{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.043 visninger | Oprettet:

Gravid eller bare... tyk? {{forumTopicSubject}}

Hey. Jeg ville egentlig vente med avl til jeg var klar, men det ser ud til jeg intet valg har. Fik 3 rottepiger fra plantorama den 1. april (2 søstre og en tilløber). Nu er tilløberen blevet meget rund omkring maven så vil gerne høre om i tror den er gravid. Og i så fald hvor langt henne i tror hun er smiley

Krydser fingre for jeg ikke har noget at bekymre mig om! Vil bare gerne have det bekræftet før jeg går amok med barselsbur osv smiley

http://i43.tinypic.com/bk8ih.jpg
http://i39.tinypic.com/213fz7m.jpg
http://i41.tinypic.com/mtoy2g.jpg
http://i42.tinypic.com/14deqaf.jpg
(beklager billed kvaliteten)

hilsen en fortvivlet rotteejer smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gravid eller bare... tyk?
  • #1   12. apr 2012 Så fik jeg set billeder smiley Og de var nemmere at se her end på DTF smiley

    Men som jeg skrev derinde, så ligner det en graviditetsmave. Hendes dievorter ser også synlige ud.


  • #2   12. apr 2012 Og taget i betragtning af at du har haft hende siden d. 1. så er hun jo mindst 11-12 dage henne. Hun kan også sagtens være lidt mere, men meget mere tror jeg nu ikke.

    De kan snyde frygteligt, så det er meget svært at gætte på, men hun ligner ikke en der popper indenfor et par dage.
    Men tør ikke lægge hovedet på blokken...


  • #3   13. apr 2012 Tak smiley Nej synes heller ikke hun er stor i forhold til billeder af andre gravide rotter, det er også derfor jeg er i tvivl. Men det kan måske være der skete et uheld eks den 31., så er det stadig kun 12. dage henne.

    Men du har ihvertfald været til stor hjælp i forvejen smiley


  • #4   13. apr 2012 Ja, lige præcis. Så du må bare holde godt øje med hende og veje hende jævnligt.
    Når maven bliver lidt større, ville jeg flytte hende i fødebur, så hun får lidt fred og ro. Man kan ligesom se når maven trækker sig lidt mere bagud.


  • #5   13. apr 2012 Altså, når du vælger at købe rotter i Plantorama frem for hos en opdrætter, så vælger du jo lige netop selv, at du vil have avl nu og her, for det er alment kendt, at risikoen for at komme hjem med en drægtig hunrotte når man køber i en dyrehandel er ENORM. Hvis du ville have ventet med avl, så havde du købt hos en opdrætter, ikke hos en dyrehandel.

  • #6   13. apr 2012 Jeg kan oplyse dig om at jeg fik dem af min mor. Hun ville overraske mig og hun vidste jeg havde bur osv smiley Er MEGET meget glad for dem selvom de ikke har stamtavle osv. Så synes desværre ikke rigtig jeg har valgt noget..

    Men dit svar gjorde mig ikke meget klogere på om den er gravid eller ej. Hvad tror du? :s


  • #7   13. apr 2012 husk dyreart i overskriften smiley men held og lykke med dem du skal ha unger

  • #8   13. apr 2012 **Ilder-mor**
    Tænkte slet ikke over det! Kan man rette det nogen steder?
    Og tror du den er gravid? xD


  • #9   13. apr 2012 dens ser gravid ud, dens dievorter er tydelige - så den er nok gravid :o)

    Sidst jeg så en overvægtigrotte var den også tyk om halsen og halen din er kun om maven så det ligner en gravid mave og ikke en fedt mave smiley


  • #10   13. apr 2012 Mette S: Tak for svaret smiley så er der 4 for og stadig ingen imod smiley det er vidst ved at gå op for mig at den ER gravid

  • #11   13. apr 2012 "en tilløber"? hvad er det? en tilfældig kloakrotte fanget levende i butiken?


  • #12   14. apr 2012 Hehe nej smiley der var 2 kuld i buret , kun piger selvføxlgelig. Så 2 søstre og en pige fra det andet kuld = tilløber til søstrene smiley

  • #13   16. apr 2012 Ok, rettelse så.... din mor har valgt for dig, at du skulle avle nu.

    Og ja, jeg synes den ser drægtig ud.


  • #14   16. apr 2012 Min mor handlede i god tro og uvidenhed smiley Det er ikke nemt for 'nye' at finde avlere hvis man ikke kender gnavergalleri.

    men tak , hun ændrer sig bare ikke specielt meget :s


  • #15   16. apr 2012 Der kan findes avlere andre steder end på gnavergalleri. Man kan feks prøve google smiley

    Jeg mener ikke det er uvidenhed. Det er logik for perlehøns, at når man køber hunner i en dyrehandel, uanset dyrearten, så vil der være en risiko for, at de er drægtige.


  • #16   17. apr 2012 Det er også meget fint at du har erfaringer osv. Men vil stadig holde fat i at forsvare min mor. Det er ikke så nemt som du gør det til. Der var ingen kuld i nærheden af hvor jeg bor , på de sider som kommer frem når man søger, det forventede keg virkelig heller ikke at min mor skulle vide at der er noget der hedder rotte opdræt.

    Og uanset hvad så er hun ikke blevet tykkere og hun bygger heller ikke rede så det ser ud til vi har fået 3 hunner uden babyer alligevel smiley


  • #17   17. apr 2012 jeg ved nu ikke om jeg er enig i det "er logik for perlehøns"...
    Der står dyrehandler på skiltet, de ører sig fem og virker som eksperter når de forsøger at sælge dig diverse gnaverstænger og andet bras der kun har formålet at lænse din pengepung. For IKKE-mistænksome (et pænt ord for lettere naive) personer så regner man jo med dyrehandleren ved noget om dyr, vin-handleren ved for pokker da oftest noget om vin ligesom oste-handleren ved en masse om ost!?
    Ok jammen så ræssonerer de fleste jo nok at dyrehandleren så også må have forstand på de dyr de sælger og kan finde ud af at skille dem ad i køn osv...
    Der ER jo faktisk også den mulighed at rotten har gået med han INDEN den kom ind i butikken og dyrehandleren faktisk intet ansvar har for dette...
    så bare at sige moderen har fejlet er lidt groft... hun har gjort som de fleste der IKKE har en lang liste af dårlige dyrehandlerhistorier bag sig, ville have gjort... man lærer så længe man lever og fremover vil hun helst sikkert undersøge tingene først SELV, men hun skal sgu ikke klandres for ikke at have gjort det første gang... det har de færreste af os gjort: mit første marsvin fik jeg foræret fra en veninde, men de to næste kom fra en dyrehandler og var sjovt nok IKKE gravide... (men dem hører man jo ikke om: dem der intet var galt med)


  • #18   17. apr 2012 Hvor har jeg sagt det absolut måtte være dyrehandlerens skyld, hvis rotten var drægtig?

  • #19   17. apr 2012 du siger det er logik for perlehøns hvis man køber et dyr i en dyrehandler fremfor hos en opdrætter, jeg gik derfor ud fra du mente det måtte være dyrehandlerens skyld og ikke den opdrætter han/hun har fået dyr fra...? men hvis du sagtens kan se det kan være opdrætteren så forstår jeg slet ikke din bemærkning med perlehøns og dyrehandlerdyr...?

  • #20   17. apr 2012 Jeg tror at det Cavy Cats mener er, at uanset om det er hos avleren eller dyrehandleren, rotten er blevet drægtig, er der ingen der tager ansvar for det. Risikoen er der, modsat hvis man køber dyret hos en opdrætter, der står inde for sine dyr.

    Står dyrehandleren endelig ved det, får man bare tilbuddet enten at bytte dyret eller man kan aflevere ungerne når de er store nok...


  • #21   17. apr 2012 Præcis, Maria.

    Og dyrehandlerne får meget ofte deres rotter fra masseavlere, der bare avler til foder og er komplet ligeglade med, om de får skilt rotterne i rigtig køn i rette tid (i modsætning til marsvin, der ofte kommer fra udemærkede opdrættere, med styr på tingene).

    Man kan også opleve dyrehandlere, der faktisk holder hanrotte og hunrotte samme med vilje (eller andre dyr for den sags skyld), for når uvidende så køber den drægtige hun og ikke aner hvad de skal gøre med ungerne, så kommer de tilbage til butikken med dem og så tjener dyrehandleren flere penge på det.

    Jeg forstår så heller ikke, at det hastede SÅ meget med at få rotterne, at der ikke var tid til at vente på, at der var en opdrætter, der havde et kuld man kunne købe fra. Uanset at der ikke er en opdrætter i nærheden af, hvor man bor, så er det som regel muligt at arrangere transport alligevel.
    Når det har hastet så meget som det åbenbart har, har du så haft tid til at sætte dig ind i det at holde rotter først?


  • #22   17. apr 2012 Jeg ved ikke helt hvad jeg kkan sige for at overbevise dig eller gøre dig tilfreds. Selvfølgelig har jeg sat mig ind i rottehold, det gør mig næsten trist at du overhovedet kan spørge, synes ikke selv jeg giver udtryg for at være helt uvidende.
    Og nej jeg ved bestemt ikke alt. Det gør man aldrig med første dyr, meget skal man opleve selv. Og jeg synes du skal lade være med at sige din mening om min mors SØDE handling. Nye i branchen MÅ gerne være uvidende og når timingen passer så kan jeg sku heller ikke se noget galt i at gøre det!

    Istedet for at hakke eller søge enhver fejl hos os nye uvidende, eller dyrehandlere så skulle du hellere gå ud og sprede budskabet til nye førstegangsejere så de ikke begår de samme, ifølge dig, meget meget dumme fejl smiley

    Synes egentlig ikke jeg bad om din mening om det, og efter min forklaring 3 gange burde du have accepteret det? Jeg har intet at skulle retfærdiggøre overfor dig og jeg synes din måde at udtrykke dig på er dybt nedladende og bliver faktisk meget dårligt humør over det.

    Du burde hellere hjælpe os på vej eller gøre en indsats for at hjælpe istedet for at være dum overfor os .

    Og vil lige slutte af med at give både susan og cavy ret, forstår godt jer begge. Men som ny i denne verden holder jeg nok mest med susan. Det er fanme svært at vide at der er andet end rotter i en dyrehandel. At jeg så vidste det, og min mor ikke gjorde er helt i orden, og jeg vil bede dig om ikkke at tale dumt om hende, for det føler jeg du gør. Hun handlede i den bedste tro. Så husk lige på at der er forskel på en nybegynders uvidenhed og logik for burhøns smiley


  • #23   17. apr 2012 Og det med transport og opdræt... Hvor fanden skulle folk vide det fra? Ikke engang hunde opdrættere gider at transportere dem, så beklager virkelig at jeg ikke lever op til din høje standart smiley

  • #24   17. apr 2012 Hvorfor tror du jeg i sin tid oprettede www.tamrotten.dk/site ? Mon ikke det var med det formål at sprede budskabet omkring rotter og forsøge at hjælpe nybegyndere?

    At du ikke vidste, at der var opdrættere og transportmuligheder gav bare indtryk af, at du ikke havde undersøgt tingene særlig grundigt.


  • #25   17. apr 2012 Som jeg så lige skal finde ud af, hvorfor den ikke fungere pt.

  • #26   17. apr 2012 Jeg er på ingen måde enig smiley Og det er en god side uden tvivl. Men at jeg ikke kender nogle opdrættere og ikke ved at de transporterer har intet at gøre med hvorvidt jeg er klar til at have en rotte eller ej. Nu er du sikkert imod dette også, men har læst mange pasningsvejledninger og kigget på forskellige sider. Det har igen intet at gøre med opdrættere.. Og du skal ihvertfald ikke fortælle mig at mine dyr er dårligt tjent med mig.

    Men beklager jeg ikke vidste du lavede den side. Ville bare ønske du var lidt mere...... sød eller venlig overfor nye her uanset om de er uvidende eller DUMME eller hvad du nu synes. smiley Det gør det ikke rart at spørge om hjælp til et helt andet spørgsmål at man føler sig hakket på.


  • #27   17. apr 2012 Hov forresten, tjekkede lige google og den kommer ikke frem når man søger på rotter eller tamrotter så det er stadig svært at finde smiley fandt den først da jeg kom herind

  • #28   17. apr 2012 Jeg har ikke sagt at dine dyr er dårligt tjent med dig eller noget som helst andet. Hvor i alverden får du den sære ide fra? Det eneste jeg har sagt er, at det ikke kan komme som en overraskelse, hvis der følger unger med når man køber dyr i dyrehandel. Og dermed vælger man selv om man vil løbe risikoen at der kommer unger med i bagagen på de dyr man køber. Altså, at det er et valg man selv tager. Eller i det her tilfælde, et valg din mor ville have taget for dig, hvis rotten havde været drægtig.

  • Kathyl
    Kathyl Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 30
    #29   17. apr 2012 Ej så lad da vær!
    Hendes mor har været så sød, at give hende nogen rotter, som hun er blevet rigtig glad for.
    Siden hvornår kan man ikke begå fejl i sit liv? Nej, dyrehandlere er for det meste nogen luskede nogen, der ikke har styr på en skid omkring dyr. Men derfor er der stadig mennesker, der går ind og spørger til råds og køber dyr der, fordi de jo selvfølgelig regner med, at de har styr på tingene!
    Mine forældre købte mig også en gang et dyr fra en dyrhandel. (marsvin) og hun var også drægtig. De vidste ikke bedre, og ville bare gøre mig rigtig glad. De/jeg lærte af det. Men man skal jo have sin viden et sted fra?
    At marsvinet så kom til at betyde alverden for mig og blev 9 år, det er så en anden ting.

    Og så er det altså her TS der har læst en masse om rotter og hvordan de passes og plejes. Ikke hendes mor.
    Hvor skulle hendes mor vide det fra? Ja, hun kunne have undersøgt, men som sagt er der rigtig mange der går udfra, at dyrehandlere bare kan deres kram.

    TS: Jeg synes din mor lyder som en rigtig dejlig kvinde, der ved lige præcis hvordan hun skal gøre sin datter glad.
    Og nu har i jo lært, at man skal passe på med dyrehandlere (for der findes altså også gode mennesker i blandt).
    Så jeg håber virkelig, at du får nogle rigtig gode år med dine rotter og at de vil give dig super meget glæde som dig og din mor evt. kan dele sammen. smiley
    Og hvor er du god til at fortælle at du ikke bryder dig om tonen eller måden der bliver talt til dig på. Også selvom dette ikke bliver imødekommet.
    Bliv ved med det. smiley


  • #30   17. apr 2012 Cave Cats: Jeg ved ikke hvad jeg skal svare længere, men lad venligst vær med at sig at min mor har valgt en ubelejlighed for mig. Det er ikkke allemands viden og ikke alle har de samme erfaringer endnu.


    Katharina L: TAK! Må indrømme at min lyst til at slå ting op herinde er en lille smule mindre, men håber det kun er venlige mennesker næste gang smiley Og tak, min mor ER den bedste mor og jeg er meget glad for mine 3 kærlige piger smiley Når de engang bliver for gamle og skal herfra vil jeg da også helt sikkert have en opdræts rotte. Efter jeg har fået dem har jeg fundet tamrotte forummet og det virker nemmere at oversue nu jeg er inde i det. Men tror heldigvis vi slap med skrækken, min rotte har ikke taget noget på i nogle dage smiley


  • #31   19. apr 2012 Rolig.... Hendes mor har været sød og købe nogen rotter til sin datter, Hun stoler på dyrehandleren, det gjorde jeg også før jeg satte mig rigtigt ind i dyr, og der mange mennesker der faktisk stadig lytter til dem og stadig har glade dyr... at hun har fået en rotte der muligvis er gravid, det kan ske, det kan også ske for opdrættere også de seriøse, og det muligt at lige jer er det ikke sket for men for nogen gør det... det kan jo også ske for mennesker at man bliver gravid uden ønske (selvom man gør alt)...

    Men syntes det lidt tarveligt at prikke så meget til det, det havde været fint nok at sige, ''det sker ofte i dyrehandlere, husk det til en anden gang, og det bedre at bruge en opdrætter'' istedet for at blive ved, nu kender jeg ikke hende der har fået rotterne, men jeg var da selv blevet godt trist vis jeg (eller min mor), blev prikket til på den måde, fordi hun i en god tanke og regnet med forhandleren har købt rotter til sin datter...

    Og en anden ting, pigen spørg bare om den er gravid så endelig havde det bare kunne klare med et ''ja'' eller et ''nej'' måske ''muligvis det sker engang imellem hos forhandlere, husk det'' istedet for at sige det logik for perlehøns, for det er det jo ikke, i dette tilfælde er moderen godtroene og sådan er det, det kan der ikke ændres på uanset hvor meget folk bliver ved med at prikke og sige logik...

    Mvh. Mette


  • Kathyl
    Kathyl Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 30
    #32   19. apr 2012 Mette: Nemlig. Synes det er så tarveligt, at skulle skrive på sådan en nedladende måde. ISÆR efter, at TS har givet udtryk for (flere gange) at hun ikke brød sig om det, og at hun havde forstået pointen.

    Katter og pels-pigerne:
    Hvor er det godt, at hun ikke er med unger alligevel. Havde det sket, var det også gået, tror jeg. Du lyder virkelig som om, at du elsker dine dyr. smiley
    Det er fedt, at du nu kan gøre det i dit helt eget tempo, mht. at få unger en dag. smiley


  • #33   21. apr 2012 Mette S: Tak! Godt at se jeg ikke er den eneste der synes det var lidt unfair.

    Katharina: Selvfølgelig elsker jeg mine dyr smiley Hvordan kan man andet? Kærlighed og en smule fornuft burde ikke være så slem en cocktail for jeg kan se mine piger er glade. Og fra ikke at være tamme til at de nu alle vasker mig og kravler på mig må vel være tegn på at jeg har gjort noget rigtig, selvom de er fra dyrehandel smiley


  • Kathyl
    Kathyl Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 30
    #34   21. apr 2012 Helt sikkert! Hvor er det godt at høre. smiley I skal nok få rigtig rigtig meget glæde af hinanden.
    Og ja, du har helt sikkert gjort det rigtigt, hvis de allerede er så tamme, at de vasker dig. Hvor lyder det sødt. smiley


Kommentér på:
Gravid eller bare... tyk?

Annonce