{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan en kanin tåle alt??
  • #1   16. jun 2014 Nej, en kanin kan ikke tåle alt. Så det er en god idé at finde nogle sider hvor der står hvad de må få og ikke få, så han ikke bliver syg.

  • #2   17. jun 2014 Der er faktisk mange ting de ikke kan tåle. Prøv at google det.

  • #3   17. jun 2014 Der er stor uenighed om hvor sarte kaniner er.

    En del mener at kaniner bare skal sniffe til et iceberg salat før så har de diarre. Og nogle mener at de kun må få 5 cm gulerod om dagen og skal undgå kål for de ikke bliver oppustet osv.

    Min personlige erfaring ved at have kaniner som barn og have en dele kanin pt. er dog at kaniner er ikke så sarte som mange vil gøre dem til.

    Hvis man giver dem nye grønt emner de ikke har fået før, så gør det i en lille mængde og øg den stille og roligt. Så sker der ikke noget ved det.

    Og i min verden kan kaniner tåle det samme som marsvin.
    Så jeg går efter listen her: http://www.von-sortfod.dk/Artikler/fodring/Grontliste.pdf

    Og jeg ved godt jeg nu risikere at der kommer en masse kanin folk ind og er uenige med mig. Men som sagt er overstående mine erfaringer på området.


  • #4   17. jun 2014 Der er en grund til at iceberg frarådes til praktisk talt alle dyr der spiser frugt og grønt.
    Der er en forkert kalk/fosfor ratio i, og så er der et kæmpe indhold af vand.
    Der er helt klart folk der overdriver mht. om dyr kan tåle iceberg eller ej, men hvorfor give noget man VED har en dårlig ernæringsmæssig værdi? Det er lidt som at proppe c-vitamin i vand.
    Det gør ikke noget hverken godt eller dårligt for dyret, så hvorfor bruge det?


  • #5   17. jun 2014 det gør noget godt f.eks på varme dage eller under transport hvor dyret ikke drikker der er et netop en ide at give det så den får vand den vej igennem.

    Der er masser af grønt emner som hverken gør noget godt eller skidt for dyrene, og så længe de ikke er skadelige kan jeg ikke se problemet.

    At der er forkert kalk/fosfor forhold i, det er jo underordnet så længe dyrene ikke primært lever af det eller at man over fodre med det. De fleste ting vi propper i dyrene af grønt og lign. der er forholdet mellem fosfor og kalk alligevel ikke optimalt. Ligesom hvis du giver meget af en type grønt men lidt af en anden så skubber du også på forholdet mellem kalk og fosfor.

    Så hvis man skal følge det med at når det ikke gør noget godt eller skidt så skal man ikke fodre med det så er der meget vi skal udelukke.

    Men der er heller ingen der har sagt man skal proppe dyret med iceberg, men der er langt fra at skrive dyret får diarre og skider sig selv ihjel ved at få iceberg og så til at der hverken gør noget godt eller skidt for dyret.

    Ligesom inden for så meget andet så kan man også godt give dyret noget det godt kan li, uden det egentligt behøver at være ernæringsmæssigt korrekt og gøre noget godt for dyret.


  • #6   17. jun 2014 Jeg kan bare ikke se ideen i at proppe ting i ens dyr, de ikke får noget ud af.
    Så giv en agurk i stedet, der er - så vidt jeg har forstået - et bedre næringsindhold. Eller giv en squash...

    Det du lægger op til, er imo at gøre dyret en bjørnetjeneste.


  • #7   17. jun 2014 Furrytails: men hvis det hverken gør godt eller skidt, så er der vel i princippet heller ikke noget problem i at give det?

    Mine har fået noget før, hvis vi har haft noget tilovers - som ellers bare skulle smides ud, og ingen af dem har haft dårlig mave af det.


  • #8   17. jun 2014 Og til Winnie, jeg plejer at gå efter denne liste hvis jeg er i tvivl om de kan tåle noget - men husk de fleste frugter og grønt kan give dårlig mave hvis det bliver givet i for store mængder, og kaninen ikke er vant til at spise det.

    LISTE OVER GODT GRØNT
    Agurk
    Appelsin
    Aubergine
    Bambus
    Banan
    Basilikumblade
    Bladselleri
    Blomkål*
    Broccoli
    Elefantgræs
    Fennikel
    Græskar
    Grønkål*
    Gulerødder*
    Honningmelon
    Hovedsalat
    Hvidkål
    Jordskokker
    Kinakål*
    Kløver
    Knoldselleri
    Krølsalat
    Majs (alm. og mini både blade, trevler og selve majsen)
    Mælkebøtter + blade
    Peberfrugter
    Pebermynteblade
    Persille*
    Persillerod
    Radiser
    Roetoppe*
    Rosenkål
    Rødbeder
    Rødkål*
    Savojkål
    Salat (Ikke iceberg)
    Selleri
    Skræppe
    Skvalderkål*
    Snack peber
    Spidskål*
    Spinat* (begrænset)
    Squash
    Vejbred

    LISTE OVER GODT FRUGT
    Blåbær
    Fersken
    Hindbær + blade
    Jordbær
    Melon
    Papaya
    Pære (-kerne og stilk) Vindruer
    Æble (-kerne og stilk)


    LISTE OVER GIFTIGE PLANTER
    Anemoner
    Belladonna-lilje
    Buksbom
    Celadine
    Fingerbøl
    Kartoffelplanten
    Rabarber
    Ranunkel
    Skarntyde
    Snerle
    Taks
    Tomat planten

    LISTE OVER GODE TRÆER
    Bøg
    Æble
    Hassel
    Pære.
    Birk.
    Eg
    Elm
    Gran
    Pil


    LISTE OVER GIFTIGE TRÆER
    Stenfrugttræer, - som fx blomme, kirsebær m.fl.

    Hyld
    Hestekastanje
    Valnød
    Thuja
    Cypres


  • #9   17. jun 2014 fersken er listet over gode frugter, men det er altså en stenfrugt

    Og angående iceberg så er vi så bare ikke enige Pia N. Så længe man ikke over fodre med det så ser jeg ikke skaden i det.
    For mig er det ligesom hvis jeg en varm dag synes jeg vil for forkæles med en is, og jeg kan også godt li at give mine dyr en uskadelig snack en gang i mellem.

    Og jeg spiser da også selv gladeligt iceberg i salat selvom det sikkert heller ikke gør noget godt for mig.

    Men jeg kan godt leve med vi er uenige.


Kommentér på:
Kan en kanin tåle alt??

Annonce