{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.829 visninger | Oprettet:

Kan en kanin blive dobbelt drægtig? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Min søde kanin Molly fik for lige over 2 uger siden et kuld på hele 6 unger, som alle har det godt og er velnærede. Faren er en vild kanin, som har løbet omkring i området i godt over 1 år. I dag nævner en dame for mig, at kaniner kan blive dobbelt drægtige, altså, at hun kan være drægtig igen på trods af at hun ikke har set en hankanin siden hendes tur sammen med den vilde kanin (som vi kalder Buster)... Kan det virkelig lade sig gøre?

Jeg tænkte bare at hun var lidt tung, fordi hun slæbte rundt på en masse mælk til de 6 unger.. Der er tale om en stor hermelinkanin, men jeg synes hun havde tabt sig meget lige efter fødslen og nu er hun pludselig ret stor igen. Hun har også spist 10 gange så meget som hun plejer, men igen har jeg lagt det hen på at hun skulle producere mælk nok til 6 unger og samtidig have næring til sig selv...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan en kanin blive dobbelt drægtig?
  • #1   9. jul 2015 Jeg har set en kanin have to kuld på samme tid, med 14 dages mellemrum, så det kan lade sig gøre, men det er yderst yderst sjældent !

  • #3   10. jul 2015 Nej, det er 6 uger siden den blev drægtig, ungerne er kun 2 uger smiley

    Men tak for svar


  • #4   10. jul 2015 Teoretisk kan der ske en "overbesvangring", d.v.s. 2 drægtigheder på samtidig, men etableret på 2 forskellige tidspunkter.
    Men med 2500 kuld de sidste 57 år er det aldrig sket hos mig.


  • #6   10. jul 2015 Jeg har lidt en teori om det med 'dobbelt drægtigheder' for jeg synes især jeg har hørt om problematikken, når hunnen er blevet parret kort før en fødsel. Teorien går egentligt meget simpelt på at sæd kan holde sig i hunkaninen i en vis periode og dermed være der når hunnen har brunst efter fødsel fx.

    Det kan måske forklare den del af det - jeg har endnu ikke hørt om et tilfælde, fra personen hvor det er sket og altså ikke "jeg har hørt...", hvor den er dobbelt drægtig fra én parring.


  • #7   10. jul 2015 Rent teoretisk burde det ikke kunne lade sig gøre, for det kræver et lavt indhold af hormonet progesteron, for at en drægtighed kan etableres, men en i forvejen drægtig hun har et meget højt indhold af progesteron.
    Men i spørgsmål om drægtighed og fødsel kan tilsyneladende alt lade sig gøre - bare ikke hos anerkendte opdrfættere-


  • #8   10. jul 2015 Tror ikke de kan blive dobbelt drægtig medmindre den har 2 livmodere (hvilket jeg ikke ved om kaniner kan have)

    Jeg ved at ved (nogle) hamsterarter kan de blive gravid lige efter fødsel, men om det er det som kvinden mente ved jeg ikke..



  • Anne J
    Anne J Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 12 Følgere: 1 Svar: 1
    #9   28. maj 2017 Min kanin fik fine unger fir 4 uger siden og så skete det mærkelig så i dag fik hun så 7 igen kan ikke få det til at passe alså vi vidste ikke overhoved hun var drægtig med første kuld da bi lige hade fået henne og de sage at hun ikkebgade vært i nærheden af en han men det måtte hun jo så ha vært AF lige veld da vi hade hade henne i 4 dage graves vord han sig ind til henne og der må hun så
    Ha blevet gravid en gang til så hun har båret på to kuld så mystisk 🐰😱


  • #10   29. maj 2017 den har ikke været dobbelt drægtig.. en drægtighed periode er 4-5 uger, så den er blevet drægtig igen.. går den helt op af et bur med en han i?

  • #11   11. feb 2018 Jeg stod med samme mysterium.
    Start: Han ind til hun.
    3 uger senere: han ud igen, så Kanin-mor kunne få ro til redebyggeriet.
    31 dage fra "start" kommer første kuld og allerede 3 uger efter 1. kuld er født, kommer 2. kuld.
    Hvis sæden skulle have holdt sig inde i hende til hun havde født, ville det også betyde at kuld nr 2 var født en uge for tidligt! Det så de ikke ud til.

    Jeg fortalte om det til alle kanin-interesserede jeg lige kendte, indtil én grinede og endeligt kunne fortælle mig at kaniner har delt livmoder!
    Så kuld nummer 2 VAR altså en uge gamle inde i mors mave, samtidigt med at hun fødte kuld nummer 1.

    Det giver god mening. Jeg har dog ikke forhørt mig om rigtigheden af informationen hos en dyrlæge.


  • #12   12. feb 2018 Kaner er drægtige i 31 dage og kan blive drægtig igen lige efter de har født 1-2 timer efter

Kommentér på:
Kan en kanin blive dobbelt drægtig?

Annonce