikke angriber (ligesom når hunde ruller om på ryggen, eller opfører sig som en hvalp) Mine dyr, og især min han gør det hele tiden.

    klapren med tænderne gør de af ren og skær ophidselse. mine dyr gør det også lige efter at de har været oppe og skændes, eller hvis den anden har noget godt spiseligt som de gere vil have. så "hvæsser" de tænder af frustration. Derefter og "brummer" de sig hen til den anden, i et forsøg på at stjæle godbidden uden at blive angrebet smiley

    hvordan bevæger han sig i hak? går en smule fremad, for hvert strøg du giver ham? Det gør mine i hvert fald (eller gjorde) når min hånd kom ned på bagdelen af dem. jeg ved ikke helt hvorofr, men tror det de ikke hetl har veænnet sig til at blive aet nede i buret.

    At han har givet et stort hvin kan være mange ting, det kan have gjort ondt (hoppet forkert måske), kaldt på noget. troet de har hørt noget, hvad ved jeg. Mine dyr hviner også uforklarligt en gang imellem. jeg tror de nogen gange tror de hører at jeg kommer med mad.. at han gemmer sig, er fordi du kom. mine dyr gemmer sig også stadigvæk nogen gangen når jeg kommer hen til buret. så længe han går fint og ikke ser ud til at han er skadet. så tag du dig ikke så meget af pivet smiley

    håber du kan bruge mit meget lange svar til noget. smiley
    det eneste jeg kan se du skal holde øje med, er om de bider hinanden rigtigt (og bløder af det) og hvor længe de bliver ved med at jage hinanden.
    Det du nævner er, af hvad jeg kan høre, ganske normal marsvine adfærd mellem 2 dyr der prøver at finde ders rangorden. God fornøjelse med dem ^^


  • #4   22. feb 2011 tusind tak for jeres svar alle sammen, nej de bider ikke hinanden eller bløder. de hopper bare hurtigt op af hinanden også er det det. jeg tror heller ikke det er så alvorligt, for hvis bare jeg tager hånden halvt ned i buret så stopper de med det. men tak for jeres svar alle sammen!:-)

  • #5   26. mar 2011 Jeg tænker på, om de hop du beskriver er "popcorn"? Det gør mine nemlig også, og det kan godt forveksles med, at de slås, fordi de står ved siden af hinanden. Jeg har en hun og en kastreret han. De går fint sammen - og han går tit og vrikker med halen, mens han "spinder".

Kommentér på:
Hjælp til marsvin

Annonce