{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
894 visninger | Oprettet:

Hvilken race skal jeg vælge? {{forumTopicSubject}}

Jeg har længe gået og overvejet at anskaffe mig en kanin - til avl og kæl. Jeg har pt. ingen kanin, men er opvokset med kanin og har været med til avle op til flere kuld, så jeg har erfaringerne, der behøves. Dog har jeg aldrig gået op i raceavl før - dette er en ny interesse, der er kommet til mig.
Desuden er jeg heller ikke helt inde i, hvilke racer, der er kendt for hvilke sind.

Jeg overvejer at starte ud med en mindre kaninrace.
Indtil videre har jeg overvejet Løvehoved, Angora, altså racer med lidt særpræg. Jeg har også erfaringer med Rex-racen, så har også overvejet noget avl med denne race.
Har desuden hørt, at Hermelin-racen skulle være en del sky/svær at gøre kælne - er dette korrekt?

Mine krav er, at det skal være en god kælekanin, evt. med talent for hop. Men jeg vil prioritere sindet.

Kan nogen give mig nogle forslag til en nybegynder i seriøs avl? - hvilke racer er lette at starte op med?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken race skal jeg vælge?
  • #1   4. mar 2013 Det er ikke korrekt med Hermelinen.
    Det er individuelt fra kanin til kanin hvordan de er, og det er nok nogen folks intryk af kaninerne, ligesom nogen siger at Løver er hidsige sataner.
    Min ene Hermelinhun, som står på mit værelse, hopper op i sengen og vil rigtig gerne nusses. Min han er lidt mere tilbageholden i buret, men er kælen når han kommer op. Det er hvordan man oplever den enkelte kanin.

    Jeg har selv Hermeliner og Løvehoveder, og jeg ELSKER de to racer. Hermelinen er lille og sød, med et charmerende udtryk. En Løve er puffet og, ja, løveagtig :).


  • #2   4. mar 2013 De er også så hyggelige smiley
    Når du nævner du gerne vil starte ud med en mindre race også nævner angora, så er du godt klar over det er en stor kanin ik? smiley
    Men Hollænderen er en rigtig god børnekanin og jeg har endnu ikke set en hollænder der ikke har ville springe.
    Dværgvædderen er også et godt eksempel smiley
    Jeg har aldrig selv haft hermeliner men har hørt begge dele, men vil mene og det er ved alle racer at kaninens temperament kommer helt an på hvordan den behandles, dens forældre og avleren.
    så find dig en god seriøs opdrætter der går efter godt sind og gode forældre smiley

    Husk, ikke at sætte unger til verden for sjov, tjek først fx DBA og andre salgssider og se hvor mange små kaniner der leder efter nye hjem smiley

    Held og Lykke! smiley


  • #3   4. mar 2013 Jeg har ikke så mange erfaringer med avl, men en god børne-, kæle- og hopkanin er dværgvædderen. Har selv haft fem. Alle med et super temperament!

    Løvehoveden er også en super dejlig race! Elsker deres flotte pels smiley MIN erfaring med løvehoveder er at de kan være en smule nervøse... Det har min været og er stadig lidt. Har også hørt andre sige det, men det er altså bare MIN erfaring. Andre kan sagtens mene noget andet smiley Men løverne har også et fint temperament og er også nogle super fine hopninner smiley

    Held og Lykke smiley


  • #4   4. mar 2013 Jeg mente, at jeg HELST ville starte ud med mindre racer, men Rex kaninen er jo heller ikke ligefrem en lille kanin smiley
    Jeg har også overvejet hvide dværgvæddere. Min veninde har en dværgvædder, en rigtig sød og rar en af slagsen.

    Og omkring det med DBA, så kan man jo sige det til alle avlere - jeg vil jo ikke kalde mig selv useriøs, bare nybegynder smiley
    Men 1000 tak for jeres svar smiley


  • #5   4. mar 2013 Line H:

    Det er mest til udstilling. Jeg ved dog ikke lige, hvornår og hvordan sådan en udstilling endnu foregår, men det lærer jeg vel? smiley


  • #6   4. mar 2013 For at du kan udstille skal du være medlem af DanskKaninavlerForening (DK), og have øremærkede kaniner :).
    Men ja, du lærer det n_n.

    Held og lykke med at finde nogle kaniner :).


  • #7   4. mar 2013 I stedet for at starte en ny tråd, tror jeg lige jeg vil spørge ind til det nu:

    Det kan godt være nogle af spørgsmålene er lidt smådumme, men er trods alt helt ny på dette område smiley
    Jeg har fundet ud af at man skal tilmelde sig DK. Men hvordan får man lige en øremærket kanin? Skal de i forvejen have stamtavle?


  • #8   4. mar 2013 Jeg bor lige udenfor Brørup. Sker der noget hernede omkring mht. udstillinger?

  • #9   4. mar 2013 Min erfaring med rexen er, at de kan rigtig godt lide og kæle men hvis de så ikke bliver det i et par dage bliver de usikre og sky. jeg har lært at rex'ens temperament kommer an på dens farve, og jeg har en Castor pige og det vil sige hun skulle være udfarende og aggresiv. hun er udfarende men agressiv vil jeg overhoved ikke kalde hende! smiley
    men jeg vil sige at rexen langtfra er en kælekanin! smiley


  • #10   4. mar 2013 Tak Line H.
    Dvs. jeg i princippet kunne komme med en kanin fra et marked, udstille den (og få konstateret den renracet) og så kan jeg ellers få stambogsattest? smiley
    Ja, undskyld, hvis det er helt forkert smiley


  • #13   4. mar 2013 Jeg har selv haft en stor Rex, og jeg var rigtig glad for den.
    Altså jeg ville som sagt helst starte med mindre kaniner, men lige ved Rex kan jeg gøre en undtagelse.


  • #14   4. mar 2013 Når man udstiller vil kaninen kun kunne reg. med de point den får hvis den ikke er ungdyr altså over 6 måneder hvis den er det reg. den med de point og du får stambogattesten sendt nogle dage senere med posten.
    Hvis du køber en kanin på en udstilling vil der gå flere dage/uger før du har dens stambogsattest hvis den er reg. da den skal ejerskiftes osv.

    Ville de la Vallee: Nugga er også fra Dankirkeby smiley


  • Anne N
    Anne N Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Svar: 3
    #15   4. mar 2013 Hvis du gerne vil have en lille kanin og gerne rex. Så kan du vælge en hermelin rex;o)

  • #16   5. mar 2013 Jeg har en angora. smiley
    Men det ville jeg ikke ligefrem kalde en mindre kaninrace? Hun er en stor madamme med et temperament som en sur gammel kone! Men hun er nu kær, elsker at putte, hoppe og ellers bare løbe løbe løbe. Det er min erfaring. smiley
    Men lille er hun ikke. ^^


  • #17   5. mar 2013 Jeg har haft hunkanin før, og jeg synes de generelt kan have tendenser til at være lidt smågnavne, eller er det bare mig? smiley

  • #19   5. mar 2013 Ikke noget nyt under solen dér smiley

  • #20   18. mar 2013 "Dvs. jeg i princippet kunne komme med en kanin fra et marked, udstille den (og få konstateret den renracet) og så kan jeg ellers få stambogsattest?
    Ja, undskyld, hvis det er helt forkert :D"

    Nej, det kan du ikke smiley Kaninen skal være øretatoveret inden den er 10 uger gammel, avler skal altså være medlem af DK for at ungen kan udstilles. Desuden skal en kanin ikke bare være raceren, men også overholde standarden for at kunne udstilles smiley En dværgvædder kan ikke nødvendigvis udstilles, bare fordi den er raceren f.eks.


  • #21   18. mar 2013 Tak for svar Line smiley

Kommentér på:
Hvilken race skal jeg vælge?

Annonce