{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
933 visninger | Oprettet:

Avl af kaniner til kæl? {{forumTopicSubject}}

Halløj GG.

Tænkte sådan lidt på hvad jeres "holdning" egentlig er til, at man avler kaniner kun til kæl. Áltså at der ikke rigtig er noget formål med kuldet, udover at man har avlet efter temperamentet, og ungerne ikke er ment til hverken hop eller kæl, men til hygge kaniner, som bare bliver nusset om, leget med, og gå ture i haven, som en typisk "børnefamilie kanin".. Hvad er jeres "holdning" til at man avler kaniner, kun til der formål, og så self hvis man gider at hygge hoppe med den, nu hvor den jo ville være avlet til kæl, og ikke hop. Spørger lidt fordi at det engang var meningen at min nu døde kanin Leo, skulle have været far til et kuld, da jeg ufattelig gerne ville have unger efter ham, da han virkelig var fantastik. Men det blev aldrig til noget, fordi at da folk hørte det, blev ser sagt ting som "Jamen det er dybt uansvarligt hvis de ikke er avlet til hverken hop, eller udstilling".. "Der er jo ingen der bare har kaniner for hyggens skyld, og dine unger vil jo aldrig kunne hoppe eller udstilles" Og meget mere..
Lidt sjovt eftersom ungerne slet ikke skulle sælges, og jeg skulle have dem alle, hvis ejeren af hun kaninen ikke ville have nogle.. Nåh, nok om det, men syntes i at det er "ligegyldigt" hvis ungerne alligevel ikke kan hoppe eller udstilles, eller syntes i at det er i orden, at avle kælekaniner kun for hyggens skyld. Selfølgelig skal man jo kunne komme af med dem, hvis man ikke ønsker at beholde dem alle, men hvis man har fundet hjem til dem, syntes i så det er i orden? Jeg har fx. (Næsten) kun kaniner for hyggens skyld, da min kanin egentlig ikke rigtig gider så meget andet end at blive kælet og leget med i haven.

Men hvad er jeres holdning til det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl af kaniner til kæl?
  • #1   4. sep 2013 ...og ungerne ikke er ment til hverken hop eller kæl...
    ^ de har vel formålet at være kæle kanin ?

    Jeg synes det er helt i orden at avle til kæl, der er da mange der vil have kaniner der bare er for hyggens skyld og ikke er interreseret i hop eller udstilling. Skulle jeg have kanin var det også bare en kæle kanin jeg kiggede efter. Jeg har ikke lyst til en jeg skulle træne i hop. Måske vil jeg gerne have en til udstilling, men ved ikke og jeg har smag for det..

    Min søsters kanin er også bare ren kæle kanin...


  • #2   4. sep 2013 Nu har jeg også kun kaniner til kæl, så jeg synes da bare det er rart, vil hellere købe en kanin der avlet udelukkende til kæl fremfor til hop, avl og udstilling.

    Kan ikke se problemet i at man avler til kæl, da formålet jo er lige så godt som alt andet, så længe man sikre ungerne det bedste, altså at man sætter sig ordentlig ind i tingene inden man avler smiley


  • #3   4. sep 2013 Uanset hvad man avler til synes jeg at der skal være et formål, da der ellers sidder så mange andre kaniner (og gnavere) rundt omkring som mangler nye hjem. Om man avler til hop, kæl eller udstilling er i mine øjne lige meget, bare der er et formål med det.

    For mig er formålet med mine kuld typisk at JEG ønsker en unge fra nogle bestemte forældre. Genetisk kan der være andre formål, såsom at finde ud af noget om en given variant, men det er stadig for min egen skyld, da jeg vil have en unge derfra.

    Jeg bryder mig ikke om at man bare laver en masse unger, fordi de er sjove at have uden at man selv påtænker at ville beholde en derfra, da det for mig bare er at smide flere unger ud i en i forhold fyldt marked.


  • #4   4. sep 2013 At avle kaniner til kæl, er det samme som at avle kaniner til hop eller udstilling. Når man avler til kæl er der jo stadig et formål med kuldet: de skal være til kæl. Folk som avler hopkaniner og udstillingskaniner går oftes efter pels- og farvevarianter, og kaniner med hopegenskaber, hvilket vil sige at temperamentet kommer i anden prioritet. Avler man kaniner til kæl, bør man gå op i forældrenes temperament, hvilket jeg ser som en vigtig ting. Når jeg køber kanin er det første jeg tænker på, om temperamentet hos forældrene er godt. Hvis ja, så køber jeg den.

    Jeg høre tit folk sige, at det er lettere at komme af med hopkaniner og udstillingskaniner. Måske, måske ikke. For mig er en hopkanin og en kælekanin begge kaniner, bare med forskellig egenskaber. Jeg har altid selv købt kaniner der er avlet til kæl. Og her mener jeg at de er sat sammen for at få nogle søde unger. At avle til kæl ser jeg som en ligeså vigtig ting, som at avle til hop.

    Selv avler jeg primært til kæl, hyggehop og udstilling. Og så avler jeg selvfølgelig fordi at jeg har lyst, og fordi at jeg selv ønsker en unge smiley


  • #5   4. sep 2013 Jeg har ikke noget mod at folk avler blot til kæl. Men at man laver et kuld, og sælger alle ungerne og ikke beholder nogle selv, kan virkelig drive mig til vanvid! Man laver ikke kuld bare fordi at ungerne er søde - der skal være et formål. Der er tale om liv.

  • #6   4. sep 2013 Jamen tak for svarene. smiley

    Ville heller aldrig lave et kuld hvis jeg ikke var sikker på at jeg selv kunne beholde alle ungerne. Skal under ingen omstændigheder have kuld før om 1 til 1,5 år alligevel. Hvis det overhovedet bliver aktuelt.

    Har bare hørt så mange sige at der alligevel ikke var nogen der havde kæle kaniner mere.. Men tak for jeres svar :-)!


  • #8   4. sep 2013 Mia, Hvis man har hjem til ungerne eller beholder dem selv(som du havde tænkt), synes jeg det er helt OK at få dem - Hvis ikke og man bare synes ungerne ku blive søde, så synes jeg på ingen måde det er OK.
    Kaniner har ikke selv et følelsesmæssigt behov for selv at få kaninunger.
    Enig Regitze og Donaus Opdræt-. jeg synes ikke det er OK at avle for bare at avle og det så kan føre til, at kaninungerne bortgives, fordi ejeren ikke ku komme af med dem på bedre vis. Man skal kraftigt overveje om man har plads og overskud til at beholde alle ungerne selv. Kaninhjørnet: Helt enig. For mig er kaniner alle kælekaniner- uanset hop eller kælavl. Kaniner kan jo også lære at springe godt, selvom de ikke har en hop mor og far. Det er for mig at se lidt anderledes med rackaninunger, da der er kriterier og farve str de skal leve op til for at få en stambog:-)


  • #9   4. sep 2013 Jeg havde tænkt mig at beholde alle de unger, ejeren af hun kaninen ikke ville have. Jeg havde både plads og overskud til det, så det havde ikke været noget problem. Er egentlig lidt trist over at kuldet ikke blev til noget. Ville gerne have en efter Leo :/..

    Syntes slet heller ikke at det er i orden at avle, når man ikke skal bruge kuldet til noget, og kun får unger fordi de er søde. Der bliver jeg godt nok også sur, når jeg falder over en annonce: Stampe og Ninus *Parret*. "Kuldet bliver laver fordi jeg godt kan lide kanin unger" Eller sådan noget.. Kunne aldrig finde på at sætte unger i verdenen, og så ikke have hjem til dem. Tror aldrig jeg ville kunne nænne at sælge mine unger, hvis først jeg fik nogle. Eller kaninen gjorde ;).


Kommentér på:
Avl af kaniner til kæl?

Annonce