{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
662 visninger | Oprettet:

Råd søges! Unger hos Ørkenrotten! {{forumTopicSubject}}

Hej alle. Nu er det sådan at de to første ørkenrotter vi fik var to hanner. Eller det troede vi fordi nu har den ene "han" fået unger og er altså en hun. Det uheldige ved det hele er at vi har skilt de to "hanner" ad da den der så er en han er sluset sammen med to andre hunner, og den som var hun var igang med at blive sluset sammen med to hunner. Men nu har jeg nogle spørgsmål da det hele er sket ret pludseligt. Først i går opdagede vi hun var meget tyk og blev derfor i tvivl om den var en hun og i dag lå der unger.
1: må man godt tjekke i reden om der er nogle døde unger og hvor mange der er? Eller må man sket ikke røre/kigge på dem?
2: nu når hun går alene med ungerne da hun ikke nåede at blive sat sammen med de andre skal vi så bare lade hende gå alene med unger til de er gamle nok også sluse hende sammen med de andre?
Håber i kan svare mig på dette, da det er første gang jeg har Ørkenrotte unger.
Undskyld det blev så langt smiley
Hilsen patricia


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råd søges! Unger hos Ørkenrotten!
  • #1   14. maj 2013 Vi har været så heldige at hun har lagt ungerne i et hjørne af akvariet og lavet et vindue i siden, så vi kan se ungerne, de ser fine ud og der er i hvertfald 4 af hvad vi kan se smiley

  • #2   14. maj 2013 1. Hvis hunnen er van til dig og din lugt, må du gerne kigge i rede og tælle ungerne, men du skal helst ikke flytte for meget på dem, hunnen plejer at spise de døde.

    2. Hannen og hunnen skal blive sammen, da det er hannen der passe ungerne og holder dem varme, og hunnen kun fodre dem.. Så du får selvfølgelig unger igen, når du gør det, kan du så dele dem op i køn ungerne, så han ungerne flytter med farmand, og hun ungerne bliver ved mor, som så kan passe det næste kuld unger.


  • #3   14. maj 2013 hvis vi havde vidst hun var gravid havde vi ikke skilt dem ad, men nu går far jo med to andre, og mor alene og de har været adskilt i en uge, kan vi så godt bare sætte dem ned til hinanden igen nu? Vi var ved at sluse hende sammen med de to andre hunner men det nåede vi ikke før vi opdagede hun var en hun og gravid og fik unger smiley

  • #4   14. maj 2013 Åh det ved jeg ikke om du kan, det vil jo være bedst for både mor og unger, men tror mor vil være beskyttende overfor sine unger, selvom det kun er en uge..

  • #5   14. maj 2013 Ja det er det vi er bange for men hun ligger hele tiden hos ungerne og putter og vasker dem. Så tror du ikke det kan gå selvom hun er alene om dem?

  • #6   14. maj 2013 Det er bedre at lade hende være alene med ungerne tror jeg..

  • #7   14. maj 2013 okay så gør vi det smiley hun har jo heldigvis selskab af dem smiley

  • #8   31. maj 2013 Hej TC, du har gjort det helt rigtige og ladet hende være alene med ungerne, under de omstændigheder der nu var. Man behøver ikke at fjerne hannen, men hunnen kan godt klare ungerne alene, hvis det er vilkårene.

    Vedr. sammensætning. Det kan være en meget vanskelig opgave at skulle sammenføre to flokke af ørkenrotter, eller at sætte èn ind til flere andre voksne. Det bedste er kun at sammenføre to-tre voksne via splitbursmetoden.

    Jeg vil ikke udelukke at du kan sammenføre hunnen og hendes 5-6 uger gamle unger med de andre, men du skal være ekstra forsigtig, da jeg tror det bliver en udfordring at der er flere voksne i den anden gruppe. Hvor mange voksne hunner var der i den anden gruppe?

    Unger på 5,6,7 uger vil normalt accepterer fremmede ørkenrotter ret hurtigt. Det er de voksne der kan være vanskelige.


  • #9   31. maj 2013 Der er 4 hunner som alle er ca. 3 mdr. Gamle smiley vi har et stort bur hvor vi har lavet så man kan dele det op med net og træplade øverst. smiley

  • #10   4. jun 2013 Jeg har ikke kendskab til nogen der har forsøgt sig med at sammenføre to "fremmede" flokke. Så jeg vil anbefale dig at være yders forsigtig med sammenføringen. Hvis det lykkes må du endelig meddele os det, så vi alle kan blive en erfaring rigere. Hvis de 4 hunner er omkring 3 måneder, accepterer de nok ikke uden videre andre ørkenrotter med mindre det var en lækker han selvfølgelig.

  • #11   4. jun 2013 jeg sidder og tænker at hvis du skal have mor + unger ind i den anden gruppe, når de er 5-6-8 uger gamle, så skal det være én af gangen med splitbursmetoden. At sammenføre to grupper er "næsten" umuligt, da de vil holde sammen i hver sin gruppe.
    jeg ville personligt sammenføre dem med splitbursmetoden, men kun én ny af gangen, når ungerne er mindst 5-6 uger gamle! smiley det kommer til at tage tid! Så du skal måske også også overveje om mor + et par unger skulle danne sin egen familiegruppe i stedet? evt. med en ny han til moren, hvis det er planen alle unger skal sælges smiley


  • #12   4. jun 2013 Vi måtte desværre i går dele den store gruppe op da to af hunnerne begyndte at slås med den ene af de andre hunner. Så nu skal mor kun ind til sin gamle mage, og to hunner. De to andre hunner går nu sammen med hinanden smiley
    Så planen er: ungerne bliver taget fra når de er gamle nok, også fører vi mor alene sammen med han + to hunner. Via. Splitbursmetoden. Så må vi se om det kan gå. smiley


  • #13   5. jun 2013 Held og lykke med det TC, ørkenrotter kan desværre pludselig blive uvenner med nogen de ellers har trives med i en gruppe. De kan være lidt komplicerede hvad den slags angår. Men håber for jer i ender op med nogle harmoniske grupper til sidst smiley

  • #14   6. jun 2013 Tak smiley ja håber jeg også smiley man kan jo kun blive klogere på de små dyr smiley
    Kom i tanke om at de 4 hunner med den ene han faktisk er to grupper vi har sat sammen. For i starten gik de to hunner + hannen og to hunner alene. Så satte vi de to hunner ind til gruppen med hannen vha. Splitbursmetoden, og det eneste der skete var at de farede lidt efter hinanden i en halv times tid. Også allerede første nat sov de sammen i hulen smiley men det er så desværre dem vi har måttet skille ad nu smiley


  • #15   7. jun 2013 Hvor gamle var de, da de blev sat sammen? Men jeg har ofte hørt den slags så det er sket for mange ørkenrotteholdere.

  • #16   7. jun 2013 De var kun lige blevet 8 uger der smiley

Kommentér på:
Råd søges! Unger hos Ørkenrotten!

Annonce