{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.178 visninger | Oprettet:

hø hø... {{forumTopicSubject}}

så får man en mail fra en der gerne vil avle abyssiniere, om jeg har en han hun kan låne til en hun hun har fundet i en dyrehandler. Hunnen er 5 uger og skal selvfølgelig lige vente en del måneder mere, men og jeg vil bedømme hende ud fra billeder?
Og så er der 3 billeder.... af den sødeste lille peruanerblanding*SS*
Altså en peruanerunge med for mange hvirvler kan da godt med lidt god vilje og på 100 meters afstand og løgsaft i øjnene nok godt ligne en aby... for en der ikke avler abyer*SS*

Nå men jeg skrev så pænt tilbage at jeg ikke låner hanner ud.... folk kan sgu da SELV købe deres hanner hvis de vil avle?
Jeg er ude for det mindst 3-4 gange om året at folk vil låne en han, nej sgu, køb jeres egne hanner.
-og vil hun avle abyer skal hun nok lige købe sig en anden hun også... fnis*SS*

/Susan


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hø hø...
  • #1   4. sep 2012 Haha smiley
    Ja, nogle mennesker tror desværre bare de har så meget styr på deres ting .. Det er bare desværre ikke altid de har det smiley


  • #2   4. sep 2012 Og måske sætte sig ind i, hvordan en aby rent faktisk ser ud *GG*

    Men ellers er jeg enig. Jeg låner heller ikke mine hanner ud.
    Jeg kan ikke se, hvorfor jeg skal have hanner gående og fylde så andre kan låne dem, bare fordi de ikke selv gider have dem gående og optage plads.
    Jeg oplever også jævnligt folk, der skriver og vil låne hanner. Det kan de glemme.


  • #3   4. sep 2012 Men gad vide om det er dyrehandleren der har bildt hende ind, at det var en aby?

  • #4   4. sep 2012 Stakkels pige, som sandsynligvis er blevet "taget ved næsen" med sin såkaldte "aby-hun". Hun - altså pigen - burde nok have sat sig lidt bedre ind i tingene, før hun besluttede sig for at avle. Det kan man jo så håbe, at hun vælger at gøre nu.

    Ang. det der med at låne/udlåne hanner, så må jeg tilstå, at jeg er lidt ambivalent. Jeg vil f.eks. gerne avle lidt, men mine marsvin er først og fremmest mine kæledyr; det vil sige, at jeg ikke ønsker at have flere marsvin, end jeg kan have dem indenfor og har tid til at komme omkring dem med nus og kæl hver dag. Det sætter lidt begrænsninger mht. antallet af marsvin og der med også med antallet af hanner i mit lille marsvinehold. Derfor kunne jeg personligt godt se fordelen i at a) gå i partnerskab med en anden opdrætter omkring hanner eller b) låne/leje mig til en parring ind imellem for også at få lidt nyt blod ind.

    Når det så er sagt, kan jeg dog også godt forstå, at man ikke ønsker at udlåne sine hanner. Det er jo en personlig afgørelse, om det er noget, man vil eller ej. Medmindre jeg går i partnerskab med min mor, som jeg har talt med hende om, at vi måske skal prøve, så vi kan låne hinandens hanner indbyrdes, kunne jeg også godt finde på at forespørge hos andre opdrættere, om jeg måtte låne mig til en parring. Til gengæld ville jeg naturligvis være villig til at "bytte", så en af mine hanner måske kunne bibringe noget godt til deres opdræt, hvis det havde interesse, men ellers låner jeg heller ikke som sådan mine hanner ud.

    Personligt synes jeg, at det - hvis man nu ikke har mulighed for/ønsker at have mellem 50 og 100 marsvin, men alligevel gerne vil avle lidt - trods alt er bedre at låne sig lidt til parringer, end bare at "kassere" sine hanner, når man ikke synes, de kan bidrage med mere i opdrættet. smiley

    Men selvfølgelig er det en smagssag, og jeg har 100% respekt for de, som ikke har lyst til at udlåne deres hanner.


  • #5   4. sep 2012 jeg tror faktisk hun først have fået ideen det var en aby efter at have set min hjemmeside.... men jo jeg har pænt skrevet jeg tror det er en peruaner hun har fået fat i. Jeg vil ikke direkte tilbyde hende en han/hun for hun virkede ret umoden.... jeg har helt ærligt ikke lyst til at sælge et dyr til hende hvis hun spurgte heller... nogle gange får man bare sådan en "mavefornemmelse" hvis i kender den...
    Og henvise til andre abyopdrættere kan jeg jo ligesom heller ikke da jeg ikke rigtig kender nogle, gør i?:)


  • #6   4. sep 2012 Jo da, der er masser af abyopdrættere... i Sverige og Norge *GG*
    Jeg ville nok have samme mavefornemmelse når hun tilsyneladende vil starte et "racedyrsopdræt" ud fra et dyr hun har købt i en dyrehandel.


  • #7   4. sep 2012 Ok, ja hvis hun ikke har købt marsvinet som værende en aby, så er det jo ene og alene hendes egen fejlvurdering. Og i det hele taget... hvis hun har købt marsvinet hos en dyrehandler, og det ikke har stamtavle, så er det jo i virkeligheden hverken peruaner eller aby, men derimod kæledyr. smiley

    Apropos mavefornemmelsen, så kender jeg den godt. Ikke så meget fra marsvinene endnu, eftersom jeg endnu har mit første kuld til gode af dem, men fra dengang jeg opdrættede katte. Det skete flere gange, at købere blev valgt fra og fik besked på at lede efter deres killing et andet sted. Mavefornemmelsen skal være rigtig - ellers skal man undlade at sælge.


Kommentér på:
hø hø...

Annonce