{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.495 visninger | Oprettet:

Mus: genetik og avl? {{forumTopicSubject}}

Jeg fik jo mus for kort tid siden og alle mine hunmus er drægtige. Første fødte allerede efter 5 dage og alle unger blev spist. Jeg kan jo ikke rigtigt udskyde de andres fødsler til de er mindre stressede ovenpå flytningen så jeg tænker hvad der er smartest at gøre. Har læst en masse på nettet om opdræt af mus og nogle har deres hunmus til at føde i flokken og andre isolerer dem et par dage før. Så tænker jeg om det måske var smartest at isolerer den gravide hunmus når hun ser meget drægtig ud i håb om at hun så ikke slår ungerne ihjel? Gode råd modtages gerne - det var ikke lige planen at få en flok gravide hunmus men det har jeg så nu må jeg prøve at gøre det bedste for dem jo.

En anden ting er at jeg gerne vil sætte mig ind i farver, genetik, pelstyper osv. Har I gode links og gerne med billeder? smiley

Tak smiley


Kommentarer på:  Mus: genetik og avl?
  • #1   27. feb 2012 Google er din ven omkring, farver, genetik og pelstyper, men engelsk er mere præcis omkring det (:


    Jeg ville nok ikke skille dem ad da det så bliver stressende for hunnen at komme tilbage til flokken igen, da de andre så ser der er en ny og så bliver hun stresset igen, jeg ville lade dem være sammen og så lade dem alle passe ungerne, da det er det de gør da de er flokdyr.
    De æder dem ikke kun fordi de er stressede, men kan også være fordi de ikke er klar til at passe dem, eller fordi de er for sultne, eller fordi man kommer til at røre ved dem, der kan være så mange andre ting der også kan være fordi de spiser ungerne ..
    Håber det hjalp dig lidt.


  • #2   27. feb 2012 Hvis det er ordentlige mus dvs rette str og godt sindså sker der INTET ved at røre ved selvnyfødte unger, og går de i grupper så lad dem blive ved med det:)
    Mine går i grupper på 1.4 og kun ved førstegangsfødende æder de lidt unger fra tid til anden..
    Op til fødslen giver jeg altid lidt kattemad-tørkost så de får ekstra protein..


  • #3   27. feb 2012 Mit problem er jo at jeg ikke ved om damerne er førstegangsfødende - jeg fik dem i gave uden nogen som helst info. Jeg har skilt drengene fra pigerne og damerne går fint sammen uden dominans osv., de mangler absolut ikke noget, de har det rent, godt med varieret kost og de står roligt. Vi gør alt for ikke at stresse dem osv. Den første, der har født og spist, hun er en stor pige. Den som ser ud til at være næste til at nedkomme, er også stor heldigvis.

    Tro mig, jeg har googlet og har kun fundet en side. Så hvis I kender links til beskrivelser af pelstyper, farver, mønstre, genetik osv., så vær endelig ikke nærige med dem smiley


  • #4   27. feb 2012 Godt nyt, jeg har bygget et flot hus til mine damer og ville sætte det ned til dem og fandt så en rede med små, kravlende babyer i smiley Så nr. 2 har født uden problemer og jeg er meget lettet! Nr. 3 er tydeligt gravid men nr. 4 er ikke så håber på at være heldig og kun skulle igennem en fødsel til før jeg har det under kontrol. Jeg har hverken talt ungerne eller noget andet, jeg lukkede bare til igen og så får de fred til ungerne er lidt større. Der går nok ikke mange dage før nr. 3 nedkommer så det nye hus er flyttet ind til drengene og så bygger jeg nyt til damerne når der ikke er flere babymaver.

  • Annabel
    Annabel Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 3
    #5   29. feb 2012 FinnMouse er absolut den bedste side at starte på, hvis man vil lære musegenetik smiley
    (link fjernet)


  • #6   29. feb 2012 Tak, det var den, jeg fandt frem til ved hjælp af Google smiley

Kommentér på:
Mus: genetik og avl?

Annonce