{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.340 visninger | Oprettet:

Avl af kaniner til hop og kæl {{forumTopicSubject}}

Nu kunne jeg ikke lige besvare Majas indlæg vedr. avl af kaniner med formål om hop og kæl, så nu opretter jeg min egen tråd med det.

I er nogen som mener at det ikke er i orden at avle kaniner, udelukkende med formål om kæl, hvorfor ikke?

For mig betyder det mere, hvem avleren er bag disse kaniner - og jeg falder personligt ikke bagover og er vildt begejstret fordi man selv mener man har en fantastisk hopkanin som skal have nogen unger for at sætte fantastiske hopkaniner i verden.

Tilgengæld har jeg respekt for de avlere som formår at gøre et stort stykke arbejde, og som jeg ved at de har styr på det som de egentlig går og laver.

Og hvornår avler man så hopkaniner?
Jeg kommer nok til at skuffe rigtig mange af jer, men i min verden avler man ikke hopkaniner - verdensstjerne eller noget i den retning, blot fordi man har en han og en hunkanin som kan hoppe hjemme i haven, og deres baggrund er dyrehandleren nede i byen, - det er i min mening ikke et hopkuld, og jeg er måske meget alene omkring denne holdning, men sådanne kuld finder jeg personligt mere useriøse end 'kælekaninsavleren' som udvælger de rette dyr til formålet.

Jeg går selv op i familien på mine kaniner, og kunne faktisk aldrig drømme om at købe en 'hopkanin' efter 2 forældre som jeg ikke kender til baggrunden ved.

Men jeg kunne godt tænke mig at høre hvornår en hopkanin er god nok til at avle på, og hvad det er som gør forskellen på at man gerne må avle på sin hopkanin, men kælekaniner er fy fy?


Kommentarer på:  Avl af kaniner til hop og kæl
  • #1   9. sep 2011 Jeg har ikke kaniner, men kan sagtens se hvad du mener, og er faktisk meget enig.

    Det virker sært at man laver dyr af "top kvalitet" hvis man ikke kender baggrunden.
    Det er bedøvende ligemeget hvad de har af talenter inden for en enkelt ting. Hvis de nu viser sig at have nogle genetisk betingede sygdomme, hvordan kan man så tillade sig at kalde det seriøst, eller "top kvalitet"?


  • #2   9. sep 2011 Godt spørgsmål og jeg er fuldstændig enig med dig!

  • #3   9. sep 2011 Nemlig Maja, men jeg er medlem nu, havde bare ikke lige tålmodighed til at vente på jeg blev godkendt, og måtte altså lige høre smiley Men venter nu stadig svar fra personerne i tråden, så glæder mig da til at de også vil være med ! smiley

  • #4   9. sep 2011 Sjovt at der er ingen der tør svare trods emnet er vist over 60 gange

  • #5   9. sep 2011 Mit svar kommer senere hen, når jeg har mere tid smiley

    Rigtig spændende debat Sabrina smiley Vidste ik du var her inde.


  • #6   9. sep 2011 Maria; Det vidste jeg heller ikke før i går ;))
    Har næsten lige oprettet mig, måtte jo følge lidt med i hvad I render rundt og laver, og når man er på barsel er der pludselig massere af tid når Emily sover smiley


  • #11   10. sep 2011 Lena; Jeg er enig med dig - jeg synes det er lidt at Random smider det over på køber 'kaninen egner sig til hop, og kan den ikke hoppe - så er det dig som den er gal med'.

    Jeg er ikke enig i at alle kaniner egne sig til hop - og hvis jeg også må være helt ærlig, så kan jeg mærke tydelig forskel på de kuld jeg har haft hvor der har ligget hopkaniner i linierne frem for der hvor det er rene kælekaniner.

    Selvfølgelig kan en kanin fra 2 ikke hoppende kaniner lærer at hoppe, det er der slet ingen tvivl om, men jeg mener bestemt ikke at alle kaniner er hopkaniner, for nogen kaniner finder det ganske enkelt bare ikke spændene overhovedet, avlet kælekanin eller hopkanin.

    Og igen, at alle kaniner kan komme langt hvis førerne har tålmodighed til at lære det, det tror jeg simpelthen ikke på, så ville der ikke være så stor forskel hos de rutinerede hoppers kaniner hvis alle kunne komme lige langt :o) .

    Men egentlig var det jo slet ikke det snakken gik ud på egentlig, men mere hvornår det er i orden at avle og hvornår det ikke er :o)


  • #12   10. sep 2011 Lige i den sammenhæng er forskellen fra kanin til hund vel ikke specielt stor.

    Hvis man får hunde der er avlet specifik med henblik på at være familiehund, selvom racen er en brugshund, er det ingen garanti for at man ikke får en hund, med meget kraftige instinkter.

    Omvendt er der heller ingen garanti, hvis man køber en hvalp af dygtige brugshunde. Den kan sagtens ende med slet ikke at kunne bruges til andet end at hygge med der hjemme.

    Det er i høj grad afhængigt af det enkelte dyrs personlighed. Personligheden har både noget med genetik og noget med miljøpåvirkninger at gøre. Så det er praktisk talt helt umuligt at give en 100% garanti på unger fra et givent forældrepar.


  • #14   10. sep 2011 Intet problem i at der avles kælekaniner, overhovedet ikke smiley Gør vi også selv, men det er ikke det som er vores hovedformål smiley

    Så længe man avler med et formål, og det kan sagtens være til kæl. Men jeg står af der hvor folk bare skriver at de vil have unger bare fordi de er søde og nuttede


  • #15   26. feb 2012 Jag avler til kæl. Men jeg fravælger de kaniner som er aggressiv. Eller hvor vores kemi ikke passer sammen.
    Jeg har 2 kaniner som er købt hos en dyrhandler hvor jeg købte dem unge så jeg kunne lære dem at kende inden de blev parret. Men fortækker at købe dem privat hvor man somregl kan møde forældre dyrerne. En gang med tiden kunne jeg godt tænke mig at udstille men skal lige mere ind i farver og alt det der ;o)


Kommentér på:
Avl af kaniner til hop og kæl

Annonce